Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بلوک شماره ۳ نیروگاه گوهران یک بلوک ۵۰۰ مگاواتی است که حدود ۲۶۰ میلیون یورو ارزش سرمایه گذاری دارد و قرارداد هم به شکل بی او تی منعقد خواهد شد. یعنی سرمایه گذاری ۲۶۰ میلیون یورو را خود شرکت تابان هور انجام می دهد و طی ۱۵ سال اصل سرمایه و سود مورد انتظار سرمایه را با فروش انرژی که به شرکت گوهر انرژی انجام می دهد (که به عنوان سرمایه پذیر طرف قرارداد است)، دریافت می کند.

«وهور» استارت دو پروژه جدید را زد

بورس24 : شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور اخیرا افزایش سرمایه سنگینی را در مجمع به تصویب رسانده است. سهام این شرکت که به دلیل برگزاری مجمع مدتی متوقف بود، پس از بازگشایی وضعیت خوبی نداشته و اکثرا منفی بوده اما این منفی ها ناشی از جو کلی بازار بوده است. حسن علی تقی زاده مدیر عامل مدیریت انرژی امید تابان هور در گفت و گو با بورس24 درخصوص آخرین وضعیت پروژه های این شرکت صحبت کرده است.

*شرکت تابان هور قرارداد احداث بلوک سوم نیروگاه سیکل ترکیبی گوهران سیرجان را برنده شده است. ظرفیت این طرح چه میزان است و چه اثراتی بر وهور دارد؟

بلوک شماره ۳ نیروگاه گوهران یک بلوک ۵۰۰ مگاواتی است که حدود ۲۶۰ میلیون یورو ارزش سرمایه گذاری دارد و قرارداد هم به شکل بی او تی منعقد خواهد شد. یعنی سرمایه گذاری ۲۶۰ میلیون یورو را خود شرکت تابان هور انجام می دهد و طی ۱۵ سال اصل سرمایه و سود مورد انتظار سرمایه را با فروش انرژی که به شرکت گوهر انرژی انجام می دهد (که به عنوان سرمایه پذیر طرف قرارداد است)، دریافت می کند.

*عرضه سهام نیروگاه بادی منجیل به کجا رسید؟ شایعاتی در خصوص برنامه حضور بیشتر شرکت در این حوزه و توسعه انرژی های پاک مطرح است، آیا مورد تایید شما است؟

بله، ما اساسا سیاست هایی که در شرکت تابان هور داریم، ۲ سیاست اصلی و کلی را پیگیری می کنیم، اولین سیاست مان سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدید پذیر است. دومین سیاست گذاری مان سرمایه گذاری به شکل BOT ارزی است. یعنی مشابه همان قراردادی که اخیرا در مناقصه گوهر انرژی برنده شد.

دولت حمایت ویژه ای از سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر انجام می دهد و هر کسی بتواند در این حوزه سرمایه گذاری مناسبی انجام دهد، بازگشت سرمایه در مدت زمان کوتاهی صورت می گیرد. به عنوان مثال در یک نیروگاه حرارتی حداکثر می توانیم انرژی را برای هر کیلو وات ساعت ۸۰ تومان بفروش برسانیم و پول سوخت را هم باید پرداخت کنیم، همین عدد را در منجیل که یک نیروگاه بادی است، هر کیلو وات انرژی را حدود ۱۴۰۰ تومان می فروشیم. اختلاف بین ۸۰ تومان تا ۱۴۰۰ تومان خیلی اختلاف بسیار زیاد و معنی داری است. دولت حمایت می کند و نکته جالب هم اینکه اولا قراردادی که وزارت نیرو یا معاونت مربوطه که شرکت ساتبا است، در مورد انرژی های تجدید پذیر با سرمایه گذاران منعقد می کند، یک قرارداد ۲۰ ساله است که در مورد سایر نیروگاه ها ما چنین قراردادی نداریم، یک قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله ما منعقد می کنیم و نرخ انرژی هم دینامیک است، یعنی انرژی که از ما می خرد، نرخ ثابت ندارد.

فرمولی به نام ضریب تعدیل دارد که متناسب با افزایش نرخ ارز و افزایش شاخص تورم بانک مرکزی، نرخ فروش انرژی نیروگاه تجدید پذیر بالا رفته است، به همین خاطر سرمایه گذار از حاشیه امنیت بسیار خوبی برخوردار است که نگران افزایش نرخ ارز نباشد. هرچه ارز بالاتر برود میزان نرخ فروش انرژی نیروگاه بادی، خورشیدی و تجدید پذیر هم طی ۲۰ سال بالا می رود.همین نیروگاه منجیل قراردادی که ما ابتدا سال ۹۷ بسته ایم، قیمت پایه کیلو وات ساعتی ۳۴۰ تومان بود که الان طی ۲ سال و نیم به ۱۴۰۰ رسیده است. این همان اثر افزایش نرخ ارز و تورم است. با توجه به این مسئله یکی از سیاست های اصلی شرکت تابان هور این است که، سرمایه گذاری را در نیروگاه های تجدید پذیر افزایش دهد.

