Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

از آنجایی که بازار این روزها حرف خاصی برای گفتن به ویژه در بررسی صنایع ندارد، در ادامه این گزارش نگاهی به تحولات بازارهای جهانی خواهیم داشت. همانطور که مستحضر هستید، طی 2 – 3 هفته اخیر افت با اهمیتی در قیمت کامودیتی‌ها (بین 30 تا 40 درصد) رخ داده است. البته روند صعودی قیمت‌ها 2 ماه پیش خاتمه یافته بود اما افت اصلی قیمت‌ها در دو هفته اخیر رخ داده و همین عامل منجر به شدت گرفتن نگرانی معامله‌گران شده است. نکته مهم اینکه بازارهای جهانی پس از رکود جدی که در سال 2008 کلید خورد، هیچگاه ...

«به دنبال حمایت !!»

بورس24 - علیرضا باغانی:

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته مطابق با انتظار با فشار عرضه آغاز کرد. در دقایق نخست وضعیت چندان بد نبود اما رفته‌رفته فشار فروش به کلیت بازار تسری یافت تا در یک روز تلخ دیگر شاهد عقب‌گرد حدود 19 هزار واحدی شاخص و رسیدن دماسنج اصلی بازار به ابتدای کانال 1.5 میلیون واحد باشیم. در این روز شاخص هم‌وزن هم در امان نبود و او هم کاهش دمای بیش از 1 درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات کماکان ضعیف است و خبری از حمایت نیست و روند خروج نقدینگی ادامه دارد ... !!

اما از آنجایی که بازار این روزها حرف خاصی برای گفتن به ویژه در بررسی صنایع ندارد، در ادامه این گزارش نگاهی به تحولات بازارهای جهانی خواهیم داشت. همانطور که مستحضر هستید، طی 2 – 3 هفته اخیر افت با اهمیتی در قیمت کامودیتی‌ها (بین 30 تا 40 درصد) رخ داده است. البته روند صعودی قیمت‌ها 2 ماه پیش خاتمه یافته بود اما افت اصلی قیمت‌ها در دو هفته اخیر رخ داده و همین عامل منجر به شدت گرفتن نگرانی معامله‌گران شده است. نکته مهم اینکه بازارهای جهانی پس از رکود جدی که در سال 2008 کلید خورد، هیچگاه وارد رکود سنگینی نشده و همین عامل سبب شده تا بسیاری از کارشناسان انتظار یک دوره رکود جدید در اقتصاد دنیا را داشته باشند.

به نظر چند عامل در این وضعیت موثر بوده است. عامل نخست: اعمال سیاست‌های سختگیرانه فدرال رزرو در راستای کنترل نرخ بهره است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در آخرین کنفرانس مطبوعاتی که طی هفته‌های اخیر انجام داد، به این نکته اشاره نمود که کنترل و کاهش نرخ بهره مهمترین دستور کار است. البته پاول این را هم گفت که تلاش می‌شود اقتصاد آمریکا وارد رکود نشود. در این مسیر به نظر اروپایی‌ها سیاست آمریکایی‌ها را دنبال می‌کنند چراکه در کشورهایی نظیر آلمان و انگلیس نیز تورم به بالاترین سطح تاریخی رسیده است. تحلیلگران بر این باورند که افزایش نرخ بهره در اروپا طی ماه‌های آینده بی‌شک موجب ضعف رشد اقتصادی خواهد شد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی منطقه یورو امسال به 2.6 درصد و سال آینده به کمتر از 1.8 درصد خواهد رسید. لذا همین خبر باعث شده تا اقتصاددانان بیشتری سخن از رکود در سالهای پیش رو به میان بیاورند.

عامل دوم، برگشت چین به دوران قرنطینه است و این در شرایطی است که سایر کشورها در حال گذر از دوران کرونا و بازگشایی اقتصادها هستند. در واقع تحولات چین سبب ایجاد اختلال در عرضه و تقاضا شده است. ضمن اینکه تعداد معاملات مسکن دست دوم در چین کاهشی شده و یکی از دلایل اصلی افت جدی فولاد و سنگ‌آهن همین مساله بوده است. و عامل سوم مربوط به ارائه تخفیفات سنگین روسیه و دامپینگ این کشور برای فروش محصولات است.

