Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

طی بازار روز چهارشنبه با وجود حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی از نمادهای شاخص ساز و بزرگ طی روز معاملاتی گذشته آن و بازگشت روند صعودی به شاخص کل، در نمادهایی همچون نمادهای گروه......

بازگشت دوباره عرضه ها به بازار!

بورس24 - میثم بهرامی: طی بازار روز چهارشنبه با وجود حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی از نمادهای شاخص ساز و بزرگ طی روز معاملاتی گذشته آن و بازگشت روند صعودی به شاخص کل، در نمادهایی همچون نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی، گروه محصولات شیمایی و گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی، معاملات به صورتی متعادل ولی در بازه‌های منفی آغاز گردید. اما درنتیجه رشد قیمت در عموم نمادهای کوچک بازار همچون نمادهای گروه خودرو و گروه بانکی و با توجه به حجم پایین معاملات در نمادهای بزرگ و منفی، شاخص کل با روندی صعودی کار خود را آغاز نمود.

با متعادل شدن معاملات در کلیت بازار و افزایش حجم معاملات در نمادهای بزرگ و شاخص ساز، شاخص کل نیز از رشد باز ایستاد و تا نیمه‌های بازار با نوساناتی اندک کار خود را دنبال نمود. در نیمه دوم معاملات اما با وجود گشایش معاملات بازار ارز در بازه‌های مثبت و رشد قیمت دلار، تداوم فشار فروش در نمادهای شاخص ساز باعث عقب‌نشینی تقاضا شد چنانکه این موضوع درنهایت بازگشت روند نزولی را برای شاخص کل به همراه داشت.

درنهایت و در نیمه دوم بازار با آغاز روند نزولی شاخص، در نمادهای کوچک و مثبت نیز از فشار تقاضا کاسته و بر فشار فروش اضافه گردید چنانکه در بسیاری از نمادهای کوچک همچون خبهمن و خگستر در گروه خودرو و همچنین برخی نمادهای بزرگ همچون تاصیکو با وجود قرار داشتن قیمت‌های پایانی در بازه‌های مثبت، معاملات درنهایت در بازه‌های منفی پایان یافت چنانکه شاخص کل نیز درنهایت با روندی نزولی و با افت 0.18 درصد به کار خود پایان داد.

بیشترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار روز چهارشنبه 1400980.1 واحد و کمترین مقدار آن نیز 1397353.84 واحد گزارش شده است. نمادهای فولاد با تأثیر 1023.5 واحد، فارس با تأثیر 930.9 واحد، فملی با تأثیر 499 واحد، وغدیر با تأثیر 467.1 واحد و نماد شبندر با تأثیر 402.2 واحد از جمله نمادهای با بیشترین تأثیر منفی بر شاخص بودند. بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص طی بازار روز چهارشنبه نیز مربوط به نمادهای وبملت با تأثیر 645.7 واحد، وامید با تأثیر 483.9 واحد، حکشتی با تأثیر 306.6 واحد، وبصادر با تأثیر 253.8 واحد و نماد کچاد با تأثیر 235.4 واحد بود.

با شروع معاملات عموم نمادهای کوچک بازار در بازه‌های مثبت و با وجود افت قیمت در نمادهای بزرگ و شاخص ساز، شاخص قیمت هم وزن نیز کار خود را با روندی صعودی و مثبت آغاز نمود که این روند تا نیمه‌های بازار نیز تداوم یافت. اما در نیمه دوم بازار با وجود افزایش نرخ دلار و ناشی از افزایش حجم معاملات در نمادهای بزرگ و شاخص ساز و درنتیجه بازگشت روند نزولی به شاخص کل و در پی آن افزایش هیجانات در کلیت بازار، در نمادهای کوچک نیز روند قیمت‌ها نزولی و منفی شد که این موضوع بازگشت روند نزولی به شاخص قیمت هم وزن را نیز به همراه داشت.

