Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه با فشار عرضه و کاهش مجدد ارزش معاملات همراه بود. همچنین تداوم خروج پول حقیقی‌ها از بازار را داشتیم. در دومین هفته آذر ماه میزان نقدینگی خروجی از بورس ۱۰ برابر افزایش یافت. این در حالی است که ورود نقدینگی حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس رشد ۵ برابری داشته است. تداوم ابهامات سیاسی و اقتصادی و بی‌توجهی دولت به بازار سرمایه مهمترین دلیلی است که ...

«نیاز به شوک !!»  

1) پیش بینی بازار ...

بورس24 - علیرضا باغانی : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه با فشار عرضه و کاهش مجدد ارزش معاملات همراه بود. همچنین تداوم خروج پول حقیقی‌ها از بازار را داشتیم. در دومین هفته آذر ماه میزان نقدینگی خروجی از بورس ۱۰ برابر افزایش یافت. این در حالی است که ورود نقدینگی حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس رشد ۵ برابری داشته است. تداوم ابهامات سیاسی و اقتصادی و بی‌توجهی دولت به بازار سرمایه مهمترین دلیلی است که بازار را به این حال و روز انداخته است. اما وضعیت بنیادی مناسب و قرار گرفتن قیمت در کف‌های حمایتی اکثر نمادها نشان می‌دهد بازار با تمام کم و کاستی‌هایش در محدوده‌ای ارزنده قرار دارد. به نظر برای نجات این بازار به شوک قوی احتیاج داریم.

اما برای امروز احتمالا به 3 دلیل بازار بهتری نسبت به چهارشنبه داشته باشیم. دلیل نخست، تحرکات اندک در دقایق پایانی بازار چهارشنبه است. دلیل دوم را باید قرار گرفتن شاخص در کف قبلی دانست و دلیل سوم صحبت‌های چهارشنبه بعدازظهر رئیس سازمان بورس درخصوص دو صنعت خودروسازی و بانکداری است. عشقی گفت: دولت در مورد حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو تصمیمات خوبی گرفته و در چند روز آینده اجرایی خواهد شد. درخصوص قیمت خودرو، هماهنگی‌ها به عمل آمده و مشکل هم‌اکنون حل شده است. عشقی همچنین گفت: یکی از مباحث اصلی ما در کمیته مشترک با بانک مرکزی شفاف‌سازی صورت مالی بانکها است. بحث نرخ تسعیر ارز بانکها مسیر جدی بود که در دو سال گذشته مسایلی برای بانکها ایجاد کرده بود که با رایزنی‌هایی که انجام شد به نقطه مشترکی رسیدیم که در آینده‌ای نزدیک این مسائل حل شود و نرخ تسعیر ارز بانکها اصلاح شود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* وبگاه آکسیوس به‌نقل از مذاکره‌کنندگان غربی نوشته است: تیم مذاکره‌کننده ایران در جریان مذاکرات وین خواسته‌های «غیر معقول» و «یک جانبه‌ای» مطرح کرده است. اکسیوس به نقل از مذاکره‌کنندگان غربی آورده که ایران خواستار کاهش دائمی تعهدات خود در برجام شده است. مذاکره‌کنندگان غربی تاکید کردند که خواسته‌های ایران نقض توافقات 6 دور پیشین از گفت‌وگوهای وین به‌شمار می‌رود. لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه «وال‌ستریت ژورنال» به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت که پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران «غیرقابل قبول» و «زیاده‌روی» است.

* بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: زمان رایزنی هیات‌ها با پایتخت‌هایشان فرا رسیده و مذاکرات وین از اواسط هفته آتی در چارچوب دور هفتم از سر گرفته خواهند شد. چالش‌های اساسی باقی مانده و زمان محدود است. ما در انتهای دور ششم متن‌هایی را در اختیار داشتیم. این‌ها زمینه پیشبرد گفت‌وگوها هستند. تمامی هیات‌ها توافق کردند که این متون وجه مشترکی هستند تا به کار بر روی آن‌ها ادامه دهیم.

* منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگو با تسنیم: متون ارائه شده ایران، متوازن بوده و با ظرافت در تطابق کامل با مفاد توافق سال ۲۰۱۵ و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نگاشته شده است. پیش‌نویس ۶ دور قبل نیز بخش عمده‌ای از این متون را شکل داده‌اند. اروپا و آمریکا اگر جدی به دنبال توافق باشند، فرصت مناسبی با این‌ متون ایجاد شده است.

