Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس 24 - افرادی که پیامک خانه خالی برایشان ارسال شده درباره اینکه وارد سامانه شوند و اطلاعات ملکی شان را احراز کنند یا نکنند، دچار تردید هستند...

وارد سامانه خانه خالی شویم؟

بورس24 : افرادی که پیامک خانه خالی برایشان ارسال شده درباره اینکه وارد سامانه شوند و اطلاعات ملکی شان را احراز کنند یا نکنند، دچار تردید هستند.

اما به خاطر جریمه ای که در قانون برای واردنشدن در سامانه تعیین شده است، همه افراد مالک باید وارد سامانه املاک و اسکان شوند و مشخصات ملک خود را ثبت کنند.
اما این مشخصات حاوی چه اطلاعاتی است؟

قانونگذار، بین مالکیت و سکونت تمییز قایل شده است. هر ایرانی می تواند یک خانه برای سکونت و یک اقامتگاه فرعی هم داشته باشد.

چنانچه آن اقامتگاه در شهری که محل سکونت آن فرد است، نباشد، آن اقامتگاه می تواند خالی از سکنه باشد.

همچنین یک مالک می تواند در جایی که اقامت دارد مستاجر باشد و ملک اصلی خود را به فرد دیگری اجاره داده باشد. این حالت حتی اگر محل اقامت و محل مالکیت در یک شهر باشد، باز اشکالی ندارد و ملک مشمول مالیات نمی شود چون هر دو در حال استفاده هستند.

اما اگر فردی تنها یک واحد مسکونی دارد و در آن ساکن است اما مشخصات آن را وارد سامانه نکند در این صورت آن ملک طبق قانون مالیات های مستقیم مشمول جریمه مالیاتی به میزان 6 برابر مالیات بر اجاره خواهد شد.

رقم ریالی این مالیات حدود یک تا 3 درصد قیمت روز آن ملک می شود. در سامانه املاک و اسکان، امکان حذف و ویراش و اصلاح اطلاعات از قبل ثبت شده در آن وجود دارد.

برخی از افرادی که این پیامک برایشان ارسال شده، ملکی که به عنوان ملک تحت مالکیت ثبت شده، سال ها قبل توسط آن فرد فروش رفته است.

این موضوع اصلاً جای نگرانی ندارد چون فرد با مراجعه به سامانه می تواند آن را از مالکیت خود حذف کند.

با این حال یک سوال بدون پاسخ وجود دارد. اینکه، آیا سامانه املاک و اسکان می تواند از مثلا فردا یعنی روزی که امکان وارد کردن اطلاعات در سامانه سلب می شود، اطلاعات خود را به روز نگه دارد؟

این سوال از آنجا مطرح می شود که مالکیت، موضوع در حال تغییر است و یک خانه خالی شاید از فردا خالی نباشد و حتی فروش رود. پاسخ این سوال جای اما و اگرهای فراوان دارد.

کارشناسان در این باره معتقدند، داده هایی که سامانه های مکمل املاک و اسکان درباره مشخصات ملکی افراد در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده اند، کامل نیست و همین مسله ممکن است در آینده بر روی جامعه آماری خانه های خالی اثر منفی بگذارد.

البته طراحی این سامانه ممکن است به نحوی باشد که بعد از هر بار تغییر وضعیت مالکیت افراد، مالک بتواند وارد سامانه شده و ویرایش جدید یا نهایی را وارد کند.

تا کنون برای بیش از یک میلیون مالک پیامک ارسال شده است. گفته می شود آن دسته از املاکی که کدپستی معتبر دارند در لیست محاسبه مالیات بر خانه خالی قرار گرفته اند.

این محاسبه توسط سازمان امور مالیاتی انجام می شود. پایه نرخ مالیات خانه خالی، مالیات بر اجاره است و پایه آن نیز قیمت منطقه ای املاک است.

قیمت منطقه ای فاصله خیلی زیادی با قیمت روز ملک دارد. قیمت منطقه ای واحدهای مسکونی در تهران 2 درصد قیمت روز املاک است.

پیش تر یک مقام سازمان امور مالیاتی اعلام کرد برای واحد مسکونی 5 میلیارد تومانی در منطقه یک، مبلغ مالیات بر خانه خالی رقمی برابر با 50 میلیون تومان خواهد شد.

اما در روزهای گذشته صحبت از این شده که میانگین مبلغ مالیات بر خانه خالی که برای یکسری از واحدهای آپارتمانی در تهران محاسبه شده است 100 میلیون تومان است!

معنی این رقم شاید مالیات بر خانه لوکس باشد که البته بخاطر نرخ یک در هزار این مالیات بعید می تواند باشد. اما شاید خانه های خالی شناسایی شده جزو خانه های بسیار گران باشند. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24