در این بین به 3 نکته باید توجه داشت. نکته نخست اینکه، اگرچه فدرال رزرو به هر قیمتی قصد کنترل تورم را دارد اما در سوی دیگر رهبر چین تاکید بر رشد اقتصادی 5.5 درصدی دارد. لذا از آنجایی که چین بازیگر بزرگی در کامودیتی‌ها است (تقریبا نقش 50 درصدی دارد)، بعید است افت قیمت‌ها ادامه‌دار باشد، مگر اینکه بحث کرونا در این کشور تبدیل به بحران جدید شده و یا چین هم به مانند اروپا و آمریکا سیاست کنترل تورم را در پیش بگیرد.

نکته دوم بالا بودن قیمت انرژی است. طی هفته‌های اخیر در حالی قیمت فولاد (شمش بیلت) از سطوح 900 دلاری به مرز 500 دلار، سنگ‌آهن از سطوح 150 دلاری به 115 دلار در هر تن، مس از قیمت‌های 10.700 دلاری به 8.300 دلار، روی از سطوح 4.500 دلاری به 3.400 دلار، آلومینیوم از قیمت‌های 4.000 دلاری به 2.450 دلار و اوره از سطوح نزدیک به 1.000 دلاری به 500 – 550 دلار در هر تن رسید و در واقع میزان افت قیمت‌ها 30 – 40 درصد بوده که کاهش نرخ نفت طی مدت مذکور تنها 10 – 12 درصد بوده است.

در واقع بالا ماندن قیمت انرژی و عدم افت آن، می‌تواند عاملی برای بسته شدن کف قیمت‌ها باشد. بسیاری معقتدند که به دلیل کمبود گاز و اختلالاتی که روسیه تحت تاثیر درگیری با اوکراین در صادرات ایجاد نموده، اروپا را به سمت استفاده و مصرف بیشتر از زغالسنگ حرکت داده است. و همین عامل مانعی برای افت زغالسنگ خواهد بود. لذا کالایی‌هایی که در تولید نیاز به مصرف زغالسنگ‌ دارند، به دلیل بهای تمام شده بالا، افت چندانی نخواهند داشت.

نکته سوم مربوط به بازار فولاد است. طی هفته‌های آتی قیمت بیلت به سطوح کمتر از 500 دلاری هم راه یافته بود اما 508 دلار آخرین قیمت پیش از بسته شدن بازارهای جهانی بود. همانطور که می‌دانید، سهام شرکت‌های فولادی وزن با اهمیتی در نوسانات شاخص کل بورس تهران دارند. از این روی بحث قیمت این کالا در بازارهای جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی نگران افت قیمت بیلت به سطوح 400 دلاری هستند اما به این نکته باید توجه داشت که برای تولید یک تن شمش فولاد نیاز به 2 تن سنگ‌آهن و 500 کیلو کک زغالسنگ است. قیمت هر تن سنگ‌آهن حدود 115 دلار و هر تن کک زغالسنگ در حدود 400 دلار است. بنابراین برای تولید یک تن بیلت فولادی، 430 دلار کک و سنگ‌آهن مصرف می‌شود. لذا به نظر محدوده 470 – 450 دلار کف قیمت برای شمش فولاد باشد. چراکه قیمت‌های پائین‌تر برای تولید صرفه ندارد. البته در این بین ممکن است قیمت ورق از سطوح 700 دلاری به 620 – 630 دلار هم برسد چراکه مارجین بیشتری دارد.

اما در مجموع به نظر افت اصلی قیمت‌ها تحت تاثیر عواملی که اشاره شد، رخ داده و انتظار برای افت جدی بیشتر غیرمنطقی است به ویژه اینکه قیمت انرژی هم در سطوح بالایی باقی مانده است. به عنوان مثال در گذشته همیشه نرخ سنگ‌آهن حوالی 22 درصد قیمت شمش فولاد بوده و این شرایطی است که زغالسنگ در گذشته 60 درصد قیمت فولاد بوده اما اکنون قیمت آن به 75 درصد قیمت فولاد رسیده است.

