Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت‌های مادرتخصصی یا هلدینگ در بورس دو دسته اند؛ ١) شرکت هایی که در گروه واسطه‌های مالی فهرست شده‌ اند و در رشته‌ی صنعتی یا خدماتی مربوط طبقه‌بندی شده اند... ٢) شرکت‌هایی که در گروه واسطه‌های مالی طبقه‌بندی شده و ارزش بازار آنها بیش از ٢% از کل ارزش بازار بوده و بیش از ۵٠% فروش یا سود آن ها به یک رشته‌ی صنعتی خاص تعلق ندارد، در گروه‌بندی مستقلی تحت عنوان «شرکت‌های هلدینگ چندرشته‌ای» طبقه‌بندی شده اند. گزارش حاضر در خصوص بررسی شرکت های طبقه بندی شده در دسته دوم است...

شرح حال چندرشته ای های بازار سهام و پنج پیشنهاد

بورس24 : شرکت‌های مادرتخصصی یا هلدینگ در بورس دو دسته اند؛ 1) شرکت­هایی که در گروه واسطه‌های مالی فهرست شده‌ اند و در رشته‌ی صنعتی یا خدماتی مربوط طبقه‌بندی شده اند. 2) شرکت‌هایی که در گروه واسطه‌های مالی طبقه‌بندی شده و ارزش بازار آن ها بیش از 2% از کل ارزش بازار بوده و بیش از 50% فروش یا سود آنها به یک رشته‌ی صنعتی خاص تعلق ندارد، در گروه‌بندی مستقلی تحت عنوان «شرکت‌های هلدینگ چندرشته‌ای» طبقه‌بندی شده اند. گزارش حاضر در خصوص بررسی شرکت ­های طبقه بندی شده در دسته دوم است.

هلدینگ های چند رشته ای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران عبارتند از:

الف- سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)

ب- سرمایه گذاری غدیر (وغدیر)

ج- سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک)

د- سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (وصندوق)

ه- مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید)

ی- سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات (وسپهر)

* شایان ذکر است گروه مالی سپهر صادرات در حال حاضر به عنوان شرکت سرمایه گذاری نزد سازمان ثبت شده است لکن با توجه به ماهیت شرکت به عنوان هلدینگ چند رشته ای، به عنوان تنها شرکت پذیرفته شده در فرابورس با این ماهیت، در گزارش حاضر مورد بررسی قرار گرفته است.

الف- شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در سال 1365 به منظور حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر سازمان با سرمایه اولیه 20 میلیارد ریال تاسیس شد و در سال ­های بعد در طی چند مرحله مبادرت به افزایش سرمایه گردید .موضوع فعالیت شرکت، سرمایه­ گذاری و مشارکت در فعالیت­ های اقتصادی و بازرگانی اعم از فعالیت تولیدی، بازرگانی، خدماتی و تشکیل انواع شرکت ­ها در جهت نیل به اهداف شرکت می­ باشد .از سال 1383 تاکنون به منظور اداره بهینه سرمایه گذاری­ ها و صنایع تخصصی، شرکت­ های سرمایه گذاری تخصصی(هلدینگ ­های تخصصی) تاسیس گردید تا اداره شرکت ­های سرمایه پذیر سازمان و شستا را در شاخه های گوناگون بر عهده گیرند.

شایان ذکر است مطابق مصوبات مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1399.12.26، سرمایه شرکت از 000ر80 میلیارد ریال به 000ر142 میلیارد ریال (از محل سایر اندوخته ها) افزایش یافته و در تاریخ 1400.04.13 در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

سرمایه گذاری تامین اجتماعی با سرمایه 142.000 میلیارد ریالی یکی از بزرگترین هلدینگ­ های کشور و جزو شرکت ­های سرمایه گذاری با دارا بودن چند هلدینگ تخصصی می باشد که مالکیت حدود 88 درصد آن در اختیار سازمان تامین اجتماعی است.

معرفی برخی از شرکت ­های زیرمجموعه­ شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی:

1. شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو):

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) در ابتدا با نام «شرکت پالایش روغن آبادان» در دی ماه سال 1381 تاسیس شد. در سال 1382 با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده، نام شرکت به «شرکت سرمایه‌گذاری شیمیایی و سلولزی تامین» تغییر کرد. در سال 1383 با گسترده‌تر شدن فعالیت عملیاتی شرکت و حضور بیشتر در صنایع پتروشیمی بار دیگر نام شرکت به «شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمیایی و شیمیایی تأمین» تغییر کرد. در سال 1390 شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)تصمیم به ساماندهی شرکت­ های تابعه خود گرفته و در همین راستا «هلدینگ نفت و گاز تامین» یکی دیگر از شرکت­ های تابعه خود را در «شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمیایی و شیمیایی تامین» ادغام کرد که بر این اساس نام شرکت به «شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین» تغییر یافت. سهام این شرکت در تیرماه سال 1392 با نماد تاپیکو در بازار سرمایه عرضه شده است. تاپیکو مالک 59 شرکت مدیریتی و 26 شرکت غیرمدیریتی می باشد و دارای 9 درصد از کل ظرفیت تولید محصولات اصلی پتروشیمی در کشور است. پروژه های پتروالفین فن آوران، پتروشیمی باختر، صنایع کاغذی بیستون تامین، تولید چیفر و منجید تسمه نقاله، ایستگاه افزایش فشار و خطوط انتقال گاز خوراک پتروشیمی آبادان و ... از جمله پروژه های در دست اجرای هلدینگ تاپیکو می باشد.

2. شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو):

شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (TPICO) بزرگترین هلدینگ فعال در صنعت داروی کشورست که از سال ١٣٨٢ در تمامی حوزه های زنجیره تامین دارو فعالیت داشته و بزرگترین مجموعه صادرکننده محصولات دارویی ایران می باشد. این شرکت دارای ۹ کارخانه تولیدکننده محصولات دارویی انسانی با بیش از ۸۰۰ قلم دارودر ٣٢ حوزه درمانی می‌باشد. همچنین دارای ۳ کارخانه تولید محصولات دامی می باشد که بر اساس آمار سازمان دامپزشکی قریب به 15% سهم بازار داروهای دامی کشور را به خود اختصاص داده است. تیپیکو با مدیریت و مالکیت ۳ شرکت توزیع داروی انسانی و یک شرکت پخش اختصاصی داروهای دامی و با داشتن حدود 35% سهم بازار پخش، بزرگترین مجموعه توزیع کننده داروی کشور محسوب می­ گردد.

3. هلدینگ صدر تأمین‌ (تاصیکو):

شرکت سرمایه گذاری صدرتأمین در سال 1378، با سرمایه ثبتی یک میلیارد ریال به عنوان یکی از هلدینگ های تخصصی در حوزه صنایع کاشی و سرامیک در قالب سهامی خاص تاسیس شد. در سال 1387 و با توجه به سند چشم انداز شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، جهت گیری جدیدی برای هلدینگ صدرتامین تعیین و ورود به حوزه صنعت کانی های فلزی و غیرفلزی در دستور کار این هلدینگ قرار گرفت. آخرین سرمایه ثبت شده شرکت در حال حاضر 000ر31 میلیارد ریال می باشد.

4. هلدینگ سیمان تأمین‌ (سیتا):

شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین یا هلدینگ سیمان تامین یک هلدینگ تخصصی سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان (و صنایع وابسته)، عمران و حمل‌ و‌ نقل است. این شرکت مدیریت و رهبری ۳۰ درصد ظرفیت سیمان تولیدی کشور با ظرفیت ۲۶ میلیون تن تولید سیمان و 2.7 میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر (سهم ۲۱ درصدی از صادرات سیمان و کلینکر کل کشور) را دارا می باشد.

5. هلدینگ صنایع عمومی تأمین‌:

این شرکت در تاریخ82.11.27 به منظور مدیریت شرکت­ های صنایع غذایی و دامداری بصورت سهامی خاص و با نام "شرکت سرمایه گذاری غذایی تأمین" تأسیس و در اداره ثبت شرکت ­ها و مالکیت صنعتی در تهران به ثبت رسید. با توجه به مصوبات مندرج در صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخه 87.03.01 و گسترش موضوع فعالیت در راستای سیاست خروج، نام شرکت از شرکت سرمایه گذاری غذایی تامین (سهامی خاص) به شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین (سهامی خاص) تغییر یافت.

6. هلدینگ‌ کشتیرانی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران:

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 1346 تأسیس شد و فعالیت حمل ونقل دریایی خود را در سال 1347 با به کارگیری دو فروند کشتی کوچک در حوزه خلیج فارس و چهار فروند کشتی اقیانوس پیما آغاز کرد. گروه کشتیرانی در حال حاضر با دارا بودن ناوگانی متنوع از انواع کشتی­ های اقیانوس پیما و شناورهای خدماتی با ظرفیتی متناسب با نیاز بازار، در کلیه مسیرهای بین‌المللی، مشغول به فعالیت می باشد و در بسیاری از بنادر مهم جهان تردد نموده و به ارائه خدمات متنوع و مدرن همچون سرویس­ های Door-to -Door می پردازد.

7. هلدینگ ‌مدیریت‌ توسعه‌ انرژی‌ تأمین:

شرکت مدیریت توسعه انرژی تأمین (تدکو) یک هلدینگ تخصصی سرمایه‌گذاری در حوزه آب و برق است که مأموریت خود را درآمدزایی از طریق بهره‌برداری نیروگاه‌های واگذارشده از سوی تأمین اجتماعی و جذب سرمایه جهت توسعه واحدهای کسب ‌و‌کار جدید در حوزه‌های مذکور و نهایتاً فروش محصولات آن ها قرار داده‌ است.

8. هلدینگ ‌صبا‌ تأمین:

شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین(سهامی عام) در سال 1373 با سرمایه 100 میلیون ریال به ثبت رسید. 12درصد از سهام آن در تاریخ 1399.01.20 در بازار اول فرابورس عرضه ‌شده است. سرمایه ثبت شده شرکت 000ر15 میلیارد ریال می باشد و افزایش سرمایه تا مبلغ 000ر30 میلیارد ریال نیز در مجمع عمومی فوق العاده مورخ 99.06.22 تصویب گردیده است ، لکن تاکنون به ثبت نرسیده است. شرکت­ های کارگزاری صباتامین، سرمایه گذاری هامون صبا و کارگزاری بیمه تامین آینده از جمله شرکت­ های فرعی این هلدینگ می باشند.

