Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شاخص کل بورس در نخستین روز هفته در شرایطی روند نزولی را تا انتهای معاملات در پیش گرفت که به رغم تحرکات مثبت و افزایش محسوس تقاضا در عمده نمادهای خودرویی، به جهت افزایش تحرکات فروشندگان در عمده نمادهای بزرگ و شاخص ساز به خصوص در صنایع کامودیتی محور، این نماگر در انتهای معاملات با افت بیش از 13 هزار واحدی در ارتفاع 1 میلیون و 520 هزار واحدی قرار گرفت. اما در سمت دیگر شاخص هم وزن تحت تاثیر ...

روی خوش خریداران به نمادهای خودرویی

بورس24 - میثم بهرامی: طی بازار امروز و در اولین روز معاملاتی هفته با تداوم ریزش قیمت کامودیتی ها در مبادلات جهانی طی روزهای پایانی هفته گذشته و همچنین کاهش هیجانات در بازار ارز و شروع اصلاح قیمتی دلار، معاملات در نمادهای بزرگ و شاخص سازی همچون نمادهای گروه فلزات اساسی و گروه محصولات شیمیایی با روندی نزولی قیمت‌ها آغاز گردید چنانکه با افت قیمت در نمادهای بزرگ و تأثیرگذار بر شاخص، از همان ابتدا شاخص کل نیز در بازه‌های منفی و با روندی اصلاحی کار خود را آغاز نمود.

از طرفی اما با قوت گرفتن اخبار و شایعات در خصوص عرضه بلوکی سهام شرکت‌های خودرو ساز و همچنین شروع طرح‌های پیش فروش در این شرکت‌ها، در نمادهای پیشروی گروه خودرو اما برخلاف کلیت بازار، شاهد آغاز روندی صعودی قیمت‌ها بودیم چنانکه در نمادهایی همچون خودرو و خپارس درنهایت معاملات در سقف‌های قیمتی و صف‌های خرید دنبال شد. در این بین در برخی نمادهای گروه بانکی نیز تحت تأثیر انتشار صورت‌های مالی و افزایش سودآوری‌ها، معاملات در بازه‌های مثبت دنبال شد چنانکه در نمادهایی همچون وبصادر و ونوین درنهایت شاهد پایان یافتن معاملات در صف‌های خرید بودیم.

باوجود افت قیمت دلار طی روزهای اخیر و هم سو با افت قیمت بسیاری از کامودیتی ها در بازارهای جهانی، معاملات در نمادهای شاخص ساز و کامودیتی محور گروه فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و همچنین نمادهای گروه محصولات شیمیایی امروز با روند اصلاحی قیمت‌ها و در بازه‌های منفی دنبال شد. از طرفی در گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی نیز باوجود نوسانات قیمت و حتی رشد نرخ‌ حامل‌های انرژی، تحت تأثیر افت قیمت دلار، معاملات به صورتی متعادل ولی در بازه‌های منفی دنبال شد چنانکه تحت تأثیر افت قیمت در نمادهای بزرگ و پرطرفدار بازار، شاخص نیز طی ساعات معاملاتی امروز با روندی نزولی کار خود را دنبال نمود.

درنهایت باوجود بازگشت اقبال سرمایه‌گذاران به برخی نمادها و گروه‌های کوچک بازار همچون نمادهای گروه خودرو و با تداوم معاملات نمادهای بزرگ و شاخص ساز در بازه‌های منفی و درنتیجه افت قیمت‌های پایانی در آن‌ها، شاخص کل با روندی نزولی و با افتی 0.85 درصد در کمترین مقدار ثبت شده و در 1520334.8 واحد به کار خود پایان داد. بیشترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز نیز 1532583.9 واحد گزارش شده است.

باوجود آغاز به کار عموم نمادهای بزرگ و شاخص ساز در بازه‌های منفی و به دنبال آن آغاز به کار شاخص کل با روندی نزولی، شاخص قیمت هم وزن اما تحت تأثیر افزایش قیمت در نمادهای کوچک گروه خودرو و بسیاری از نمادهای کوچک دیگر در گروه‌هایی همچون گروه حمل و نقل، محصولات غذایی و گروه زراعت و با توجه به حجم مبنای پایین‌تر این نمادها و درنتیجه افزایش سریع‌تر قیمت‌های پایانی در آن‌ها، در نیمه اول بازار برخلاف شاخص کل، با روندی صعودی و مثبت کار خود را دنبال نمود.

