Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته آغاز خوبی داشت و شاخص کل موفق شد با رشد حدود 28 هزار واحدی تا یک قدمی نخستین مقاومت خود در محدوده یک میلیون و 390 هزار واحدی پیشروی داشته باشد اما نزدیک شدن به مقاومت یاد شده موجب گردید تا در نیمه دوم معاملات، عرضه‌های بیشتری را داشته باشیم؛ تا جایی که قیمت آخرین معامله بسیاری از نمادها در سطوحی پائین‌تر از قیمت پایانی قرار گرفت و باری دیگر شاهد خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار بودیم. به نظر ...

بررسی سناریو‌های پیش روی بازار

1) پیش بینی بازار ...

بورس24 - علیرضا باغانی: در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته آغاز خوبی داشت و شاخص کل موفق شد با رشد حدود 28 هزار واحدی تا یک قدمی نخستین مقاومت خود در محدوده یک میلیون و 390 هزار واحدی پیشروی داشته باشد اما نزدیک شدن به مقاومت یاد شده موجب گردید تا در نیمه دوم معاملات، عرضه‌های بیشتری را داشته باشیم؛ تا جایی که قیمت آخرین معامله بسیاری از نمادها در سطوحی پائین‌تر از قیمت پایانی قرار گرفت و باری دیگر شاهد خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار بودیم. به نظر این موضوع کاملا طبیعی است؛ چراکه اولا بسیاری از چارتیست‌ها در این نقاط بر اساس سطوح مقاومتی اقدام به فروش و شناسایی سود کوتاه‌مدتی می‌کنند و ثانیا توجه به این نکته ضروری است که هنوز اعتماد از دست رفته بازسازی نشده است. لذا از آنجایی که معتقدیم عدد یک میلیون و 290 هزار واحدی شاخص دیگر رویت نخواهد شد، برای دماسنج اصلی بازار دو سناریو را متصوریم:

سناریوی نخست (خوش‌بینانه): شکست مقاومت یک میلیون و 390 – 400 هزار واحدی و حرکت به سمت سقف یک میلیون و 580 هزار واحدی (با در نظر گرفتن اصلاح‌های مقطعی).

سناریوی دوم (بدبینانه): عقب‌گرد موقت تا سطوح یک میلیون و 340 – 350 هزار واحد، جذب انرژی، اتمام آخرین شاخه اصلاحی و سپس شکست مقاومت یک میلیون و 390 – 400 هزار واحد و حرکت به سمت کانال 1.5 میلیون واحد.

لذا به نظر جای نگرانی خاصی برای بازار نیست و در منفی‌های احتمالی می‌توان اصلاح پرتفوی را در دستور کار داشت. برای امروز بازاری متعادل، پر عرضه و نوسانی مدنظر است و باید منتظر ماند و دید معامله‌گران به سمت کدام سناریو گام بر می‌دارند ... !

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* رییس هیات مذاکره‌کننده ایران به همراه بقیه اعضای این هیات، صبح دوشنبه برای شرکت در هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای وارد وین می‌شود.

* رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن بیان این که فعالیت هسته‌ای ایران بر اساس مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، گفت «قصد نداریم از سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی فراتر رویم».

* به نقل از مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه ۱۴۰۰ به عدد 35.2 درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین 35.2 درصد بیشتر از آذر 99 برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای آذر ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با ماه قبل 0.5 واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش 4.9 واحد درصدی به 41.5 درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 1.6 واحد درصدی به 31.8 درصد رسیده است.

* نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح نشده است.

4) بررسی صنایع :

