Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه مثبت آغاز کرد و با قدرت به روند رو به جلوی خود ادامه داد تا در یک روز خوب شاهد رشد بیش از ٣۵ هزار واحدی و حرکت شاخص به سمت کانال ١.۵ میلیون واحد باشیم. البته رشد ضعیف شاخص هم‌وزن گویای این موضوع است که توجه بازار صرفا به نمادهای بزرگ و دلارمحور بوده و عملا در صنایع متوسط و کوچک، بازار حرکت چندان بااهمیتی نداشته است. در واقع ورود دلار به کانال ٢٨ هزار تومانی در کنار ...

خیز برای برگشت به کانال ١.۵ میلیون

1) پیش بینی بازار ...

بورس24 - علیرضا باغانی: در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه مثبت آغاز کرد و با قدرت به روند رو به جلوی خود ادامه داد تا در یک روز خوب شاهد رشد بیش از 35 هزار واحدی و حرکت شاخص به سمت کانال 1.5 میلیون واحد باشیم. البته رشد ضعیف شاخص هم‌وزن گویای این موضوع است که توجه بازار صرفا به نمادهای بزرگ و دلارمحور بوده و عملا در صنایع متوسط و کوچک، بازار حرکت چندان بااهمیتی نداشته است. در واقع ورود دلار به کانال 28 هزار تومانی در کنار رشد نرخ محصولات پتروشیمی و رسیدن گزارش خوب ماهانه شرکت‌ها موجب شده تا فعلا تمرکز اصلی بازار به روی صنایع شاخص‌ساز باشد. به نظر می‌رسد گزارش‌های 6 ماهه خوبی در راه باشد و البته شفاف‌ شدن فضا در حوزه کابینه دولت هم می‌تواند اثرات مثبتی بر بازار داشته باشد. با این حال به این نکته باید توجه داشت که ابهامات 5 گانه که روزهای اخیر اشاره شد، کماکان به قوت خود باقی است و از همین روی فشار عرضه در مثبت‌ها بالا است. برای امروز احتمالا بازار با گارد صعودی کار خود را آغاز کند و حرکت شاخص به سمت کانال 1.5 میلیون واحدی را داشته باشیم. البته در نیمه دوم بازار همزمان با قرار گرفتن شاخص در محدوده مقاومتی، احتمالا فشار عرضه را خصوصا با توجه به عرضه‌های سنگین روز گذشته داشته باشیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در جدیدترین موضع‌گیری خود در مورد برجام در مصاحبه با «العربیه»، گفت: گمان نمی‌کنم مذاکرات وین در مورد پرونده هسته‌ای ایران شکست بخورد. «جوزپ بورل» در ادامه اظهار داشت «تنها راه جلوگیری از تبدیل ایران به قدرت هسته‎ای، مذاکره است.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر در نشست مشترک با وزیر خارجه قطر ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات وین پیرامون احیای برجام به زودی از سر گرفته شود.

* ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه گفت: فعالیت‌های موشکی ایران باید در مذاکرات هسته‌ای گنجانده شود. باب گفت‌وگوها با تهران درباره توافق هسته‌ای، تا ابد باز نخواهد بود. اقدامات ایران باعث شده که بازگشت به میز مذاکره در وین پیچیده شود.

* جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با انتقاد از تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی یکجانبه اعلام کرد که این اقدامات، جمهوری اسلامی ایران را از دسترسی به واکسن کرونا در زمان مناسب محروم کرد.

* محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست هم اندیشی رؤسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان، ضمن تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در آیین‌نامه‌ها اظهار داشت: امیدواریم ارز ترجیحی هر چه زودتر از اقتصاد ایران حذف شود که این اقدام عملیاتی نیز خواهد شد.

* محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اختلاف نرخ ارز آزاد و نیما معضل مهم صادرکنندگان کوچک و متوسط است که موجب شده نتوانند ارز خود را به سامانه عرضه کنند. تعدیل نرخ ارز آزاد و نیما را حل کنید. وی ادامه داد: بازنگری در قوانین 3 ساله گذشته دیگر موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد. اعلام لیست مشخصی برای ارز حاصل از صادرات نیز الزامی است.

* محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ابلاغیه‌ای در راستای حمایت از صادرات ابلاغ کرد که براساس آن مشکل استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان رفع می‌شود و بر این اساس دیگر استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان ربطی به ایفای تعهدات ارزی نخواهد داشت.

* بانک آمریکا اعلام کرد افزایش قیمت‌های گاز طبیعی، زمستان سرد و بازگشایی سفرهای هوایی بین‌المللی می‌تواند قیمت نفت را به 100 دلار در هر بشکه برساند. تحلیلگران بانک آمریکا در این یادداشت نوشتند: اگر همه این عوامل یکجا جمع شوند، قیمت‌های نفت می‌تواند جهش پیدا کرده و به دور دوم فشارهای تورمی در سراسر جهان منتهی شود.

