Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

به رغم رشد شدید قیمت آلومینیوم، قیمت مس تقریبا ثابت باقی مانده و نیز قیمت سنگ آهن کاهش یافته است. فعالان بازار مواد خام در ماه ها و سال آینده میلادی با شرایطی متفاوت با چند فصل اخیر مواجه خواهند بود و از حالا باید برای آن شرایط آماده باشند. در مطلب حاضر به دو ..

فعالان بازار مواد خام برای دوران جدید آماده باشند!

بورس24 : نوسان قیمت فلزات پایه در دو روز اخیر بزرگ نبوده البته امروز قیمت ها رشد کرده است. ثبات در بازار در حالی حاکم بوده که گزارش وضعیت تجاری چین بسیار مثبت بود. واقعیت این است که وضعیت اقتصاد چین و تغییرات شاخص دلار بیشترین تأثیر را بر بازار مواد خام از جمله فلزات پایه دارند البته وضعیت کلی اقتصاد جهان نیز در این زمینه موثر است. رشد شاخص دلار یک عامل فشار بر قیمت فلزات پایه است.

با آنکه بانک مرکزی آمریکا تاکید کرده نرخ های بهره بالا برده نخواهد شد و ابتدا باید اقتصاد به اشتغال کامل برسد اما اخبار مثبت از شاخص‌های اقتصاد این کشور سبب می‌شود احتمال محدود شدن سیاست‌های حمایتی بیشتر شود. درباره زمان واقعی افزایش نرخ های بهره قطعیت وجود ندارد بنابراین سرمایه‌گذاران با احتیاط رفتار می‌کنند. امروز شاخص دلار کاهش یافته زیرا بانک مرکزی اروپا اعلام کرده قصد دارد از سیاست‌های حمایتی بکاهد در نتیجه ارزش یورو رشد کرده است.

عامل بعدی که بر بازار فلزات پایه تاثیر می‌گذارد وضعیت اقتصاد چین است. امسال اقتصاد چین رشد حدود 8 درصدی خواهد داشت اما سال آینده این رقم به حدود ۵ درصد کاهش می‌یابد. نکته مهمی که وجود دارد این است که اخیراً نشانه هایی از تغییر سیاست‌های پولی و مالی چین مشاهده شده است به این معنا که از این برنامه ها کاسته خواهد شد زیرا حفظ ثبات مالی و کاستن از بدهی ها اولویت بالا برای پکن دارد.

روز گذشته مقامات بانک مرکزی چین اعلام کردند این نهاد قصد ندارد برای حمایت از اقتصاد تدابیر حمایتی عظیم اتخاذ کند. یکی از آنها گفت: "سیاست‌های پولی، متعادل باقی خواهند ماند. ما برنامه‌های بزرگ انبساطی اجرا نخواهیم کرد." بانک مرکزی چین ابزارهای گوناگون برای حفظ میزان کافی نقدینگی در اقتصاد در اختیار دارد و کاری نخواهد کرد که وضعیت نگران کننده شود اما سیاست ها در آینده خیلی انبساطی نخواهد بود. به نظر می‌رسد مقامات پکن معتقدند شرایط اقتصادی مناسب است و نیازی نیست که حمایت ها به شکل قبل ادامه پیدا کند.

این هفته داده‌های مربوط به وضعیت تجارت چین منتشر شد و محتوای آن کاملا مثبت بود. از سوی دیگر این باور وجود دارد که شرایط در بخش‌های تولید و خدمات در آینده بهتر خواهد شد. فعلا شیوع سویه دلتا فشارهایی بر اقتصاد وارد کرده است اما در آینده اوضاع بهتر می‌شود. در سه ماهه سوم رشد اقتصاد متعادل خواهد بود و در فصول آینده این نرخ کاهش می یابد. سال آینده نرخ رشد اقتصاد چین بسیار پایین‌تر از سال جاری خواهد بود. به این ترتیب سرمایه‌گذاران باید برای دوره‌ای جدید از تحولات اقتصادی در چین آماده باشند. این تغییر بر بازار مواد خام تاثیر خواهد گذاشت.

وضعیت بازار مس

یک نکته مهم این است که قیمت مس در مقایسه با آلومینیوم و روی رشد بسیار کمتری داشته و زیر رقم 9500 دلار در هر تن باقی مانده است. این رقم نسبت به اوج تاریخی قیمت ها که چند ماه پیش مشاهده شد ۱۵۰۰ دلار پایین‌تر است. در آن زمان که قیمت‌ها به سرعت رشد می‌کرد این استدلال مطرح بود که در تولید مس اختلال‌های پایدار وجود دارد و حرکت جهان به سوی انرژی‌های پاک سبب افزایش مصرف این فلز خواهد شد البته این استدلال برای دیگر فلزات پایه نیز مطرح بود. از سوی دیگر اجرای پروژه های عظیم زیرساختی در آمریکا و برخی اقتصادهای دیگر عاملی برای افزایش مصرف انواع مواد خام از جمله مس است یعنی فلزی که در تمامی بخش‌های اقتصاد مصرف می‌شود.

اما در دو ماه اخیر از یک سو موضوع ضعف در برخی شاخص‌های اقتصادی چین مطرح شده و از سوی دیگر چین برای مهار قیمت‌ها بخشی از ذخیره مس خود را وارد بازار کرده است. سال آینده نرخ رشد تمام اقتصادها به رقم مربوط به سال ۲۰۱۹ باز خواهد گشت. به این ترتیب مجموعه شرایط حاضر به شکلی است که نمی توان انتظار داشت تغییر مثبت بزرگ و پایدار در بازار فلزات پایه ایجاد شود البته قیمت برخی فلزات به ویژه آلومینیوم به دلیل شرایط خاص بازار در حال رشد شدید است.

نکته دیگر این است که اگر شاخص دلار رشد کند قیمت تمامی مواد خام از جمله فلزات پایه تحت فشار قرار خواهد گرفت. فعلا بانک مرکزی آمریکا قصد ندارد در آینده نزدیک نرخ‌های بهره را بالا ببرد اما شرایط در آینده تغییر خواهد کرد و این به معنای رشد ارزش دلار است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24