* «حسینی» مشاور کمیسیون برنامه و بودجه گفت: از منابع حاصل از صادرات نفت در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود که سهم دولت 45.5 درصد،‌ وزات نفت 14.5 درصد و صندوق توسعه ملی ۴۰ درصد باشد. منابع صادراتی نفت در بودجه ۱۴۰۱ بر مبنای بشکه ای ۵۵دلار و میزان صادرات تخمین زده شده روزانه 1.2 میلیون بشکه است. بنابراین حدودا ۲۴ میلیارد دلار منابع حاصل از صادرات نفت در سال ۱۴۰۱ تخمین زده می‌شود. از این میزان ۱۱ میلیارد دلار آن سهم دولت 3.5 میلیارد دلار سهم شرکت نفت و 9.5 میلیارد دلار آن به صندوق توسعه ملی می‌رسد.

* رئیس‌جمهور گفت: بودجه ۱۴۰۱ طی چند روز آینده تقدیم مجلس می‌شود. دغدغه های مجلس در بودجه دیده می‌شود تا تورم مهار شود و رشد اقتصادی میسر گردد. سعی کرده‌ایم تمام فرازهای بودجه با نظرات کارشناسی تعیین شود. بعضی آیین‌نامه‌ها باید از ماه اول دوم سال تهیه می‌شد اما دولت قبل انجام نداد.

* بانک مرکزی اعلام کرد که رشد نقدینگی در مهرماه سال جاری به رقم 42.8 درصدی رسیده است که البته افزایش آن به دلیل پوشش آماری بانک مهر اقتصاد است. حجم نقدینگی در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ (معادل 4.227 هزار میلیارد تومان) نسبت به پایان سال 99 معادل 21.6 درصد رشد یافته است. لازم به توضیح است که 2.3 واحد درصد از رشد نقدینگی در هفت ماهه منتهی به مهرماه ۱۴۰۰ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌‌ها و بدهی‌‌های بانک سپه (به‌واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) بوده است که این امر صرفا ناشی از افزایش پوشش آماری بوده و واجد آثار پولی و تورمی به لحاظ افزایش نقدینگی نیست.

* بعد از اولین هفته عملیات بازار باز در سال جاری، این هفته با ترزیق 25 هزار میلیارد تومن بزرگترین مداخله انبساطی بانک مرکزی در عملیات پولی اتفاق افتاد. به این ترتیب برآیند تزریق بانک مرکزی از ابتدای سال 1400 با رسیدن به بیش از 71 هزار میلیارد تومن بیشترین رقم خود را تجربه کرد. می‌توان نتیجه گرفت بانک مرکزی تمایلی ندارد نرخ سود بین بانکی به بالای 22 درصد حرکت کند.

4) بررسی صنایع :

* معاملات در گروه پتروشیمی تحت تاثیر محدودیت‌های گازی ایجاد شده برای واحد‌های تولیدی همچنین کاهش نرخ محصولات در بازار‌های جهانی، با فشار عرضه مخصوصا در طرف اوره‌سازان و متانول‌سازان همراه است. در شاخص این گروه الگوی سر و شانه سقف تشکیل شده و از بد حادثه با شکسته شدن خط گردن، الگوی فوق تائید شده است. در این گروه پتروشیمی پارس، با برنامه افزایش سرمایه 7.944 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی مدتی است که حد فاصل سطوح 18.500 – 20.000 در حال نوسان است. پارس برای برگشت به مدار رشد نیاز به شکست مقاومت 20 هزار تومانی دارد. در اوره‌سازان، شیراز را داریم که فعلا در تلاش برای حفظ حمایت 7.600 تومانی است. شیراز چنانچه حمایت خود را از دست بدهد، با تغییر روند و افت بیشتر قیمت مواجه خواهد شد. بنابراین باید امیدوار بود که این سطح مانع از افت بیشتر شیراز گردد. اما کمی آن طرف‌تر شبصیر با افزایش حجم معاملات در رقم‌های 10.500 تومانی گارد صعودی به خود گرفته است. شبصیر برای رشد نیاز به عبور پرقدرت از سد قیمتی 11.500 تومانی دارد. و در آخر اشاره به پترول داشته باشیم. سهمی با nav بالا که فعلا به دلیل نبود نقدینگی و ثبت افزایش سرمایه با فشار عرضه مواجه است. P/NAV پترول 43 درصد است. گفتنی است، سطح 225 تومانی اولین حمایت معتبر در مسیر کاهشی پترول خواهد بود.

