Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نوشتاری از علیرضا باغانی در صورتی که به توافق برسیم دولت می تواند فروش نفت خود را افزایش داده و از محل ارزهای حاصل از فروش های صادراتی نفت و گاز، منابع مورد نیاز جهت بودجه عمرانی کشور را تامین نماید...

یک دودوتا چهارتای ساده برای نفروختن سهام در بورس

 علیرضا باغانی

توافق هسته ای و نرخ دلار همواره از مولفه های مهم و تاثیرگذار در بازار سرمایه به شمار می رود ، به طوری که در طی سال های گذشته بارها و بارها اثرات اخبار گوناگون در زمینه مذاکرات هسته ای و نوسانات نرخ ارز را بر بازار سهام مشاهده کرده ایم.

در روزهای اخیر نیز که خبرهای مثبتی از مذاکرات منتشر شد دیدیم که فشار عرضه ها در بازار ارز زیاد شد و قیمت دلار به کانال 26 هزار تومان عقب نشینی کرد.

برخی از اهالی بازار سرمایه که در گذشته شاهد روند افزایشی بازار در نتیجه صعود قیمت دلار بودند شاید اکنون تصور کنند که با افت قیمت دلار بازار هم می ریزد ، اما این موضوع صحیح نیست.

زیرا تحریم هایی که در سال های گذشته بر اقتصاد ایران اعمال شده از یک سو و رشد قیمت دلار در نتیجه عدم دستیابی به توافق در مذاکرات هسته ای از سوی دیگر، موتور تولید و صادرات کشور را از حرکت بازداشته و بسیاری از شرکت ها را با چالش های مهمی مواجه ساخته است.

درست است که بازار سرمایه در راستای صعود قیمت دلار به بالا حرکت می کند اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که دستیابی به توافق ، زنجیری که سالهاست به پای تولید و صادرات کشور بسته شده را پاره خواهد کرد و منافع آن برای شرکت ها بسیار بیشتر از زمانی است که قیمت دلار افزایشی بود.

در این نوشتار تاثیرات به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و کاهش نرخ دلار را از منظر تولیدکننده و صادرکننده، سرمایه گذار (داخلی و خارجی) و همچنین دولت بررسی می کنیم.

از منظر تولیدکننده و صادرکننده کاهش نرخ دلار می تواند به کاهش هزینه های تولید و کاهش تورم تولیدکننده منجر شود. همچنین تولیدکنندگان و صادرکنندگان می توانند محصولات خود را با هزینه های صادراتی کمتری انجام دهند. از طرفی تخفیف های فروش به دلیل کاهش هزینه های مبادلاتی از بین خواهد رفت.

رسیدن به توافق و بهبود شرایط سیاست خارجی کشور تبادلات مالی، صادرات محصولات و خدمات نهایی را آسان تر خواهد کرد.

از سوی دیگر واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای برای تولیدکننده داخلی آسان خواهد شد. زیرا ریسک صادرکننده خارجی این کالاها کاهش خواهد یافت. همچنین ریسک جذب سرمایه گذار خارجی به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت. سرمایه گذاران خارجی برای ورود و سرمایه گذاری در ایران ترغیب می شوند و در نتیجه بازارها و مشتریان صادراتی شرکت های صادراتی توسعه قابل توجهی می یابد.

اگر بخواهیم از منظر سرمایه گذار به این موضوع نگاه کنیم درمی یابیم که ریسک سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه گذاری در تولید کشور کاهش بسیاری خواهد یافت و به تبع آن طرح های توسعه ای بخش های تولیدی کشور با سرعت بیشتری تکمیل خواهند شد.

همچنین به دلیل کاهش ریسک های ناشی از سرمایه گذاری در ایران که در پی حصول توافق و افت قیمت دلار به وجود می آید، خروج سرمایه از کشور با افت چشمگیری رو به رو می شود و میل به ماندن سرمایه در داخل کشور و تزریق منابع به پروژه های مالی داخل کشور افزایش می یابد.

یکی دیگر از مهمترین معضلاتی که در پی نوسانات بازار دارایی ها اعم از ارز، طلا، سکه و ... به وجود می آید خروج سرمایه از بخش های واقعی اقتصاد و ورود آن به این بازار دارایی هاست.

اما با افت قیمت دلار و به طور کلی کاهش نوسانات بازار دارایی ها می توانیم شاهد افت قابل توجه خروج سرمایه از بخش های واقعی اقتصاد باشیم. در شرایطی که بازار ارز و طلا باثبات شود و به دلیل کاهش نوسان جذابیت آن کاسته شود، تمایل سرمایه گذاران برای ورود و ماندن در این بازارها به شدت کاهش خواهد یافت و میل آن ها برای ورود به بخش واقعی اقتصاد و تولید افزایش می یابد.

حال ببینیم رسیدن به توافق چه منافعی برای دولت به همراه خواهد داشت؟ در صورتی که به توافق برسیم دولت می تواند فروش نفت خود را افزایش داده و از محل ارزهای حاصل از فروش های صادراتی نفت و گاز، منابع مورد نیاز جهت بودجه عمرانی کشور را تامین نماید.

در نتیجه کسری بودجه کاهش می یابد و نیاز دولت به فروش اوراق و تامین منابع از این محل نیز کاهش خواهد یافت.

علاوه بر این که در صورت توافق و افت قیمت دلار تورم انتظاری در کشور کاهش خواهد یافت و در نتیجه فشار افزایشی که بر روی نرخ بهره وجود دارد، کم می شود. از سوی دیگر قدرت بازارسازی بانک مرکزی در بازار ارز به منظور جلوگیری از نوسانات ناگهانی نرخ ارز به طرز محسوسی افزایش می یابد و در پی آن اقتصاد کشور قابلیت پیش بینی بیشتری پیدا خواهد کرد.

عضو هیات مدیره مشاور سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل فارابی

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24