Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس تهران معاملات سومین روز هفته را در شرایطی با افزایش فشار فروش آغاز کرد که روند افت قیمت در کلیت بازار سهام تا انتهای معاملات تداوم یافت. به گونه ای که در شرایطی که حدود 90 درصد نمادها در مدار منفی داد و ستد می شدند، تابلوی معاملاتی تنها در برخی تک نمادها سبز بود. بدین ترتیب در یک روز سخت برای بازار سرمایه، شاخص کل با بیشترین تاثیرپذیری منفی از نمادهای ...

سقوط آزاد بورس

میثم بهرامی - بورس24 : با اتمام معاملات روز یکشنبه با افزایش فشار فروش و در بازه‌های منفی و با انتقال بخشی از عرضه‌های روز معاملاتی گذشته به بازار امروز در پی تداوم ریسک های موجود در بازار همچون ابهامات برجامی، استمرار روند افزایشی نرخ بهره بین بانکی، انتشار اخبار در خصوص بورس کالا و ورود دوباره وزارت صمت به عرضه و قیمت‌گذاری محصولات و البته در پی ترس بازارهای جهانی بویژه کامودیتی ها از تصمیم احتمالی فدرال رزرو در روز چهارشنبه این هفته و احتمال افزایش مجدد نرخ بهره و بالطبع آن تداوم افت قیمت در بازارهای جهانی و در شرایطی که شاهد تداوم افت قیمت نفت خام و حامل‌های انرژی طی روزهای گذشته بودیم، معاملات امروز نیز همچون روز گذشته اما با فشار بیشتر، با افزایش حضور سهامداران در عرضه‌ها و درنتیجه افت قیمت‌ها در کلیت بازار دنبال شد چنانکه در همان ابتدا با شروع معاملات اغلب نمادهای بورس در بازه‌های منفی، شاخص از همان دقایق ابتدایی با روند نزولی کار خود را آغاز نمود.

طی بازار امروز با وجود کاهش نرخ نفت خام و حامل‌های انرژی در مبادلات جهانی و به رغم عدم نوسان منفی جدی نرخ دلار طی روزهای اخیر، معاملات در نمادهای کامودیتی محور گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی و همچنین گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی با افزایش حضور سهامداران در عرضه‌ها، در بازه‌های منفی و با افت قیمت‌ها دنبال شد چنانکه شاخص کل نیز تحت تأثیر کاهش قیمت‌های پایانی در این گروه ها، با روندی نزولی و منفی کار خود را دنبال نمود.

با افزایش هیجانات در بازار و تداوم روند نزولی شاخص کل، در نمادهای کوچک بازار و به ویژه نمادهای گروه خودرو و گروه بانکی و همچون نمادهای گروه زراعت، محصولات غذایی، سیمان، حمل و نقل و بسیاری دیگر از نمادهای کوچک، معاملات با افزایش فشار فروش و با افت قیمت‌ها دنبال شد چنانکه درنهایت در عموم نمادهای بازار معاملات در بازه‌های منفی و در بسیاری حتی در کف قیمتی پایان یافت.

البته لازم به ذکر است امروز در برخی تک نمادها تحرکات مثبتی نیز مشاهده شد که البته تعداد آنها بسیار اندک بود. به طوری که حدود 90 درصد نمادهای بازار در بازه های منفی قرار گرفته بودند. در این میان حتی بازگشایی نمادهای بزرگ و قرارگیری این نمادها در قیمت های جذاب کنونی نیز نتوانسته است از بار فشار فروش موجود در بازار بکاهد.

درنهایت اما تحت تأثیر کاهش قیمت آخرین معامله در کلیت بازار و عدم تغییر در روند کلی عرضه و تقاضا، شاخص کل با افت محسوس 1.66 درصدی معادل 24342 واحد در ارتفاع 1,439,416.81 واحدی به کار خود پایان داد. کمترین مقدار ثبت شده شاخص طی معاملات امروز نیز همین مقدار بود. از نمادها با بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل طی معاملات امروز می‌توان به نمادهای فولاد  با تأثیر 1854.77 واحد، شبندر با تأثیر 1204.76 واحد، ومعادن با تأثیر 1167.37 واحد، شستا با تأثیر 1078.79 واحد، نوری با تأثیر 1030.25 واحد و حکشتی با تأثیر 983.8 واحد اشاره نمود.

