Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران امروز در فضایی مثبت و با حضور سمت تقاضا به ویژه در بزرگان آغاز به کار کرد. اما به مرور شاهد عقب‌نشینی خریداران و افزایش نسبی عرضه‌ها بودیم و در نهایت ......

افت دوباره شاخص با ریزش قیمت ها در بازار های جهانی

بورس24 - میثم بهرامی: طی بازار امروز و در واکنش به افزایش نرخ دلار طی روز معاملاتی قبل  و با وجود ریزش قیمت کامودیتی ها در مبادلات جهانی و با حضور سرمایه‌گذاران حقوقی در سمت تقاضا در ابتدای معاملات، شاهد آغاز به کار بسیاری از نمادهای شاخص ساز و پیشرو همچون نمادهای گروه خودرو و گروه فرآورده‌های نفتی در بازه مثبت و با معاملاتی متعادل بودیم چنانکه شاخص کل در ساعت ابتدایی با روندی صعودی همراه و در بازه‌های مثبت کار خود را دنبال نمود.

با این‌ حال پس از ساعت اولیه بازار با توجه به فرصت‌های خروج ایجاد شده در بسیاری از نمادها و با توجه به ریسک گریزی سهامداران حقیقی و خرد در واکنش به اخبار رسیده از مذاکرات وین و ابهامات موجود در بازار و همین‌طور روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین با توجه به هفته پایانی معاملات در سال جاری، بار دیگر حضور گستره سهامداران حقیقی در عرضه‌ها باعث بازگشت روند نزولی قیمت‌ها شد چنانکه در بسیاری از نمادهای بزرگ و شاخص ساز شاهد کشیده شدن معاملات به بازه‌های منفی بودیم و این در حالی بود که قیمت‌های پایانی همچنان در بازه‌های مثبت قرار داشت.

در پی افت مجدد قیمت در عموم نمادهای بازار و بازگشت روند نزولی قیمت به نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و پالایشی و همچنین نمادهای پیشرویی چون نمادهای گروه خودرو و گروه بانکی، شاخص کل نیز از رشد باز ایستاده و بار دیگر روند نزولی و منفی خود را در پیش گرفت چنانکه درنهایت با وجود تداوم معاملات نمادهای شاخص ساز گروه استخراج کانه‌های فلزی در بازه‌های مثبت، شاخص کل با روندی نزولی و با افتی 0.04 درصد در 1334781.3 واحد که کمترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز می‌باشد، به کار خود پایان داد. بیشترین مقدار ثبت شده شاخص نیز طی بازار امروز 1336760.46 واحد گزارش شده است.

ازجمله نمادها با بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل می‌توان به نمادهای کگل با تأثیر 1151.21 واحد، ومعادن با تأثیر 630.66 واحد، خودرو با تأثیر 196.28 واحد، شیران با تأثیر 173.71 واحد و نماد فولاژ با تأثیر 84.09 واحد اشاره نمود. نمادهای شپدیس با تأثیر 988.04 واحد، کچاد با تأثیر 893.44 واحد، شیراز با تأثیر 278.24 واحد، برکت با تأثیر 134.1 واحد و نماد رمپنا با تأثیر 110.12 واحد نیز طی بازار امروز بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

با شروع به کار متعادل و در بازه مثبت عموم نمادهای بزرگ و شاخص ساز با حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی و همچنین رشد قیمت در برخی نمادهای کوچک همچون نمادهای گروه زراعت و خدمات وابسته و همچنین گروه سیمان ناشی از اخبار رسیده پیرامون صنایع مذکور همچون فزایش نرخ محصولات در بازارهای جهانی و بورس کالای ایران، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل با روندی صعودی کار خود را آغاز نمود. اما در ادامه با افزایش فشار فروش و حجم عرضه‌ها در کلیت بازار و به ویژه نمادهای شاخص ساز و بزرگ، این شاخص نیز بار دیگر روند نزولی و منفی را در پیش گرفت و درنهایت با روندی نزولی ولی با رشدی 0.06 درصد به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمارآمار جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در سومین روز معاملاتی هفته و در پیش گشایش بازار، از 632 نماد حدود 69 نماد با صف خرید و حدود 70 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

شاخص کل

شاخص کل (هم وزن)