اما برخلاف شاخص کل، با تشکیل صف‌های خرید در نمادهای گروه بانکی و همچنین برخی نمادهای گروه خودرو و با تداوم معاملات برخی دیگر از نمادهای کوچک در بازه‌های مثبت، درنهایت شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل با روندی نزولی اما با رشدی 0.2 درصد به کار خود پایان داد و این در حالی است که با تداوم معاملات عموم نمادهای بزرگ و پرطرفدار در بازه‌های منفی، شاخص سی شرکت بزرگ درنهایت افتی 0.51 درصد و شاخص پنجاه شرکت بزرگ افتی 0.25 درصد را تجربه نمودند.

بورس از دریچه آمار:

آمارآمار حهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در آخرین روز معاملاتی هفته و در پیش گشایش بازار، از 659 نماد حدود 82 نماد با صف خرید و حدود 59 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

شاخص

شاخص کل (هم وزن)

شاخص هم وزن

شاخص در نیمه اول بازار:

 در نیمه اول معاملات روز جاری شاخص کل بازار سرمایه با رشد 784 واحدی معادل 0.05 درصد افزایش در سطح یک میلیون و 400 هزار و 929 واحدی جای گرفت. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 1,583 واحدی معادل 0.43 درصد به سطح 368 هزار و 942 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 675  نماد حاضر، 69 نماد در صف خرید و 67 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتا شاخص کل با عقب نشینی 2,553 واحدی معادل 0.2 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 397 هزار و 357 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 739 واحد پیشروی معادل 0.2 درصد، در مدار 368 هزار و 99 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 677 نماد حاضر، 36 نماد در صف خرید و 27 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در صدر پرتراکنش های بورسی، نماد شستا متعلق به سرمایه گذاری تامین اجتماعی و در گروه شرکتهای چند رشته ای صنعتی قرار دارد. این نماد امروز در مدار منفی بازگشایی شد. در طی معاملات نیز روند متعادل و نوسانی را در پیش گرفت و در نهایت نیز در مدار منفی و نزدیک به صفر تابلو بسته شد. ارزش معاملات این نماد در روز جاری 2,601.217 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 237 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 90 درصد خریداران حقیقی بودند. در آخرین روز معاملاتی هفته، بیش از 97 درصد فروشندگان شستا، حقیقی بودند.

پرتراکنش

برترین تقاضا:

در روز جاری بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران با ارزش حدودی 543 میلیارد ریال بوده است.

برترین تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد شستا با ارزش معاملات ۲,۶۰۱.۲۲ میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش 14 درصدی نسبت به روز گذشته آن به حدود 3,652 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات نیز مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.


بیشترین حجمبیشترین ارزش

ورود و خروج پول حقیقی:

حقیقی ها

جدول بالا نمادهایی را که در آن ها بیشترین ورود و خروج پول حقیقی صورت گرفته است، نمایش می دهد. در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نماد سمازن، بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. گروه سیمان، آهک و گچ بیشترین میزان ورود پول حقیقی را داشت. در مقابل، فلزات اساسی نیز بیشترین خروج پول حقیقی را داشت. در پایان بازار روز دوشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 438 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

حقیقی

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز چهارشنبه 8 دی 1400، 15 نماد با داد و ستد 4 تا 13 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند.

در صدر این فهرست، سیمان مازندران ‌با نماد سمازن با حجم معاملات 13 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار اول بورس و در سیمان، آهک و گچ معامله می شود. سهم حقیقی ها در جریان معاملات امروز این نماد در سمت تقاضا 92.3 درصد و در سمت عرضه 41.3 درصد بوده است. این سهم پس از بازگشایی در مدار منفی به صورت متعادل شروع به کار کرده و  سرانجام در بازه مثبت کار خود را به پایان برده است.