سودآوری شرکت در سال مالی منتهی به 98.03.31 و 99.03.31 با توجه به شرایط حاکم بر بازار و عرضه اولیه سهام برخی از شرکت­ های زیرمجموعه از جمله شرکت صباتامین، سرمایه گذاری سیمان تامین و ... و همچنین افزایش سودآوری شرکت­ های زیرمجموعه، افزایش یافته است.

بندهای قابل توجه گزارش حسابرس در خصوص اطلاعات و صورت های مالی 6ماهه منتهی به 1399.09.30:

  • بر اساس مصوبه مورخ 1397.11.28 بیست و چهارمین جلسه کارگروه تنظیم بازار، مبلغ 245ر3 میلیارد ریال در دوره مورد گزارش و سال­ های قبل توسط شرکت فرعی پتروشیمی خراسان (مابه‌التفاوت نرخ فروش تکلیفی اوره به بخش کشاورزی با نرخ میانگین وزنی ماهانه بورس کالا در شش ماهه دوم سال 1397 و حداقل نرخ ماهانه بورس کالا در سال1398 و دوره مالی مورد گزارش) تحت سرفصل دریافتنی‌های تجاری انعکاس یافته است. در این رابطه زمان و چگونگی اجرای مصوبه جلسه 1398.07.07 هیئت وزیران در خصوص اعمال نرخ‌های فروش تعیین شده و نحوه دریافت مابه‌التفاوت مذکور تاکنون مشخص نشده است. (بند تاکید بر مطلب خاص)
  • شرکت در سال­ های 1396 و 1397 مبلغ 000ر38 میلیارد ریال صکوک اجاره بر پایه مبلغ 23 میلیارد سهم از سهام شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین (شرکت فرعی) و 5.1 میلیارد سهم از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (شرکت وابسته) منتشر نموده که برگشت سهام یاد‌‏شده منوط به بازپرداخت به موقع اصل اوراق در سررسید و اقساط فرع آن توسط سازمان تامین اجتماعی (دریافت کننده نهایی وجوه حاصل از فروش اوراق یاد شده) است.قابل ذکر است تا تاریخ این گزارش مبلغ 2.16 میلیارد ریال از اقساط فرع سررسید شده، توسط شرکت پرداخت و به حساب بدهی سازمان تامین اجتماعی(یادداشت توضیحی 2-2-18 صورت­های مالی) منظور گردیده است. (بند تاکید بر مطلب خاص)

ب – شرکت سرمایه گذاری غدیر (وغدیر)

شرکت سرمایه گذاری غدیر در سال 1370 با نام اولیه شرکت سرمایه گذاری بانک صادرات (سهامی خاص) و با مالکیت بانک صادرات ایران با سرمایه اولیه 10 میلیارد ریال تاسیس گردید. این شرکت در سال 1374 به سهامی عام تبدیل شده و در همان سال در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. پس از انتقال سهام 124 شرکت از بانک صادرات ایران به این شرکت در سال 1375 به منظور اصلاح ساختار مالی، نام شرکت به سرمایه گذاری غدیر تغییر یافت. در سال 1387 مالکیت شرکت سرمایه گذاری غدیر از بانک صادرات ایران به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح انتقال یافت. در حال حاضر سرمایه این شرکت معادل 000ر72 میلیارد ریال می باشد.

معرفی برخی از شرکت ­های زیرمجموعه:

زمینه­ های سرمایه ­گذاری شرکت هم اکنون صنعت ­های نفت، گاز و پتروشیمی، برق و انرژی، معدنی، حمل و نقل، سیمان، ساختمان، تجاری و مالی و همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات درقالب 8هلدینگ (به شرح زیر) می­ باشد:

1. شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (سهام عام):

این شرکت در سال 1386 با نام شرکت سرمایه گذاری توسعه الوند غدیر (سهامی خاص) تاسیس و در سال 1390 ضمن تغییر نام به گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و تغییر از سهامی خاص به سهامی عام در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شده و سهام آن در تاریخ 1399.11.26 عرضه گردید. 84 درصد ظرفیت تولید اوره و 22 درصد ظرفیت پالایش نفت خام کشور در شرکت­ های تابعه این هلدینگ قرار دارد. شرکت سرمایه گذاری غدیر مالکیت حدود 68 درصد سهام این شرکت را که آخرین سرمایه ثبتی آن 500ر40 میلیارد ریال است، دارا می باشد.

2. شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر (سهامی خاص):

این شرکت در سال 1390 به عنوان یک شرکت مادر تخصصی در حوزه سرمایه­گذاری در صنایع تولید و توزیع برق و انرژی تاسیس شده و سرمایه آن 9.962 میلیارد ریال می باشد. این شرکت مدیریت 3 درصد از ظرفیت تولید برق کل کشور را بر عهده دارد. شرکت سرمایه گذاری غدیر مالک 100 درصد سهام شرکت مذکور می­باشد.

3. شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (سهامی خاص):

این شرکت در سال 1390 به عنوان یک شرکت مادر تخصصی جهت سرمایه­گذاری در حوزه­های صنعت و معدن تاسیس شده است. سرمایه این شرکت 13.000 میلیارد ریال است که تماماً متعلق به گروه سرمایه گذاری غدیر می باشد. این شرکت در حوزه­های اکتشاف، استخراج و فرآوری کانی­های فلزی و غیرفلزی، صنایع غیرمعدنی و سرمایه گذاری در زنجیره صنایع معدنی و فلزی فعالیت داشته و عمده شرکت­های فرعی این هلدینگ در بخش تولید الکتروموتور و آهن اسفنجی فعال بوده و اکثرا دارای طرح­های بزرگ توسعه هستند.

4. شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر (سهامی عام):

این شرکت به عنوان یک شرکت مادرتخصصی در صنعت سیمان با هدف ایجاد، توسعه، راه اندازی و اداره انواع پروژه­ها و واحدهای تولیدی در این صنعت و صنایع وابسته از سال 1382 فعالیت رسمی خود را آغاز نموده است. این شرکت با نماد سغدیر در بازار دوم فرابورس درج شده و فرآیند پذیرش و عرضه سهام آن در فرابورس درحال پیگیری می­باشد. سرمایه شرکت در حال حاضر 3.350 میلیارد ریال می باشد. شرکت سرمایه و صنعت غدیر با مدیریت 4 شرکت بزرگ تولید کننده(سیمان سپاهان، سیمان شرق، سیمان کردستان و سیمان دشستان)، 10% از سهم بازار سیمان کشور را در اختیار داشته و از این حیث در جایگاه سوم صنعت در بین هلدینگ­های سیمانی کشور قرار دارد.

  • سیمان سپاهان: این شرکت با در اختیار داشتن سه کوره هر یک به ظرفیت 3.300 تن تولید روزانه کلینکر دارای ظرفیت تولید سیمان مجموعاً به میزان 3.7 میلیون تن بوده و سهام آن در بازار اول بورس با نماد سپاها در حال معامله می باشد. 56% از سهام این شرکت در اختیار شرکت توسعه سرمایه و صنعت سیمان غدیر می باشد. همچنین 50% بازار مصرف شهر اصفهان در اختیار این شرکت است.
  • سیمان شرق: دارای ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون تن سیمان و مالک بزرگترین خط تولید سیمان سفید کشور به ظرفیت روزانه 1.000 تن در شرکت سیمان سفید شرق می باشد. همچنین بزرگترین کارخانه تولید سیمان در خراسان بوده و 85 درصد مصرف سیمان در شهر مشهد را تامین می نماید. بازارهای صادراتی این شرکت کشورهای افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و روسیه می باشد. 46% از سهام آن در اختیار شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر می­باشد.
  • سیمان کردستان: این شرکت با ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان در نزدیکی شهرستان بیجار واقع شده است. 54% از سهام این شرکت در اختیار شرکت توسعه و صنعت سیمان غدیر می باشد.
  • سیمان دشستان: 48% از سهام این شرکت در اختیار شرکت توسعه صنعت و سیمان غدیر بوده و با ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان، مالک سیمان منددشتی نیز می باشد.

5. شرکت گسترش صنعت نوین ایرانیان (سهامی خاص):

این شرکت در سال 1392 تاسیس شده و در قالب هلدینگ مالی غدیر به فعالیت­ های سرمایه گذاری، بیمه و تامین مالی پرداخته است. غدیر مالک 100 درصد این هلدینگ است.

6. شرکت بین المللی توسعه ساحل و فراساحل نگین کیش:

این شرکت در سال 1389 تاسیس شده و در منطقه آزاد جزیره کیش به ثبت رسیده است. در حال حاضر این شرکت به عنوان هلدینگ حمل و نقل شرکت سرمایه ­گذاری غدیر به شمار می رود و دفتر اصلی ان در شهر تهران قرار دارد. کشتیرانی، خدمات دریایی و بندری، حمل و نقل ریلی و جاده ای و خدمات لجستیک و انبار، محورهای اصلی فعالیت این هلدینگ بشمار می روند. سرمایه این شرکت در حال حاضر 1.040 میلیارد ریال است که تماماً متعلق به گروه سرمایه گذاری غدیر می باشد.

7. شرکت بین المللی توسعه ساختمان (سهامی عام):

این شرکت در سال 1364 تاسیس و در سال 1385 در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شده است. این شرکت به عنوان هلدینگ ساختمانی غدیر طیف وسیعی از فعالیت ها از جمله طراحی، مهندسی، مشاوره، اجرا و پیمانکاری و سرمایه گذاری را در بخش زمین و ساختمان انجام می دهد. سرمایه این شرکت در حال حاضر 9،000 میلیارد است و شرکت سرمایه گذاری غدیر مالکیت 55 درصد سهام آن را دارا می باشد. این شرکت به لحاظ سرمایه و حجم دارایی دومین شرکت ساختمانی در بازار سرمایه کشور است.

8. شرکت خدمات انفورماتیک راهبر (سهامی خاص):

این شرکت در سال ۱۳۷۰ توسط وزارت بازرگانی به منظور ارائه خدمات فنی و مهندسی در زمینه فناوری اطلاعات، ارتباطات و تجارت الکترونیک تاسیس و با توجه به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 در سال ۱۳۹۰ توسط شرکت سرمایه گذاری غدیر خریداری و خصوصی شد.

