Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس 24 : شرکت ذوب آهن اصفهان اخیرا" گزارش عملکرد اسفند ماه خود را منتشر نموده است.این شرکت در 12 ماهه منتهی به اسفند از فروش محصولات خود 35049 میلیارد تومان درآمد کسب نمود که از این مبلغ 3367 میلیارد تومان آن مربوط به همین ماه می باشد. مبلغ فروش این شرکت در مدت 12 ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 75درصد رشد داشته است. نکته مثبت و قابل توجه دیگر در گزارش این شرکت رشد قابل توجه نرخ های فروش در اسفند ماه نسبت به میانگین 12 ماهه بود. بورس ۲۴در همین راستا با ایرج رخصتی مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت و گوی ویژه ای داشت تا جزئیات برنامه‌های شرکت در سال پیش رو را اطلاع رسانی کند.

خبر مهم برای ذوب آهن / دلیل صف خرید سهم مشخص شد

بورس24 : شرکت ذوب آهن اصفهان اخیرا" گزارش عملکرد اسفند ماه خود را منتشر نموده است.این شرکت در 12 ماهه منتهی به اسفند از فروش محصولات خود 35049 میلیارد تومان درآمد کسب نمود که از این مبلغ 3367 میلیارد تومان آن مربوط به همین ماه می باشد.

مبلغ فروش این شرکت در مدت 12 ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 75 درصد رشد داشته است. نکته مثبت و قابل توجه دیگر در گزارش این شرکت رشد قابل توجه نرخ های فروش در اسفند ماه نسبت به میانگین 12 ماهه بود.

بورس  ۲۴در همین راستا با ایرج رخصتی مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت و گوی ویژه ای داشت تا جزئیات برنامه‌های شرکت در سال پیش رو را اطلاع رسانی کند.

با توجه به رشد قیمت میلگرد تا 18 هزار تومان در روزهای اخیر آیا می توان به تداوم ثبت رکوردهای خوب از این شرکت امیدوار بود؟

احتمالاً منظور شما از ثبت رکوردهای خوب سودآوری شرکت است که الزاماً با افزایش قیمت محصولات اتفاق نمی‌افتد. ما ، در ذوب آهن اصفهان تلاش می کنیم با تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و کاهش قیمت تمام شده و همچنین صرفه جویی های ناشی از مقیاس تولید سود شرکت را افزایش دهیم . ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده مقاطع فولادی کشور از دیر باز بازوی اقتصادی کشور در زمینه های تولیدی و اعتلای سرمایه های فنی کشور بوده است.

همچنین با در نظر گرفتن حقوق صاحبان سهام سعی بر مرتفع نمودن مشکلاتی از جمله جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری در کشور( با توجه به تعداد بالای شاغلین) در این بنگاه اقتصادی و نیز به عنوان ابزار کنترل کننده تورم در مقاطع طویل فولادی در کنار دولت قرار گرفته و از این لحاظ می توان این شرکت را به عنوان یکی از پیشگامان رشد متوازن اقتصادی کشور دانست. چرا که با تحمل فشار های همه جانبه موجود در چند دهه اخیر با تلاش و کوشش پرسنل باعث جلوگیری از رشد بی رویه تورم در شاخه صنایع فولادی بوده است.

در این راستا ذوب آهن اصفهان با تلاش در زمینه پائین آوردن بهای تمام شده محصولات خود سعی در افزایش سود و بهره وری داشته و دارد که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

با توجه به افزایش شدید نرخ کک و زغال سنگ در بازارهای جهانی برخی کاهشی شدن سود ذوب را شایعه کرده بودند و علت افت قیمت سهم نیز این موضوع عنوان می شود ، آیا این شایعه تائید می شود؟

به هر حال افزایش قیمت های جهانی کک و زغال در کنترل شرکت نبوده و در کنار مشکلاتی که برای تولیدکنندگان زغال‌سنگ داخلی پیش آمد، بر قیمت تمام شده فولاد تولیدی ما تأثیر گذاشت که البته با توجه به صادرات نیمی از محصولات شرکت و افزایش قیمت های جهانی فولاد بخشی از آن جبران شد (البته با توجه به طولانی بودن فرایند فروش فولاد تاثیر آن در ماه های ابتدایی سال جدید قابل مشاهده است) ولی در مجموع مشکلات مقطعی نمی تواند ارزشمند بودن سهم را تحت تأثیر قرار دهد و همگی شاهد هستیم که ذوب آهن طی چند سال اخیر از زیان انباشته خارج شده و به سود دهی رسیده و همچنان به افزایش سود خود ادامه خواهد داد.