شاخص هم وزن

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز جاری شاخص کل بازار سرمایه با افزایش 497 واحدی معادل 0.03 درصد رشد در سطح یک میلیون و 335 هزار و 873 واحدی جای گرفت. شاخص کل هم وزن نیز با پیشروی 405 واحدی معادل 0.11 درصد به سطح 339 هزار و 140 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 622 نماد حاضر، 72 نماد در صف خرید و 49 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتا شاخص کل با عقب نشینی 595 واحدی معادل 0.04 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 334 هزار و 781 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 218 واحد افزایش معادل 0.06 درصد رشد، در مدار 338 هزار و 954 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 629 نماد حاضر، 89 نماد در صف خرید و 66 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. برای چندمین روز متوالی در صدر پرتراکنش های بورسی، نماد شستا متعلق به سرمایه گذاری تامین اجتماعی و در گروه شرکتهای چند رشته ای صنعتی ایستاده است. این نماد در آغاز معاملات امروز به صورت متعادل و در محدوده نزدیک به صفر تابلو بازگشایی شد. پس از آن و تا انتهای معاملات نیز با روندی تعادلی و به صورت نوسانی به کار خود ادامه داد و در نهایت نیز در بازه منفی و با افت بیش از 0.4 درصدی نسبت به دیروز، سومین روز هفته را به پایان برد. همچنین ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 449.381 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 509 میلیارد سهم معامله شد که از این میزان 78 درصد خریداران حقیقی بودند. همچنین در سومین روز معاملاتی هفته، حدود 91 درصد فروشندگان شستا، حقیقی بودند.

پرتراکنش ها

برترین تقاضا:

در سومین روز معاملاتی هفته جاری بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کمند با نماد کمند با ارزش حدودی 536 میلیارد ریال بوده است.

برترین تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد کمند با ارزش معاملات ۲,۱۶۶.۰۳ میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با کاهش حدود 26 درصدی نسبت به روز گذشته آن به حدود 2,816 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه محصولات شیمیایی بوده است.

بیشترین هاحجم معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نماد تجلی، بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در پایان بازار روز دوشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 349 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته افزایش داشته است.

تحرکات حقیقی

معاملات مشکوک:    

در جریان معاملات روز دوشنبه 23 اسفند 1400، 15 نماد با داد و ستد 4 تا 8 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، کود شیمیایی اوره لردگان با نماد شلرد با حجم معاملات 8 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار پایه زرد فرابورس و در گروه محصولات شیمیایی معامله می شود. سهم حقیقی ها در جریان معاملات امروز این نماد در سمت تقاضا 51.9 درصد و در سمت عرضه بیش از 95 درصد بوده است.

در ادامه نمادهای بشهاب، ثشرق، سکرد، بخاور، شفارس، شکام، پتایر، دکپسول، وسین، شیران، شتولی، دالبر، سکارون و وبوعلی در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران امروز در فضایی مثبت و با حضور سمت تقاضا به ویژه در بزرگان آغاز به کار کرد. اما در شرایطی که همانند دیروز وضعیت نوسانی در کلیت بازار پابرجا بود، به مرور شاهد عقب نشینی خریداران و افزایش نسبی عرضه ها در کلیت بازار بودیم. بدین ترتیب در نهایت شاخص کل با بیشترین تاثیرپذیری منفی از نمادهای شپدیس و کچاد و شیراز با افت اندک 0.04 درصدی روبرو شد.

همانطور که قبلا نیز گفتیم در شرایطی قرار داریم که بورس تهران انگیزه های متعدد و مناسبی برای شکل گیری یک روند رو به جلو دارد. اما نبود نقدینگی مناسب و کافی در بازار به سبب تردیدهای معامله‌گران و بازگشت ریسک های سیستماتیک سبب نوعی بی رمقی در بازار شده و به رغم جذابیت های بنیادی با کشیده شدن ترمز رشد سریع شاخص، موجب حرکت های محدود در نماگرها گردیده است.

 با این حال با وجود افت نسبی قیمت کامودیتی ها پس از جهش اخیر، سطوح کنونی قیمت جهانی نیز می تواند محرکی برای برای رشد قیمت سهام باشد. البته جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت مواد غذایی نیز می تواند اثرگذار باشد. اتفاقاتی از این دست در کنار تصمیماتی چون حذف ارز 4200 تومانی سودآوری قابل قبولی را برای صنایع متاثر رقم بزند. کمااینکه اثر این تصمیمات را در گروه هایی همچون زراعت و غذایی در روزهای گذشته دیدیم.

با تمام این انگیزه های رشد برای بازار سهام کماکان عده ای به شناسایی سودهای اندک قانع شده و پس از چند روز جو مثبت عرضه ها به میدان معاملاتی وارد می شوند. هرچند اغلب سهامداران به جذابیت بنیادی سهام واقف بوده و فروشنده قوی ای در بازار مشاهده نمی شود.

اما توقف در مذاکرات وین نگرانی از به تعویق افتادن و یا حتی رخداد سناریوهای بدبینانه تر را افزایش داده است. هرچند بسیاری با خوشبینی معتقدند در گام نهایی مذاکرات قرار داریم، اما سایه ریسک ناشی از آن جریان معاملاتی خنثی و محتاطانه را ایجاد کرده است.