در نیروگاه منجیل، چند طرح را دنبال می کنیم که یکی خود توسعه شرکت منجیل است. در منجیل خوشبختانه حدود ۸۰۰ هکتار زمین و تونل بادی در اختیار داریم، حداقل تا ۱۵۰ مگاوات ما می توانیم آنجا افزایش ظرفیت داشته باشیم. ظرفیت فعلی نیروگاه منجیل ۹۲ مگاوات است و ما تا ۱۵۰ مگاوات امکان افزایش داریم.

دومین سیاستی که ما در شرکت تابان هور داریم، عقد قراردادهای بی او تی ارزی است، یعنی ما سرمایه گذاری را انجام دهیم، نیروگاه را بسازیم و در طی یک دوره مشخصی انرژی را به شکل ارزی به سرمایه پذیر بفروشیم تا سرمایه و سود حاصل از سرمایه گذاری مان برگردد. دلیل اینکه این سیاست را پیشه کرده ایم، این است که اساسا پاشنه آشیل نیروگاه های غیر دولتی یا خصوصی این است که درآمد شان ریالی است، ولی سرمایه گذاری و هزینه های اورهال شان ارزی است. یعنی من به عنوان یک نیروگاه دار باید برق را به وزرات نیرو به شکل ریالی بفروشم از آن طرف سرمایه گذاری که انجام داده ام ارزی است، حتی اگر من با شرکت مپنا که یک شرکت داخلی است و نیروگاه را در کشور تولید می کند، برای ساخت نیروگاه قرارداد عقد کنم، می گوید ۲۵۰ میلیون یورو قرارداد می بندم، نمی گوید ۷ هزار میلیارد تومان، بلکه با من قرارداد ارزی می بندد.

با توجه به اینکه درآمد نیروگاه ها ریالی است، این یک حاشیه بسیار خطرناکی برای سرمایه گذاری در نیروگاه هایی که بخواهند برق شان را به شکل ریالی به وزرات نیرو بفروشند، ایجاد کرده است. جهش های ارزی باعث می شود که سرمایه گذاری های انجام شده، توجیه پذیر نباشد. به همین خاطر ما یک راهکار برای خودمان تعریف کرده ایم که به جای اینکه برق را به وزرات نیرو بفروشیم، برق را به صنایع مصرف کننده می فروشیم.این باعث می شود که حاشیه امنیت خوبی ایجاد شده و نوسانات ارز آسیبی به سرمایه گذار (شرکت ما) وارد نکند. ارز بالا می رود و من هم به همان نسبت انرژی را گران تر می فروشم و اگر ارز پایین بیاید به همان نسبت سرمایه گذاری من هم کمتر است.

*شرکت در ۱۲ ماهه سال مالی اخیر با ۶۶۰ درصد سود خالص همراه شده است، علت آن چیست و اینکه برنامه فروش سهام همچنان در سال ۱۴۰۰ مثل سال قبل در دستور کار قرار دارد؟

دلیل اصلی که سود شرکت ما در سال مالی ۹۹ افزایش قابل توجهی داشته است، ۲ عامل بوده، اول اینکه به هر حال منجیل سود بسیار خوب و مناسبی دارد به طور متوسط سالیانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان شرکت منجیل برای ما سود خالص دارد و این هر سال با توجه به آن توضیحی که در رابطه با نرخ فروش انرژی که متناسب با ارز و تورم بالا می رود گفتم، افزایش پیدا می کند.

دلیل دوم اینکه رشد قابل توجهی که سود شرکت داشته است، فروش سهام ما در شرکت گوهر انرژی بوده است. باتوجه به پروژه های آتی که تعریف کرده ایم، تصمیم گرفته ایم سهام خودمان را واگذار کنیم. ما در گوهر انرژی حدود ۹۶۰ میلیارد تومان سهم خودمان را فروخته ایم و حدود ۷۵۰ میلیارد تومان شناسایی سود از این محل داشته ایم.

اساسا یکی از اهداف دیگری که ما دنبال می کنیم، این است که در نیروگاه همین ظرفیت را داریم، واگذاری نیروگاه ارومیه که ۲۵ درصد داریم یا نیروگاه سمنان که ۲۴ درصد داریم. این سیاست را تابان هور دارد که این سهام را واگذار کند و با سرمایه ای که از این محل کسب می کند، پروژه های جدید در حوزه تجدید پذیر و پروژه های بی او تی تعریف و اجرا کند. هم اکنون هم ۲ پروژه بی او تی را شروع کرده ایم، پروژه جاسک و دیگری هم که همین اخیرا گوهر انرژی سیرجان است و ان شاءالله در حوزه تجدید پذیر هم همین کار را اجرا می کنیم.

*چرا با این همه خبر مثبت سهم در بازار سهام صف فروش است؟

می توانم بگویم که سهم وهور یک سهم فاندامنتال و ارزشی است و ان شاءالله با پروژه هایی که تعریف شده، به قیمت واقعی خود خواهد رسید. ضمن اینکه این نکته را در نظر داشته باشیم که سهم وهور در طی ۲ سال اخیر با سرمایه قبل از عدد حدود ۱۴۰ تومان به ازای هر سهم به ۴ هزار تومان رسیده است، و یک افزایش حدود ۲۷ - ۲۸ برابری داشته و رشد خود را انجام داده است. ولی با پروژه های جدید که تعریف می کنیم، سود شرکت را افزایش می دهیم. تجربه نشان داده که سهام در طی مدت مناسب می تواند به قیمت خودش برسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24