4) بررسی صنایع :

* گروه پالایشی با تاثیر از قیمت نفت جهانی تواسنتند در مدتی که شاخص حرکت بااهمیتی نداشت، رشد 10 درصدی داشته باشند. قبل‌تر نیز اشاره شد نماگر این گروه با نزدیک شدن به سطح حمایتی 23 درصد فیبوناچی می‌تواند مستعد رشد باشد. اکنون نیز شاخص صنعت در حال گذر از سقف 5.1 میلیون واحدی است و این موضوع سیگنال مثبتی را برای بازار صادر خواهد کرد. از شبندر آغاز می‌کنیم که کماکان بیش از سایرین مورد توجه است. این سهم با گذر از سقف 640 – 650 تومانی سودای رشد تا قیمت‌های 800 تومانی را داریم. در این گروه شتران توانسته است بیش از 50 درصد موج اصلاحی قبل را پس بگیرد. در صورتی که شتران نتواند بالای کف کانال از دست رفته خود را تثبیت کند ممکن است کمی در عددهای کنونی نوسان کند. در طرف دیگر شپنا را داریم که با که در حال گذر از مقاومت 1.350 تومانی است. تثبیت این سهم بالای مقاومت اشاره شده، فضا را برای برگشت به سقف 1.570 تومانی هموار می‌کند. و در آخر اشاره به شاوان داریم که با سودسازی خوب مورد اقبال بازار قرار گرفته است. هدف‌های پیش روی این سهم به ترتیب 14 هزار و در آخر 16.500 تومان خواهد بود. به نظر شراز هم در کنار شاوان شرایط بدی برای رشد نداشته باشد.

* در گروه فلزی و معدنی با وجود افت نسبی قیمت‌ها در بازارهای جهانی اما به دلیل حرکت مثبت دلار معاملات نسبتا پر حجم و مثبتی را شاهد هستیم. نکته مهم که هفته گذشته هم اشاره شد، بحث شرایط تکنیکی خوب سهم‌ها است. به عنوان مثال فولاد مبارکه و فخوز هر دو از کف کانال صعودی برگشت زده‌اند و در میان‌مدت پتانسیل گذر از سقف‌های کوتاه‌مدتی و تکرار رفتار گذشته (تشکیل الگوی AB=CD) را دارند. اما در نماد ذوب‌آهن اصلاح قیمت قوی‌تر و حالا تشکیل صف خرید میلیونی را داریم. عملکرد خوب شرکت در شهریور ماه، بازار را به رشد سود در 3 ماهه دوم امیدوار کرده است. برای ذوب پیشروی تا قیمت‌های 500 تومانی را متصوریم. اما در معدنی‌ها، برگشت کچاد از یک قدمی حمایت 2.500 تومانی را داریم. فروش ویژه این شرکت در شهریور ماه، عاملی برای رشد سود در 3 ماهه دوم خواهد بود. و در نهایت اشاره به ومعادن داشته باشیم. سهمی که اصلاح سختی را تجربه کرد و حالا به کمک سنگ‌آهنی‌ها و تحرکات مثبت در فملی می‌تواند بخشی از افت خود را جبران نماید. اگر اهل ریسک و نوسان‌گیری نیستید، توصیه می‌شود نماد تازه وارد فسبزوا را زیر نظر داشته باشید. این سهم در میان‌مدت و بلندمدت بازدهی خوبی را نصیب سهامدارانش خواهد کرد.

* اما در گروه پتروشیمی هم معاملات پر قدرت دنبال می‌شود. چراکه علاوه بر رشد دلار، نرخ اوره، متانول و سایر محصولات نظیر پلی‌اتیلن و ... هم روند صعودی قدرتمندی گرفته‌اند. در این گروه شپدیس را داریم که با فروش قوی‌ شهریور ماه سیگنال رشد سود سال 1400 و سال مالی منتهی به 1401 را صادر کرده است. 20 هزار تومان هدف کوتاه‌مدت و 23 هزار تومان هدف میان‌مدت شپدیس خواهد بود. اما در متانول‌سازان، زاگرس را داریم که پس از تکمیل الگوی اصلاحی با قدرت بالا از سقف تاریخی خود گذر کرد و راهی کانال 30 هزار تومانی شد. با شرایط فعلی بعید نیست که زاگرس به سود بیش از 5 هزار تومانی برسد و لذا حرکت به سهم هدف 33 هزار تومانی محتمل خواهد بود. پارسان دیگر نمادی است که این روزها از دو ناحیه تغذیه می‌شود. رشد نرخ اوره از یکسو و تحرکات مثبت در پالایشی‌ها موجب شده تا غول پتروپالایش کشور راهی کانال 4.000 تومانی گردد. در این گروه دو نماد پترول و فارس هم پتانسیل خوبی برای رشد دارند.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه برقی، بترانس متعادل معامله می‌شود. سهمی که اصلاح سختی در یکسال اخیر داشت و در رشد بازار هم نتوانست خودی نشان دهد و این در شرایطی است که وضعیت بنیادی رو به پیشرفتی دارد. شرکت ایران‌ ترانسفو در 3 ماهه ابتدای سال به سود 20 ریالی دست یافت که در مقایسه با مدت مشابه قبل (9 ریال) با رشد 122 درصدی همراه بوده است. سود 12 ماهه سال گذشته 191 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل بهار به 27 درصد رسیده در حالی که در 12 ماهه سال قبل 34 درصد بوده است. بترانس در شهریور 2.482 میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت به ماه قبل، میانگین 5 ماه نخست سال و دوره 1 ماهه مشابه سال گذشته به ترتیب 67، 151 و 18 درصد افزایش داشته است. جمع درآمدهای شرکت تا پایان شهریور ماه 7.414 میلیارد ریال است و این در حالیست که جمع درآمد در دوره مشابه سال قبل برابر با 60.29 میلیارد ریال بوده که نشان از افزایش 23 درصدی دارد. ترانسفورماتور قدرت و توزیع بیشترین وزن فروش سبد شرکت را تشکیل می‌دهند. نرخ این محصولات در شهریور به ترتیب به 1.565.991.770 و 1.919.110.559 ریال به ازای هر مگاولت رسیده که نسبت به میانگین 5 ماه قبل رشد 17 و 19 درصدی داشته است. عملکرد شرکت در تابستان، 131 درصد بهتر از بهار بوده و این شرکت می‌تواند به سود خیلی بهتری نسبت به بهار دست پیدا کند.