بندهای قابل توجه گزارش حسابرس درخصوص اطلاعات و صورت ­های مالی سالیانه منتهی به 1399.09.30:

  • در ارتباط با شرکت فرعی بین المللی توسعه ساختمان به شرح یادداشت توضیحی 12-1-36، مبلغ بدهی به بانک سرمایه مربوط به دعوی حقوقی مطروحه توسط بانک علیه شرکت مزبور مبنی بر عدم ایفای تعهدات ارزی وارد کنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی در ارتباط با 3 فقره اعتبار اسنادی اخذ شده در سال مالی 1391 به مبلغ 11،600،000 یورومی باشد که شرکت فوق الذکر اقدام به احتساب ذخیره از بابت بخشی از جرائم به مبلغ 615،000 میلیون ریال مطابق بخشنامه شماره 321011/96 بانک مرکزی در دفاتر نموده است. لازم به ذکر است که پرونده شرکت فرعی بین المللی توسعه ساختمان در شعبه چهارم تجدید نظر تعزیرات حکومتی استان تهران و دیوان عدالت اداری مبنی بر استرداد عین ارزش گشایش شده به مبلغ مذکور مفتوح که به دلیل اعتراض توسط شرکت تاکنون نتیجه قطعی آن اعلام نشده است. (بند تاکید بر مطلب خاص)
  • مفاد ماده 3 دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مبنی بر رسیدگی به صورت های مالی شرکت های فرعی خارجی مورد تلفیق توسط حسابرسان معتمد سازمان. مفاد مواد 19، 28 و 42 دستورالعمل حاکمیت شرکتی درخصوص تهیه و تصویب منشور هیئت مدیره، تملک سهام شرکت اصلی در مالکیت فرعی و افشا اطلاعات با اهمیت شامل مشخصات و سایر اطلاعات هیئت مدیره ومدیرعامل در پایگاه اینترنتی شرکت وگزارش تفسیری مدیریت، رعایت نشده است.

ج- شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک)

شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (سهامی عام) در تاریخ 1370.11.20 به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شد و در تاریخ 25 فروردین ماه 1371 در اداره ثبت شرکت ­ها و موسسات غیر دولتی به ثبت رسیده است و در سال 1389 نام شرکت به شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی تغییر کرد. سرمایه اولیه شرکت مبلغ یکصد میلیارد ریال بوده است که در چندین مرحله افزایش یافته است. در حال حاضر سرمایه شرکت به مبلغ 250ر27 میلیارد ریال می باشد که در تاریخ 1400.19.02 در مرجع ثبت شرکت ­ها به ثبت رسیده است.

در سبد سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، صنعت محصولات شیمیایی با ۲۹درصد، صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی با ۱۷درصد، صنعت ماشین آلات و دستگاه‌های برقی با ۱۶درصد و صنعت سیمان با ۱۲درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

معرفی برخی از شرکت ­های زیر مجموعه:

1. شرکت پتروشیمی شازند:

مجتمع پتروشیمی شازند یکی از طرح­های زیربنایی و مهم کشور می باشد که در راستای سیاست های کلی توسعه صنایع پتروشیمی و با اهداف تامین نیاز داخلی کشور و صادرات ایجاد و به بهره برداری رسیده است. این طرح در سال ۱۳۶۳ به تصویب رسید و پس از طی مراحل طراحی، مهندسی و نصب، فاز اول آن در سال ۱۳۷۲ در مدار تولید قرار گرفت. در ادامه کار به منظور بهبود مستمر و تولید بیشتر و متنوع تر، واحدهای دیگر مجتمع تکمیل و واحد اتوکسیلات بعنوان آخرین واحد مجتمع در سال ۸۲ راه اندازی و در مدار تولید قرار گرفت. ظرفیت کامل تولید این مجتمع پس از انجام طرح توسعه ۱.۴۶۹.۰۰۰ تن در سال می باشد.

2. شرکت توسعه صنایع بهشهر:

شرکت توسعه صنایع بهشهر (سهامی عام) در تاریخ ۱۴ دی‌ماه ۱۳۴۹ تحت نام شرکت سهامی خاص توسعه صنایع آرین در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات صنعتی تهران به ثبت رسیده است. در سال 1350 طبـق تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده نام شرکت به شرکت توسعه صنایع بهشهر سهامی خاص تغییر یافت و در سال ۱۳۵۲ نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافته و از سال ۱۳۵۳ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. موضوع فعالیت شرکت توسعه صنایع بهشهر (سهامی عام) حسب مفاد اساسنامه، سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها از طریق خرید و فروش سهام آنها، خرید و فروش اوراق قرضه و اوراق بهادار، مشارکت در بانک‌ها و سایر شرکت‌ها اعم از تولیدی و بازرگانی و انجام سایر معاملات مجاز بازرگانی مربوط به موضوع شرکت می‌باشد.

3. شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان:

شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان (سهامی عام) در تاریخ 1382.12.13 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است. سرمایه اولیه شرکت یکصد میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به مبلغ چهار هزار و هشتصد میلیارد ریال افزایش یافته است. همچنین شرکت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد مالی ثبت و در تاریخ 1392.01.21 مجوز فعالیت به عنوان شرکت مادر (هلدینگ) را دریافت نموده است.

4. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی:

شرکت گروه صنایع ثروت آفرین در تاریخ 1382.06.15 به صورت شرکت سهامی عام تأسیس گردیده و در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است. برابر مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام در تاریخ 1383.03.27 نام شرکت به شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی تغییر یافته است. موضوع فعالیت شرکت اختصاراً عبارت از سرمایه گذاری در سهام سایر شرکت ­ها، خرید و فروش سهام و اوراق مشارکت می‌باشد. نام شرکت از تاریخ 1383.12.15 به عنوان شرکت پذیرفته شده در بخش واسطه‌گری‌های مالی و با نماد وتوسم در فهرست نرخ ­های تالار فرعی بورس درج گردیده است. همچنین سرمایه شرکت معادل ۴۵۰۰ میلیارد ریال می‌باشد.

5. شرکت توسعه نگاه پویا:

این شرکت در سال ۱۳۸۵ با هدف بهینه سازی روند سرمایه‌گذاری و استفاده کامل از توانمندی شرکت‌های زیر مجموعه مدیریت منابع مالی و انسانی، در راستای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی در ارتقاء جایگاه اقتصادی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی تاسیس گردید.

6. شرکت سرمایه‌گذاری مدیریت سرمایه مدار:

شرکت تولیدی و صنعتی مدار در تاریخ 1343.12.13 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شده و در اداره ثبت شرکت ­ها به ثبت رسید. این شرکت به عنوان نهاد مالی در تاریخ 1397.12.27 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده و نام آن به موجب آگهی ثبتی مورخ 1398.05.07 به "سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار" تغییر یافته است.

7. شرکت بین‌الملل ساختمان و صنعت ملی:

شرکت بین الملل ساختمان و صنعت ملی (سهامی خاص) در تیرماه سال ۱۳۸۲ تأسیس و در مورخه 1382.10.14 در اداره ثبت شرکت­ ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. موضوع فعالیت شرکت سرمایه گذاری و مشارکت در انواع طرح­ ها و پروژه ­های ساختمانی و مهندسی، تولیدی و خدماتی و اداره آن­ ها، بازسازی، نوسازی، اداره و نگهداری، اصلاح و توسعه انواع پروژه­ ها و شرکت‌ها و انجام کلیه خدمات ساختمانی و مهندسی مورد نیاز مؤسسات است. این فعالیت همچنین شامل استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانک­ ها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج از کشور و همچنین انتشار اوراق مشارکت و خرید و فروش کلیه اوراق بهادار و سهام شرکت ­ها داخلی و خارجی، مشارکت و اجرا پروژه ­های انبوه سازی و مبادرت به خرید و فروش اموال غیرمنقول و ساختمان ­ها به صورت مشاع و یا متری می باشد. سرمایه فعلی شرکت (ثبت شده) مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال است.

8. شرکت نوآوران توسعه ملی:

شرکت نوآوران توسعه ملی (کارآفرینان سبزخلیج فارس سابق) به عنوان بازوی فکری و اجرایی شرکت ‏سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در دو حوزه نوآوری و ثروت انسانی فعالیت می کند. در دوره جدید مدیریتی این شرکت که از ‏اسفند ماه سال ۱۳۹۷ آغاز گردیده است، این شرکت ماموریت خود را اندازه گیری، ارزیابی، فرهنگ سازی، تسریع و تقویت ‏نوآوری در همه اشکال و انواع آن و نیز شناسایی و معرفی مدیران خبره و امین با هدف بکارگیری در سطح شرکت ­های ‏زیرمجموعه گروه تعریف نموده است. این شرکت هم اینک کانال اصلی ارتباطات شرکت­ های زیرمجموعه گروه با اکوسیستم ‏نوآوری و توسعه فناوری ایران است.