اما با افزایش حجم معاملات در نمادهای منفی بازار و درنتیجه افت هرچه بیشتر قیمت‌های پایانی در آن‌ها و باوجود تداوم تقاضا در نمادهای کوچک همچون نمادهای گروه خودرو، شاخص قیمت هم وزن نیز درنهایت از رشد باز ایستاده و در نیمه دوم معاملات با روندی نزولی کار خود را دنبال نمود. اما در پایان با توجه به رشد در نیمه اول بازار، شاخص قیمت هم وزن درنهایت با رشدی 0.09 درصد ولی با روندی نزولی به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمار معاملات بورس

نرخهای داخلی و جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در اولین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 640 نماد حدود 38 نماد با صف خرید و حدود 38 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز شنبه شاخص کل بازار سرمایه با افت 4019 واحدی معادل 0.26 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 529 هزار و 374 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 1838 واحدی معادل 0.43 درصد به سطح 424 هزار و 130 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 637 نماد حاضر، 75 نماد در صف خرید و 50 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با عقب نشینی 13058 واحدی معادل 0.9 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 520 هزار و 334 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 367 واحد افزایش معادل 0.09 درصد رشد، در مدار 422 هزار و 660 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 641 نماد حاضر، 76 نماد در صف خرید و 75 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در اولین روز معاملاتی هفته جاری، نماد سآبیک متعلق به سیمان آبیک در گروه سیمان، آهک و گچ ایستاده است. این نماد که روز معاملاتی شنبه در مدار مثبت بازگشایی شد، در ادامه و تا انتهای معاملات تحت تاثیر افزایش جو منفی در عموم نمادهای صنعت سیمان، غالباً در مدار منفی و یا حتی گاهاً در نزدیکی کف قیمتی مجاز روزانه مورد داد و ستد قرار گرفت و در نهایت نیز در محدوده منفی به کار خود پایان داد.

ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 249 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 18 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 86  درصد سهم خریداران حقیقی بود. همچنین در اولین روز معاملاتی هفته، حدود 99 درصد فروشندگان سآبیک، حقیقی بودند

برترین عرضه و تقاضای بورس

برترین تقاضا:       

در اولین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدودی 1507 میلیارد ریال بوده است.

برترین عرضه و تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد کمند با ارزش معاملات 2338 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش 6 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 4173 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.

برترین حجم و ارزش معاملات

ارزش معاملات صنایع بورسی

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای حبندرح، ورنا و خگستر بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای شپنا، فولاد و فملی بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز شنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 304 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

ورود و خروج پول حقیقی

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز شنبه 4 تیر 1401، 15 نماد با داد و ستد 2 تا 7 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، عمران‌وتوسعه‌فارس‌ ‌ با نماد ثفارس متعلق به گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات و با حجم معاملات 7 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار دوم بورس معامله می شود. در ادامه نمادهای داراب، شتولی، سپرمی، غناب، فروس، ساروج، تپمپی، حسینا، غنیلی، بکام، شکام، پشاهن، فاسمین و آ س پ در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

مقایسه صندوق های قابل معامله

نگاهی به بازار فردا:

شاخص کل بورس در نخستین روز هفته در شرایطی روند نزولی آرام را تا انتهای معاملات در پیش گرفت که به رغم تحرکات مثبت و افزایش محسوس تقاضا در عمده نمادهای خودرویی، به جهت افزایش تحرکات فروشندگان در عمده نمادهای بزرگ و شاخص ساز به خصوص در صنایع کامودیتی محور، این نماگر در انتهای معاملات با افت بیش از 13 هزار واحدی در ارتفاع 1 میلیون و 520 هزار واحد قرار گرفت. اما در سمت دیگر شاخص هم وزن تحت تاثیر افزایش تقاضا و فضای معاملاتی رو به جلو در برخی صنایع کوچک و متوسط چون غذایی ها، زراعتی ها، انبوه سازی ها، حمل و نقلی ها و برخی نمادهای بانکی و تک نمادها، در 90 دقیقه ابتدایی معاملات به روند صعودی خود ادامه داد، اما به مرور با سرایت جو منفی ایجاد شده به کل بازار این نماگر نیز رو به نزول گذاشت و در نهایت با ثبت رشد اندک 367 واحدی در ارتفاع 422 هزار و 660 واحدی ایستاد. ارزش معاملات خرد کمی از 4000 میلیارد تومان فراتر رفت و شاهد خروج حدود 300 میلیارد تومان نقدینگی توسط کدهای حقیقی از بازار سرمایه بودیم.

همانطور که انتظار می رفت پس از انتشار نامه رئیس سازمان خصوصی‌سازی به وزیر صمت و تاکید وی بر ارزشمند بودن سهام دو خودروساز بزرگ، بحث واگذاری و قیمت گذاری بلوک این دو خودروساز داغ شد و اخباری مبنی بر آنکه در این هفته باید منتظر اعلام قیمت بلوک خودروسازان باشیم، منتشر شد که همین مساله موجب افزایش محسوس تقاضا و حتی کشیده شدن معاملات نمادهای مطرح خودرویی به سقف قیمتی مجاز روزانه و صف خرید گردید. البته همانطور که در گزارش دیروز نیز بیان کردیم، با سفر جوزف بورل به ایران خوشبینی و روزنه هایی از امید در مسیر مذاکرات ایجاد شده که می‌توان تاثیر آن را در سبزپوشی صنایعی چون خودرویی، حمل و نقل و  برخی نمادهای بانکی جستجو کرد. حال باید دید با وجود قیمت گذاری های دستوری و افزایش هزینه ها، خودروسازان چه قدم هایی را برای خارج شدن از زیان انباشته قابل توجه خود برخواهندداشت؟

