Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس تهران معاملات سومین روز کاری هفته را متعادل و حتی با رگه‌های ضعیفی از تقاضا آغاز کرد اما رفته‌رفته با گذر از دقایق ابتدایی فشار عرضه‌ها بالا گرفت تا جایی که نمادها یک به یک سرخ‌پوش شده و با فشار فروش راهی قیمت‌های درصد منفی شدند. در نتیجه این رویداد شاخص کل افت جدی 25 هزار واحدی را ثبت کرد و به سطح حمایتی یک میلیون و 550 هزار واحد نزدیک شد. همچنین شاخص هم‌وزن با کاهش دمای نزدیک به 9 هزار واحدی به کانال 432 هزار واحدی عقبگرد داشت. محدوده 425 – 430 هزار واحد برابر با پولبک به ...

«از صورت‌های مالی تا خصوصی‌سازی !!»  

بورس24 - علیرضا باغانی:

1) پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران معاملات سومین روز کاری هفته را متعادل و حتی با رگه‌های ضعیفی از تقاضا آغاز کرد اما رفته‌رفته با گذر از دقایق ابتدایی فشار عرضه‌ها بالا گرفت تا جایی که نمادها یک به یک سرخ‌پوش شده و با فشار فروش راهی قیمت‌های درصد منفی شدند. در نتیجه این رویداد شاخص کل افت جدی 25 هزار واحدی را ثبت کرد و به سطح حمایتی یک میلیون و 550 هزار واحد نزدیک شد. همچنین شاخص هم‌وزن با کاهش دمای نزدیک به 9 هزار واحدی به کانال 432 هزار واحدی عقبگرد داشت. محدوده 425 – 430 هزار واحد برابر با پولبک به خط روند نزولی شکسته شده، مهمترین سطح حمایتی شاخص هم‌وزن محسوب می‌شود.

اما در بازار روز گذشته ارزش معاملات افزایشی بود و به رقم بیش از 7.500 میلیارد تومانی رسید و این در شرایطی است که باری دیگر خروج پول از بازار شدت گرفته و روز گذشته بیش از 1.200 میلیارد تومان نقدینگی از تالار شیشه‌ای خارج شد. نکته مهم اینکه در پایان ساعت معاملات تعداد نمادهای دارای صف فروش به کمتر از 200 نماد رسید و از طرف دیگر حمایت‌های خوبی برای متعادل‌سازی از سوی حقوقی‌ها به ویژه صندوق توسعه و تثبیت و برخی از حقیقی‌ها صورت گرفت که امیدوارکننده است. در این گزارش به جای پرداختن به وضعیت صنایع، نگاهی دقیق‌تر به تحولات رخ داده در کلیت بازار خواهیم داشت. به نظر سه عامل در شدت گرفتن عرضه‌های روز گذشته موثر بوده است.

عامل نخست اظهارنظر سازمان خصوصی‌سازی در مورد نرخ واگذاری بلوک شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا است که اگرچه نرخ‌های اعلام شده تکذیب شد اما به هر جهت پول ترسو به سرعت اخبار منفی را منعکس می‌نماید. بعدازظهر روز یکشنبه معاون سازمان خصوصی‌سازی در صدا و سیما حاضر شد و قیمت هر سهم بلوک سایپا را حدود 270 تومان و نرخ هر سهم بلوک ایران‌خودرو را 350 تومان اعلام کرد. به نظر بحث خریداران این بلوک‌ها به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به نرخ‌های واگذاری داشته باشد. چراکه اگر خریداران این بلوک‌ها بتوانند با چانه‌زنی وضعیت این دو شرکت‌ بزرگ را بهبود ببخشند، اثرات آن بر روی تابلوی معاملات منعکس خواهد شد. ضمن اینکه طی مدت اخیر هم انواع و اقسام شیطنت‌ها توسط برخی از حقوقی‌ها و سهامداران درصدی رخ داده است. و گویا روز گذشته هم سهامداران اصلی در پی فروش در راستای کنترل قیمت برآمده‌اند ! بنابراین برخی معتقدند که تحولات رخ داده در صنعت خودروسازی عمدی است و به زودی خودروسازان مسیر تعادل را در پیش خواهند گرفت. هر چند که این موضوع سبب برچیده شدن اعتماد عمومی شده است. اما ظاهرا کمترین اهمیت را از نگاه دولت دارد ...

