Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران در نخستین روز هفته نیمه تعطیل جاری، معاملات سبز و به مراتب بهتری را نسبت به روزهای گذشته پشت سر گذاشت. به گونه ای که از همان ابتدا به واسطه انتشار اخبار در خصوص آغاز مجدد مذاکرات برجامی و افزایش خوشبینی ها به انتشار اخبار مثبت از وین، در کلیت بازار به خصوص در صنایع داخلی، خریداران دست برتر را در مقابل سمت عرضه داشتند. هرچند خودرویی ها و بانکی ها در کانون توجه خریداران حقیقی گرفته و ...

ظهور نشانه های امیدوارکننده در بازار سرمایه

بورس24 - میثم بهرامی: طی بازار روز شنبه همان‌طور که انتظار می‌رفت با وجود انتشار اخبار در خصوص از سرگیری مذاکرات برجامی و افزایش خوشبینی ها نسبت به چشم انداز آتی اقتصادی و سیاسی کشور و البته با وجود محرک هایی همچون عرضه هرچند محدود خودرو در بورس کالا از سوی برخی خودروسازان شاخص و بالطبع آن افزایش امیدواری ها نسبت به حذف یا کاهش قیمت گذاری های دستوری در این صنعت و چه بسا صنایع دیگر، معاملات از همان ساعات اولیه با افزایش حضور سرمایه‌گذاران و معامله گران در سمت تقاضا و با روندی صعودی قیمت‌ها آغاز گردید. چنانکه با رشد قیمت و آغاز به کار معاملات عموم نمادها بخصوص نمادهای شاخص ساز گروه خودرویی در سقف قیمتی و یا در صف خرید، شاخص کل نیز کار خود را در بازه‌های مثبت آغاز نمود.

بدین ترتیب بازار سرمایه به اخبار شروع دور جدید مذاکرات و افزایش امیدواری ها نسبت به حصول توافق روی خوش نشان داد و در یک روز خوب و در شرایطی که خریداران حقیقی زیادی به صنایع داخلی و منتفع از برجام ترغیب شده بودند، جو مثبت ناشی از افزایش نقاضا به کلیت بازار سرمایه سرایت کرده و روند خروح نقدینگی حقیقی پس از 35 روز متوقف گردید. از نکات قابل توجه معاملات امروز صفوف سنگین خرید در نمادهای شاخص خودرویی و بانکی بود که از ابتدا تا انتهای معاملات پابرجا ماند. به گونه ای که غالباً نمادهای خساپا، وتجارت و خگستر در جریان معاملات بیشترین حجم صف خرید را دارا بودند.

البته تحرکات مثبت در نمادهای کامودیتی محور نیز تحت تاثیر جو مثبت ایجاد شده و البته با توجه به محرک های موجود در این صنایع چون افزایش نرخ نیمایی و بازگشت نسبی آرامش به بازار کامودیتی ها افزایش یافت. البته اقبال سمت تقاضا به نمادهای فلزی بیشتر بود و در صنعت شیمیایی عموماً معاملات آرام، متعادل و کم نوسانی را شاهد بودیم. چنانکه درنهایت معاملات در نمادهای بزرگی چون  ذوب به صف خرید کشانده شد و فملی نیز در میان نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت قرار گرفت. از طرفی در برخی نمادهای کوچک فلزی نیز همچون فلوله، فپنتا، فگستر، فسبزوار و ... با توجه به ماهیت و اخبار پیرامون شرکت و همچنین جو مثبت بازار، معاملات در بازه‌های مثبت و در محدوده های بالای دامنه نوسان دنبال شد.

از سویی اما با کاهش نرخ نفت خام و حامل‌های انرژی در مبادلات جهانی طی روزهای انتهایی هفته گذشته، مبادلات در عموم نمادهای کامودیتی محور گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی در بازه های منفی دنبال شد. البته در نمادهایی همچون شبهرن و شسپا، افزایش تحرکات مثبت منجر به معامله این نمادها در مدار مثبت گردید.

در عموم نمادهای کوچک نیز معاملات در مدار مثبت و با رشد قیمت ها دنبال شد. در گروه هایی چون گروه انبوه سازی، حمل و نقل، دارویی، سایر محصولات کانی غیرفلزی، لاستیک و پلاستیک، زراعت و خدمات وابسته، محصولات غذایی و نمادهای کوچک خودرویی و بانکی نیز روند رو به جلوی قیمت ها تداوم یافته و با تداوم روند صعودی شاخص کل طی این روز شاهد افزایش اقبال معامله گران و سرمایه‌گذاران به تقاضا و درنتیجه روند صعودی قیمت‌ها بودیم.