برای مس ممکن است تحت تاثیر هیجانات رخ داده، یک افت دیگر تا سطوح کمتر از 8 هزار دلاری ( 7.300 – 7.500 دلار) هم داشته باشیم. روی نیز به لحاظ تکنیکی حمایت مهمی در محدوده 3.000 – 3.100 دلاری دارد. در واقع نهایت میزان افت قیمتی که می‌توان برای کامودیتی‌ها به ویژه در حوزه فلزات (در بدترین سناریو) متصور بود، حوالی 10 درصد است. مگر اینکه نفت، گاز و یا زغالسنگ نیز روند کاهشی عجیبی را در پیش بگیرند که در شرایط فعلی با توجه به وضعیت روسیه و چین و میزان تقاضای اروپا اتفاقی دور از انتظار است.

یکی از دلایل افت جدی قیمت فلزات رنگین در روز پایانی هفته گذشته، باز شدن درب انبار چین و عرضه کالاهایی نظیر مس و روی در شرایطی بود که موجودی انبارها در لندن به محدوده صفر نزدیک شده بود ! اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که حال با فرض ثبت یک افت 10 درصدی دیگر (در بدترین حالت) آیا کامودیتی‌ها به سرعت برگشت می‌کنند و می‌توانند بخش بااهمیتی از افت اخیر را پس بگیرند ؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت که عموما نوسانات (فراز و نشیب‌ها) کامودیتی‌ها در دنیا بسیار سریعتر (شارپ‌تر) از نوسانات قیمت سهام است. اما از آنجایی که سیاست‌های انقباضی سختی برای کنترل تورم در پیش گرفته شده و فدرال رزرو تحت هر شرایطی از کنترل تورم حمایت می‌کند، احتمالا پس از خاتمه یافتن کاهش قیمت‌ها، برای یک دوره میان‌مدتی شاهد روند نوسانی باشیم. منظور از روند نوسانی این است که فلزات برای مدتی در یک محدوده 10 – 15 درصدی و یا حتی 20 درصدی به شکل خنثی نوسان نمایند. مگر اینکه اتفاق جدیدی در دنیا رخ دهد و معادلات فعلی را تغییر دهد.

و اما نکته پایانی اینکه، اگرچه صنایع بزرگ تحت تاثیر افت قیمت کامودیتی‌ها متضرر می‌شوند اما به این نکته هم باید توجه داشت که برخی صنایع از این اتفاق بهره می‌برند. به عنوان مثال تایرسازان، خودروسازان، شوینده‌ها، شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی و یا شرکتی همچون ایران‌ترانسفو که مصرف‌کننده مس برای تولید ترانسفورماتور است، نفی بزرگی از این اتفاق برده و مارجین آنها به دلیل کاهش بهای تمام شده تقویت خواهد شد. لذا فارغ از وضعیت رکودی و کسل‌کننده فعلی در بورس تهران، می‌توان با کمی هوش و ذکاوت از فرصت پیش آمده بهره‌مند شد.

اما به سراغ بازار برویم. برای روز گذشته انتظار این بود که در نیمه دوم معاملات سمت تقاضا تقویت شود اما این اتفاق رخ نداد و تا ساعت پایانی بازار فشار عرضه‌ ادامه داشت. به لحاظ تکنیکی، محدوده یک میلیون و 480 الی 490 هزار واحد مهمترین سطح حمایتی شاخص خواهد بود که احتمالا برای امروز بازار به این سطح برسد. لذا باید امیدوار بود سطح حمایتی یاد شده ترمز اصلاح قیمت‌ها را بکشد؛ در غیر اینصورت باید نظاره‌گر یک افت 80 هزار واحدی دیگر باشیم ... !

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: نتیجه مهم سفر من به ایران این است که ما بن بست اخیر را حل کردیم و مذاکرات برجام از سر گرفته خواهد شد.

* به گزارش المیادین: جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مسیر سفر خود به آلمان برای شرکت در نشست کشور‌های عضور گروه ۷ تاکید کرد که ایالات متحده کماکان به بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ معتقد است.

* شمخانی گفت: به دنبال توافقی قوی، قابل اتکاء و پایدار هستیم. جمهوری اسلامی ایران بر اساس راهبرد ثابت خود و با صرف هزینه‌های مادی و انسانی قابل توجه،اقدامات کم نظیری را در حوزه‌های ذکر شده به انجام رسانده که منافع آن متوجه جهانیان بویژه شهروندان اروپایی بوده است.