عامل دوم اخبار مرتبط با ترور شهید حسن صیاد خدایاری، عضو سپاه قدس است. از قدیم الایام هر بار که اخبار منفی سیاسی به بازار مخابره شده، معامله‌گران نیز گارد فروش گرفته‌اند. بنابراین یکی از دلایل شدت گرفتن عرضه در بازار روز گذشته را می‌توان به تحولات سیاسی و البته تیر و تار شدن فضای مذاکرات وین پیوند زد. هر چند که در بازار ارز تحول بااهمیتی رخ نداده است و از طرف دیگر بر طبق آخرین سفر مورا به تهران و مصاحبه مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دریچه مذاکرات دیپلماتیک باز است اما به هر جهت آنچه از تحولات سیاسی هفته‌های اخیر برداشت می‌شود این است که احتمالا فضا به همین شکل (توقف موقت مذاکرات) ادامه پیدا کند به خصوص که روسیه هم مدتی است درگیر جنگ با اوکراین است و به هر جهت یک پای اصلی ماجرا در بحث توافق و یا برجام‌، نیز روس‌ها هستند. بنابراین پیش‌بینی ما این است که دلار پس از مقداری نوسان در سطوح فعلی، به سمت سقف تاریخی 32 هزار تومانی به حرکت در آید.

و اما عامل سوم که به نظر نقش پررنگ‌تری در ریزش و عقبگرد بازار دارد، واکنش معامله‌گران به صورت‌های مالی 12 ماهه شرکت‌ها است. همانطور که روز گذشته هم اشاره شد، با وجود افزایشی بودن مبلغ فروش اما در برخی از شرکت‌ها حاشیه سود ناخالص کاهشی بوده است. در واقع تورم در بخش بهای تمام شده به صورت مالی شرکت‌ها نفوذ کرده است. هر چند که برخی معتقدند شرکت‌ها در راستای ممانعت از دست‌درازی دولت، اقدام به ایجاد انحراف در گزارش‌های خود نموده‌اند. لذا ایجاد نگرانی در این حوزه و تکرار احتمالی آن در صورت‌های مالی 3 ماهه موجب شده تا برخی از فعالان بازار فرار را بر قرار ترجیح دهند. البته تصور ما این است که احتمالا در گزارش‌های بعدی فضا تغییر خواهد کرد اما به هر جهت در شرایط فعلی دود این اتفاقات به چشم سهامداران رفته است و باید هر چه سریعتر تدابیر جدیدی اندیشیده شود.

و نکته پایانی که باید به آن اشاره داشت این است که هنوز هم سطح P/E و P/S بازار در سطح جذابی قرار دارد و از طرف دیگر خبرهایی درخصوص حضور وزارت اقتصاد در مجامع شرکت‌های بزرگ در راستای تقسیم سود حداکثری به گوش می‌رسد که می‌تواند مانعی برای افت جدی بازار باشد. ضمن اینکه فراموش نکنیم با تصمیمات اخیر دولت، یک تورم جدی دیگر از انتظار اقتصاد کشور خواهد بود و همین موضوع می‌تواند به مرور تعادل را برقرار نماید.