* نمادهای گروه پالایشی معاملات نخستین روز هفته را با افزایش تقاضا آغاز نمودند. تشکیل صف خرید میلیون در نماد شبندر و رشد قیمت نفت از مهمترین دلایلی است که موجب تغییر ذائقه بازار نسبت به پالایشی‌ها شده است. البته در بازار روز گذشته فشار عرضه بالا بود و احتمالا برای امروز فروشنده‌های بیشتری را در نمادهای پالایشی داشته باشیم. در این گروه شبندر درون یک الگوی استراحتی در نوسان است. بنابراین 680 تومان اولین مقاومت معتبر بندری‌ها است. تحلیلگران معتقدند شبندر پس از کمی دست به دست شدن در اعداد 680 تومان، با شکست این سطح آماده فتح سقف 740 تومانی می‌شود. به نظر بندر را بیشتر باید زیر نظر داشت. عرضه احتمالی صف خرید این نماد، فرصت خرید خواهد بود. اما سری هم به پایتخت بزنیم جایی که شتران با بازگشت به کانال 400 تومانی، امید را به دل سهامداران برگردانده است. شتران پس از عبور از سد 450 تومانی پتانسیل رشد تا سقف 530 – 540 تومان را دارد. در طرف دیگر شپنا، مسیر همواری تا محدوده 680 تومانی دارد اما رسیدن به هدف‌های بالاتر مستلزم شکست مقاومت مذکور خواهد بود. و در آخر از روانکار‌ها، شبهرن را داریم که پس از اصلاح فرسایشی اخیر با دو کندل قدرتمند صعودی، سیگنال ژاپنی خوبی را صادر کرده است. 1.260 تومان نخستین سطحی است که عیار شبهرن برای ادامه رشد و یا برگشت به فاز اصلاحی سنجیده خواهد شد.

* در گروه بانکی پس از یک دوره اصلاح چشمگیر و چرخش پول، تقاضای خوبی در اکثر نماد‌ها شکل گرفته است. البته ناگفته نماند از گوشه کنار زمزمه‌هایی درخصوص اعلام سودهای تسعیر خوب در دوره 9 ماهه به گوش می‌رسد که البته این شایعه هنوز رد و یا تائید نشده است. چنانچه این شایعه رد شد، شک نکنید که برخی به دنبال خرید بانکی‌ها در منفی‌ها هستند. در این گروه وبصادر با گذر از سد 170 تومانی، گارد صعودی گرفته است. بنظر می‌رسد وبصادر در قدم اول تا 200 تومان و در صورت شکست آن تا سطوح 220 تومانی به رشد خود ادامه دهد. در وتجارت هم تقریبا وضعیت به همین شکل است. وتجارت با واکنش به کف کانال صعودی همزمان با تشکیل واگرایی مثبت، راهی هدف میان‌مدتی 250 تومانی شده است. در طرف دیگر وبملت تا مقاومت معتبر 340 تومانی فاصله چندانی ندارد. لذا رسیدن خبر‌های خوب از بانک مرکزی در رابطه با نرخ تسعیر ارز می‌تواند وبملت را در مسیر عبور از مقاومت مذکور قرار دهد. در طرف دیگر وپارس، آخرین شاخه از روند اصلاحی خود را به اتمام رسانده است. وپارس با گذر از مقاومت 200 تومانی پتانسیل رشد تا محدوده 235 تومانی را دارد. و در آخر به وسینا اشاره داشته باشیم که این روزها متفاوت معامله می‌شود. به نظر وسینا بتواند تا پایان سال بازدهی بیش از 30 درصدی را ثبت نماید.

* در گروه خودرویی پس از رشد روزهای اخیر، فشار عرضه بالا گرفت. از آنجایی که تحرکات سری گذشته بازار از خودرویی‌ها، آغاز شد، لذا احتمالا این بار نیز خودرویی‌ها در اصلاح پیش‌قدم شوند. در این گروه خودرو در مرز قیمت‌های 200 تومانی با فشار عرضه مواجه است. آبی‌پوشان جاده مخصوص می‌توانند پس از یک عقب‌گرد موقت، با قیمت‌های کمتر از 200 تومانی وداع نمایند. در سوی دیگر خبهمن را داریم که تحت تاثیر جو گروه، نتوانست در کانال 200 تومانی مسلط گردد. تولید خودروهای جدید و همچنین تولید خودرهای تجاری و برقی از سالهای آتی عاملی برای رشد سود این خودروسازی خواهد بود. لذا بعید است اصلاح قیمت چندانی در خبهمن داشته باشیم. اما سری به سایپا بزنیم. سهمی که هنوز نتوانسته از آنطور که باید و شاید سیگنال تغییر مسیر صادر نماید اما تصور می‌شود در حرکت بعدی گروه خودرویی، نارنجی‌پوشان نقش موثرتری داشته باشند. و در نهایت اشاره به ورنا کنیم که پس از عقب‌گرد 78.6 درصد از رشد اخیر، این روزها تقاضای بهتری دارد. لذا انتظار می‌رود ورنا پس از کف‌سازی در این نقاط، به مرور راهی قیمت‌های 300 تومانی گردد.