بندهای قابل توجه گزارش حسابرس درخصوص اطلاعات و صورت ­های مالی سالیانه منتهی به 1399.12.30:

  • برخلاف استانداردهای حسابداری، خالص دارایی‌ها و بدهی‌های قابل تشخیص شرکتهای فرعی و وابسته در زمان تحصیل به ارزش منصفانه تعیین نگردیده، لذا عمده مبالغ مربوط به شرکتهای فرعی و وابسته مندرج در صورتهای مالی تلفیقی گروه از جمله سرمایه‌گذاری در شرکتهای وابسته، سرقفلی، ارزش دفتری دارایی‌های ثابت مشهود و نامشهود و منافع فاقد حق کنترل (یادداشت‌های توضیحی 17، 15، 13، 16 و 33) به نحو صحیح منعکس نشده است. همچنین سرمایه‎گذاری در سهام سه شرکت وابسته گروه (شامل سرمایه گذاری در شرکت‎های صنعتی آذرخاک (شرکت وابسته شرکت فرعی سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان) شرکت پی چین (شرکت وابسته شرکت بین‎الملل ساختمان صنعت ملی) و یونیک متال تکنولوژی UMT (شرکت وابستهِ BMIIC) علیرغم وجود نفود قابل ملاحظه به روش ارزش ویژه انعکاس نیافته است. با توجه به مراتب فوق تعدیل حسابها ضروریست، لیکن به دلیل عدم دسترسی به مدارک و مستندات لازم، تعیین آثار مالی ناشی از موارد یاد شده بر صورتهای مالی تلفیقی گروه در شرایط حاضر برای این سازمان امکان پذیر نگردیده است. (بند شرط)
  • با توجه به یادداشت‎های 3-17 و 2-18، صورتهای مالی حسابرسی نشده شرکت‎های سرمایه‌گذاری ساختمان گروه صنایع بهشهر (شرکت فرعی شرکت توسعه صنایع بهشهر) و بازرگانی بین‎المللی سرمایه‎گذاری بانک ملی مبنای تهیه صورتهای مالی تلفیقی قرار گرفته است. همچنین محاسبه ارزش ویژه سرمایه‎گذاری شرکت های وابسته شرکت (شامل شرکت‎های بورس اوراق بهادار تهران، سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران، سرمایه‌گذاری مهرو ماه، قند نقش جهان، بانک اقتصاد نوین)، سه شرکت وابسته شرکت توسعه صنایع بهشهر (شامل بانک اقتصادنوین، شرکتهای صنایع شیر ایران و آریا ملل زرین) جمعا به مبلغ 734ر26 میلیارد‎ریال، سهم گروه از سود شرکتهای فوق جمعا به مبلغ 029ر13 میلیارد ریال و سهم گروه از تفاوت تسعیر ارز عملیات خارجی بانک اقتصاد نوین به مبلغ 226ر5 میلیارد ریال براساس صورتهای مالی حسابرسی نشده آنها صورت پذیرفته است. با توجه به مراتب فوق، اظهارنظر نسبت به صحت مبالغ سرمایه‌گذاری‌ها، سود شناسایی شده و تفاوت تسعیر ارز عملیات خارجی و تعدیلات احتمالی از این بابت، منوط به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای مذکور می‎باشد. (بند شرط)
  • در خصوص سرفصل دریافتنی‌های تجاری و سایر دریافتنی‎ها و پیش‎پرداخت‎ها موارد زیر قابل ذکر است:

-سرفصل‌های مذکور شامل 378ر7 میلیارد ریال (شرکت اصلی 479ر2 میلیارد‎ریال) اقلام راکد و سنواتی مطالبات ارزی و ریالی می‎باشد که علی رغم اقدامات انجام شده تسویه یا وصول نشده است و از بابت آنها صرفا مبلغ 613ر3 میلیارد ریال ( شرکت 273 میلیارد ریال)کاهش ارزش در حساب ها منظور گردیده است. همچنین مبلغ 107 میلیارد ریال از مطالبات شرکت مربوط به شرکت نساجی مازندران (شرکت فروخته شده در سنوات قبل) از بابت بدهی مالیاتی می‎باشد که توسط سازمان امور مالیاتی از حساب های شرکت برداشت شده و پیگیری‎های انجام شده تاکنون منجر به نتیجه نگردیده است.

-سرفصل‌های مذکور شامل مبلغ 743ر1 میلیارد ریال مطالبات شرکت از شرکت فرعی بازرگانی بین‌المللی سرمایه‌گذاری بانک ملی BMIC وشرکت وابسته، یونیک متال تکنولوژی (UMT) است که با توجه به توقف عملیات و فقدان درآمدهای عملیاتی آن ها طی سنوات اخیر، قادر به باز پرداخت بدهی‌های خود نمی باشند و از این بابت صرفا مبلغ 967 میلیارد ریال کاهش ارزش در حساب ها منظور شده است. مضافا بدهی ارزی شرکت UMT به مبلغ 159 میلیارد ریال (یادداشت توضیحی 2-2-34) نیز توسط شرکت مورد گزارش تضمین و در حسابهای شرکت منعکس گردیده است. باتوجه به موارد فوق، هرچند احتساب کاهش ارزش بابت موارد مذکور در حساب ها ضروریست، لیکن به دلیل عدم کفایت شواهد و مدارک موجود و نامشخص بودن نتیجه اقدامات صورت گرفته، تعیین میزان تعدیلات لازم، در حال حاضر برای این سازمان مقدور نبوده است. (بند شرط)

  • تسهیلات مالی گروه شامل مبلغ 995ر1 میلیارد ریال ( هم ارز ریالی مبلغ 7ر3 میلیون یورو، مبلغ 2ر19میلیون درهم و مبلغ 25 میلیون یوان) تسهیلات ارزی دریافتی شرکت زرین ذرت شاهرود (شرکت فرعی شرکت گروه توسعه صنایع بهشهر) از بانک اقتصاد نوین می باشد که با نرخ های ارز سامانه نیما در تاریخ 1398.12.29 تسعیر گردیده است. همچنین پرداختنی‎های گروه شامل مبلغ 171میلیارد ریال (هم ارز ریالی 7ر2میلیون دلار) بدهی ارزی شرکت بهپاک (شرکت فرعی گروه توسعه صنایع بهشهر) به فروشندگان خارجی می‎باشد که با نرخ 42 هزار ریال به ازای هر دلار تسعیر گردیده است. به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات و مستندات کافی، تامین ارز مورد نیاز با نرخ های اعمال شده دردفاتر جهت تسویه تسهیلات و بدهی ارزی فوق، برای این سازمان محرز نگردیده است. (بند شرط)
  • پیش پرداخت های گروه شامل مبلغ 694 میلیارد ریال (معادل 212ر081ر14 یورو) مانده تسویه نشده پیش پرداخت های ارزی شرکت مارگارین (شرکت فرعی توسعه صنایع بهشهر) به فروشندگان خارجی بابت خرید روغن خام می‌باشد که به دلیل افزایش نرخ، شرکت اقدام به لغو باقیمانده خرید نموده است. نحوه تسویه مبلغ فوق و رفع تعهدات ارزی مربوطه تا کنون مشخص نشده و پاسخ تأییدیه ارسالی نیز واصل نگردیده است. (بند شرط)
  • سرمایه‌گذاری گروه در بانک اقتصادنوین به میزان39.93 درصد می‌باشد. براساس ماده 5 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی (اصلاحی مورخ 28/4/1397)، سقف مجاز تملک سهام بانک ها (بدون نیاز به اخذ مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) 10 درصد و تملک بیش از 10 درصد تا میزان 33 درصد با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز می‎باشد. همچنین طبق دستورالعمل مورخ 1398.06.28 سهامداران، بانک ها موظف گردیده‎اند ظرف مدت 6 ماه از تاریخ ابلاغ دستورالعمل، نسبت به اخذ مجوز بانک مرکزی اقدام و یا سهام مازاد خود را واگذار نمایند، در غیر این صورت نسبت به سهام مازاد، فاقد حقوق مالکیت بوده و حق رأی سهام مازاد بر مجوز ارائه شده از سهامدار سلب و به وزارت امور اقتصادی و دارایی تفویض و درآمدهای سود سهام توزیع شده مشمول مالیات با نرخ 100 درصد می‎گردد. (بند تاکید بر مطلب خاص)
  • عملیات تعدادی از شرکت­های فرعی از جمله لیزینگ گسترش سرمایه گذاری ملی، ایران پوپلین، کمپرسورسازی ایران، بازرگانی بین‏المللی سرمایه­ گذاری بانک ملی (BMIIC) و توسعه نیروگاه ها و انرژی برق، همچنین برخی شرکت ­های فرعی شرکت گروه توسعه صنایع بهشهر از جمله توسعه صنایع غذایی به‎پخش، شرکت به‎پخش داروی بهشهر، شرکت بازرگانی نواندیشان، شرکت زرین ذرت شاهرود، پاکسان ایروان، مدیریت یاران توسعه و صنایع بسته‎بندی ایران طی دوره مالی مورد گزارش و سنوات اخیر منتج به زیان شده و زیان انباشته برخی از شرکت­ های فوق بیش از سرمایه آن ها گردیده است. ضمن اینکه بدهی‌های جاری آن ها بیش از دارایی‌های جاری بوده و جریانات نقدی عملیاتی برخی از شرکت ­های مزبور نیز منفی بوده است.

د - شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (وصندوق)

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۳۶۷ با نام شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی مستخدمین تاسیس شد و در ۲۶ خرداد ۱۳۷۸ با تصویب اساسنامه جدید توسط مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، نام آن به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (سهامی عام) تبدیل و در 29 شهریور ۱۳۷۹ در فهرست شرکت ­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران درج گردیده است. فعالیت اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری در طرح‌ها یا سهام شرکت‌های فعال در زمینه تهیه، تولید و تامین انواع مواد اولیه نفتی، پتروشیمی، فرآورده‌ها و سایر مواد آلی و معدنی و همچنین حوزه انرژی شامل آب و برق می‌باشد. این شرکت در اواخر سال ۱۳۹۴ به منظور افزایش بهره‌ وری و بازدهی سرمایه، فعالیت‌های خود را به سرمایه‌گذاری در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی معطوف نمود. سرمایه فعلی این شرکت 000ر27 میلیارد ریال می باشد.

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری اقدام به سرمایه ­گذاری عمدتا در 5 گروه به شرح ذیل نموده است:

  • پتروشیمی (شامل جم – پلی پروپیلن جم-مسجدسلیمان- امیرکبیر- خارک- فناوران- ایلام)
  • فرآورده‌های نفتی (شامل نفت ایرانول- نفت پاسارگاد)
  • نیروگاهی (شامل نیرو آتیه صبا)
  • فلزات و صنایع وابسته (شامل صبا فولاد خلیج فارس- لوله‌سازی اهواز- فولاد اکسین)
  • سایر شرکتها (شامل ایران یاسا تایر، صبا آرمه، خدمات گستر صبا انرژی، بازرگانی صندوق بازنشستگی، سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا و...)

معرفی برخی از شرکت های زیرمجموعه:

1. پتروشیمی جم:

پتروشیمی جم (سهامی خاص) در تاریخ 79.06.09 در اداره ثبت شرکت­ ها به ثبت رسیده و بر اساس صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ87.06.25 شخصیت حقوقی شرکت از «سهامی خاص» به «سهامی عام» تغییر یافت. پتروشیمی جم در زمینه تولید و فروش فرآورده‌های پتروشیمی فعالیت می‌کند. این شرکت پنجمین تولیدکننده بزرگ صنعت پتروشیمی ایران و یکی از بزرگترین مجتمع تولید الفین در خاورمیانه می باشد.

