Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

دامنه نگرانی از آینده قیمت مسکن از طیف خریداران به طیف فروشنده ها نیز کشیده شده است. طی سال های اخیر، این فقط خریداران مسکن بودند که دغدغه رشد شدید قیمت ها را داشتند. در سمت مقابل اما فروشنده ها به امید سود بیشتر از رشد بیشتر قیمت مسکن، دوره های رشد قیمتی را مناسب ارزیابی می کردند و به نفع خود می دانستند. اکنون اما وضعیت فرق کرده است.

نگرانی مشترک در بازار مسکن

بورس24 : دامنه نگرانی از آینده قیمت مسکن از طیف خریداران به طیف فروشنده ها نیز کشیده شده است.

طی سال های اخیر، این فقط خریداران مسکن بودند که دغدغه رشد شدید قیمت ها را داشتند. در سمت مقابل اما فروشنده ها به امید سود بیشتر از رشد بیشتر قیمت مسکن، دوره های رشد قیمتی را مناسب ارزیابی می کردند و به نفع خود می دانستند.

اکنون اما وضعیت فرق کرده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند تفاوتی که این دوره از رکود معاملات مسکن با دوره های قبلی دارد و حتی تفاوتی که دوره اخیر جهش قیمت مسکن با دوره های پیشین داشته سبب شده همه بازیگران معاملات ملک و تولید مسکن درباره آینده قیمت ها اظهار نگرانی و ابهام داشته باشند.

رشد شدید قیمت مسکن و سپس تداوم رشد ریز آن باعث توقف زنجیره سرمایه گذاری ساختمانی شده است. این زنجیره با فروش است که حلقه های آن کامل می شود. این در حالی است که این بخش پایانی از زنجیره تولید مسکن بیش از چهار سال است که قطع شده است.

رکود معاملات مسکن در این دوره به جای آنکه مثل رکودهای پیشین، توام با کاهش قیمت ها باشد، توام با افزایش قیمت ها شده است.

کارشناسان اقتصادی اسم این وضعیت را رکود تورمی گذاشته اند.

طی سال های اخیر میزان فروش آپارتمان در تهران به اندازه نصف دوره های طبیعی خود بوده اما میزان رشد قیمت مسکن به اندازه 1.5 برابر دوره های قبلی.

این تفاوتی است که در بازار مسکن شکل گرفته و باعث شده تولیدکنندگان مسکن اظهار کنند ریسک برآورد قیمت تمام شده مسکن در سطح بسیار بالایی قرار دارد و تا زمانی که کاهش پیدا نکند، امکان تولید مجدد و رونق ساخت و ساز فراهم نخواهد بود.

بساز بفروش ها در سالی که گذشت، با رشد 100 درصدی در قیمت تمام شده ساخت مسکن روبرو شدند.

هر چند قیمت زمین به ثبات نسبی رسید اما قیمت مصالح ساختمانی همچنان در سال 1400 با افزایش روبرو شد.

قیمت مصالح ساختمانی در فروردین امسال نیز رشد بیش از 25 تا 30 درصد را تجربه کرد.

سازنده ها و تولیدکنندگان مسکن برای جبران این رشد در قیمت تمام شده ساخت مسکن چاره ای جز رشد قیمت فروش واحدهای مسکونی ساخته شده خود را ندارند. اما از آنجا که بازار معاملات مسکن از رشد بیشتر قیمت در سال جاری پشتیبانی نمی کند، در نتیجه قیمت فروش سازنده ها نمی تواند از قیمت تمام شده تبعیت کند.

امسال انتظارات و پیش بینی ها آن است که قیمت مسکن به اندازه نصف تورم عمومی افزایش پیدا کند.

از آنجا که پیش بینی کارشناسان اقتصادی درباره تورم عمومی نرخی در حدود 30 تا 40 درصد است، در این صورت میزان افزایش احتمالی قیمت مسکن از این به مراتب کمتر است.

اگر قیمت مصالح ساختمانی به روند افزایشی خود ادامه دهد باز هم احتمال تداوم رکود تولید مسکن و رکود فروش خانه در بازار بسیار زیاد است.

شرکت های ساختمانی معتقدند اگر مذاکرات برجامی به نتیجه برسد، این وضعیت فرق خواهد کرد و پول ها به بخش مسکن و ساختمان می آید.

توافق می تواند پایداری قیمت ها را در نگاه سرمایه گذاران رقم بزند و در چنین شرایطی است که افراد تمایل به سرمایه گذاری بلندمدت پیدا می کنند.

اما در این دو سه سال اخیر نگاه سرمایه گذاران کوتاه مدت بود و سراغ بازارهای زودنقدشونده مثل ارز و سکه می رفتند.

همچنین کاهش احتمالی نرخ تورم در ماه های آتی به واسطه حل موضوع مذاکرات بر کاهش سطح همه قیمت ها از جمله قیمت مصالح ساختمانی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24