با شروع به کار بسیاری از نمادهای کوچک بازار در بازه‌های منفی و همچنین افت قیمت در نمادهای بزرگ و کامودیتی محور بازار، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل کار خود را با روندی نزولی آغاز و در بازه‌های منفی دنبال نمود. در پایان نیز با وجود تمام محرک های موجود در جهت بهبود سمت تقاضا در بازار، اما شاخص قیمت هم وزن نیز درنهایت همچون شاخص کل در بازه منفی و با افتی 2.26 درصد به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

شاخص کل

نرخهای جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در سومین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 568 نماد حدود 30 نماد با صف خرید و حدود 63 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز دوشنبه شاخص کل بازار سرمایه با کاهش 15332 واحدی معادل 1.04 درصد افت نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 448 هزار و 426 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش 6212 واحدی معادل 1.55 درصد به سطح 393 هزار و 821 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 578 نماد حاضر، 14 نماد در صف خرید و 162  نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با عقب نشینی 24342 واحدی معادل 1.66 درصد افت نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 439 هزار و 416 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 8901 واحد کاهش معادل 2.23 درصد افت، در مدار 391 هزار و 131 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 592  نماد حاضر، 22  نماد در صف خرید و 238  نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در سومین روز معاملاتی هفته جاری، نماد شپنا متعلق به پالایش نفت اصفهان در گروه فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای ایستاده است. این نماد که روز معاملاتی دوشنبه در مدار منفی بازگشایی شد، در ادامه و تا انتهای معاملات غالباً با نوسانات رو به پایین روبرو شده و در مدار منفی داد و ستد شد و در نهایت نیز در میانه دامنه نوسان و در محدوده منفی به کار خود پایان داد. ارزش معاملات این نماد در روز یکشنبه به 1181 میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که در این نماد مجموعا 183 میلیون سهم معامله شد.

نمادهای پرتراکنش

برترین تقاضا:       

در سومین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدودی 1489 میلیارد ریال بوده است.

عرضه و تقاضای بورس

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد کمند با ارزش معاملات 2638 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با کاهش 8 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 2454 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه فرآورده های نفتی بوده است.

ارزش معااملات

ارزش معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای پشاهن، لپارس و زپارس بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای شپنا، خودرو و نوری بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز دوشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 600 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

ورود و خروج پول حقیقی

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز دوشنبه 3 مرداد 1401، 15 نماد با داد و ستد 2 تا 7 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، س. فنی و مهندسی مشانیر با نماد ومشان متعلق به گروه سرمایه گذاریها و با حجم معاملات 7 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار پایه زرد فرابورس معامله می شود. در ادامه نمادهای پشاهن، دحاوی، دعبید، وپخش، لطیف، کنور، ثجوان، پکویر، وبرق، ثعتما، غدیس، سبهان، فبیرا و خدیزل در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

صندوق های قابل معامله

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران معاملات سومین روز هفته را در شرایطی با افزایش فشار فروش آغاز کرد که روند افت قیمت در کلیت بازار سهام تا انتهای معاملات تداوم یافت. به گونه ای که در شرایطی که حدود 90 درصد نمادها در مدار منفی داد و ستد می شدند، تابلوی معاملاتی تنها در برخی تک نمادها سبز بود. بدین ترتیب در یک روز سخت برای بازار سرمایه، شاخص کل با بیشترین تاثیرپذیری منفی از نمادهای فولاد، شبندر و ومعادن، با افت 24300 واحدی در ارتفاع 1,439,416.81 ایستاد. شاخص هم وزن اما عملکرد ضعیف تری داشت و با کاهش 8900 واحدی به سطح 391,131.72 واحدی رسید. ارزش معاملات باز هم در سطوح ناامیدکننده 2400 میلیارد تومان قرار گرفت و کدهای حقیقی حدود 600 میلیارد تومان نقدینگی از گردونه معاملات خارج کردند. آماری که بیش از همه از تداوم وضعیت رکودی در بازار سرمایه خبر می دهند و به نوعی تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد، پول های قدرتمند به چرخه معاملات راه نخواهند یافت.

قبلا از محرک های رشد بازار سخن گفتیم و با وجود تمامی ریسک های پیرامون شرکت ها برای تداوم سودآوری آتی، با توجه به گزارشات فصلی اغلب شرکت ها، این بازار را در قیمت های فعلی، انصافاً با ارزش و پرپتانسیل دانستیم.

اما ریسک های متعددی که در گزارشات پیشیین به طور مکرر از آنها صحبت کردیم، حالا بلای جان بازار شده اند. ریسک هایی که موجب تداوم جو بی اعتمادی به بازار سهام و تداوم وضعیت رکودی در آن شده اند.

