Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در این ویدئو به سادگی با مفهوم سود هر سهم یا EPS آشنا خواهید شد

? ای پی اس (EPS) چیست؟

آشنایی با مفهوم ای پی اس (EPS)

هنگام خرید و فروش سهام، همواره با مفاهیم و اصطلاحات متفاوت و متنوعی رو به رو هستیم. معامله‌گران برای داشتن یک سرمایه‌گذاری موفق، باید با این مفاهیم و کاربرد آن‌ها آشنا باشند. یکی از این اصطلاحات پرکاربرد بازار سرمایه، مفهوم «سود هر سهم» یا  EPS است که می‌تواند برای سهامداران یک راهنمای سرمایه‌گذاری در بورس باشد.

سود هر سهم(EPS) چیست؟

اصطلاح EPS، کوتاه‌شده عبارت Earnings Per Share و به معنی سود به‌دست آمده از هر سهم است. در واقع EPS، میزان سودی است که به ازای هر سهم شرکت محقق آمده است. 

EPS چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه EPS باید از صورت‌ سود و زیان شرکت کمک گرفت. در صورت سود و زیان میزان درآمدها و مخارج شرکت در یک بازه زمانی خاص محاسبه‌ می‌شود. اگر مخارج شرکت را از درآمد‌های آن کمک کنیم به «سود ناخالص» شرکت می‌رسیم. از آنجایی‌که شرکت‌ها در انتهای سال مالی باید درصدی از سود خود را در قالب مالیات به دولت پرداخت کنند، این سود عموماً شامل مالیات می‌شود و باید میزان مالیاتی که شرکت باید پرداخت کند نیز از آن کسر شود. پس از آن‌که مالیات از سود کسر شود، به «سود خالص» شرکت می‌رسیم. حال اگر میزان سود خالص را بر تعداد کل سهام شرکت، که از تقسیم سرمایه ثبتی به مبلغ اسمی سهام(100 تومان) قابل محاسبه است، «سود خالص هر سهم» یا همان EPS به‌دست می‌آید.

فرمول محاسبه eps

سود خالص هر سهم یا eps یکی از مهمترین فاکتورها برای شناسایی ارزشمندی و خرید و فروش سهام یک شرکت است. معمولا برای ارزیابی ارزندگی یک شرکت کارشناسان سود محقق‌شده شرکت(EPS) شرکت بررسی می‌کنند و با بررسی سودآوری شرکت در آینده، که به آن «سود پیش‌بینی شده» یا Forward EPS می‌گویند، پی به ارزندگی سهام آن شرکت‌ می‌برند.

آیا با مفهوم مجمع آشنایی دارید ؟ پیشنهاد می کنیم تا ویدئوی آموزشی کوتاه آموزش مجمع چیست را در این لینک مشاهده نمایید :

? مجمع چیست ؟

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • امیر حمزه بابائی
    امیر حمزه بابائی

    مطلب آموزشی eps بسیار عالی بود

    11 ماه پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24