Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران معاملات نخستین روز کاری از هفته پایانی مهر ماه را با افزایش جدی تقاضا آغاز کرد و در یک روز خوب موفق شد با جهش حدود 40 هزار واحدی ضمن بازگشت به اَبَر کانال 1.4 میلیون واحدی، تا ارتفاع یک میلیون و 437 هزار واحدی پیشروی داشته باشد. اصلاح جدی قیمت‌ها در هفته‌های اخیر، نزدیک شدن شاخص به سطح حمایتی یک میلیون و 380 هزار واحدی، پرش جدی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، عدم ریزش دلار به کانال 26 هزار تومانی و ...

دلایل پنجگانه برگشت بازار

1) پیش بینی بازار ...

بورس24 - علیرضا باغانی: بورس تهران معاملات نخستین روز کاری از هفته پایانی مهر ماه را با افزایش جدی تقاضا آغاز کرد و در یک روز خوب موفق شد با جهش حدود 40 هزار واحدی ضمن بازگشت به اَبَر کانال 1.4 میلیون واحدی، تا ارتفاع یک میلیون و 437 هزار واحدی پیشروی داشته باشد. اصلاح جدی قیمت‌ها در هفته‌های اخیر، نزدیک شدن شاخص به سطح حمایتی یک میلیون و 380 هزار واحدی، پرش جدی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، عدم ریزش دلار به کانال 26 هزار تومانی و نزدیک شدن به زمان انتشار صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای (عمدتا 6 ماهه) از جمله دلایلی است که برگشت قدرتمند بازار را رقم زده است.

البته در دلایل مطرح شده، نقش بازارهای جهانی پررنگ‌تر است؛ چراکه طی روزهای اخیر، با کاهش نگرانی‌ها درخصوص هلدینگ‌های چینی فضای فلزات رنگین رو به بهبود رفت. انصافا اگر از ابهامات موجود در بازار داخلی فاکتور بگیریم، بورس تهران جای برگشت به نقطه 2.1 میلیون واحدی (سقف مرداد 99) را دارد اما فعلا اظهارنظر در این خصوص بی‌فایده است چراکه تحولات یکسال اخیر موجب شده بخش خوبی از نقدینگی موجود در بازار، با تالار شیشه‌ای وداع کند و همین مساله از شتاب روند صعودی می‌کاهد. به لحاظ تکنیکی مهمترین مقاومت شاخص کل محدوده یک میلیون و 490 هزار واحدی است و فعلا بعید است تا این سطح مشکل خاصی بازار داشته باشیم. لازم به ذکر است شکست سطح یاد شده فضا را برای برگشت به سقف یک میلیون و 585 هزار واحدی هموار می‌سازد. اما برای امروز هم احتمالا بازار مثبتی را داشته باشیم. تحرکات روز گذشته نشان داد که بازار قصد فاصله گرفتن از تحولات منفی هفته‌های گذشته را دارد. البته بخشی از ابهامات بازار پابرجاست و همین موضوع می‌تواند بر فشار عرضه در بازار دوشنبه را بیافزاید.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ج

ا

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* روزنامه یونهاپ نوشت: وزیر دارایی کره جنوبی و آمریکا توافق کردند تا در زمینه دارایی‌های بلوکه شده ایران در سئول همکاری کنند. کره جنوبی به دنبال استفاده از یک کانال سوئیسی با حمایت آمریکا در جهت استفاده از بخشی از پول برای فروش اقلام بشردوستانه شرکت‌های سوئیسی به ایران است.

* با الزام بانکها به بارگذاری قراردادها و ثبت کلیه عملیات و محاسبات مربوط به تسهیلات درصفحه تسهیلات گیرنده و ضامنین، زین‌پس، هیچ بانکی نمی‌تواند بیش از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار سود بگیرد و دریافت سود مرکب عملا متوقف می‌شود.

* هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح جهش تولید مسکن مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و ابلاغ شد. امیدوارم اجرای دقیق این قانون یکی از دغدغه‌های مردم و جوانان را مرتفع کند.

4) بررسی صنایع :

* از گروه فلزی و معدنی آغاز می‌کنیم. گروهی که تحت تاثیر جهش جدی قیمت‌ها در بازارهای جهانی نقش لیدری بورس تهران را بر عهده گرفته است. کاهش ریسک‌های مرتبط به هلدینگ‌های چینی از یکسو و از سوی دیگر بحث مشکلات مربوط به سوخت و صنعت برق از مهمترین دلایلی است که تنور کامودیتی‌ها را گرم کرده است. در این گروه بارها به روی نمادهایی نظیر کروی و فاسمین اشاره شد. البته انصافا تصور نمی‌کردیم چنین آتش‌بازی جالبی را در فلز روی در بازارهای جهانی داشته باشیم. اما به هر جهت انتظار داریم با این تحولات قد کشیدن هر دو سهم نامبرده به میزان 15 درصد در کوتاه‌مدت را داشته باشیم. بنابراین هر عرضه‌ای در این دو نماد فرصت خرید خواهد بود. اما در سوی دیگر فملی را داریم که پس از واکنش به کف کانال صعودی، حالا قدرت گرفته است. انتظار داریم این سهم به سرعت تا قیمت‌های 1.550 تومانی پیشروی داشته باشد. اما در فولادی‌ها وضعیت جالبی را شاهد هستیم. دو غول فولادساز کشور یعنی مبارکه و خوزستان پس از کف‌سازی در محدوده حمایتی (کف کانال) حالا مسیر افزایشی را در پیش گرفته‌اند. البته با توجه به جو اخیر بازار، احتمالا برای امروز عرضه‌های بیشتری را در این نمادها داشته باشیم. با این حال به دلیل شرایط تکنیکی خوب، عرضه‌های احتمالی را می‌توان فرصت سرمایه‌گذاری میان‌مدتی قلمداد کرد. چراکه احتمالا فروش این شرکت در کوارتر سوم به مراتب بهتر از 3 ماه دوم سال باشد.

* گروه پتروشیمی از دیگر صنایع مورد توجه بود. تداوم جهش قیمت اوره و حرکت خزنده رو به جلو در متانول عاملی برای تقویت شود شرکت‌ها خواهد بود. ضمن اینکه انتظار می‌رود گزارش‌های 6 ماهه خوبی را در غول‌های پترویی داشته باشیم. در این گروه شاراک باری دیگر با افزایش تقاضا همراه شده و به نظر این بار تا هدف 5.400 – 5.500 تومانی رشد داشته باشد. اما یکی از سهام جذاب بازار در این قیمت‌ها تاپیکو است. سهمی که از کف کانال صعودی میان‌مدتی خود برگشت زده و به نظر اهداف 2.000 تومانی را دنبال می‌کند. در سوی دیگر پتروشیمی نوری را داریم که در حال تکمیل الگوی استراحتی پرچم است. نوری چنانچه بتواند از سد مقاومتی 11.500 تومانی گذر نماید، راهی اهداف 14 هزار تومانی خواهد شد. در نماد آریا هم شرایط تقریبا مشابه با نوری است. آریا پس از اصلاح تا قیمت‌های 10.400 تومانی با افزایش تقاضا همراه شده است. این سهم مستعد تشکیل الگوی هارمونیک Butterfly با هدف قیمتی 13 هزار تومانی است. و در نهایت اشاره به پارسان داشته باشیم که تحت تاثیر تحولات بنیادی مثبت در زیرمجموعه‌ها در کانون توجه بازار قرار گرفته و انتظار می‌رود به مرور پیشروی سهم تا قیمت‌های 4 هزار تومانی را داشته باشیم. از گوشه و کنار شنیده می‌شود زاگرس و شپدیس گزارش خوبی را روانه کدال خواهند کرد و این رویداد بطور مستقیم بر سود پارسان تاثیر خواهد گذاشت.