برای امروز هم احتمالا بازار با فشار عرضه کار خود را آغاز نماید اما با توجه به نزدیک شدن شاخص‌ها به سطوح حمایتی، برچیده شدن صفوف فروش بسیاری از نمادها، تحرکات صندوق توسعه و برخی از حقوقی‌ها، این امیدواری وجود دارد که در نیمه دوم بازار معاملات بهتر و تهاجمی‌تری را در سمت خریداران شاهد باشیم. البته این موضوع الزاما به معنای برگشت بازار نخواهد بود و به فرض برقراری تعادل، احتمالا برای یک دوره کوتاه‌مدت معاملات نوسانی و رفت و برگشتی را در راستای کف‌سازی شاهد باشیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* خبرگزاری ژاپن گزارش داد: توافق شد که ایران مواد هسته‌ای مازاد از جمله آب سنگین و کیک زرد را از طریق عمان به روسیه صادر کند. اما یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود، گفت: روسیه این توافق را نمی‌پذیرد.

* روزنامه لبنانی به نقل از امیر قطر نوشت: ایران از درخواست خود مبنی بر حذف سپاه از لیست تروریستی صرف نظر کرده است، در مقابل، ایالات متحده با لغو تحریم‌های نفت و گاز و محدودیت‌های سوئیفت موافقت خواهد کرد. خبرنگار میدل ایست نوشت: اگر خبر درست باشد، این بدان معناست که موانع اصلی توافق برداشته شده است. (البته این خبر هنوز تائید و یا تکذیب نشده است).

* سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با بیان اینکه سفر به مسقط همسو با توسعه سیاست همسایگی دولت مردمی اهمیت زیادی دارد، گفت: تصمیم و اراده ایران و عمان ارتقای سطح روابط در حوزه‌های تجارت، حمل‌ونقل، انرژی و گردشگری است. نکته محوری قابل توجه در منطقه آن است که گفت‌وگو و همکاری بین کشورهای منطقه امنیت‌آفرین است. حضور نیروهای خارجی و بیگانه در منطقه به هیچ عنوان امنیت‌ساز نیست و حتی می‌تواند امنیت منطقه را تهدید کند.

* مهلت اولیه تعیین شده برای ثبت‌نام از جاماندگان یارانه، روز (یکشنبه) به پایان می‌رسید ولی سازمان هدفمندی یارانه‌ها از تمدید این زمان تا ۴ خرداد خبر داده است.

4) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه کانه‌های غیرفلزی کاذر با رشد خوب از ابتدای سال به قیمت‌های 1.500 تومانی رسیده بود و این روزها زیر فشار عرضه است اما پس از کمی دست به دست شدن می‌تواند موج جدیدی را در پیش بگیرد. سود کاذر تا پایان دوره 12 ماهه سال گذشته 1.168 ریال گزارش شده است. این شرکت در سال 99 به سود 1.074 ریالی رسیده بود. کاذر در فروردین فروش فوق‌العاده 385 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. و این در حالی است که فروش فروردین سال گذشته 265 میلیارد ریال بود. کل درآمد سال گذشته 3.053 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین کاذر در نخستین ماه از سال 1401 موفق شده 12 درصد از بودجه سال گذشته را پوشش دهد. محصولات نسوز شکل‌دار و بی‌شکل بیشترین وزن سبد فروش این مجموعه را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصولات در فروردین ماه با رشد 56 و 76 درصدی به نسبت میانگین نرخ فروش سال گذشته به ترتیب 147  و 99 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. با توجه به موارد مطروحه و همچنین با در نظر گرفتن رشد درآمد شرکت و نرخ فروش محصولات در فروردین ماه، انتظار می‌رود کاذر در 3 ماهه ابتدایی سال 1401 از سود خوبی برخوردار باشد.