2. صنایع پتروشیمی مسجد سلیمان:

جواز تأسیس شرکت صنایع پتروشیمی مسجد سلیمان مورخ 89.12.08 در زمینه تولید اوره و آمونیاک از سازمان صنایع و معادن استان خوزستان اخذ و عملیات اجرایی پروژه از تاریخ مذکور آغاز گردید. در سال 95 با توافق فی­مابین بخش خصوصی (یوسف داودی) و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، 51 درصد سهام شرکت به سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری واگذار گردید. این شرکت در تاریخ 1400.02.30 افتتاح شده است. محصولات اصلی آن اوره با ظرفیت اسمی 000ر075ر1 تن و آمونیاک با ظرفیت اسمی 000ر680 تن می باشد.

3. نیرو آتیه صبا:

هیئت دولت در سال 90 دارایی نیروگاه تبریز را به ارزش 6،101 میلیارد ریال به صندوق بازنشستگی کشوری (64%) و سازمان تامین اجتماعی (36%) بابت رد دیون واگذار نمود. شرکت نیرو آتیه صبا در تاریخ 93.10.08 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شده و در اداره ثبت شرکت­های تهران به ثبت رسیده است سپس نیروگاه در تاریخ 94.05.28 توسط شرکت نیرو آتیه صبا به عنوان نماینده تام الاختیار مالکین تحویل گرفته شد. محصول این شرکت، انرژی برق با ظرفیت اسمی 800 تن می باشد.

4. شرکت صبا فولاد خلیج فارس:

شرکت صبا فولاد خلیج فارس (شرکت فولاد ایسار پارس) در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران در تاریخ 83.09.14 به ثبت رسیده است. مدیریت شرکت تا تاریخ 87.08.25 با تصمیم سهامداران وقت، توسط مدیران هندی با تمرکز بر انتخاب تکنولوژی و انجام مطالعات به فعالیت­های پایه پرداخته، به نحوی که در این دوران فعالیت اجرایی چندانی شکل نگرفته است. در ادامه، مدیریت شرکت از تاریخ 88.11.05 به شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری واگذار و نام آن به شرکت صبا فولاد خلیج فارس تغییر یافت. این شرکت فعالیت ­های خود را برای احداث یک مجتمع فولادسازی به ظرفیت نهایی 5 میلیون تن گندله، 5.4 میلیون تن آهن اسفنجی و 5.4 میلیون تن فولاد و خط ریخته گری برای بلوم، بیلت و بیمبلنک همچنین نورد میلگرد، تیرآهن و ورق در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در 13 کیلومتری غرب بندرعباس واقع در استان هرمزگان متمرکز نموده است. در حال حاضر محصول اصلی تولیدی، بریکت آهن اسفنجی با ظرفیت 000ر500ر1 تن می باشد. فولاد مبارکه اصلی‌ترین مشتری این شرکت می‌باشد.

5. شرکت فولاد اکسین خوزستان:

شرکت فولاداکسین خوزستان در تاریخ 84.03.23 در اداره ثبت شرکت­ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده و فعالیت اصلی شرکت تولید انواع ورق­های فولادی با عرض و قطرهای مختلف و انجام عملیات ذوب، ریخته گری، نورد و ورق سازی و انجام کلیه عملیاتی که در جهت اهداف فوق لازم و ضروری است، می باشد و در سال 1388 به بهره برداری رسیده است. این شرکت توانایی تولید ورق لوله های گاز با سایز 56 اینچ برای اولین بار در کشور دارد. در حال حاضر محصول اصلی تولیدی، ورق های فولادی با ظرفیت اسمی 000ر050ر1 تن می باشد. همچنین پروژه احداث مجتمع فولاد سازی (احیا مستقیم، ذوب و ریخته گری) با ظرفیت تولید سالانه 1.2 میلیون تن اسلب را دارد.

6. شرکت لوله سازی اهواز:

شرکت لوله سازی اهواز (سهامی عام) در تاریخ 45.11.15 با نام کارخانجات لوله سازی اهواز تاسیس و در اداره ثبت شرکت ­ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و در 74.11.03 بنام شرکت لوله سازی اهواز (سهامی خاص) تغییر نام داده است. در سال 1379 و بر اساس مصوبه هیئت وزیران 100% شرکت در قبال رد دیون دولت به صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی و صندوق 380 شرکت انتقال و نوع آن از "سهامی خاص" به "سهامی عام" تغییر یافته است. این شرکت، با ظرفیت تولید سالانه600 هزار تن انواع لوله های فولادی، 4میلیون مترمربع پوشش خارجی و ظرفیتی بالغ بر 3میلیون و 500هزار متر مربع پوشش داخلی انواع لوله و با انعقاد قراردادهای تأمین لوله با شرکت های داخلی و خارجی همواره از بازوهای توانمند چرخۀ اقتصاد کشور بوده است.

7. صبا آرمه:

شرکت صبا آرمه در تاریخ 85.05.14 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شده و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. نام شرکت به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 85.07.10 از شرکت سرمایه گذاری پویندگان توانا به شرکت صبا آرمه تغییر یافته است. فعالیت اصلی شرکت عمدتا سرمایه گذاری و مشارکت در امر احداث ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی می باشد.

سود شرکت‌های نظیر پتروشیمی نوری، فناوران، خارک و پالایش نفت اصفهان با یک سال تاخیر شناسایی می‌گردد. با توجه به این نکته در حدود نصف درآمدهای ناشی از تقسیم سود شرکت‌های زیرمجموعه با یک سال تاخیر در صورت‌های مالی شرکت نمایان می‌شود و به تبع اثرات تورمی درآمدی آن با تاخیر در این شرکت قابل مشاهده است.

بندهای قابل توجه گزارش حسابرس در خصوص اطلاعات و صورت­های مالی 6ماهه منتهی به 1399.06.31:

  • به شرح یادداشت­های توضیحی 1-3-22 و 6-22، مبلغ 651ر3 میلیارد ریال (معادل 207ر590ر106 دلار) طلب شرکت فرعی پارس سبا هنگ کنگ از شرکت پیمود (کارگزار مالی فروش محصولات صادراتی، وصول مطالبات ارزی و پرداخت­های ارزی خریدهای خارجی شرکت­ های وابسته گروه)‏ مربوط به قبل از سال 1393 می‏ باشد که علیرغم اقدامات حقوقی انجام شده توسط صندوق بازنشستگی کشوری (سهامدار اصلی) بدلیل عدم کفایت وثایق و تضامین اخذ شده از شرکت پیمود تاکنون وصول نشده است. شایان ذکر است در خصوص مبلغ 856ر1 میلیارد ریال از مطالبات فوق (مندرج در یادداشت توضیحی 6-22) شرکت پتروشیمی جم (شرکت وابسته گروه) مدعی طلب از شرکت پارس سبا هنگ کنگ (شرکت فرعی) می­ باشد که ادعای مذکور با این دلیل که شرکت فرعی فوق صرفا واسطه معاملات بوده، مورد قبول گروه قرار نگرفته و در صورت های مالی مورد گزارش، مبلغ فوق با مانده سایر حساب­ های پرداختنی (یادداشت توضیحی 33) تهاتر شده است. همچنین مطالبات شرکت ‏های فرعی به شرح یادداشت توضیحی 3-22، شامل مبلغ 039ر2 میلیارد ریال اقلام راکد و سنواتی (عمدتا طلب شرکت پارس سبا هنگ کنگ به مبلغ 302ر1 میلیارد ریال از شرکت های خارجی) می‏باشد که علیرغم پیگیری‏ های حقوقی برای بخشی از آنها، تاکنون وصول نگردیده و از این بابت صرفا مبلغ 492 میلیارد ریال زیان کاهش ارزش در حسابها منظور شده است. با توجه به موارد فوق احتساب زیان کاهش ارزش اضافی از بابت مطالبات فوق ضروری است، اما به دلیل عدم دسترسی به مدارک و مستندات مورد لزوم تعیین میزان آن در حال حاضر برای این سازمان مقدور نمی‎باشد. (بند شرط)
  • به شرح یادداشت توضیحی 2-1-1-14، طبق قرارداد اولیه با شرکت ایریتک، پیمانکار عملیات ساخت و نصب پروژه کارخانه احیای مستقیم در شرکت فرعی صبا فولاد خلیج‏ فارس، مقرر بوده کارخانه مزبور در تاریخ اول اردیبهشت 1392 تکمیل شود، لیکن این امر محقق نشده و کارخانه یاد شده با وضعیت 5.94 درصد تکمیل در تاریخ 12.03.1397 به شرکت تحویل شده و پیمانکار مزبور متعهد به انجام به موقع کارهای باقیمانده گردیده است. تاخیرات مزبور منجر به اختلاف حساب­ های فی‎مابین و طرح ادعاهایی توسط طرفین علیه یکدیگر گردیده که تا تاریخ این گزارش تعیین تکلیف نشده است. مضافا به شرح یادداشت توضیحی 3-22 مبلغ 519 میلیارد ریال از کارکرد پیمانکاران دست دوم که توسط شرکت فرعی مزبور تأیید گردیده، به جای انعکاس در سرفصل دارایی­های ثابت، تحت سرفصل دریافتنی‏ های تجاری و سایر دریافتنی‎ها (مطالبات از ایریتک) انعکاس یافته است. با توجه به مطالب یاد شده، تعدیلاتی از بابت موارد فوق ضروری است که تعیین میزان آن بدلیل عدم دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، برای این سازمان میسر نگردیده است. (بند شرط)
  • در خصوص موضوع مندرج در یادداشت توضیحی 7-22 و بند 8 این گزارش، راجع به بدهی­ های شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان مربوط به قبل از واگذاری آن به شرکت مورد گزارش که در مقطع خرید در حساب ها منعکس نبوده و تسویه آن طبق توافقنامه خرید به عهده فروشنده گذاشته شده، به شرح یادداشت­های توضیحی 1-1-1-14 و 7-22 در صورت­های مالی تلفیقی گروه، مبلغ 017ر13 میلیارد ریال (معادل 356 میلیون یوآن چین) از طریق اعمال تعدیلات تلفیقی (بدون انعکاس در صورت­ های مالی شرکت­ ها) از حساب دارایی ­های ثابت در جریان تکمیل شرکت فرعی پتروشیمی مسجد سلیمان کسر و به حساب طلب از سهامداران بخش خصوصی منظور شده است که اصلاح صورت ­های مالی از این بابت ضرورت دارد و در صورت اعمال تعدیلات، سرفصل­ های فوق به همین مبلغ به ترتیب افزایش و کاهش خواهد یافت. (بند شرط)
  • صورت­ های مالی شرکت فرعی صنایع پتروشیمی مسجد سلیمان (سهامی خاص) که با صورت­های مالی سایر شرکت­ های گروه تلفیق شده و مبلغ 209ر172 میلیارد ریال از دارایی ­ها و مبلغ 345ر160 میلیارد ریال از بدهی­ های گروه (به ترتیب معادل 57 درصد و 79 درصد) را شامل می‎شود، فاقد گزارش حسابرس مستقل شرکت مزبور می‎باشد. با توجه به اهمیت مبالغ صورت­ های مالی شرکت یاد شده و وجود مواردی از قبیل عدم تهیه صورت­ های مالی تلفیقی توسط شرکت مزبور علیرغم وجود 3 شرکت فرعی، وجود شواهدی مبنی بر واگذاری ساختمان دفتر مرکزی سابق به غیر و عدم انعکاس آن در حساب­های شرکت و همچنین عدم وجود مستندات کافی درخصوص تعلق وجوه واریزی به سهامدار بخش خصوصی (مطالبات انتقالی به افزایش سرمایه در جریان)، تعیین تعدیلات احتمالی که در صورت دسترسی به صورت­های مالی بررسی اجمالی شده آن شرکت، بر صورت­ های مالی گروه ضرورت می‎یافت برای این سازمان مشخص نمی‎باشد. (بند شرط)
  • شرکت مورد گزارش میزان 51 درصد از سهام شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان را طبق توافقنامه مورخ 1395.2.14 از سهامداران قبلی خریداری نموده است. بر اساس توافقنامه مزبور، صورت­های مالی حسابرسی شده سال 1394 و تراز آزمایشی مورخ 1395.01.31 شرکت یاد شده، ملاک تعهدات شرکت است و مسئولیت تسویه بدهی ­ها و ادعاهای ثبت نشده به عهده فروشنده می ­باشد. شرکت مورد گزارش از همین بابت (بدون ثبت در حساب­ های شرکت اصلی) مبلغ 017ر13 میلیارد ریال (معادل 356 میلیون یوآن چین) از فروشنده مطالبه نموده که مورد قبول قرار نگرفته و تعیین پیامدهای آن منوط به مشخص شدن نتیجه دعوای حقوقی و توافقات آتی می­ باشد. (بند تاکید بر مطلب خاص)