* اما با بهبود تقاضا در صنایع بزرگ طبیعی است که تحرکات در گروه شرکت‌های چندرشته‌ای و سرمایه‌گذاری نیز بهبود یابد. در این گروه از شستا آغاز می‌کنیم غول چندرشته‌ای که اخیرا اصلاح خوبی داشت و حالا قصد دارد با واکنش به سطح حمایتی 1.200 تومانی مسیر جدیدی را در پیش بگیرد. به نظر شستا بتواند به مرور و با در نظر گرفتن اصلاح‌های مقطعی تا قیمت‌های 1.500 تومانی قد بکشد. در سوی دیگر وغدیر را داریم که موفق به حفظ حمایت 1.500 تومانی شده است. در طالع این سهم تشکیل الگوی هارمونیک DEEP CRAB دیده می‌شود. بنابراین اهداف قیمتی 1.900 – 2.000 تومانی برای غدیر در دسترس خواهد بود. البته در قیمت‌های فعلی وصندوق گزینه جذاب‌تری است اما این سهم کمی پیرمردی حرکت می‌کند. برای وصندوق اهداف میان‌مدتی 2.400 تومانی مدنظر است. اما از حق نگذریم، وخارزم یکی از گزینه‌های بسیار ارزان قیمت بازار است. این سهم تحت تاثیر اخبار مرتبط با برق از یکسو و تحرکات مثبت در گروه بانکی می‌تواند باری دیگر به کانال 600 تومانی بازگشته و در میان‌مدت به سمت قیمت‌های 700 تومانی حرکت نماید. و در نهایت ومعادن را داریم که به سطح حمایتی خود برابر 1.000 تومان واکنش نشان داده است. به نظر ومعادن 1.300 تومانی دور از دسترس نیست.

* در گروه ماشین‌آلات برقی، بشهاب با رسیدن به خط روند صعودی بلندمدت خود برابر با 9.840 تومان واکنش خوبی نشان داده است. این نماد با کف‌سازی مناسب در محدوده فعلی به شرط گذر از مقاومت 11.000 تومان می‌تواند تا 12.500 تومان افزایش قیمت داشته باشد. در این گروه منفی‌های احتمالی در بترانس نیز فرصت خرید خواهد بود.

*  در گروه محصولات کاغذی، چکاپا متعادل معامله می‌شود. نرخ فروش محصولات شرکت رشد خوبی داشته و از طرف دیگر سهم در قیمت‌های جذابی است. بنابراین سهم را می‌توان زیر نظر داشت چراکه در سال مالی آتی وضعیت بهتری خواهد داشت.

* در گروه شیمیایی، شصدف با رسیدن به محدوده حمایتی 2.900 با تقاضای خوبی همراه شده است. چنانچه شصدف بتواند سطح مقاومتی 3.300 تومانی را بشکند می‌تواند در قدم اول 3.550 تومان و بعد از آن تا محدوده 4.000 تومان رشد کند.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه دارویی، دابور اصلاح خوبی زده و به نظر کم‌کم مورد توجه بازار قرار بگیرد. دابور در 3 ماهه بهار به سود 1.115 ریالی رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (746 ریال) رشد 49 درصدی را تجربه کرده است. سود 12 ماهه سال گذشته 3.754 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در دوره 3 ماهه 50 درصد است که نسبت به 12 ماهه سال قبل (51 درصد) افت 2 درصدی داشته است. دابور در شهریور، مبلغ 1.032 میلیارد ریال فروش زده است. فروش شرکت در این دوره نسبت به ماه قبل، میانگین ماه‌های قبل و نسبت به دوره 1 ماهه مشابه سال قبل به ترتیب 28، 37 و 77 درصد افزایش داشته است. جمع درآمدهای شرکت تا پایان شهریور به 4.793 میلیارد ریال رسیده و این در حالیست که درآمد در نیمه نخست سال قبل 3.152 میلیارد بوده که 52 درصد رشد یافته است. گروه آمپول و گروه قرص بیشترین وزن فروش سبد شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ این محصولات در شهریور به 130.250.967 و 2.923.429 ریال به ازای هر 1.000 عدد رسیده که نسبت به ماه قبل نشان از افزایش 176 و کاهش 24 درصدی دارد. دابور در فروش تابستان 23 درصد بهتر از 3 ماهه نخست سال عملکرده است. لذا پیش‌بینی می‌شود از سود نسبتا خوبی برخوردار باشد.