* در بازار پر عرضه چهارشنبه، معاملات در گروه خودرویی کمی روان‌تر از سایر صنایع دنبال شد. بنظر درخواست وزیر اقتصاد از دولت مبنی بر واگذاری دو خودروساز دولتی همچنین گزارشات خوب برخی از نماد‌ها باعث شده تا بازار نیم نگاهی به این گروه داشته باشد. در این گروه وساپا، پس از رشد 35 درصدی، اکنون گارد نزولی گرفته است. وساپا با P/NAV، 43 درصدی برای اینکه بتواند در مدار صعود باقی بماند باید سطح خدشه‌دار شده 460 تومانی را پس بگیرد. در سوی دیگر زامیاد را داریم که طی دو جلسه معاملاتی اخیر زیر فشار عرضه قرار گرفته است. در این سهم یک شخص حقیقی روزانه در حال خرید سهم و حمایت از بازار است. به نظر با توجه به عملکرد ماه‌های اخیر در تولید و فروش، گزارش 9 ماهه جالبی در زامیاد داشته باشیم. بنابراین باید سهم را در منفی‌ها زیر نظر داشت. در گروه بهمن کماکان نوسان قیمت در مرز کانال 200 تومانی ادامه دارد. به نظر پس از دست به دست شدن روزهای اخیر، به مرور برگشت سهم به مدار رشد را داشته باشیم. اما در قطعه‌سازان خمحرکه، با افت 85 درصدی از سقف تاریخی در محدوده کم ریسکی برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. خمحرکه با گذر از سد 385 تومانی می‌تواند برای هدف 550 تومانی آماده شود. و در آخر خموتور را داریم که کمی پایین‌تر از حمایت 590 تومان مورد توجه بازار قرار گرفته است. بنظر خموتور با تثبیت بالای حمایت مذکور مسیر هموار‌تری برای رسیدن به هدف 800 تومانی داشته باشد.

* در گروه دارویی هم وضعیت مشابه با سایر صنایع است. هر چند که مجددا زمزمه‌ها درخصوص حذف ارز 4.200 تومانی، جدی شده است اما همچنان باید توجه داشت روند معاملات نماد‌های گروه از حجم و ارزش بالایی برخوردار نیست. دلیل این موضوع بی اعتمادی بازار به وعده‌های دولتی و کش‌دار شدن موضوع قیمت‌گذاری دستور است. در این گروه دسبحا تقاضای نسبتا بهتری دارد و البته دیران هم با افزایش تقاضا به قیمت‌های درصد مثبت رسید. خیلی نمی‌توان درخصوص روند تکنیکی این نمادها متاثر از شرایط بازار نظر داد. چراکه ممکن است رشد این نمادها ادامه‌دار نباشد. اما سری هم به والبر بزنیم که به ازای هر سهم 1.110 تومان دارایی دارد و با احتساب قیمت روز 850 تومانی از P/NAV، 76 درصدی برخوردار است. بنظر می‌رسد والبر برای صعود نیاز به گذر از سد 860 تومانی داشته باشد. در طرف دیگر دکوثر را داریم که در حال نوسان در ناحیه 305 – 350 تومان است. دکوثر برای تغییر روند فعلی و صعود تا سطوح 380 تومانی نیاز به شکست قدرتمند سطح 350 تومانی دارد. و در آخر اشاره به داسوه داشته باشیم که طی روزهای اخیر با رسیدن یک تقاضای اندک تحت تاثیر نبود فروشنده به آستانه مثبت رسید. به نظر داسوه به زودی هدف 2.850 تومانی را لمس کند.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه پتروشیمی و در شاخه متانول‌سازان نگاهی به عملکرد ماهانه زاگرس خواهیم داشت. پتروشیمی زاگرس در 3 ماه دوم سال با فروش 54.685 میلیارد ریالی به سود 8.606 ریالی رسید که اندکی کمتر از سود 9.817 ریالی تابستان است.  شرکت در مجموع دوره 6 ماهه به سود 18.423 ریالی دست یافته که در مقابسه با مدت مشابه سال قبل با رشد 70 درصدی همراه بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در این فصل از 62 درصد به 49 درصد کاهش یافته است. پتروشیمی زاگرس در آبان ماه نیز فروش خوبی نداشته و رقم 11.005 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب  54 و 51 درصد کمتر از میانگین درآمد فصل تابستان و فروش مهر ماه است. اما نکته حائز اهمیت در زاگرس افشا اطلاعاتی است که به تازگی شرکت در تارنمای کدال قرار داده است. در این اطلاعیه، شرکت پیرو اعلام وزارت نفت واحد اول تولیدی خود را تا اطلاع ثانوی به دلیل قطع گاز از دسترس خارج کرده است. اما نکته مثبت اقدام همزمان شرکت به شروع تعمیرات دوره ای واحد تولیدی است. لذا با توجه به موارد مطروحه زاگرس در کوارتر سوم و چهارم بعید است حرف خاصی برای گفتن داشته باشد.