در سمت دیگر اما صنایع کامودیتی محور به جهت کاهش قیمت کامودیتی ها در روزهای گذشته و احتمال تاثیر آن بر وضعیت سودآوری شرکت های صادرات محور در صورت تداوم این وضع، معاملات کم رمق و رو به پایینی را تجربه کرده و معاملات امروز را در مدار منفی به پایان بردند. هرچند سطوح فعلی قیمت ها هم برای این شرکت ها جذاب هستند. البته نباید نقش وضعیت معاملات برخی محصولات در بورس کالا و انتشار صورت های مالی و گزارشات ماهانه شرکت ها را در روند ورود و خروج پول به صنایع دست کم گرفت.

به هر حال روند عرضه و تقاضا و شیب نمودار شاخص نشان می دهد که اگرچه بخشی از عرضه ها به ابتدای معاملات فردا سرایت خواهدکرد و احتمالاً معاملات در صنایع صادراتی و کامودیتی محور کم رمق و محتاطانه دنبال خواهد شد، اما از آنجا که انتشار اخبار و مواضع برجامی در این روزها می‌تواند مسیر معاملات را تغییر دهد، با توجه به گفته های جوزف بورل در خصوص از سرگیری مذاکرات در روزهای آتی، در صورت انتشار اخبار مثبت از گفتگوهای مشترک با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مطابق امروز صنایع متاثر از برجام معاملات امیدوارکننده و رو به بالایی را خواهندداشت و فضای معاملاتی را متعادلتر خواهندکرد.

در خبرها آمده است که:

بورل: مذاکرات درباره برجام را در روزهای آتی از سر می‌گیریم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: سفر من به تهران یک هدف اصلی دارد؛ این‌که بن‌بست را بشکنم و تنش‌ها را درباره مذاکرات برجام کم کنم و این‌که یک انگیزه و فرصت جدیدی ایجاد کنیم که گفت‌وگوها را روی ریل قرار دهیم.

قرار است مذاکرات را در روزهای آتی از سر بگیریم و این بن‌بست را بشکنیم. سه ماه گذشته و باید کار را تسریع کنیم. خیلی خوشحالم بابت این تصمیم که ایران گرفت و این تصمیم در تهران و واشنگتن گرفته شده است. قرار است بعد از سفر من مذاکره ادامه یابد و تیم من به عنوان تسهیل‌گر خواهند بود. (فارس)

سقف دلاری برای واردات خودرو برداشته شد

«رشیدی» عضو کمیسیون شوراهای مجلس:

آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده و در نوبت تصویب در هیئت دولت است.

طبق اخباری که بنده دارم شرط سقف دلاری برداشته شده و قرار است واردات خودرو با تعرفه انجام شود.

تاخیر در تدوین آیین‌نامه‌ای که همه موارد آن مشخص است جای نگرانی دارد؛ ما نگران هستیم که خدایی نکرده مافیا در این مورد نفوذ کرده باشد.(تسنیم)

امیرعبداللهیان: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم

وزیر خارجه ایران:

گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران داشتیم و به بورل تأکید کردیم آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم.

آنچه برای ایران مهم است نفع اقتصادی از توافقی است که در ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد از نظر دولت قابل قبول نخواهد بود.  سعی می کنیم بر مشکلات و نقاط اختلاف در مسیر گفت‌وگوهایی که از سر گرفته خواهد شد، فائق آییم.

سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به کره‌جنوبی؛ ضرورت اقدام سئول برای پرداخت بدهی ایران

«جنت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا در هفته‌های آتی به کره جنوبی سفر می کند تا با مقام های سئول درمورد موضوع‌هایی چون تحریم‌ها علیه روسیه و کره شمالی بحث و تبادل نظر کند و انتظار می رود مقامات دولت جدید سئول، از فرصت این سفر برای برداشتن گام عملی در جهت پرداخت بدهی به ایران اقدام کنند. (ایبنا)

ارزش سهام عدالت من (۴ تیرماه)

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۱ تیرماه)، ۱.۲درصد کاهش یافت.

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۳۵۲هزار تومان، ۲۷ میلیون و ۴۱هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۳۰۲هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۶۱۱هزار تومان رسیده است. (اقتصاد نیوز)

واریز مرحله سوم سود سهام عدالت جاماندگان

محمود حسنلو، معاون فناوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار:

مرحله سوم واریز سود سهام جاماندگان سهام عدالت که شماره شبای بانکی خود را ارائه و ثبت کرده اند، اواخر ماه جاری پرداخت می‌شود. (اقتصاد آنلاین)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24