به نظر می رسد که با توجه به افزایش نرخ جهانی مواد اولیه باید از طریق مواد اولیه داخلی تا حد ممکن این مشکل را برطرف نمود و البته که این افزایش نرخ جهانی باعث کاهش نرخ سود در اکثر شرکت های فولادی وارد کننده نیز گردیده است ولی با رویکرد مصرف تولیدات داخلی تا حد زیادی می توان از این گذر عبور کرد.

شنیده می شود ذوب برنامه هایی برای تامین زغال سنگ و کک را دارد و در این خصوص قصد خرید کک سازی و معادن زغال سنگ را دارد ؛ لطفا بیشتر توضیح بدهید.

یکی از اشکالاتی که می توان به صنعت فولاد وارد کرد ، عدم رشد متوازن بوده است . معادن ما به دلایل مختلف،  درگیر راه اندازی صنایع پایین دست شدند در صورتی که معادن باید بر روی توسعه خود، تمرکز می کردند و تولید را از نظر کمی و کیفی افزایش می دادند.

خوشبختانه از حدود سه سال پیش حرکت هایی برای رفع این مشکل آغاز شده است و همچنین اخیرا  شرکت در راستای هم افزایی و استفاده از ظرفیت های با پتانسیل در مجموعه های  هلدینگ صدرتامین و هلدینگ سرمایه گذاری شستا ، اقدامات بسیار موثری نیز انجام شده که در ماه های آتی نتایج آن را شاهد خواهیم بود.

همچنین تفاهم نامه های همکاری با مجموعه های اقتصادی از جمله بنیاد اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید به امضا رسیده که  امیدواریم این روند تداوم یابد. سه هاب( منطقه اقتصادی) در منطقه شرق کشور خراسان، شرق اصفهان و کردستان وجود دارد . در منطقه خراسان جنوبی مجموعه تولید گندله و کنسانتره واقع است که  با همکاری بنیاد شهید در این معدن شریک خواهیم شد و با بنیاد شهید تفاهم کرده ایم که از معادنشان استفاده کنیم که احتمالا تا تابستان ۱۴۰۱ این موضوع عملیاتی خواهد شد.

طی این چند ماه اخیر مشکل مواد اولیه شرکت تقریبا به صفر رسیده، خرید انحصاری ملغی شده و از هر منطقه ای که ‌بتوانیم، مواد اولیه تهیه کنیم که واردات مواد اولیه و تهیه مواد در شرایط مطلوبی قرار گرفته است.

شرکت ذوب آهن در سال های اخیر به دنبال کشف پهنه های معدنی مورد نیاز خود بوده و در این راستا به موفقیت هایی نیز دست یافته و البته بدیهی است که  باید در معادنی که به اکتشاف رسیدند، بهره برداری از آن ها نیز انجام شود. برخی در عمق هستند و نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارند که امیدواریم با رویکرد ایمیدرو برای توسعه معادن کشور در سنگ آهن این توازن برای رسیدن به عدد ۵۵ میلیون تن تولید فولاد که در کشور متصور است محقق گردد و رشد تولید نیز در همان چهارچوب قرارگیرد.

توسعه صنعت فولاد به این دلیل مورد توجه قرار گرفته است که پتانسیل های خوبی در کشور مانند معادن خوب سنگ آهن و زغال داریم که نیازمند سرمایه گذاری بیشتر است و از نظر شناسایی و اکتشافات نیز شرایط خوبی را داریم.

آیا کوره شماره 1 که در سال جاری به مدار تولید برگشت به ظرفیت کامل رسیده است؟

در سال گذشته با هر سه کوره در حال تولید بوده ایم ، هرچند محدودیت های تامین مواد اولیه به خصوص سنگ آهن مانع از بهره برداری کامل از منابع شد که به یاری خداوند و توافقاتی که برای تامین پایدار سنگ آهن و همچنین زغال سنگ انجام شده است ، در سال جاری به ظرفیت تولید بالای سه میلیون تن دست خواهیم یافت.

