Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

فلسفه اصلی شکل گیری انواع و اقسام محصولات بیمه‌ای، کاهش ریسک است. راننده ای که بیمه شخص ثاثل می خرد، حداقل ریسکی را که مطابق قانون جاری کشور ملزم به پوشش آن است، مدیریت می کند. شخصی که بیمه بدنه می خرد، ریسک بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد؛ ریسکی که پوشش آن از نظر خریدار بیمه بدنه، ارزش وجه پرداختی برای خرید بیمه بدنه را دارد. بیمه مرکزی که به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر بر شرکت های بیمه در ایران فعالیت دارد، مجوز پوشش هر نوع خطری را به شرکتهای بیمه نمی دهد.

بیمه بدنه خودرو، کدام خسارت ها را پوشش نمی دهد؟

بورس24 : در سومین مطلبی که در خصوص بیمه بدنه نگاشته می شود قصد داریم از خسارت هایی بگوییم که با خرید بیمه بدنه پوشش داده نمی شوند.

فلسفه اصلی شکل گیری انواع و اقسام محصولات بیمه‌ای، کاهش ریسک است. راننده ای که بیمه شخص ثاثل می خرد، حداقل ریسکی را که مطابق قانون جاری کشور ملزم به پوشش آن است، مدیریت می کند. شخصی که بیمه بدنه می خرد، ریسک بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد؛ ریسکی که پوشش آن از نظر خریدار بیمه بدنه، ارزش وجه پرداختی برای خرید بیمه بدنه را دارد. بیمه مرکزی که به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر بر شرکت های بیمه در ایران فعالیت دارد، مجوز پوشش هر نوع خطری را به شرکتهای بیمه نمی دهد. خسارتهایی که طبق آیین نامه بیمه بدنه، نمی توانند توسط شرکت های بیمه پوشش داده شوند عبارتند از:

خسارتهایی که به موجب جنگ، شورش، حمله یا اعتصاب به خودرو وارد می شوند.

خسارتهایی که ناشی از انفجارهای هسته ای هستند.

خسارتهایی که به صورت عمدی توسط بیمه‌گذار، ذینفع یا راننده خودرو به آن وارد می شوند؛ طبق تعریف، ذینفع، فردی است که نام وی مطابق درخواست بیمه‌گذار، در بیمه‌نامه درج می شود و خسارت به وی پرداخت می شود.

خسارتهایی که در حین فرار از پلیس برای خودرو پیش می آید؛ البته درصورتیکه گریز از پلیس توسط فردی باشد که به صورت غیرقانونی و بدون اجازه مالک خودرو، اصطلاحاً خودرو را تصرف کرده باشد، بیمه‌گر خسارات وارده را پوشش می دهد.

خسارتهایی که توسط راننده بدون گواهینامه رانندگی به خودرو وارد است. درصورتیکه فرد گواهینامه رانندگی نداشته باشد یا گواهینامه آن باطل شده باشد بیمه بدنه خسارت وارده به خودرو را پوشش نمی دهد؛ همچنین درصورتیکه موضوع گواهینامه فرد با خودرو یا وسیله نقلیه که آن را می رانده است هماهنگ نباشد، بیمه‌گر خسارتی پرداخت نمی کند. برای مثال، درصورتیکه فردی با گواهینامه رانندگی لیفتراک، راننده یک خودروی سواری دارای بیمه بدنه باشد، بیمه‌گر، خسارتی را متقبل نمی شود.

خسارتهای ناشی از حوادثی که علت وقوع آن، استفاده از مشروبات الکلی، مواد روانگردان یا مخدر باشد.

خسارتی که در اثر بکسل کردن وسیله نقلیه دیگری به خودرو وارد می شود؛ بیمه‌گر، در قبال خودروهایی که بکسل کردن، جزو موضوعات بیمه‌ای آنها است و اصول و مقررات ایمنی توسط آنها رعایت شده است، متعهد به پرداخت خسارت است.

خساراتی که به دلیل حمل بار بیش از حد به خودرو وارد می شود.

تعهدات بیمه‌گذار در خرید بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه در حقیقت قراردادی است که بین شرکت بیمه (بیمه‌گر) و یک فرد حقیقی یا حقوقی (بیمه‌گذار) منعقد می شود؛ بنابراین چندان عجیب نیست که مانند هر قرارداد دیگری، تعهدات یکطرفه ای داده نشود و علاوه بر آنکه شرکت بیمه متعهد به جبران خسارات مختلفی می شود، بیمه‌گذار نیز به رعایت برخی اصول متعهد است.

رعایت اصل حسن نیت

در فرآیند خرید بیمه بدنه، اطلاعات مختلفی توسط متقاضی خرید به شرکت بیمه ارائه می شود که برخی از این اطلاعات، مهم و حیاتی و برخی دیگر غیرحیاتی هستند و اهمیت چندانی ندارند. شرکت های بیمه بنا بر قانون، اصل را بر حسن نیت می گذارند. البته بنا بر قانون و آنچه در واقعیت رخ می دهد، صدور بیمه بدنه، صرفاً بعد از کارشناسی توسط نماینده بیمه صورت می گیرد و این موضوع نشان می دهد عملاً شرکت های بیمه به هر داده ای که توسط مشتری ارائه می شود اعتماد چشم بسته نمی کنند.

فراتر از ذکر کلیشه های همیشگی درباره رعایت اصول اخلاقی، توجه به این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که مطابق قانون، درصورتیکه بیمه‌گذار مطلبی را از دید شرکت بیمه‌گر پنهان کند یا بر خلاف واقعیت اظهار کند، حتی اگر مطلب کتمان شده یا خلاف واقع اظهارشده هیچگونه تأثیری در وقوع حادثه نداشته باشد، قرارداد بیمه از تاریخی که منعقد شده است، باطل می شود.

پرداخت مبلغ بیمه

یکی از بدیهی ترین تعهدات بیمه گزار نسبت به شرکت بیمه، پرداخت حق بیمه است. در عمل این موضوع شامل بیمه‌نامه ای که به صورت نقدی خریداری می شود، نیست. مطابق قانون، در مورد بیمه‌نامه هایی که به صورت اقساطی خریداری می شود، در صورتی که مشتری از پرداخت اقساط خود خودداری کند، بیمه‌گر می تواند بیمه را فسخ کند. حال، در صورتی که بیمه‌گر به هر دلیلی بیمه را به دلیل عدم پرداخت اقساط، فسخ نکرده باشد، در هنگام بروز حادثه، پرداخت خسارت بر مبنای شرایط خصوصی مندرج در بیمه‌نامه صورت می گیرد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24