ه – شرکت سرمایه گذاری امید (وامید)

شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید پــس از اخذ مجوزهــای لازم از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 20/11/1380 با سرمایه اولیه 650 میلیارد ریال به صورت سهامی خاص تأسیس و در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسید. در سال 1383 بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام این شرکت، از سهامی خاص به سهامی عام تغییر و در سال 1386 در بورس اوراق بهادار تهران با نماد ”وامید “ درج و عرضه شده است. سرمایه ثبت شده شرکت در حال حاضر 000ر30 میلیارد ریال می باشد. شایان ذکر است مطابق مصوبات مجمع عمومی فوق العاده مورخ 20/12/1399، سرمایه شرکت از 000ر30 میلیارد ریال به 979ر96 میلیارد ریال (از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سایر اندوخته ­ها) افزایش یافته است که تاکنون در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت نرسیده است.

ایــن هلدینــگ در صنعــت ســنگ آهــن و فــولاد، ســاختمان، واســطه گــری مالــی، نیــروگاه، ســیمان و نفــت فعــال اســت امــا وزن اصلــی ســرمایه گــذاری، مرتبــط بــا شــرکت­هــای ســنگ آهنــی کــه در تکمیــل زنجیــره صنعــت فــولاد هســتند، قــرار دارد.

معرفی برخی از شرکت های زیرمجموعه:

1. مدیریت انرژی امید تابان هور:

شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور در تاریخ 90.08.07 به صورت سهامی خاص تأسیس و در اداره کل ثبت شرکت‌‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه عبارت از مدیریت و سرمایه‌گذاری و مشارکت در کلیه طرح‌‌های صنعتی برق و انرژی، ترانزیت و انجام معاملات و مطالعات فنی و اقتصادی و مالی در زمینه برق و انرژی می‌باشد. پروزه های شرکت شامل احداث و توسعه نیروگاه­های هریس، سیرجان، کاسپین، سمنان و ارومیه می باشد.

2. پترو امید آسیا:

شرکت پترو امید آسیا در ابتدا با نام شرکت معدنکاران گوهران امید و با سرمایه ۵00 میلیون ریال با هدف انجام پروژه های معدنی و نفتی و تمرکز بر ارائه خدمات مهندسی، پیمانکاری و حفاری در تاریخ 88.11.04 به شکل شرکت سهامی خاص تأسیس و به ثبت رسید و به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 89.10.26 نام آن به پترو امید آسیا تغییر یافت. پروژه ­های شرکت شامل پروژه احداث مخازن ذخیره سازی نفت خام با ظرفیت 10 میلیون بشکه در بندر گناوه، پروژه احداث مخازن ذخیره سازی نفت خام با ظرفیت 10 میلیون بشکه در بندر جاسک، دکل حفاری خشکی 2000 اسب بخار و پروژه توسعه میدان نفتی دارخوئین (فاز سوم) می باشد.

3. سیمان هرمزگان:

شرکت سیمان هرمزگان (سهامى عام) با موضوع فعالیت تولید سیمان و صنایع جنبى وابسته به آن و همچنین اکتشاف، استخراج و بهره بردارى از کلیه معادن مورد نیاز این صنعت، در تاریخ ۲7 دی ماه 1361 به صورت شرکت سهامى خاص تأسیس شد. شخصیت حقوقى شرکت بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 87.04.26 از سهامى خاص به سهامى عام تغییر یافت.

4. سرمایه گذاری ساختمانی سپه:

شرکت سرمایه گذاری ساختمانی سپه به عنوان یکی از بزرگترین برندهای ساختمانی فعال در کشور در زمینه سرمایه گذاری و ساخت، مشارکت، نوسازی، بازاریابی، فروش، مدیریت راه اندازی و بهره­ برداری مجتمع ­های تجاری اداری مسکونی در عرصه داخلی و خارجی فعالیت می نماید. پروژه­ های در دست اجرای شرکت شامل بازار خودرو تهران (اتومال)، مجتمع پردیس شرق، مجتمع تجاری و اقامتی امام رضا(ع)، ساختمان تجاری و اداری کارگزاری بانک سپه و مجتمع تجاری و مسکونی ابریشم می باشد.

5. لـیزیـنگ امـید:

شـرکت لـیزیـنگ امـید بـه صـورت شـرکت سـهامی خاص تأسیس و در تاریخ 83.06.17 در اداره ثبت شرکت ­ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 92.11.20، نوع شرکت از “سهامی خاص” به “سهامی عام” تبدیل شد. موضوع اصلی فعالیت شرکت خرید انواع کالا و اموال منقول و غیرمنقول و واگذاری آنها به متقاضیان در قالب عقود اجاره یا فروش اقساطی مطابق مقررات مربوطه می باشد. سرمایه شرکت در حال حاضر 300 میلیارد ریال می باشد.

6. توسعه تجارت بین الملل زرین پرشیا امید:

شرکت توسعه تجارت بین الملل زرین پرشیا امید در تاریخ 88.12.08 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شده و در اداره ثبت شرکت ­ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. با توجه به وضعیت پرتفوی سهام شرکت ­های تابعه گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و نیاز آن شرکت­ها جهت استفاده از خدمات شرکتی مستقل با توانائی انجام فعالیت­ های بازرگانی، شرکت توسعه تجارت بین الملل زرین پرشیا امید تأسیس شده است.

7. سرمایه گذاری توسعه گوهران امید:

شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید (سهامی عام) با موضوع فعالیت سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها یا سایر اوراق بهادار، ابتدا در تاریخ 83.12.06 با نام شرکت گروه کارخانجات گوهر زمین (سهامی خاص) در اداره ثبت شرکت ­ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 88.09.16 نام شرکت به "مدیریت توسعه گوهران امید" و سپس به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ94.03.11 نام شرکت به "سرمایه گذاری توسعه گوهران امید" (سهامی عام) تغییر یافت. در حال حاضر سرمایه ثبت شده شرکت 400ر2 میلیارد ریال می باشد.

8. گـروه کارخانجـات تولیـد مخـازن گـاز طبیعـی آسیـاناما:

آسیاناما به عنوان بزرگترین تولیدکننده پریفورم و مخازن گازطبیعی فشرده در کشورهای منطقه و کشور جمهوری اسلامی ایران با دو دیدگاه انسانی و اقتصادی اقدام به سرمایه گذاری به مبلغ ۵0 میلیون یورو به منظور ساخت مخازن مذکور بر اساس استاندارد ایزو ۱۱439 نموده است. در این راستا شرکت آسیاناما به منظور دستیابی به بالاترین کیفیت و رقابت با بزرگترین تولیدکنندگان اروپایی، اقدام به خرید پیشرفته­ترین دستگاه ­ها از کشور آلمان و نیز بخشی از کشور کره جنوبی نموده است که علاوه بر استاندارد TUV آلمان، بالاترین تکنولوژی را در صنعت CNG دارا می باشد. در حال حاضر سرمایه شرکت 005ر1 میلیارد ریال می باشد.

9 . شرکت تولیدی ساگار و قطعات نسوز:

تولید کننده قطعات نسوز ویژه مبلمان کوره­های صنایع سرامیک (Kiln Furniture) در سال ۱37۸ با زیر بنایی بالغ بر ۱۵,۰۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی سرامیکی شهرستان مرند راه اندازی گردیده و با توجه به دانش فنی و تجربیات به دست آمده، توانایی تأمین نیاز صنایع کشور در بخش نسوزهای پیشرفته را دارا می باشد. صنایع چینی مظروف، کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی، سرامیک­ های صنعتی، آجر سفال، سیمان و سایر صنایع سرامیک از عمده مصرف کنندگان محصولات تولیدی شرکت می باشند. این شرکت با ظرفیت اسمی 1900 تن در سال، انواع نسوزهای مورد مصرف در کوره های صنایع سرامیک از جنس کوردیریت، کوردیریت- مولایت، مولایت، سیلیکون کارباید و غیره را تولید می نماید.