درنهایت نیز با وجود محرک های موجود، طی بازار روز شنبه بدون تغییر در روند کلی عرضه و تقاضا در کلیت بازار و با تداوم معاملات نمادهای شاخص ساز گروه خودرویی و همچنین بسیاری از نمادهای کوچک گروه بانکی، خودرویی، انبوه سازی، زراعت و خدمات وابسته و بسیاری دیگر از نمادهای بازار، شاخص کل با روندی صعودی و با رشد 0.8 درصد در بیشترین مقدار ثبت شده آن و در ارتفاع 1,448,922.63 واحد به کار خود پایان داد.

با شروع به کار و استمرار معاملات بسیاری از نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار در بازه‌های مثبت، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل کار خود را در بازه‌های مثبت و با روندی صعودی دنبال نمود چنانکه درنهایت با توجه به رشد سریع‌تر قیمت پایانی در نمادهای کوچک بازار با حجم مبنای پایین‌تر، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل با روندی صعودی ولی با ثبت عملکرد بهتر و با رشدی بیشتر معادل 1.59 درصد به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمار معاملات

2

شاخص در روزی که گذشت:

در نخستین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 612 نماد حدود 37 نماد با صف خرید و حدود 39  نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز شنبه شاخص کل بازار سرمایه با افزایش 9594 واحدی معادل 0.66 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 446 هزار و 954 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 4586 واحدی معادل 1.19 درصد به سطح 388 هزار و 641  واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 623 نماد حاضر، 92 نماد در صف خرید و 36 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با پیشروی 11562 واحدی معادل 0.80 درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 448 هزار و 922 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 6088 واحد رشد معادل 1.59 درصد افزایش، در مدار 390 هزار و 143 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 620  نماد حاضر، 135 نماد در صف خرید و 37 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در اولین روز معاملاتی هفته جاری، نماد شستا متعلق به سرمایه گذاری تامین اجتماعی در گروه شرکتهای چند رشته ای صنعتی ایستاده است. این نماد که روز معاملاتی شنبه در مدار مثبت و در نزدیکی مرز صفر تابلو بازگشایی شد، در ادامه و تا انتهای معاملات با نوسان روبرو شده و در محدوده مثبت تابلو داد و ستد شد و در نهایت نیز در مدار مثبت به کار خود پایان داد. ارزش معاملات این نماد در روز شنبه به 474 میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که در این نماد مجموعا 500 میلیون سهم معامله شد.

پرتراکنش ترین ها

برترین تقاضا:       

در نخستین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افرا و با ارزش حدودی 1559 میلیارد ریال بوده است.

 عرضه و تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد افران با ارزش معاملات 2688 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش 25 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 2663 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.

ارزش معاملات

ارزش معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای های وب، کفراح و وبملت بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای فملی، تفارس و فجام بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز چهارشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 60 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

ورود و خروج پول حقیقی

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

صندوق های قابل معامله

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران در نخستین روز هفته نیمه تعطیل جاری، معاملات سبز و به مراتب بهتری را نسبت به روزهای گذشته پشت سر گذاشت. به گونه ای که از همان ابتدا به واسطه انتشار اخبار در خصوص آغاز مجدد مذاکرات برجامی و افزایش خوشبینی ها به انتشار اخبار مثبت از وین، در کلیت بازار به خصوص در صنایع داخلی، خریداران دست برتر را در مقابل سمت عرضه داشتند. هرچند خودرویی ها و بانکی ها در کانون توجه خریداران حقیقی گرفته و عموم نمادهایشان  از همان ابتدا به محدوده های بالای دامنه نوسان و یا صف خرید کشانده شدند. البته ناگفته نماند که که اخبار عرضه هرچند محدود خودرو در بورس کالا از سوی خودرو، خساپا و خبهمن نیز به جهت انتشار سیگنال های مثبت در جهت حذف قیمت گذاری دستوری در این صنعت پرحاشیه، در تقاضای خوب خودرویی ها در معاملات روز شنبه تاثیرگذار بوده است.