ریسک هایی چون تداوم ریزش بازارهای جهانی، کمرنگ شدن امیدها به احیای برجام، فاصله بین دلاری نیمایی و آزاد، اتخاذ تصمیمات خلق الساعه از سوی سیاست گذاران، حاشیه های پیرامون بورس کالا و گمانه‌زنی‌ها از تغییر قوانین احتمالی در بورس کالا و البته روند افزایشی نرخ بهره بین بانکی که بر سر بازار سایه افکنده و در شرایطی که بسیاری از سهم ها زیر ارزش واقعی خود داد و ستد می شوند، سرمایه گذاران را نسبت به بورس بی اعتماد و ناامید کرده اند.

حال با توجه به روند عرضه و تقاضا و شیب نمودار شاخص به نظر می رسد که طبیعتاً بخشی از عرضه های امروز به معاملات فردا سرایت خواهد کرد. اما با توجه به قیمت های جذاب نمادهای بزرگ زیادی پس از بازگشایی، انتظار می رود که معاملات بهتر و امیدوارکننده تری را در ادامه شاهد باشیم. چنانچه این سناریوی خوشبینانه رخ ندهد، کار برای بازگشت شاخص سخت تر خواهد شد.

در خبرها آمده است که:

ارزش سهام عدالت من (۳ مردادماه)

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۱.۶درصد کاهش یافت.

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۳۰۰هزار تومان، ۲۵ میلیون و ۶۱هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۳۲۵هزار تومان رسید.

ارزش ۶۰ درصد قابل فروش هر یک از این سبدها به ترتیب به ۷ میلیون و ۹۸۰هزار تومان، ۱۵ میلیون و ۳۷هزار تومان و ۷میلیون و ۳۹۵هزار تومان رسیده است. (اقتصاد آنلاین)

آئین نامه واردات خودرو محرمانه شد؟!

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تاییدیه شورای نگهبان و موافقت دولت با واردات خودرو گفت: آئین نامه اجرایی در هیئت دولت در حال تدوین و محرمانه است، مجلس نیز از آئین نامه اطلاعی ندارد و نمی‌داند به چه شکل نوشته شده است.(انتخاب)

شرایط برخورداری تولیدکنندگان از وام با نرخ سود ترجیحی

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد:

تولید کنندگانی که در سال ۱۴۰۱ اشتغال ایجاد کنند؛ از تسهیلات بانکی با نرخ سود ترجیحی بهره مند می شوند. اگر نرخ سود مصوب ۱۸ درصد است برای تسهیلات تبصره ۱۸ که به هدف تولید و اشتغال اصابت می‌کند این نرخ نصف آن رقم یعنی ۹ درصد خواهد بود.(ایبنا)

شفافیت درآمدهای شرکت ملی نفت با ترتیبات جدید مالی

 وزارت نفت: پیش از این، شرکت ملی نفت ۱۴.۵ درصد از محل صادرات نفت یا تحویل نفت خام و میعانات به پالایشگاه‌های داخل سهم می‌برد که این درآمد خیلی شفاف نبود، اما در رابطه مالی اصلاح‌شده، اینشرکت به اندازه عملکردی که به تفکیک از تولید در میدان‌های نفت و گاز دارد، سهم خواهد برد.(مهر)

عرضه نخ، پنبه و منسوجات نبافته در بورس کالا الزامی شد

بر اساس مصوبات هجدهمین جلسه کارگروه مدیریت بازار کالاهای پایه، تولیدکنندگان نخ، پنبه و منسوجات نبافته ملزم به ثبت‌نام و اخذ کد پذیرش از بورس کالا شدند.

بر اساس مصوبات کارگروه مدیریت بازار کالاهای پایه و با توجه به تاکید وزیر صمت مبنی بر عرضه محصول‌های تولیدی در بورس کالا، مقرر شد همه تولیدکنندگان نخ، پنبه و منسوجات نبافته نسبت به ثبت نام و اخذ کد پذیرش از بورس کالا اقدام و تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کنند.(سنا)

کاهش ۴.۱ واحد درصد رشد نقدینگی نسبت به سال گذشته 

بانک مرکزی: رشد دوازده‌ماهه نقدینگی منتهی به پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ (با پایه همگن) نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (۳۹.۴ درصد)، معادل ۴.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

حجم پایه پولی در پایان خردادماه نسبت به رقم پایان اردیبهشت (۲۸.۴ هزارمیلیارد ریال) کاهش یافته و رشد ماهانه پایه پولی نیز در خردادماه سال جاری منفی (معادل ۰.۴- درصد) بوده است و همچنین رشد نقدینگی در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش یافته است.(ایرنا)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24