* اما در گروه پتروشیمی هم وضعیت بد نیست؛ هر چند که تقاضا خیلی قوی نیست. بازار نگران اثرات رشد نرخ خوراک و سوخت است. از طرف دیگر قطعی گاز در زمستان ممکن است چالش‌آفرین باشد. اما نکته مثبت اینجاست که رشد نرخ دلار نیمایی می‌تواند اثرات منفی موارد یاد شده را تا حدودی پوشش دهد. در این گروه فارس یکی از نمادهای مورد توجه است. بحث واگذاری 3 بلوک مدیریتی و غیرمدیریتی به قیمت‌های مختلف می‌تواند عاملی برای حرکت فارس به سمت سطوح مقاومتی 1.300 – 1.350 تومانی باشد. بدیهی است در این مسیر پترول هم یاری‌دهنده او خواهد بود. پترول پس از سقوط سنگین اخیر، هدف نخست 290 تومانی را دنبال می‌کند. اما سری هم به پارسان بزنیم که این روزها به دلیل تحرکات مثبت در پالایشی‌ها، بیش از گذشته مورد توجه است. پارسان احتمالا حوالی قیمت‌های 3.500 تومانی با فشار عرضه روبرو گردد اما پس از کمی اصلاح می‌تواند تا سقف 3.700 تومانی پیشروی داشته باشد. بدیهی است با تحرکات در نماد یاد شده، وغدیر هم روزهای بهتری را در پیش داشته باشد.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه سیمانی به سراغ سخزر می‌رویم که در فروش عملکرد نسبتا خوبی دارد. سیمان خزر در 3 ماه نخست امسال با فروش 1.153 میلیارد ریالی 592 ریال سود شناسایی کرد. فروش شرکت در 3 ماه دوم سال 1.494 میلیارد ریال و سود خالص 923 ریال بود. در مجموع 6 ماهه نخست سال جاری سخزر به سود 1.515 ریالی رسیده است که 153 درصد بیشتر از سود 597 ریالی دوره مشابه سال قبل است. حاشیه سود ناخالص نیز در تابستان با افزایش 20 درصدی نسبت به فصل بهار به 40 درصد رسیده است. فروش سیمان خزر در آذر ماه نیز 471 میلیارد ریال بوده است. این مقدار بالاترین مبلغ فروش در 3 ماه گذشته است. اما باید توجه داشت همچنان این مبلغ 7 درصد کمتر از میانگین درآمد 3 ماهه تابستان بوده است. نرخ فروش سیمان تیپ 2 پاکتی نیز در این ماه با افزایش 7 درصدی نسبت به ماه گذشته همراه بوده است اما با توجه به شرایط فعلی و زمزمه محدویت‌های گاز در فصل زمستان بعید است سیمان خزر در نیمه دوم سال حرف خاصی برای گفتن داشته باشد.