* در گروه سیمانی، ساوه در آبان عملکرد خوبی داشت و احتمالا آذر هم دست پُر باشد. سیمان ساوه در 3 ماه نخست امسال با فروش 2.671 میلیارد ریالی 2.001 ریال سود شناسایی کرد. فروش شرکت در 3 ماه دوم سال 2.575 میلیارد ریال و سود خالص 1.467 ریال بود. در مجموع 6 ماهه نخست سال جاری ساوه به سود 3.468 ریالی رسیده است که 56 درصد بیشتر از سود 2.228 ریالی دوره مشابه سال است. حاشیه سود ناخالص نیز در تابستان با کاهش اندک به 58 درصد رسیده است. فروش سیمان ساوه در آبان ماه 1.027 میلیارد ریال بوده که این مقدار 20 درصد بالاتر از از میانگین فروش تابستان و 10 درصد بهتر از فروش مهر ماه بوده است. نرخ فروش سیمان خاکستری نیز در این ماه با کاهش ناچیز 3 درصدی نسبت به ماه گذشته همراه بوده است.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس گفت: دولت در مورد حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو تصمیمات خوبی گرفته و در چند روز آینده اجرایی خواهد شد. مشخصاً درخصوص قیمت خودرو، هماهنگی‌ها به عمل آمده و مشکل هم اکنون حل شده است. نحوه اجرا به نحوی است که در نهایت هم مصرف‌کننده و هم سهامداران سود خواهند برد و تولیدکنندگان هم می‌توانند نفسی بکشند و در نهایت به افزایش تولید خودرو منجر خواهد شد و تصمیمات اتخاذ شده به نفع بازار خواهد بود. مجید عشقی، گفت: درخصوص صورت مالی بانکها یک کمیته مشترکی با بانک مرکزی داریم که مسائل مربوطه به بازار سرمایه و بانک مرکزی را پیگیری می‌کنیم چراکه بخش زیادی از بازار ما تحت تأثیر سیاست‌های بانک مرکزی است. یکی از مباحث اصلی ما در کمیته مشترک با بانک مرکزی شفاف‌سازی صورت مالی بانکها است. بحث نرخ تسعیر ارز بانکها مسیر جدی بود که در دو سال گذشته مسایلی برای بانکها ایجاد کرده بود که با رایزنی‌هایی که انجام شد به نقطه مشترکی رسیدیم که در آینده ای نزدیک این مسائل حل شود و نرخ تسعیر ارز بانکها اصلاح شود که این امر به نفع شفافیت بانک ها و بازار سرمایه خواهد بود.

ب) جعفر ربیعی، مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس بعد از امضای سه تفاهم‌نامه بانکی گفت: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها، از سیستم بانکی ۱۰۵ هزار میلیارد تومان به صنعت پتروشیمی و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، منابع مالی تزریق می‌شود. با دریافت این تسهیلات پروژه‌های بزرگی که در چند روز آینده اعلام می‌کنیم آغاز یه کار خواهد کرد و تا سال ۱۴۰۶ به اتمام خواهد رسید؛ که این خبر بسیار خوبی برای صنعت پتروشیمی کشور است.

7) نگاهی به آخرین تغییرات سهام ناشرین :

تغییرات ترکیب سهامداران بیش از یک درصدی تا این لحظه توسط سپرده‌گذاری مرکزی به روزرسانی نگردیده است  ..

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24