* استیضاح ۴ وزیر تحویل هیات رئیسه مجلس شد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: وزرای صمت، کشور، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی از وزرایی هستند که درخواست استیضاح‌شان به هیأت‌رئیسه مجلس آمده است.

4) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه سیمانی چند روزی است که فشار عرضه بالا است اما با نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های 3 ماهه، انتظار می‌رود موج جدیدی از تقاضا را داشته باشیم. در این گروه نگاهی به عملکرد شرکت سیمان غرب خواهیم داشت. سود سغرب تا پایان دوره 12 ماهه سال گذشته 2.122 ریال گزارش شده است. این شرکت در سال 99 به سود 1.486 ریالی رسیده بود. سغرب در خرداد فروش نسبتا خوب 437 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. و این در حالی است که فروش اردیبهشت ماه سال جاری و خرداد سال گذشته به ترتیب 438 و 250 میلیارد ریال بود. کل درآمد سال گذشته 4.408 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین سغرب در دوره سه ماهه از سال 1401 موفق شده 34 درصد از بودجه سال گذشته را پوشش دهد. سیمان کیسه و سیمان تیپ 2 بیشترین وزن سبد فروش این مجموعه را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصولات در خرداد ماه به ترتیب با رشد 12 و 3 درصدی، 5.8  میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. با توجه به موارد مطروحه و همچنین با در نظر گرفتن رشد 73 درصدی درآمد‌های شرکت در مقایسه با کل فروش کوارتر ابتدایی سال 1400 و همچنین افزایش نرخ سیمان انتظار می‌رود سغرب در انتهای 3 ماهه نخست سال از سود خوبی برخوردار باشد.

* در گروه فولادی، نگاهی به فولاژ خواهیم داشت که طی مدت اخیر با اصلاح قیمت به سمت سطح حمایتی 780 تومانی حرکت کرده و فاصله چندانی با این سطح ندارد. در این نماد حجم معاملات بسیار محدود است. سود فولاژ در پایان دوره 12 ماهه سال گذشته 1.880 ریال گزارش شده است. و این در حالی است که این شرکت در سال 99 به سود 2.084 ریالی رسیده بود. فولاژ در خرداد بار دیگر فروش فوق‌العاده‌ 10.793 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این مقدار در اردیبهشت سال جاری و مدت مشابه سال گذشته 10.793 و 8.839 میلیارد ریال گزارش شده بود. کل درآمد سال گذشته 96 هزار میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین فولاژ در 3 ماه نخست سال 1401 موفق شده 34 درصد از بودجه سال گذشته را پوشش دهد. فولاد آلیاژی بیشترین وزن سبد فروش این شرکت تولیدی را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصول در خرداد ماه بدون تغییر خاصی نسبت به  ماه گذشته 330 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. با توجه به موارد مطروحه و همچنین مقدار فروش 3 ماهه نخست سال جاری که 48 درصد بیشتر از درآمد کوارتر اول از سال 1400 است انتظار می‌رود فولاژ در فصل بهار سود خوبی را رقم بزند.

5) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) مدیرعامل سایپا با حضور در مگاموتور از نزدیک از دستاوردها و پروژه‌های واحد تحقیق و توسعه این شرکت در زمینه طراحی و ساخت محصولات جدید روی پلتفرم‌های سایپا و برنامه‌های توسعه محصول این گروه خودروسازی بازدید کرد. محمدعلی تیموری در حاشیه این بازدید گفت: مگاموتور اولین و تنها مجموعه موتور، گیربکس و اکسل‌سازی در ایران و خاورمیانه است که تمام فرایندهای طراحی تا تولید را در مجموعه خود انجام می‌دهد. وی تاکید کرد: با عزمی که در مگاموتور وجود دارد به‌زودی شاهد تحولات بزرگ در قوای محرکه گروه سایپا خواهیم بود که این مهم از انتظارات سایپا از تیم تحقیق و توسعه مگاموتور است.

ب) محمد رضا فرزین؛ مدیرعامل بانک ملی ایران اعلام کرد که رئیس‌جمهور بر تسویه بدهی دولت به این بانک تاکید کرده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • داود حاجی هادی
    داود حاجی هادی

    با سلام . واقعا تحلیل عالی و کاربردی بود . درود بر شما

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24