* در گروه فولادی، فولاژ چندان رو به راه نیست چراکه بعید است در دوره 6 ماهه دست پُر باشد اما ثبات قیمت‌های جهانی عاملی برای رشد فروش شرکت در کوارتر سوم خواهد بود. فولاژ در 3 ماهه بهار به سود 430 ریالی رسیده که در مقایسه با سود 165 ریالی دوره مشابه سال قبل رشد 160 درصدی داشته است. سود 12 ماهه سال گذشته برابر با 2.084 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در بهار با افت 28 درصدی نسبت به 12 ماهه سال گذشته به 29 درصد رسیده است. فولاژ در دوره شهریور 7.188 میلیارد ریال درآمد داشته است. فروش شرکت در این دوره نسبت به ماه قبل، نسبت به میانگین ماه‌های قبل و دوره 1 ماهه مشابه سال قبل به ترتیب 41، 4 و 27 درصد افزایش داشته است. جمع درآمدهای شرکت تا پایان دوره 6 ماهه به 41.887 میلیارد ریال رسیده و این در حالیست که درآمد دوره مشابه سال قبل 24.057 میلیارد بوده که 74 درصد رشد یافته است. فولاد آلیاژی بیشترین وزن سبد فروش شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ این محصول در شهریور به 622 میلیون ریال به ازای هر تن رسیده که نسبت به مرداد ماه و میانگین 6 ماه قبل نشان از رشد 2 و 126 درصدی دارد. فولاژ در فروش تابستان 11 درصد ضعیف‌تر از 3 ماهه بهار عملکرده است. بنابراین بعید است در گزارش 6 ماهه حرف خاصی برای گفتن داشته باشد.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) رئیس سازمان بورس ۷ راهبرد و ۳ محور اصلی برنامه‌های کلان بازارسرمایه را دوره جدید اعلام کرد. نخستین راهبرد، توجه به مکانیزم‌های مدرن به منظور افزایش نظارت عامه بر فعالیت ناشران است. دومین راهبرد، توسعه ابزارهای نظارتی به شکل پیش‌گیرانه و متناسب با توسعه بازار خواهد بود. به گفته رییس سازمان بورس، راهبرد سوم، اصلاح قوانین و مقررات به سمت افزایش عدالت و پاسخگویی در کل بازار است و تقویت اکوسیستم تامین مالی در سطح متوسط و خرد از طریق ابزارهای نوین به عنوان چهارمین راهبرد دنبال خواهد شد. دکتر عشقی، اعلام کرد: تسهیل‌گری و توسعه زیرساخت‌های جذب و مدیریت سرمایه خارجی در بازار در کنار  بازمهندسی ساز و کار رسانه‌ای و نشر اطلاعات در بازار و تقویت نظارت بر آن، راهبردهای پنجم و ششم مورد نظر سازمان بورس و اوراق بهادار در دوره جدید است. به گفته رییس سازمان بورس، آخرین راهبرد مدیریت جدید، بازمهندسی نسل نوین زیرساخت‌های فنی با هدف افزایش امنیت، پایداری و سهولت دسترسی خواهد بود. به گفته رییس سازمان بورس، نخستین محور رئوس برنامه‌های هیات مدیره جدید، تمرکز بر ماموریت و رسالت اصلی سازمان مبنی بر توسعه بازار سرمایه است. دکتر عشقی «حرکت به سمت نظارت هوشمند و فراگیر» را به عنوان دومین برنامه محوری هیات مدیره جدید معرفی کرد. به گفته رییس سازمان بورس، آخرین محور از رئوس برنامه‌های هیات مدیره جدید با محوریت  «فرهنگ‌سازی و نظم بخشی به فضای گردش اطلاعات در بازار سرمایه» به اجرا در خواهد آمد. دکتر عشقی ابزار اطمینان کرد: با اجرای برنامه‌های بالا، به اهداف تعیین شده در حمایت از سرمایه‌گذاران و کسب اعتماد آنها و ایجاد بازار کارآ دست خواهیم یافت. رییس سازمان بورس در عین حال تاکید کرد: در کنار برنامه‌های مطرح شده، با توجه به شرایط موجود، پروژه بزرگ سهام عدالت با توجه به گستردگی و پیچیدگی‌های آن با بهره‌گیری از نسل نوین زیرساخت‌های فنی و تکنولوژی، در دستور کار جدی هیات مدیره سازمان خواهد بود.