بندهای قابل توجه گزارش حسابرس درخصوص اطلاعات و صورت­های مالی سالیانه منتهی به 1399.10.30:

  • صورت­ های مالی حسابرسی شده لیزینگ امید (شرکت فرعی) در اختیار این سازمان قرار نگرفته است. همچنین تاریخ گزارشگری شرکت ­های وابسته با تاریخ گزارشگری شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید یکسان نمی باشد و صورت­ های مالی آنها به تاریخ صورت­ های مالی شرکت اصلی تهیه نگردیده، لذا آثار معاملات و رویدادهایی که در فاصله زمانی مزبور رخ داده و تأثیر عمده بر کلیات صورت­های مالی تلفیقی داشته باشد، برای این سازمان مشخص نمی باشد. همچنین صورت ­های مالی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر و معدنی و صنعتی چادرملو تنها متشکل از عملیات شرکت اصلی بوده و بدون اعمال آثار عملیات شرکت فرعی آنها می باشد. (بند شرط)
  • مالیات پرداختنی عملکرد مربوط به سال قبل و سال مورد گزارش شرکت های گروه (یادداشت‌ توضیحی 37 صورت­ های مالی) براساس درآمد مشمول مالیات ابرازی محاسبه و در صورت­ های مالی منظور شده است. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمانی سپه و شرکت به استناد درآمدهای مشمول نرخ صفر مالیاتی و شرکت‌های فرعی و وابسته تولید نیروی برق منجیل، پترو امید آسیا، معدنی و صنعتی چادر ملو و معدنی و صنعتی گل گهر با فرض برخورداری از نرخ صفر مالیاتی موضوع ماده 132 ق. م .م بابت مالیات عملکرد سال‌های اخیر بدهی مالیاتی در حساب‌ها منظور ننموده‌اند. لیکن گواهی معافیت موضوع ماده مذکور تاکنون از سوی اداره مالیاتی ارائه نگردیده و سوابق مالیاتی حاکی از احتساب مالیات و صدور برگ تشخیص و قطعی بدون در نظر گرفتن نرخ صفر مالیاتی موضوع ماده فوق از سوی سازمان امور مالیاتی بوده است. احتساب بدهی مالیاتی اضافی از بابت موارد فوق ضروریست لیکن تعیین مبلغ قطعی آنها منوط به رسیدگی و اعلام نظر نهائی مسئولین مالیاتی می‌باشد. (بند شرط)
  • پاسخ تأییدیه‌های درخواستی درخصوص حساب ­های دریافتنی‌ گروه جمعا به مبلغ 709 میلیارد ریال تا تاریخ این گزارش واصل نشده است. همچنین پاسخ تأییدیه‌ درخواستی از بانک سپه در خصوص حساب­های پرداختنی‌ شرکت، حاکی از مبلغ 393ر3 میلیارد ریال مغایرت نامساعد می‌باشد. مضافا شرکت ملی نفت ایران در پاسخ تأییدیه درخواستی شرکت فرعی پترو امید آسیا مانده بدهی خود را به مبلغ 469 میلیارد ریال کمتر اعلام نموده که در صورت­های مالی تلفیقی بدون تهیه صورت تطبیق و ارائه مستندات ، معادل مبلغ مزبور به حساب هزینه ها منظور شده است. تعیین آثار مالی احتمالی ناشی از موارد فوق بر صورت­های مالی تلفیقی گروه مشخص نمی‌باشد. (بند شرط)
  • براساس صورت­ های مالی حسابرسی شده 9ماهه منتهی به 30 آذر 1399 شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر (شرکت وابسته)، شناسایی مبلغ 952ر109 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی براساس ضرایب اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با نرخ 5ر23 درصد و 16 درصد شمش فولاد خوزستان براساس صورتحساب‌های علی‌الحساب صادره، انجام شده و همچنین خرید سنگ آهن کلوخه و دانه‌بندی از شرکت سنگ آهن گهر زمین به مبلغ 705ر41 میلیارد ریال نیز به صورت علی‌الحساب شناسایی شده است. مضافا براساس صورت تطبیق حساب‌های فیمابین شرکت سنگ‌آهن گهرزمین و معدنی و صنعتی گل گهر مبلغ 4038 میلیارد ریال مغایرت سهم گروه بدون بررسی و ارائه مستندات به حساب هزینه­ ها منظور شده است. همچنین محاسبه و شناسایی مبلغ 021ر2 میلیارد ریال حقوق دولتی از آذر ماه 1397 تا پایان دوره مزبور به صورت علی‌الحساب و براساس آخرین نرخ‌های کنسانتره ابلاغی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در سال 1397، صورت پذیرفته است. تعیین مبلغ تعدیلات احتمالی ناشی از موارد فوق بر صورت­ های مالی تلفیقی مورد گزارش، در شرایط حاضر برای این سازمان مقدور نمی‌باشد. (بند شرط)
  • فعالیت‌های 4 شرکت زیر مجموعه شرکت پتروامید آسیا (شرکت فرعی) از سال 1395 متوقف بوده و فاقد درآمد عملیاتی و عمدتا دارای زیان انباشته می‌باشند. همچنین مبلغ 328 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شرکت پتروامید آسیا (شرکت فرعی) در طرح میدان نفتی دارخوین فاز 3 از سال 1392 تاکنون متوقف بوده و نیز یک دستگاه دکل خریداری شده در سال 1395 توسط شرکت فرعی مزبور به مبلغ 427 میلیارد ریال تاکنون مورد بهره‌برداری واقع نشده است به علاوه در اغلب موارد بهره‌برداری مناسبی از املاک شرکت صورت نگرفته است.

ی- شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات (وسپهر)

در سال ۱۳۹۳ با توجه به عرضه سهام بانک صادرات در بازار بورس و تصویب قوانین ناظر بر خروج بانک­ها از بنگاه داری، نیاز به شکل­گیری نهادی تخصصی در زیرمجموعه بانک صادرات ایران احساس شد و بر این اساس شرکت گروه مالی سپهر صادرات (سهامی خاص) در تاریخ 93.08.14 و به شماره ثبت ۴۶۲۹۰۱ نزد اداره ثبت شرکت­ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. در حال حاضر، شرکت گروه مالی سپهر صادرات (سهامی خاص) جزء واحد های تجاری فرعی بانک صادرات ایران می باشد. سرمایه گذاری و مشارکت در شرکت­ها، مجتمع ­ها، طرح­ ها، واحدهای تولیدی و صنعتی، بازرگانی، خدماتی و حمل و نقل و سایر فعالیت­ ها به طور مستقیم و غیرمستقیم که برای پیشبرد و تحقق اهداف شرکت لازم و مفید باشند، موضوع فعالیت این شرکت است. این شرکت در تاریخ 99.03.07 با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد و عنوان شرکت از گروه مالی سپهر صادرات به سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات تغییر یافت. سرمایه­ گذاری گروه مالی سپهر صادرات در حال حاضر با سرمایه 30.000 میلیارد ریالی بازوی اصلی بانک صادرات در حوزه سرمایه گذاری می باشد.

معرفی برخی از شرکت های زیرمجموعه:

1. شرکت هلدینگ انرژی سپهر:

شرکت انرژی سپهر (سهامی خاص) در تاریخ 1389.02.06 در تهران به ثبت رسیده و رسما فعالیت خود را آغاز کرده است. آخرین سرمایه شرکت 9998 میلیارد ریال است. این شرکت در راستای عمل به اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اجرای برنامه­ های خصوصی سازی برای توسعه صنایع کشور به خصوص صنعت، نفت، گاز و پتروشیمی با بهره ­گیری از سرمایه­ گذاری و مشارکت بخش خصوصی تشکیل شد.​ ​در برنامه جدید،‌ تمرکز شرکت بر اجرای طرح ­های متانول سبلان، متانول سیراف،‌ متانول دنا و اوره و آمونیاک لاوان است.

2. شرکت پرداخت الکترونیک سپهر:

شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در سال ۱۳۸۶، به منظور ارائه راهکارهای جامع فناوری مورد نیاز بانک‌ها و سایر موسسات مالی و اعتباری، طراحی و اجرای اتوماسیون‌های بانکی، ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و بانکی اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، واردات و فروش کارت‌های الکترونیک هوشمند، پیاده سازی سامانه‌های امنیتی مرتبط به حوزه پرداخت، شخصی سازی کارت‌های هوشمند و اخذ نمایندگی‌ها و سایر فعالیت­های مرتبط تاسیس گردید.

3. سرمایه­ گذاری خدمات نوین گردشگری سپهرجم:

شرکت سرمایه ­گذاری خدمات نوین گردشگری سپهرجم وابسته به بانک صادرات ایران، در اسفندماه ۱۳۸۹ با مشارکت بانک صادرات ایران و همراهی برخی شخصیت­ های حقوقی به ثبت رسیده و فعالیت خود را آغاز نمود.

4. تأمین سرمایه سپهر:

شرکت تأمین سرمایه سپهر (سهامی خاص) در تاریخ 1390.09.06 در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و فعالیت خود را از بهمن 1390 با اخذ مجوز از سازمان بورس آغاز نمود. سرمایه این شرکت مبلغ 800ر5 میلیارد ریال است.

5. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی:

در سال 1362 شورای شکر تشکیل و طی مطالعاتی که از سال 1363 تا 1365 توسط صندوق مطالعات شکر صورت گرفت، ضرورت تاسیس شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به تصویب مجلس رسید و این شرکت در سال 1369 تاسیس شد و اجرای طرح مطالعاتی مذکور را بر عهده گرفت.

بند (هـ) تبصره 29 قانون برنامه اول، وزارت کشاورزی (وقت) را مکلف کرد تا به منظور خودکفایی در تامین شکر مورد نیاز کشور به ایجاد 7 واحد کشت و صنعت نیشکری به وسعت 84 هزار هکتار خالص کشت نیشکر و احداث کارخانجات شکر، تصفیه شکر، خوراک دام، تخته صنعتی (MDF)، کاغذ و کارخانجات بیوتکنولوژی مورد نیاز کشور از قبیل خمیر مایه و الکل با ظرفیت مناسب اقدام کند. در حال حاضر تمام کشت و صنعت های شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید الکل، خمیرمایه، MDF و خوراک دام در ظرفیت­ های تعریف شده راه اندازی شده اند.

