Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

دو هفته پیش قیمت بیت کوین به بالاتر از ۵۲ هزار دلار رسیده بود و قیمت دیگر ارزهای دیجیتالی نیز افزایش یافت اما در روزهای اخیر شاهد کاهش شدید قیمت‌ها هستیم. قیمت بیت کوین به محدوده ۴۳ هزار دلار رسیده و مثل همیشه سوال سرمایه‌گذاران این است که افق ..

چند نکته درباره تحولات اخیر در بازار ارزهای دیجیتالی

بورس24 : دو هفته پیش قیمت بیت کوین به بالاتر از ۵۲ هزار دلار رسیده بود و قیمت دیگر ارزهای دیجیتالی نیز افزایش یافت اما در روزهای اخیر شاهد کاهش شدید قیمت‌ها هستیم. قیمت بیت کوین به محدوده ۴۳ هزار دلار رسیده و مثل همیشه سوال سرمایه‌گذاران این است که افق بازار چگونه خواهد بود؟

قبل از بررسی وضعیت کنونی بازار به این نکته مهم اشاره می کنیم که تغییری در ویژگی اصلی بازار ارزهای دیجیتالی یعنی بی‌ثباتی ذاتی این بازار ایجاد نشده است. به رغم تمامی تحولاتی که در شش ماه اخیر رخ داده و نوسان های شدید قیمت‌ها، این بازار همچنان یک بازار به شدت پرریسک است و ممکن است طی یک روز شاهد سقوط قیمت بیت کوین به ۳۵ هزار دلار یا پایین‌تر از آن باشیم.

پس به یاد داشته باشید که پذیرش بیت کوین از سوی السالوادور به عنوان پول رسمی این کشور، سرمایه گذاری برخی شرکت ها در ارزهای دیجیتالی، ارائه برخی خدمات سرمایه گذاری برای مشتری‌های بانک‌ها در حوزه بیت کوین و .. هیچیک به معنای افزایش ثبات بازار ارزهای دیجیتالی یا کاسته شدن از ریسک آنها نیست و برعکس در برخی موارد بر ریسک آن افزوده شده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت و ارزش بازار اتریوم در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

دوشنبه این هفته قیمت بیت کوین حدود ۱۰ درصد افت کرد و این سقوط همزمان با کاهش شدید شاخص های مالی در بورس های بزرگ و افت قیمت برخی دارایی های پر ریسک نظیر فلزات پایه بود. یک نکته مهم این است که برخی افراد می‌گویند می‌توان در بیت کوین به عنوان یک دارایی امن در دوره های بحرانی سرمایه گذاری کرد اما این دیدگاه در حال تغییر است زیرا شاهد افزایش همبستگی این بازار با بازارهای پر ریسک هستیم. در واقع قیمت این ارز با قیمت سهام کاهش یافت و رشد قیمت بیت کوین در سال جاری همزمان با عملکرد مثبت بورس های بزرگ بوده است و درست شبیه بورس آمریکا، احتمالاً در ماه جاری میلادی بازار بیت‌کوین عملکرد بسیار منفی خواهد داشت.

یکی از تحلیلگران می گوید افت شدید قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی تداوم الگوی جا افتاده ای است که در آن معامله گران هنگام نگرانی به فروش اقدام می کنند و منتظر می‌مانند تا بازار آرام شود و از ابهام ها کاسته شود.

یکی دیگر از تحلیلگران می گوید: "هم مسیر شدن تغییرات قیمت بیت کوین با تحولات در برخی بازارهای پرریسک نظیر بورس به معنای وجود همبستگی بین آنها نیست و به نظر من همبستگی بیت کوین با بورس صفر است البته این بدان معنا نیست که قیمت بیت کوین نمی تواند همزمان به افت شاخص های مالی کاهش پیدا کند اما کاهش هر یک از آنها به شکل خاص خود رخ می دهد. بین یک دارایی که حوزه امن سرمایه‌گذاری است و دارایی که برای متنوع کردن سبد دارایی مورد استفاده قرار می گیرد تفاوت وجود دارد."

ابتدای هفته شاخص های مالی در بورس های بزرگ کاهش یافتند زیرا سرمایه گذاران درباره اثرگذاری منفی وضعیت بد مالی یکی از بزرگ ترین شرکت‌های چینی فعال در حوزه ساخت و ساز بر کل بازارها نگران بودند. سرمایه‌گذاران همچنین نگران کاهش زودهنگام برنامه‌های حمایتی بانک مرکزی آمریکا هستند. شیوع دلتا یک عامل دیگر نگرانی سرمایه‌گذاران است. بدین ترتیب عوامل گوناگون برای احتیاط سرمایه‌گذاران وجود دارد.

یک عامل مهم نگرانی سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتالی اقداماتی است که نهادهای قانونگذار و ناظر علیه ارزهای دیجیتالی انجام می‌دهند. در شش ماه اخیر این گونه اقدامات به ویژه از سوی چین به شکل فراگیرتر انجام شده و بدون شک ادامه پیدا خواهد کرد. برخی تحلیلگران خوشبین معتقدند بازار ارزهای دیجیتالی به رشد خود ادامه خواهد داد اما موانع گوناگون در برابر این حرکت وجود دارد و نباید انتظار داشت دولت ها و بانک های مرکزی از گسترش استفاده از این ارزها استقبال کنند. این یک واقعیت است که سبب می‌شود حضور در این بازار همچنان کاری بسیار پرریسک باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت و ارزش بازار بیت کوین در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24