در ادامه نمادهای وسالت، وتوصا، سایرا، واعتبار، وبرق، قپیرا، شزنگ، قمرو، حآفرین، فگستر، سنوین، تابا، سفانو و حفارس در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

صندوق ها

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران آخرین روز هفته را در حالی نوسانی پشت سر گذاشت که همزمان با عقب نشینی تقاضا و بازگشت سمت عرضه در نیمه دوم معاملات در برخی شاخص سازها، کوچکترها نیز با افت قیمتی مواجه شده و با متعادلتر شدن معاملات سرانجام نماگرهای بورسی روز چهارشنبه قرمزپوش شدند.

به طور کلی بازار در این هفته شرایط مساعدی داشت، اما مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد موجب عقب نشینی نماگر اصلی بازار گشت. با این حال پرونده بازار سهام تحت تاثیر جو مثبت ناشی از تزریق اخبار مثبت چون مصوبات ده بندی و رفع برخی ابهامات منفی، با  بازدهی حدود 3 درصدی بسته شد تا به رغم افزایش میانگین روزانه خروج پول حقیقی، امیدها برای عبور از محدوده مقاومتی حال حاضر و ورود شاخص به کانال 1.4 میلیون واحد در هفته پیش رو قوت گیرد.

این روزها شاهدیم که قرارگیری حجم و ارزش معاملات در سطوح پایین در کنار روند خروج نقدینگی حتی در روزهای مثبت بازار موجب شده تا روند رشد بازار آهسته و همراه با نوسانات بوده و حرکت نقدینگی از صنعتی به صنعت دیگر باشد. چنانچه می بینیم با سطوح پایین ارزش معاملات، در هفته پیش نمادهای کوچک وضعیت به نسبت بهتری داشتند.

 اکنون با وجود گزارشات خوب کدال که چشم انداز مثبتی را از سودآوری شرکت ها مخابره می کنند، عده ای از فعالان همچنان منتظر گزارشات 9 ماهه و تصمیم گیری با ریسک کمتر هستند. در کنار این ها اخبار خوبی از پیشرفت در مذاکرات مخابره می شود، هرچند ما قبلا هم گفته ایم که برخلاف برخی اظهارنظرات، حصول نتیجه در برجام با تسهیل واردات و صادرات و افزایش مراودات تجاری و سیاسی می تواند شرایط شرکت ها و بازار را بهبود ببخشد. ضمن آنکه نرخ نیمایی نیز با رشد آهسته خود می تواند وضعیت درآمدی شرکت ها را بهتر کند.

پس می توان گقت بازار به لحاظ متغیرهای بنیادی و ارزندگی نمادها نباید نگرانی داشته باشد. هرچند معتقدیم اگر ارزش معاملات بالای 5 همت تثبیت نشود نمی توان از تغییر روند قطعی و بازگشت ثبات به بازار صحبت کرد، اما همین رشد آهسته ارزش معاملات نیز می تواند با ورود پول‌های بزرگتر به بازار شرایط را برای رونق بازار و قرارگیری ارزش معاملات خرد در سطوح اطمینان بخش تسهیل کند. در غیر این صورت ممکن است بازار فعلا در همین محدوده ها نوسان کند و شاهد رشد قدرتمندی نباشیم.

اکنون اگرچه با توجه به روند عرضه و تقاضا و خروج نقدینگی در روز چهارشنبه ممکن است در اوایل هفته بازار قدرتمندی را شاهد نبوده و با روندی نوسانی و حرکت چرخشی نقدینگی در برخی صنایع روبرو باشیم، اما اگر شاهد حمایت سرمایه گذاران، تزریق پول و اخبار مثبت به بازار باشیم رشد بازار می تواند با روندی آرام در ادامه هفته دنباله دار باشد و حتی بالای سطوح 1.4 میلیون واحد تثبیت شود.