در خصوص کیفیت سود شرکت این نکته حائز اهمیت است که حدود 93 درصد از سود سال مالی 99 مربوط به سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ­ها می باشد.

بندهای قابل توجه گزارش حسابرس درخصوص اطلاعات و صورت­های مالی سالیانه منتهی به 1399.12.30:

  • صورت­ های مالی حسابرسی شده برخی از شرکت­های فرعی (فناوری و راه­حل­های هوشمند سپهر، تحقیق و گسترش پارس کانی، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) و نیز یکی از شرکت ­های وابسته (پرداخت الکترونیک سپهر) تا تاریخ این گزارش در اختیار این مؤسسه قرار نگرفته است، مضافا این که ارزش ویژه شرکت بیمه سرمد (شرکت وابسته) براساس صورت­ های مالی سال مالی منتهی به 29اسفند 1398 در صورت­ های مالی تلفیقی گروه منظور شده است. همچنین این مؤسسه بعنوان حسابرس اصلی گروه، اطلاعاتی را در رابطه با شرکت­ های فرعی و وابسته که حسابرسی آن بعهده حسابرسان دیگری واگذار شده از حسابرسان مربوط درخواست نموده که درخصوص برخی از شرکت­های فرعی (شرکت­های مذکور در ابتدای این بند و شرکت­ های آرمان توسعه مهر خوارزمی، سرمایه گذاری توسعه ساختمان سپهر تهران و سرمایه گذاری توسعه ساختمان سپهر فارس) و چند شرکت وابسته (بیمه سرمد، انرژی سپهر و پرداخت الکترونیک سپهر)، اطلاعات درخواستی به این مؤسسه ارائه نشده است. اطلاعات ارائه شده از سوی حسابرسان 2 شرکت از شرکت­ های فرعی (سرمایه گذاری عمران و توسعه اوج سپهر اصفهان و سرمایه گذاری خدمات نوین گردشگری سپهر جم) و 2 شرکت از شرکت­های وابسته (توسعه نیشکر و صنایع جانبی و تامین سرمایه سپهر) بطور ناقص و یا بطور بسیار خلاصه ارائه شده به نحوی که تامین کننده اطلاعات درخواستی این مؤسسه وفق استانداردهای حسابرسی نبوده است. مجموع دارایی ها، بدهی ها، و حقوق مالکانه و سهم از سود (زیان) شرکت­های وابسته، منعکس در صورت­ های مالی تلفیقی گروه از بابت شرکت ­های فوق به ترتیب بالغ بر مبلغ 313ر27 میلیارد ریال، مبلغ 139ر17 میلیارد ریال، مبلغ 173ر10 میلیارد ریال، و مبلغ 275 میلیارد ریال زیان است. این مؤسسه از طریق اجرای سایر روش های حسابرسی قادر به کسب اطلاعات مورد نیاز درخصوص شرکت­ های مذکور نگردیده، لذا نتوانسته است اطمینان کافی نسبت به صحت اطلاعات مالی منعکس در صورت­ های مالی گروه از بابت شرکت­ های یاد شده، کسب نماید. (بند شرط)
  • در سال مورد گزارش در پی دستیابی شرکت به کنترل در شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (سهامی عام) به شرح یادداشت توضیحی 21، صورت­ های مالی شرکت مذکور در صورت ­های مالی تلفیقی گروه منظور گردیده که در همین ارتباط مبلغ 150ر5 میلیارد ریال تحت عنوان سرقفلی شناسایی شده است. به دلیل عدم ارائه اطلاعات ارزش منصفانه خالص دارایی­های قابل تشخیص در زمان تحصیل شرکت مذکور، حصول اطمینان از صحت سرقفلی فوق برای این موسسه میسر نشده است. (بند شرط)
  • سرفصل سرمایه گذاری­های بلندمدت، شامل سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری مسکن، به خالص ارزش دفتری به مبلغ 159ر4 میلیارد ریال است. صحت طبقه بندی سرمایه گذاری مذکور در عداد سرمایه گذاری ­های بلندمدت، به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات و مستندات مربوط برای این مؤسسه احراز نشده است. (بند شرط)
  • اسناد مالکیت دو فروند شناور مربوط به یکی از شرکت­ های فرعی شرکت توسعه انرژی سپهر (شرکت وابسته گروه) به ارزش دفتری 311ر1 میلیارد ریال (سهم گروه 47 درصد) و همچنین مستندات مربوط به تحت کنترل بودن آن دو شناور ارائه نشده، مضافا شناورهای مذکور در وثیقه بانک اعلام گردیده که در این رابطه نیز مستنداتی ارائه نشده است. طی سال­های اخیر از بابت عملکرد شناورهای فوق و دارائی ­ها و بدهی­ های مربوط به آن ها، مبالغی در حساب ­ها شناسایی نگردیده که بنا به اظهار مسئولین، به دلیل عدم دریافت اسناد و مدارک از اپراتور شناورها و نیز از امین انتصابی در امور مربوط به شناورهای فوق بوده است. در غیاب اسناد و مدارک لازم به شرح بالا و نیز عدم دریافت پاسخ تائیدیه درخواستی از امین مذکور، آثار هرگونه تعدیلات احتمالی از این بابت بر صورت­های مالی تلفیقی گروه برای این مؤسسه مشخص نیست. (بند شرط)
  • مفاد مواد 42 و 43 بترتیب در خصوص ممنوعیت تملک سهام شرکت اصلی (بانک صادرات) و واگذاری آن تا یکسال از تاریخ تصویب دستورالعمل، افشای حقوق و مزایای مدیران اصلی و رویه های حاکمیت شرکتی و ساختار آن در پایگاه اینترنتی شرکت و در گزارش تفسیری مدیریت و همچنین افشاء اقدامات شرکت در خصوص رعایت اصول حاکمیت شرکتی در گزارش تفسیری مدیریت رعایت نگردیده است.

پیشنهادات :

  1. با توجه به عدم انطباق سال مالی برخی از شرکت ­های زیرمجموعه (فرعی و وابسته) با شرکت­ های هلدینگ، بعضا از صورت ­های مالی حسابرسی نشده در تهیه صورت­ های مالی تلفیقی و یا بکارگیری ارزش ویژه برای شرکت­ های وابسته استفاده شده است که قابلیت اتکای اطلاعات را تحت تاثیر قرار می دهد، لذا پیشنهاد می ­گردد سال مالی شرکت ­های زیرمجموعه به نحوی تعیین گردد که بتوان از صورت­ های مالی حسابرسی شده آن­ ها در تهیه صورت ­های مالی تلفیقی هلدینگ استفاده کرد. همچنین افشای به موقع اطلاعات و صورت ­های مالی هلدینگ و برگزاری مجامع مطابق با مهلت قانونی صورت پذیرد.
  2. به منظور شفافیت بیشتر و ارزشگذاری مناسب­ تر و محاسبه دقیق ­تر NAV شرکت­­ های هلدینگ، پیشنهاد می گردد شرکت ­های زیرمجموعه آن­ ها در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران عرضه گردد.
  3. شرکت‌های هلدینگ برای تأمین مالی و تعیین ترکیب بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام از دو امکان تأمین مالی از منابع خارج از شرکت (از محل بدهی‌های بانکی و افزایش سرمایه) و تأمین مالی از طریق بازار سرمایه برخوردارند. با توجه به سیاست­ های بانک مرکزی در ارتباط با تخصیص بهینه منابع بانک‌ها و لزوم اولویت بخشی در اعطای تسهیلات و تأمین منابع به بخش ­های ضروری و حیاتی اقتصاد کشور، هلدینگ‌ها در اخذ تسهیلات بانکی با محدودیت‌های قانونی مواجه هستند. پیشنهاد می گردد در کنار افزایش سرمایه که در حال حاضر در دسترس‌ترین منبع تأمین مالی برای آن‌ها به حساب می‌آید، استفاده هرچه بیشتر از اوراق بدهی از جمله انتشار اوراق مشارکت و صکوک اسلامی برای تأمین مالی هلدینگ‌ها در دستور کار قرار گیرد. انتشار این اوراق موجب رونق و حمایت از بازار سرمایه نیز می ­گردد.
  4. یکی از ابزارهای موجود برای کنترل هیجان و ریسک در بازار سهام، انتشار اوراق تبعی است. با استفاده از این اوراق می‌توان به سهامداران اطمینان داد که در برخی مواقع نگرانی در خصوص کاهش قیمت‌ها در بازار سهام نداشته باشند. اوراق تبعی یکی از ابزارهای مشتقه‌ای است که می‌تواند به‌راحتی پوشش ریسک مناسبی برای سرمایه‌گذاران به‌خصوص سهامداران خرد به‌‌دنبال داشته باشد. پیشنهاد می گردد شرکت­ های هلدینگ با انتشار اوراق تبعی برروی سهام شرکت ­های زیرمجموعه، موجب حمایت از سهام شرکت ­های تحت تملک، بهبود وضعیت معاملات آن ­ها و افزایش هرچه بیشتر اعتماد سرمایه گذاران گردند.
  5. با توجه به این که شرکت ­های هلدینگ چند رشته ای عمدتا مالک هلدینگ ­های تخصصی می ­باشند، تمرکز شرکت­ های زیرمجموعه در هلدینگ ­های تخصصی موجب افزایش بهره وری، استفاده از امکانات و زیرساخت­ های مشترک و کاهش هزینه ها شده و در نهایت سودآوری را افزایش می دهد. همچنین پیشنهاد می شود تصمیمات مدیریتی جهت حذف لایه های اضافی و افزایش تمرکز در یک هلدینگ تخصصی واحد به منظور کاهش هزینه ها و هماهنگی میان شرکت­های مختلف یک مجموعه و در نتیجه افزایش سودآوری اتخاذ گردد.

منبع خبر: مهتاب سادات میرآقائی ؛ کارشناس مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • محسن دائی
    محسن دائی

    دست تون درد نکنه با اطلاعات ، خوب و حرفه ائی تهیه شده . دو نکته ، آیاNAV وسپهر درست محاسبه شده؟ یعنی این سهم حدود سه برابر NAV اش معامله میشده؟

    2 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24