Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

حدود سه ماه شد که بازار سهام سرمایه گذاران را با زیان مواجه کرده و متوسط ارزش دارایی که هر که در بورس بوده نصف شده است! از نظر سرمایه گذاران بازار سهام این روز ها همه در برابر اتفاقاتی که در این بازار افتاده زیر سوال هستند ، چه مسئولان ارشدی که هر روز در رسانه ها برای مردم دعوت نامه ورود به بورس صادر می کردند و می گفتند هر چه دارید به بورس بسپارید و چه اداره کنندگان خود بازار سهام که از ابزارهای در اختیار خود به اندازه کافی برای کنترل زیان و سقوط قیمت سهام استفاده نکردند. یکی از مشکلات امروز بازار سهام عدم تصمیم گیری است و یا تصمیم گیری هایی است که نه تنها تاثیری در کنترل سقوط نداشته بلکه به این فرآیند دامن هم زده است ، مثل همین ممنوعیت خرید و فروش روزانه که لغو شد.

دامنه نوسان منفی محدود شود؟

سید علیرضا ناجی

حدود سه ماه شد که بازار سهام سرمایه گذاران را با زیان مواجه کرده و متوسط ارزش دارایی که هر که در بورس بوده نصف شده است!
از نظر سرمایه گذاران بازار سهام این روز ها همه در برابر اتفاقاتی که در این بازار افتاده زیر سوال هستند ، چه مسئولان ارشدی که هر روز در رسانه ها برای مردم دعوت نامه ورود به بورس صادر می کردند و می گفتند هر چه دارید به بورس بسپارید و چه اداره کنندگان خود بازار سهام که از ابزارهای در اختیار خود به اندازه کافی برای کنترل زیان و سقوط قیمت سهام استفاده نکردند.
یکی از مشکلات امروز بازار سهام عدم تصمیم گیری است و یا تصمیم گیری هایی است که نه تنها تاثیری در کنترل سقوط نداشته بلکه به این فرآیند دامن هم زده است ، مثل همین ممنوعیت خرید و فروش روزانه که لغو شد.
اما در بازاری که حالا طبقات مختلف جامعه در آن حضور دارند ، دیدگاه ها درباره نحوه اداره بازار به شدت متفاوت است ، به عنوان مثال آن هایی که سرمایه خردی در بازار دارند معتقدند که چرا نهاد ناظر بازار سرمایه برای کنترل هیجان فروش در هفته های گذشته چاره ای نیندیشید و مثل دی ماه 98 که ترور سردار شهید سلیمانی بازار سهام را دچار نگرانی و وحشت کرده بود از ابزار در اختیار خود مثل دامنه نوسان برای کنترل هیجان فروش استفاده نکرد؟
در این میان حرفه ای ها نظر متفاوتی دارند و می گویند که هر نوع محدودیتی در بازار دستکاری در بازار است و نمی تواند کمکی به فرآیند بازار بکند و بهتر است اساسا دامنه نوسان برداشته شود.
در مقابل افرادی که این ابزار کنترلی را به عنوان سیگنالی از سوی نهاد ناظر برای غیرقابل توجیه بودن فروش سهام در مقطع فعلی ارزیابی می کنند معقدند که دلیل مخالفت ها نقد بودن آن ها در بازار فعلی و تمایل آن ها به خرید سهم در نرخ هایی بسیار نازل تر است!!
باری ؛ برآیند این حرف و حدیث ها سازمان بورس و اوراق بهادار را به تحرک واداشته تا پرونده محدودیت دامنه نوسان سهام به 2درصد را دوباره باز کند.
چهارشنبه 14 اسفند 98 بود که هیات مدیره وقت سازمان بورس و اوراق بهادار در مقرراتی تحت عنوان اصلاح ریزساختارهای بازار سرمایه دامنه نوسان روزانه سهام را به 2 درصد کاهش داد.توجیه این اقدام که بدون مشورت با اهالی بازار سرمایه انجام شد ، کاهش سرعت رشد قیمت سهام و پیش بینی اثرات منفی شیوع کرونا بر اقتصاد کشور بود ، اتفاقی که در عمل رخ نداد.
در آن زمان به دلیل مخالفت های تقریبا بیشتر فعالان بازار سرمایه با این اقدام ، تصمیم هیات مدیره سازمان بورس توسط وزیر اقتصاد لغو و از همان زمان تاکنون دامنه نوسان روزانه سهام همان 5 درصد قبلی باقی مانده است.
حال گفته می شود ، چون مصوبه کاهش دامنه نوسان به 2 درصد توسط رئیس شورای عالی بورس(وزیر اقتصاد) متوقف شده برای به جریان انداختن دوباره این پرونده نظر و تکلیف جدید شورای عالی بورس به عنوان بالاترین رکن تصمیم گیر بازار سرمایه نیاز است.
اگر شورای بورس به هیات مدیره سازمان بورس چراغ سبزی نشان بدهد ، هیات مدیره سازمان بورس می تواند به طور موقت دامنه نوسان سهام را دست کم از طرف منفی محدود کند تا به عموم سرمایه گذاران این سیگنال را بدهد که فروش سهم با دلار 17 هزار تومانی(برآورد کارشناسان از برابری متوسط قیمت سهام با مهمترین ارز رایج) توجیهی ندارد و جلوی این PANIC بدون دلیل را بگیرد.

کارشناس بورس

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • Arash Hajian
    Arash Hajian

    خسته شدیم.باختیم.بدم باختیم.

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24