به هرحال با توجه به روند عرضه و تقاضا  و افزایش فعالیت عرضه ها در ساعات پایانی احتمالا بورس فردا کار خود متعادل و با حضور نسبی عرضه‌ها آغاز کند. اما اگرچه ممکن است به مرور و در ادامه معاملات سمت تقاضا دست کم در برخی صنایع فعالتر شده و جریان معاملاتی روان تر شود، اما به جهت تداوم ابهامات، تداوم روند معاملاتی متعادل و محتاطانه در روز آتی محتمل ترین گزینه به حساب می‌آید.

در خبرها آمده است که:

رئیس سازمان بورس:

جهت خدمت رسانی بهتر به جامعه سهامداری کشور سامانه جدید توزیع سود ، به گونه ای طراحی شد که ضمن واریز سود تمامی ناشران از طریق سجام، وجوه مورد نظر مدت زمان کمتری در حساب شرکت سپرده گذاری متوقف شود از این رو طبق  رویه جدید از این پس مدت زمان توقف وجوه در سپرده گذاری به کمتر از یک الی دو روز  کاهش می یابد.)سنا(

خطیب‌زاده: امروز در نقطه اعلام توافق قرار نداریم/ امیرعبداللهیان فردا به مسکو می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

هیئت های مذاکره کننده برای تنفسی کوتاه به پایتخت‌هایشان برگشتند و این موضوع به درخواست هماهنگ کننده برجام انجام شد. اکنون در نقطه اعلام توافق قرار نداریم، چراکه برخی نقاط کلیدی و محدود باقی مانده است.

به محض اتخاذ تصمیم ها از سوی واشنگتن به نقطه اعلام توافق می رسیم. رایزنی ها در سطوح مختلف ادامه دارد به همین منظور آقای امیرعبداللهیان فردا عازم مسکو است)باشگاه خبرنگاران(

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درخصوص مشمولان سهام عدالتی که سود سهام خود را دریافت نکرده اند، اطلاعیه ای را صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع آن دسته از مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی ۱۳۹۹ را دریافت نکرده است، می رساند این گونه مشمولان باید نسبت به درج و ثبت شماره شبای معتبر بانکی در سامانه سجام به آدرس https://www.sejam.ir یا در سایت سهام عدالت به نشانی https://sahamedalat.ir اقدام کنند تا سود سهام عدالت برای این دسته از مشمولان واریز شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که علاوه بر شماره شبای نامعتبر، «حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت» از مهم ترین دلایلی است که باعث شد تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود. بر این اساس مشمولین سهام عدالتی که یکی از دلایل فوق شامل آن ها می‌شود باید نسبت به رفع و اصلاح این مغایرت‌ها اقدامات لازم را انجام دهند تا در مراحل آتی سود سهام عدالت به حساب این افراد واریز شود. (سنا)

حق ندارید دلارهای نفتی را به بانک مرکزی بدهید

محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور خطاب به وزارت نفت؛

دولت اموال وسیعی دارد که پول آن مانده است و با طرح‌های نیمه‌تمام در کشور، دارایی‌های غیرمولد و هزینه‌های سنگین نمی‌توان ادامه داد. دلارهای نفتی را نباید به بانک مرکزی می‌دادند که در این بودجه جلوی این کار را گرفتیم و گفتیم وزارت نفت حق ندارد دلارهای نفتی را به بانک مرکزی بدهد.

تجارت بسیار برای ما مهم است. در حوادثی که در این اطراف برای ما اتفاق می‌افتد - مثل افغانستان که الان آمدند به سمت ما، مثل روسیه و اوکراین - چون ایران چهارراه است و اگر پیشرفتی در  اطراف ایران باشد، می‌توانیم منافعش را ببریم و جنگ هم در اطراف ایران باشد ما می توانیم منافعش را از طریق تجارت ببریم. (اقتصاد آنلاین)

مسکو: مذاکرات وین طبق روال ادامه خواهد داشت

خبرگزاری «ریانووستی»:

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تأکید کرد مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران طبق روال در حال پیشروی است و هیچ‌گونه تأخیری در این فرآیند ایجاد نشده است.)باشگاه خبرنگاران(

ارزش سهام عدالت من (۲۳ اسفندماه)

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، تغییر نکرد. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۶۴۴هزار تومان، ۲۳ میلیون و ۸۱۷هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۷۱۸هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۵۸۶هزار تومان رسیده است.(بورس نیوز)

جدیدترین اخبار شرکت ها:

