Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس 24 - همگان در بازار مسکن منتظر علامتی دال بر تشخیص جهت آینده قیمت آپارتمان و زمین هستند. یک علت افت سنگین معاملات خرید ملک همین است، که...

جهت یابی روند قیمت مسکن 

بورس24 : همگان در بازار مسکن منتظر علامتی دال بر تشخیص جهت آینده قیمت آپارتمان و زمین هستند.

یک علت افت سنگین معاملات خرید ملک همین است. سال گذشته در فصل بهار یخ معاملات تا حدودی ذوب شد. 

در آن زمان بخاطر حسی که افراد در خصوص برجام داشتند (بهار پارسال مذاکرات تازه شروع شده بود)، خریدهای سرمایه ای زمین و مسکن به شدت کاهش پیدا کرد و باعث شد میانگین قیمت آپارتمان ها در شهر تهران در اولین فصل سال ۵ درصد نسبت به زمستان افت کند.

این قضیه باعث شد خریدهای خانوارهای متقاضی تبدیل به احسن ملک به شکل خفیف اما محسوس افزایش یابد. اما در بهار امسال فاکتور برجامی هم جهت با مسیر بهار ۱۴۰۰ نیست.

نتیجه وضعیت کنونی باعث شده مسیر کاهش قیمت ملک، سخت شود! خریداران مصرفی نیز دست نگه داشته اند.

نکته مهم بازار مسکن کنونی تفاوت رفتار خریداران سرمایه ای در سال جدید نسبت به قبل است.

درست است که زمینه کاهش قیمت مسکن کمرنگ شده اما این به منزله فراهم شدن زمینه برای افزایش قیمت نیست. خریداران سرمایه ای درک کرده اند که قیمت ها با همین شکلی که هستند دارای حباب هستند و استعداد کاهشی آنها بیشتر از افزایش است.

مقایسه نرخ دلار و قیمت مسکن می گوید با همین دلار ۳۰ هزار تومانی باید مترمربعی ۵ میلیون تومان از قیمت مسکن در تهران کاهش یابد. اما این همه آن چیزی نیست که ابعاد بازار مسکن در سال جاری را تعیین می کند.

در سال جاری علاوه بر موضوع برجام و همچنین فاکتور داخلی بازار مسکن یعنی قیمت ساخت، یک فاکتور دیگر هم نقش بازی می کند. با اصلاح قیمت مواد غذایی در نتیجه حذف دلار ۴۲۰۰ وضعیت اقتصادی خانوارها تغییر خواهد کرد.

توزیع یارانه های جدید خانوارها را به سمت تغییر سبد مصرفی ماهانه و تغییر سبک زندگی سوق خواهد داد. این تغییر می تواند باعث افزایش یا کاهش جمعیت اجاره نشین شود که در نتیجه بر روی جمعیت متقاضی خرید مسکن نیز تاثیر خواهد گذاشت.

آنچه به عنوان گزینه محتمل از سوی کارشناسان اقتصادی مطرح است کاهش تقاضای خرید مسکن در سال جاری است. این کاهش، اجازه افزایش قیمت مسکن را سلب خواهد کرد.

بنابراین در ماه های پیش رو با فرض اینکه تورم مصالح ساختمانی آرام نگیرد و مذاکرات نیز به نتیجه مشخصی نرسد، بخاطر سرد بودن بازار تقاضای خرید ملک، قیمت مسکن هم دچار تب یا تشنج دوباره نخواهد شد.

در فروردین ماه امسال یعنی قبل از اینکه تصمیم دولت برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی اعلام یا ابلاغ شود، بازار مسکن شاهد افزایش قیمت از سمت فروشنده ها بود.
ابتدای امسال افزایش بیش از ۵۰ درصدی دستمزد نیروی کار باعث انتظارات تورمی در بین فعالان بازار مسکن شد.

اما در نهایت، بخاطر دست کشیدن متقاضیان خرید خانه از خرید واحدهای کم سن، افزایش عمر بنای واحدهای مسکونی معامله شده به نجات قیمت میانگین مسکن آمد!
در ماه های پیش رو احتمال افزایش شدید قیمت مسکن بعید به نظر می رسد.

منظور از افزایش شدید، رشد بیش از ۴ درصدی قیمت در ماه است. سال گذشته میانگین تورم ماهانه مسکن حدود ۲ درصد گزارش شد اما سال ۹۹ این رقم حدود ۵ تا ۶ درصد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24