ب) قیمت مس در روز جمعه به بالاترین حد خود رسید زیرا افزایش قیمت برق تهدیدی برای محدود کردن عرضه در زمانی است که موجودی انبارهای بورس در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. مس برای تحویل در دسامبر برای سومین روز متوالی در بازار Comex نیویورک به شدت افزایش یافت و عدد 10 هزار و 518 دلار به ازای هر تن را لمس کرد که بالاترین سطح از زمان ثبت رکورد در 12 می 2021 بوده و 12 درصد افزایش هفتگی داشته است. بر اساس اعلام LME، موجودی مس در بورس فلزات لندن در پایین ترین سطح از سال 1974 قرار دارد. در ماه جاری و پس از افزایش سفارشات فلزات از انبارهای موجود در اروپا، مس ردیابی شده توسط انبارهای LME که هنوز برای خروج در نظر گرفته نشده، 89 درصد کاهش یافت. موجودی انبارها همچنین در بورس‌های رقیب و در انبارهای خصوصی به سرعت در حال سقوط است. این افزایش قیمت تماما به تولیدکنندگان منتقل شده به طوری که سهام شرکت Freeport-McMoRan بالغ بر 4 درصد و شهام شرکت Southern Copper حدود 2.4 درصد و سهام First Quantum Minerals نیز 5 درصد افزایش یافت. پس از دستورات جدید برای برداشت و خروج فلزات در روز جمعه، اکنون فقط 14 هزار و 150 تن مس به طور آزاد در انبارهای LME موجود است، آن هم در صنعتی که سالانه حدود 25 میلیون تن مصرف دارد. آقای Michael Widmer سرپرست تحقیقات فلزات در بانک آمریکا به بلومبرگ گفت: اگر فلزات بیشتری وارد بورس نشوند واقعاً در وضعیت دشواری قرار می‌گیریم. تحلیلگر بانک ساکسو; Ole Hansen، گفت: هزینه‌های بالای برق نیز تورم‌زاست و این امر باعث افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران در حوزه مس و سایر کامودیتی‌های فیزیکی به عنوان یک ریسک می‌شود.

ج) مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی احکامی جداگانه با توجه به تغییر اعضای هیأت مدیره، سه نفر از معاونان این سازمان را منصوب کرد. بر اساس احکام صادر شده، علیرضا ناصرپور به عنوان معاون نظارت بر نهادهای مالی، حسن فرج‌زاده به سمت معاون اجرایی، مهرداد مسعودی‌فر به عنوان معاون حقوقی منصوب شدند.

د) شنیده می‌شود عضو قبلی هیئت مدیره سازمان بورس به سعادت آباد می رود تا جایگزین صحرایی در شرکت بورس شود.

7) نگاهی به آخرین تغییرات سهام ناشرین :

1

گالری تصاویر

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24