* در گروه شیمیایی و محصولات شوینده، شپاکسا اخیرا تحت تاثیر انتظارات تورمی و افزایش نرخ محصولات شوینده، رشد نسبتا خوبی را ثبت کرده است. زیان شپاکسا تا پایان دوره 3 ماهه سال مالی 1401، (516) ریال گزارش شده است. این شرکت در مدت مشابه سال گذشته به سود 351 ریالی رسیده بود. افزایش بهای تمام شده محصولات اصلی‌ترین عامل برای افت حاشیه سود ناخالص و زیان‌دهی شرکت در 3 ماه نسخت سال شده است. شپاکسا در فروردین فروش نسبتا خوبی و در گزارش خود رقم 1.380 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. و این در حالی است که فروش فروردین سال گذشته 749 میلیارد ریال بود که نشان از رشد 84 درصدی دارد! کل درآمد سال گذشته 25.355 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین شپاکسا در 4 ماه ابتدایی از سال 1401 موفق شده 23 درصد از بودجه سال گذشته را پوشش دهد. پودر‌ها و سایر محصولات بیشترین وزن سبد فروش این شرکت تولیدی را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصولات در فرودین ماه به ترتیب  118 و 333 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. برای پیش‌بینی سود کوارتر دوم اندکی زود است اما با توجه به قطعی شدن افزایش نرخ 30 - 40 درصدی مواد شوینده، انتظار می‌رود زیان شرکت به طور تدریجی کاسته شده و حتی برای کوارتر‌های بعدی شاهد سودده شدن عملیات شرکت باشیم.

5) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) قهکمت گزارش فعالیت اردیبهشت را منتشر کرد؛ در این گزارش نرخ فروش شکر در حالیکه در ماه‌های قبل متوسط کمتر از 13 هزار تومان بوده، حالا در اردیبهشت با افزایش قابل توجهی به بالای 16.500 تومان رسیده است. باید منتظر سایر گزارشات شرکت‌های قندی بازار باشیم. سوال اینجاست که مجوز افزایش رسمی نرخ شکر ابلاغ شده است؟ یا براساس تغییرات نرخ چغندر نیازی به مجوز نیست. به نظر در صنایع مختلف بهانه‌های مختلفی برای رشد وجود دارد که شاید در مقطع فعلی که بازار زیر بار عرضه است، چندان توجهی نمی‌شود. 

ب) عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ورود خودرو به بورس‌کالا می‌تواند به قیمت‌گذاری دستوری خودرو پایان دهد و این اتفاق به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود. غلامرضا مصباحی مقدم گفت: این اقدام از جمله تصمیمات مثبتی است که در دستور کار مسوولان قرار گرفته و مزایای فراوانی دارد. مصباحی مقدم افزود: با ورود خودرو به بورس کالا، قیمت‌گذاری آن به صورت رقابتی انجام می‌شود و به تبع رقابتی شدن قیمت‌ها، تقاضای سرمایه‌ای فعلی کنار رفته و این موضوع به نفع بازار و خریداران است و به مرور می‌توان شاهد اثر مثبت اجرای این اقدام در اقتصاد کشور و صنعت خودرو باشیم.

ج) فنورد در نظر دارد سرمایه خود را از سطوح 144 میلیارد ریالی به 1.584 میلیارد ریال (معادل 1.000 درصد) از محل سود انباشته به منظور به منظور اصلاح ساختار مالی، تامین سرمایه مورد نیاز بر اساس ماده 11 دستورالعمل پذیرش سازمان بورس و جلوگیری از خروج منابع نقدی و استفاده از بخشودگی مالیاتی افزایش دهد.

د) قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: برای ارزش‌گذاری نهایی ایران‌خودرو و سایپا باید تامین سرمایه‌ها و ارزش‌گذاری اضافه ارزش بلوکی انجام و به قیمت تابلو اضافه شود. این دو سهام، سهام ارزنده‌ای روی تابلو هستند و اگر ارزش‌هایی توسط اشخاص اعلام شده، صرفا تخمین شخصی بوده است. ارزش سهام این دو شرکت خیلی بیشتر از قیمتی است که روی تابلوست و با مصوبه هیات واگذاری، ارزش نهایی تعیین می‌شود.

ه) فولاد خوزستان شفاف‌سازی زد و اعلام کرد: کاهش سهمیه برق منجر به افت 440 هزار تنی شمش فولاد و کاهش فروش به مبلغ 6.5 هزار میلیارد تومان می‌شود. این فقط تاثیر قطعی برق بر روی یک شرکت فولادی است. قطع برق و گاز صنایع در دوره های مختلف میلیاردها دلار به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24