  • موسسه اعتباری ملل نتیجه مزایده برگزار شده را اعلام نمود. وملل بیان داشت  فقره از املاک منتشر شده در آگهی برگزاری مزایده اعم از تجاری , مسکونی , اداری با توجه به آیین نامه کمیسیون معاملات به برندگان واگذار خواهد شد. در خصوص سهام سه شرکت گروه توسعه اقتصاد ملل، سهامی فرش ایران و تامین سرمایه نوین هیچ گونه پیشنهادی دریافت نشده است. بهای تمام شده املاک مذکور جمعا به مبلغ 39،799 میلیون ریال و سود حاصل از این معاملات مبلغ 98،595 میلیون ریال در دفاتر موسسه ثبت شد . لیست املاک واگذار شده با شرح جزییات به پیوست جهت اطلاع کلیه سهامداران محترم افشا می گردد .
  • شرکت احیاء صنایع خراسان اعلام نمود که این شرکت در تاریخ 1400.12.22 با شرکت  بتون ایران قراردادی جهت فروش دو واحد ویلائی متعلق به شرکت احیاء صنایع خراسان از مجتمع هفت آسمان رشت منعقد کرده که مبلغ قرارداد 22 میلیارد تومان بوده و نحوه تسویه نقد و اقساط می باشد.
  • شرکت  سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین اعلام نمود یک باب ساختمان تجاری واقع در زنجان را از طریق مزایده بهر فروش می رساند. همچنین قیمت پایه ساختمان 179.500 میلیون ریال ارزیابی شده است.
  • شرکت لیزینگ ایران اعلام نمود که برگزاری مزایده جهت املاک تملیکی واقع در جزیره کیش به علت عدم ارائه پیشنهاد خرید از طریق وصول پاکت نتیجه نداشت.
  • شرکت پارس فولاد سبزوار در خصوص علت رشد سود شفاف سازی نمود. فسبزوار بیان داشت افزایش نرخ فروش محصولات شرکت، خرید به موقع مواد اولیه تولید قبل از افزایش قیمت آن و مدیریت مناسب در ایام قطعی برق و گاز از علل عمده افزایش سود این شرکت بود.
  • شرکت  پالایش قطران ذغال سنگ از انعقاد قرارداد خرید ته ماند برج تقطیر (رزیدیو)  در حدود 2000 تن از شرکت  شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (DMT)  خبر داد.
  • هیأت مدیره  شرکت قند مرودشت  افزایش سرمایه 150 درصدی این شرکت  از محل سود انباشته به تصویب رساند. لذا به منظور اصلاح ساختار مالی و حفظ نقدینگی شرکت و جبران مخارج سرمایه ای انجام شده و بهبود سرمایه در گردش که در تاریخ 1400.11.30 به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، ارائه می گردد.
  • شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی اعلام نمود که فروش واحد تجاری در پروژه رولکس در تاریخ 1400.12.23 به علت عدم حضور شرکت کننده در مزایده بدون نتیجه بود.
  • شرکت سیمان لار سبزوار اعلام نمود که تمدید گواهی معافیت ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم برای مدت 10 سال دیگر از تاریخ 1397.11.01 الی 1407.10.30 و مالیات با نرخ صفر می باشد.
  • شرکت  فرآورده های غذائی و قند تربت جام از  برگزاری مزایده بابت فروش برخی ماشین الات و ضایعات فلزی و غیر فلزی مازاد بر نیاز خبر داد. قجام اعلام داشت در نظر دارد برخی ماشین آلات و ضایعات فلزی و غیر فلزی مازاد بر نیاز خویش را واگذار نماید.متقاضیان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت مورد واگذاری به آگهی منتشره در روزنامه اطلاعات به شماره 28075 مورخ 1400.12.22 یا آگهی منتشره در روزنامه محلی خراسان به شماره 20897 مورخ 1400.12.19 مراجعه فرمایند . ضمناً بازدید حضوری به آدرس : کیلومتر 12 جاده تربت جام - تایباد ، کارخانه قند تربت جام امکان پذیر می باشد.
  • شرکت تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده اعلام داشت در رابطه با برنده شدن این شرکت در مناقصه انفجار معادن ذکر این نکته ضروری است که حضور در مناقصه نیاز به ثبت شرکت آتشباری و تحت نظارت وزارت دفاع دارد که جز فعالیت های این شرکت بر اساس اساسنامه فعالیت آتشباری نمی باشد. در رابطه با احداث شرکت جدید نیز شرکتی ثبت نگردیده است، مجوز کارخانه کاشی به نام کاشی استقلال اخذ شد که به علت مغایرت میزان گاز و توان برق مورد نیاز و مشکل محل زمین مجبور به اصلاح و پیگیری شدیم و در نهایت مجوز اصلاح گردید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24