متوسط نرخ میلگرد در سال گذشته 14 هزار تومان و اکنون به 18 هزار تومان رسیده و احتمال رشد این محصول به 20 هزار تومان وجود دارد ، با توجه به افزایش نرخ فروش محصولات شرکت آیا این امر می تواند به رشد سود امسال ذوب به نسبت سال قبل منجر شود؟اساسا" تاثیر رشد قیمت میلگرد بر حاشیه سود ذوب آهن چگونه است؟

ما جزو معدود شرکت هایی هستیم که تمامی محصولات خود را در بورس کالا عرضه می نماییم و تمایلی به افزایش قیمت‌ها و فشار به مصرف کننده نداریم بلکه تلاش ما برای افزایش سود شرکت ، توجه به تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و همچنین کاهش قیمت تمام شده محصولات است.

علاوه بر این، ذوب آهن اصفهان با توجه به کیفیت بالای محصولات، تنها دارنده استاندارد برای صادرات میلگرد به اروپا و سایر کشورهایی است که از این استاندارد استفاده می کنند که به عنوان نقطه قوت شرکت می تواند در صورت رفع تحریم ها سودآوری خوبی برای شرکت در بر داشته باشد. علاوه بر این مسائل به وجود آمده برای تولید فولاد به واسطه عملیات نظامی روسیه در اوکراین زمینه را برای حضور در بازارهای اروپا و منطقه ایجاد کرده است.

با توجه به تورم دو سال گذشته آیا جهت اصلاح ساختار برنامه افزایش سرمایه جدیدی از محل تجدید ارزیابی دارایی یا محل های دیگر وجود دارد؟

با توجه به این که شرکت ذوب آهن دارای زمین ها و تجهیزات قابل توجهی است و همچنین پتانسیل های خوبی در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی و سود انباشته در قوانین جاری کشور وجود دارد و این موضوع اطلاعات بااهمیت برای سهامداران تلقی می شود به محض تصمیم گیری در این خصوص اطلاع رسانی لازم از طریق سامانه کدال به سمع و نظر سهامداران محترم شرکت خواهد رسید.

در خصوص افزایش سرمایه،  پس از تکمیل گزارش سه ماهه پایانی شرکت، در خصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ها تصمیم گیری خواهیم نمود. در خصوص تجدید ارزیابی دارایی ها می توانیم هم از ماشین آلات، زمین، تجهیزات جدید تجدید انجام دهیم ولی همه این موارد باید بررسی گردد.

کلام آخر و توصیه ای به فعالان بازار سرمایه دارید؟

ذوب آهن اصفهان تولیدکننده مقاطع ساختمانی استاندارد بوده و در این عرصه  به عنوان اولین تولیدکننده کشور یاد می شود. از دیر باز محصولات شرکت با بهترین کیفیت در دسترس متقاضیان داخلی و خارجی قرار گرفته است و باعث شده محصولات این شرکت به عنوان برترین محصولات منطقه یاد شودکه البته تولید محصولات با کیفیت مستلزم صرف هزینه های هنگفتی بوده و هست،  اما متأسفانه هنوز هم محصولات ساختمانی غیر استاندارد در کشور تولید می‌شود که این روند باعث روانه شدن  سود سرشار به جیب برخی سودجویان شده و کاهش حاشیه سود در این مقاطع برای تولیدکننده های بزرگ مانند ذوب آهن را  به دنبال داشته است و لذا نیاز است مسئولین برای این مشکل که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد برنامه ریزی کنند.

بررسی های بورس24 نشان می دهد ؛ ذوب آهن اصفهان در عملکرد 9 ماهه سال 1400 به سود 360 ریالی رسیده که این سود جهش 3 رقمی 120 درصدی را به همراه داشته است.رشد اخیر 30 درصدی قیمت میلگرد و رشد سایر محصولات شرکت انتظارات را برای سود سازی بالایی در سال 1401 بالا برده است.

همچنین شرکت در گزارش 12 ماهه خود با تعدیل مثبت مناسبی همراه خواهد شد.شرکت در 9 ماهه با فروش 25400 میلیاردی به سود 36 تومانی رسیده حال در 12 ماهه فروش شرکت به بیش از 35000 میلیارد تومان رسیده و بدین ترتیب جهش فروش 3 ماهه اخر سال انتظار ها برای سود مناسبی را در گزارش 12 ماهه شرکت بالا برده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24