* در گروه پتروشیمی، شپترو به سطح تکنیکی مناسب 450 تومانی واکنش قدرتمندی نشان داد و حالا با افزایش تقاضا صف خرید میلیونی را تجربه می‌کند. پتروشیمی آبادان در 3 ماهه نخست سال به سود 21 ریالی رسید. لازم به دکز است این مقدار در دوره مشابه سال گذشته 21- بوده است. سود 12 ماهه سال 99 نیز برابر 32 ریال است. حاشیه سود ناخالص در این دوره بدون تغییر همان 15 درصد است. شپترو در شهریور، مبلغ 1.550 میلیارد ریال درآمد داشته است. درآمد شرکت در این دوره نسبت به ماه قبل، میانگین ماه‌های قبل و نسبت به دوره 1 ماهه مشابه سال قبل به ترتیب 119، 89 و 166 درصد افزایش داشته است. جمع درآمدهای شپترو تا پایان شهریور ماه به 5.642 میلیارد ریال رسیده و این در حالیست که درآمد در دوره مشابه سال قبل 1.144 میلیارد ریال بوده که 393 درصد رشد یافته است. محصول PVC بیشترین وزن فروش سبد شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ این محصول در شهریور به 346.961 ریال به ازای هر کیلو رسیده که نسبت به ماه قبل و میانگین 5 ماه قبل نشان از رشد 10 و 5 درصدی دارد. شپترو در شهریور رکورد تازه‌ای در فروش به ثبت رسانده است. عملکرد شرکت در این فصل نشان از رشد 66 درصدی نسبت به بهار دارد و می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به سال قبل داشته باشد.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) کاهش شدید دما، بارش برف در برزیل شرایط اقلیمی خاص قطبی را بر کشور برزیل حاکم کرده که سبب تاثیر بر تولیدات محصولات کشاورزی از جمله نیشکر شده است و با کاهش تولید، قیمت شکر را در بازارهای بین‌المللی افزایشی کرده است.

ب) افزایش قیمت شرکتی خودرو برای سه‌ ماهه سوم سال در دعوتنامه‌های ارسالی خودروسازان برای تکمیل‌ وجه و تحویل خودروهای پیش‌فروش ‌شده قبلی، کلید خورد. به نظر می‌رسد این‌بار، خودروسازان داخلی با هدف پرهیز از وارد آمدن شوک قیمتی به بازار، از اعلام لیست‌ قیمت‌های سه‌ ماهه سوم سال یا افشای آن‌ها از طریق عرضه خودروهای پرتیراژ در قرعه‌کشی‌ها، خودداری کرده‌اند و تصمیم دارند مجوزهای اخذشده برای افزایش قیمت‌های خود را صرفا در دعوتنامه‌های مربوط به خودروهای پیش‌فروش‌ شده‌ای که موعد تحویل آن‌ها فرارسیده است، اعمال کنند.

ج) مدیرعامل شرکت بهمن موتور با اشاره به افزایش تولید خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی گفت: تا پایان سال جاری، سه محصول جدید به سبد محصولات تولیدی این شرکت اضافه می‌ شود که شامل یک خودرو SUV، یک سواری و خودروی ون باری (Cargo Van) و یک SUV در سه ماهه اول سال 1401 است.

د) شرکت فولاد مبارکه اصفهان در راستای لبیک به منویات مقام معظم رهبری و افزایش تولید محصول، توانست در سال 1400، با رکوردشکنی پیاپی در تخلیه روزانه ذوب طی 6 ماه، به رکورد روزانه 147 ذوب دست یابد که در تاریخ فعالیت این شرکت بی‌نظیر بوده است.

7) نگاهی به آخرین تغییرات سهام ناشرین :

تغییرات ترکیب سهامداران بیش از یک درصدی تا این لحظه توسط سپرده‌گذاری مرکزی به روزرسانی نگردیده است ...

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24