جدیدترین اخبار شرکت ها:

  • شرکت  سرمایه گذاری صنعت نفت در خصوص برخی موارد مربوط به عملکرد شفاف سازی نمود. ونفت بیان داشت علت کاهش سود عملیاتی نسبت به دوره قبل کاهش ارزش بازاری سرمایه گذاری کوتاه مدت بوده است.
  • پارامترهای بازارگردانی به روش مبتنی بر حراج از روز یک شنبه 12 دی ماه در نمادهای «خاور1» ، «وآیند1» و «تاپکیش1» تغییر خواهد کرد.
  • شرکت تولید نیروی برق دماوند اعلام نمود که علت کاهش فروش برآوردی 6 ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ناشی از  نرخ های فروش  انرژی در بازار برق و بورس انرژی  نسبت به شش ماهه ابتدایی سال پایینتر بوده است.
  • شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی در رابطه با موضوع قرارداد فروش یک دستگاه ماشین شیردوش ثابت 50 واحدی اعلام نمود خریدار کل اسناد مالی قرارداد را هنگام عقد قرارداد بشرح پیوست شماره یک که جزء لاینفک این قرارداد می باشد، تسلیم فروشنده می نماید.
  • شرکت  سیمان کارون اعلام داشت 46مبلغ میلیارد تومان از بدهی شرکت به سهامدار عمده تسویه گردیده است.
  • شرکت  بیمه حکمت صبا اعلام نمود  در نظر دارد دو قطعه زمین در مجاور یکدیگر جمعا به متراژ 1000 متر مربع واقع در شهر انزلی خیابان پاسداران کوچه 16 را با قیمت پایه 150.000.000.000 ریال از طریق مزایده واگذار نماید. متقاضیان می توانند جهت دریافت اسناد مزایده، اخذ اطلاعات، بازدید ازمحل و تحویل پاکت پیشنهاد حداکثر تا ساعت 16:30 تاریخ 1400.10.12 به غیر از ایام تعطیل به آدرس تهران میدان آرژانتین خیابان الوند خیابان راشل کوری پلاک 6 طبقه اول اداره مهندسی و ساختمان مراجعه و یا با شماره تلفن 09122488062 اقای حسینی تماس حاصل فرمایند.
  • شرکت  فراورده های تزریقی و دارویی ایران اعلام نمود  باتوجه به اعلام قیمتهای جدید از سوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ،فروش شرکت نسبت به آخرین پیش بینی معادل 1.96درصد افزایش نشان میدهد
  • شرکت  لیزینگ ایران  اعلام نمود اقدامات اولیه جهت پذیره نویسی افزایش سرمایه در اولویت کاری شرکت قرار دارد که با توجه به عدم ثبت صورتجلسات مجامع برگزار شده در سنوات 97 لغایت 99 اداره ثبت شرکت ها از قبول پذیره نویسی خودداری نمود که پس از طی مراحلی موفق به ثبت چند صورتجلسه شدیم.
  • هیئت مدیره شرکت قند نیشابور مجوز افزایش سرمایه 1381 درصدی این شرکت را از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته ،مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به تصویب رساند
  • شرکت قند هکمتان اعلام نمود که  علت افزایش سود ناشی از افزایش جذب جغندر و افزایش مصرف روزانه چغندر منجر به کاهش  ضایعات وو افزایش تولید محصولات  و همچنین افزایش نرخ  رشد فروش محصولات اصلی و فرعی شده است.
  • شرکت پتروشیمی امیر کبیر اعلام نمود که به استناد ماده 2 مکرر 3 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص مالیات بردرامد صادر به استحضار می رساند توضیحات در خصوص محصولات پتروشیمی مشمول تصویبنامه هیئت وزیران به شماره 117518. ت 59156 ه مورخ 1400.10.1 منتشر شد.
  • شرکت بیمه سرمد  اعلام نمود که تعلیق نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ 1400.10.21 ادامه می یابد.
  • شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین اعلام نمود با توجه به عدم رعایت مفاد ماده 38 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، عدم رعایت الزامات ماده 7دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان، بورس اوراق بهادار تهران اقدام به تعلیق نماد معاملاتی ناشر نموده است.
  • شرکت  گسترش سرمایه گذاری ایرانیان از  طرح دعوی شرکت ترنیان سهم به طرفیت شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان مبنی بر تایید فسخ قراداد(مالی) و مطالبه خسارت تاخیر تادیه  و مطالبه خسارت دادرسی خبر داد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24