* در گروه کانی‌های غیرفلزی، کرازی این روزهای تقاضای خوبی دارد؛ چراکه انتظارها از گزارش 9 ماهه شرکت تحت تاثیر فروش خوب و رشد نرخ محصولات بالا است. کارخانجات تولیدی شیشه رازی در 3 ماه اول با فروش 1.249 میلیارد ریالی به 34 ریال سود رسید. فروش 3 ماه دوم با رشد به 1.722 میلیارد ریال و سود خالص به 50 ریال رسید. کرازی در مجموع 6 ماهه نخست سال به سود 84 ریالی دست یافت که این مقدار 65 درصد از کل سود 12 ماهه سال گذشته (128 ریال) است. حاشیه سود ناخالص نیز در فصل تابستان به 55 درصد رسیده که از روند باثباتی نسبت به دوره‌های قبل برخوردار است. گفتنی است، کرازی در آذر ماه سال جاری فروش خوب 656 میلیارد ریالی را ثبت کرده که به ترتیب 10 و 14 درصد بهتر از میزان فروش آبان ماه و میانگین درآمد 3 ماهه تابستان است. لازم به ذکر است شرکت در 3 ماهه پاییز 1.849 میلیارد ریال درآمد داشته که 7 درصد بهتر از کل فروش تابستان است. نرخ فروش بطری‌های دارویی و غیر دارویی نیز که بیشترین وزن از سبد فروش شرکت را تشکیل می‌دهند نسبت به ماه گذشته با افزایش 7 و 14 درصدی همراه شده‌اند. با توجه به موارد بالا و رشد درآمد نسبت به تابستان بنظر می‌رسد کرازی در این فصل از سود خوبی برخوردار باشد.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) گروه بهمن که با شرکت‌های بهمن دیزل و سیبا موتور سهم قابل توجهی از بازار خودروهای تجاری را دارا است، امسال تصمیم دارد تا بازار محصولات خودرو را گسترش دهد و تا اوایل سال آینده با تولید انبوه مدرن‌ترین اتوبوس شهری ۱۲ متری و پس از آن ۱۸ متری که بسیار مجهز و از تکنولوژی روز دنیا برخوردار هستند، به بازار اتوبوس‌های شهری و برون شهری وارد کند و در صورت مساعد بودن زیر ساخت ها، تا سال 1402 اتوبوس های برقی نیز به محصولات بهمن اضافه خواهد شد.

ب) کگهر در نظر دارد سرمایه خود را از سطوح 25.000 میلیارد ریالی به 65.000 میلیارد ریال (معادل 160 درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور تامین مالی برای طرح‌های توسعه‌ای شرکت و برگشت مجدد منابع مالی افزایش دهد.

ج) سیدمهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در مورد دستورالعمل جدید سازمان بورس درباره نوسان نمادها گفت: تاکنون این گونه بوده که در صورت نوسان مثبت یا منفی 20 درصدی، نمادها دچار وقفه معاملاتی می‌شد که باید ناشر یا همان شرکت بورسی به فکر شفاف‌سازی می‌افتاد و یا اینکه معامله‌گران با بررسی داده‌های بنیادی، سهام شرکت را معامله می‌کردند، اما با بررسی انجام شده در 80 درصد موارد ناشر یا شرکت بورسی شفاف‌سازی نمی‌کرد و در 60 درصد نمادها هم میزان معاملات تغییر پیدا نمی‌کرد، بنابراین توقف به خاطر نوسان 20 درصد کمکی به افزایش نقدشوندگی و روان شدن معاملات نمی‌کرد، بنابراین این شرط حذف شد. به گفته پارچینی، در بند 2 مصوبه دستورالعمل سازمان بورس آمده است، اگر سهام یک شرکت 50 درصد نوسان مثبت یا منفی طی 15 روز داشته باشد، طبق دستورالعمل قبلی باید متوقف می‌شد و ناشر اقدام به برگزاری کنفرانس خبری و پاسخ به سؤال‌های سهامداران و کارشناسان می‌کرد، اما در حالت افت سهم، مبنای محاسبه چون کاهشی بود، بنابراین هیچ‌وقت طی 15 روز به رقم منفی 50 درصد افت نمی‌رسید و این یک بحث ریاضی است، بنابراین طبق دستورالعمل جدید قرار شد در روند کاهشی یک نماد اگر ظرف 15 روز 30 درصد افت کند یا 50 درصد افزایش یابد، باید ناشر کنفرانس خبری برگزار کند و شفاف‌سازی کند. به عبارت دیگر برگزاری کنفرانس خبری به شرط افزایش 50 درصدی سهام در 15 روز یا کاهش 30 روز ظرف 15 روز باید برگزار شود.

د) به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، براساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار فعلا بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است. براین اساس از این پس شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری خودرو تکلیف و اختیاری ندارد و رسیدگی به شکایات شهروندان در خصوص قیمت‌گذاری نیز در این شورا قابلیت استماع ندارد.

7) نگاهی به آخرین تغییرات سهام ناشرین :

تغییرات ترکیب سهامداران بیش از یک درصدی تا این لحظه توسط سپرده‌گذاری مرکزی به روزرسانی نگردیده است ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24