Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در جهانی مملو از قطعیت ، اعداد به ما حس اطمینان و کنترل می دهند ، حسی که در داستان پردازی کمتر از آن برخورداریم. هر چند بعد ها معلوم شد که این حس کنترل و اطمینان تا حد زیادی متوهمانه است و سوگیری های بسیاری از بی شمارطریق می توانند وارد عالم اعداد شوند و آن ها را تحریف کنند. حال، بدون توجه به این خطرها که عالم سرمایه گذاری و مالی با آن مواجه است، باید بپذیریم که اعداد توانایی عجیبی در آگاه کردن یا گمراه کردن افراد دارند.

چه اتفاقی افتاد که ما از داستان پردازی به سمت اعداد و ارقام کشیده شدیم؟

در جهانی مملو از قطعیت ، اعداد به ما حس اطمینان و کنترل می دهند ، حسی که در داستان پردازی کمتر از آن برخورداریم.

هر چند بعد ها معلوم شد که این حس کنترل و اطمینان تا حد زیادی متوهمانه است و سوگیری های بسیاری از بی شمارطریق می توانند وارد عالم اعداد شوند و آن ها را تحریف کنند. حال، بدون توجه به این خطرها که عالم سرمایه گذاری و مالی با آن مواجه است، باید بپذیریم که اعداد توانایی عجیبی در آگاه کردن یا گمراه کردن افراد دارند.

بحران سال 2008، نمونه بارزی از سرنوشت افرادی بود که به جای تبیعیت از منطق، به سمت مدل های پیچیده ریاضیاتی می رفتند.

اعداد و ارقام در بسیاری از علوم باعث پیشرفت بشر شده است. تاثیر ریاضیات در فضا پیماها و نجوم را نمی توان به سادگی نادیده گرفت، ولی در دنیای سرمایه گذاری و مالی این توسعه باعث شده است ، هزینه هایی نیز به مخاطب تحمیل شود.

بیشتر اوقات، زیاد بودن اطلاعات باعث گمراه شدن مخاطب می شود و او را مانند کشتی طوفان زده دائم از سویی به سوی دیگر می کشاند.

به عقیده اقتصاددانان رفتاری، نتیجه گیری های قاطعانه یکی از سوگیری هایی است که از این ازدیاد داده ها نشات می گیرد.

گاهی ، مدیران به پشتوانه داده های فراوانی که در اختیار دارند، خیلی قاطعانه، ساده و غیر عقلانی تصمیم می گیرند. اتفاق بد دیگری که با عدد گرایی بشر رخ داده، این است که اعداد به بسیاری از بحث ها و پیش بینی های اقتصادی نفوذ کرده اند و کسب نتایج شکست ، باعث شده که اعتماد عمومی به بحث های عددی کم شود و مردم دوباره به آغوش داستان ها باز گردند.

برای استفاده بهتر از در تصمیم گیری ها باید بتوانید داده ها را مدیریت کنید و برای مدیریت داده ها، باید سه نکته کلیدی را در نظر بگیرید، اول این که برای جمع آوری داده ها قوانین ساده ای وجود دارد، مانند این که چه میزان داده برای نتیجه گیری و چه مقدار زمان برای جمع آوری این داده ها مورد نیاز است. همچنین ، باید مراقب باشید از موضوعاتی پرهیز کنید که باعث می شوند خودتان را زیر حجم وسیعی از داده های غیر مرتبط دفن نکنید.

متاسفانه بسیاری از ما چیز زیادی از آن درس در خاطر نداریم. نقطه ضعف بلد نبودن قوانین ساده ی آماری می تواند ما را در برابر داده  ها بسیار تضعیف کند و باعث فریب خوردنمان شود.

در نهایت، سومین نکته این که، باید راهی نوآورانه و جذاب برای نمایش داده ها پیدا کنید که در عین درستی، برای مخاطب قابل فهم باشد.

اگر به صورت ذاتی داستان پرداز هستید، اگر چه سر و کله زدن با اعداد کمی دشوار به نظر برسد ، صرف مقداری زمان در این حوزه می تواند بسیار سرگرم کننده و موثر باشد.

نمودار ها، اعداد و ارقامی که شرکت هایی نظیر گوگل، نتفلیکس و آمازون به مشتریان و سرمایه گذارانشان در مورد فروش محصولات ارایه می دهند، به سادگی قابل فهم و لذت بخش است، ولی هنگام بررسی و تحلیل این نمودارها، باید مراقب محدودیت ها و خطر هایی باشید که آن سبک از تحلیل به همراه دارد.

در لایه های مختلف این گونه نمودار ها، سوگیری ها و خطاهایی پنهان شده است که نتیجه دقیقی را که از علم عدد و رقم انتظار داریم، با مشکل مواجه کرده و در نهایت، دقت را با بی دقتی صرف جایگزین می کنند.

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از مدیران مرتکب می شوند این است که اجازه می دهند مدل ها برایشان تعیین کنند در چه وقتی چه کاری را انجام دهند.

ادامه دارد...

منبع خبر: برگرفته از کتاب «ارزشگذاری ، از داستان تا اعداد» ، نوشته کامیار فراهانی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24