Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با توجه به گسترش روز افزون بازار سرمایه در سال‌های اخیر و رشد ١٠ برابری ضریب نفوذ بازار سرمایه در جامعه، به طوری که در پایان سال ١٣٩٩ مجموع کدهای سهامداری موجود بیش از ۵٧ میلیون کد بوده است، به نظر می‌رسد مدیران شرکت‌های ناشر نیز باید از فرصت‌های موجود در بازار سرمایه استفاده بیشتری داشته باشند.

راهکار پیشنهادی برای توسعه بازار سرمایه

بورس24 : نظام مالی کشورها اصولا بر یکی از دو محور بازار پول یا سرمایه قرار دارد. در بیشتر کشور‌های در حال توسعه بازار پول محور تامین مالی است و شرکت‌های موجود در این کشورها برای تامین نیاز های خود تا حد زیادی به نظام بانکی وابسته اند این در حالی است که در کشور های توسعه یافته، بازار سرمایه در کانون ساختار مالی قرار دارد و نظام مالی مبتنی بر اوراق بهادار حاکم است. در ایران نیز مانند اغلب کشور های در حال توسعه بازار پول محور نظام مالی است.

در خصوص بانک‌ محور بودن اقتصاد ایران دلایل مختلفی ذکر می‌شود که عبارتند از قدمت بیشتر بازار پول، دید سنتی حاکم بر نظام اقتصادی که بازار پول را بازیگر اصلی نظام تأمین مالی کشور می داند، عمق اندک بازار سرمایه در سال­های گذشته، اعتماد بیشتر مردم به بانک‌ها در مقایسه با بازار سرمایه، گسترش شبکه توزیع نظام بانکی کشور، دسترسی آسان‌تر و آشنایی بیشتر عامه مردم با آنها، پیچیدگی‌های موجود در فرایند انتشار اوراق تأمین مالی و زمان‌بربودن کسب مجوزهای لازم، بالابودن نرخ تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در مقایسه با نرخ تسهیلات بانکی به دلیل وجود هزینه‌های بیشتر انتشار اوراق بدهی و ....

از نظر نگارنده این مقاله، 2 عامل مهم‌تر از سایر عوامل یاد شده بالا عبارتند از برنامه ریزی به منظور توسعه بازار سرمایه و توسعه آموزش و فرهنگ سازی در حوزه بازار سرمایه

در حال حاضر به نظر می رسد، تقویت بازار سرمایه کشور در گرو توجه جدی حاکمیت به ظرفیت‌های موجود در این بازار به ‌عنوان یک ساختار کارآمد در توانمندسازی نظام تأمین مالی کشور است که در گام نخست باید جایگاه سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر مستقل تقویت شود. در این خصوص پیشنهاد می شود فرایند انتخاب رئیس سازمان بورس همانند رئیس بانک مرکزی باشد و سکان‌دار سازمان بورس به عنوان نهادی مستقل که به صورت تخصصی در زمینه توسعه بازار سرمایه فعالیت می کند، به منظور تبیین سیاست های خود در هیات دولت حضور داشته باشد. در گام دوم نیز برنامه ریزی به منظور توسعه بازار سرمایه به سازمان بورس و شورای عالی بورس سپرده شود و از هرگونه دخالت دولت‌ها در این حوزه جلوگیری شود.

در خصوص مورد دوم که ضعف آموزش و فرهنگ سازی در حوزه بازار سرمایه است، تاکنون در کلیه مطالبی که منتشر شده به ضعف آموزش سرمایه گذاران و سهامداران خرد اشاره شده است. این در حالی است که علاوه بر مواردی که تاکنون عنوان شده است، باید به ضعف برخی مدیران شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس به منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت‌ها نیز اشاره کرد.

با توجه به گسترش روز افزون بازار سرمایه در سال‌های اخیر و رشد 10 برابری ضریب نفوذ بازار سرمایه در جامعه، به طوری که در پایان سال 1399 مجموع کدهای سهامداری موجود بیش از 57 میلیون کد بوده است، به نظر می‌رسد مدیران شرکت‌های ناشر نیز باید از فرصت‌های موجود در بازار سرمایه استفاده بیشتری داشته باشند.

در این خصوص پیشنهاد می شود مدیران شرکت‌های ناشر اوراق بهادار در زمینه هماهنگی با سیاست های سازمان بورس و آشنایی و استفاده از فرصت‌های موجود در بازار سرمایه فعال‌تر از گذشته عمل کنند و همچنین نهاد‌های مالی فعال در بازار سرمایه علاوه بر برنامه‌ریزی در خصوص آموزش و فرهنگ سازی میان سرمایه‌گذاران به منظور سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، اقداماتی جدی برای آموزش مدیران شرکت‌ها به منظور تبیین فرصت‌های موجود در بازار سرمایه انجام دهند.

جواد رادفر؛ کارشناس مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24