بدین ترتیب در شرایطی که انتشار اخبار شروع مجدد مذاکرات برجامی، امید و خوشبینی سرمایه گذاران را به بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی افزایش داده و حال بازار سرمایه را بهتر کرده بود، خریداران در نخستین روز هفته، به وضوح جسورتر به میدان معامله آمدند. به گونه ای که صف خرید نمادهای شاخص خودرویی و بانکی تا انتهای معاملات حفظ شد. با این حال محرک های رشد بازار کم نبودند و عواملی چون کاهش نرخ بهره بین ‌بانکی از ۲۱.۳ به ۲۰.۶۴ درصد نیز در بهبود تقاضای بازار نقش داشت. البته ناگفته نماند که روند متعادل بازارهای جهانی و جبران بخشی از ریزش نرخ کامودیتی ها در هفته اخیر، در بهبود تقاضا در صنایع کامودیتی محور چون فلزات نقش داشته است.

با این حال روند افت قیمت نفت در بازارهای جهانی سبب شد تا بر خلاف کلیت بازار، عموم نمادهای پالایشی روز شنبه در مدار منفی داده و ستد شده و با افزایش نسبی عرضه مواجه شوند. بدین ترتیب تمامی این عوامل دست به دست هم دادند تا بدون تغییر محسوس در روند کلی عرضه و تقاضا، روند صعودی نماگرها تا انتهای معاملات حفظ شده و شاخص کل در یک روز خوب و امیدوارکننده، با پیشروی 0.8 درصدی در ارتفاع 1,448,922.64 واحد بایستد. شاخص هم وزن نیز با ثبت عملکرد بهتر نسبت به شاخص هم وزن، حدود1.6 درصد واحد افزایش یافت. ارزش معاملات خرد در سطح 2600 میلیارد تومان قرار گرفت و تراز نقدینگی حقیقی ها پس از 35 روز مثبت شد. به گونه ای که کدهای حقیقی حدود 200 میلیارد تومان وارد گردونه معاملات کردند.

با تمام اینها به نظر می رسد که روند امیدوارکننده فعلی در معاملات روز آتی نیز تداوم یافته و فردا معاملاتی متعادل و رو به بالا همراه با حضور سمت تقاضا را شاهد باشیم.

در خبرها آمده است که:

مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه:

یک هزار میلیارد تومان منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد

امیرمهدی صبائی، مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه از واریز یک هزار میلیارد تومان منابع به این صندوق از سوی صندوق توسعه ملی در روز جاری خبر داد و گفت: واریزی‌های صندوق توسعه ملی طبق وعده‌ها در حال انجام است.(سنا)

ابراز امیدواری اتحادیه اروپا درباره به ثمر رسیدن سریع مذاکرات وین

«پیتر استانو» سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا: زمان تلاش نهایی برای بحث درباره پیشنهاد بورل و اتخاذ تصمیم سیاسی روشن و قاطع فرا رسیده است.

مذاکرات در وین بر دستیابی به تفاهم بر اساس متن بورل متمرکز است و هیأت اتحادیه اروپا در حال تسهیل مذاکرات نزدیک بین آمریکا و ایران است.

پس از تقریباً دو سال مذاکرات فشرده، فضا برای مصالحه بیشتر برای توافق بیشتر به پایان رسیده است. امیدواریم خیلی زود به نتیجه برسیم.(فارس)

پرداخت سود ۹۰ شرکت از طریق سجام

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه:

 با پرداخت سود سهام ۱۳ شرکت در هفته نخست مرداد ماه تعداد سود‌های پرداختی از طریق اطلاعات سامانه سجام از ابتدای امسال به رقم ۹۰ شرکت رسید.(سنا)

نرخ سود بین بانکی بازهم کاهش یافت

روند نزولی نرخ سود بین بانکی در دومین هفته مردادماه نیز ادامه داشت و این نرخ در هفته منتهی به ۱۳ مرداد ماه به ۲۰.۶۴ درصد رسید.(تسنیم)

توزیع سود سهام عدالت ۲ یا ۳ بار در سال می‌شود

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت:

برآوردها نشان می‌دهد سودآوری شرکت‌های سبد سهام عدالت افزایش قابل‌توجه پیدا کرده است. تلاش داریم بازه زمانی توزیع سود را ۲ یا ۳ بار در سال کنیم. سیاست دولت شناسایی حداکثر سود و تخصیص آن است.(تسنیم)

شهرداری تهران آماده فروش املاک مازاد در بورس کالاست

شهرداری تهران از آمادگی برای عرضه املاک در بورس کالا خبر داده است. از نگاه مدیران شهرداری تهران بورس کالا بستر شفافی است که به واسطه آن، فروش املاک مازاد شهرداری میتواند در شرایط رقابتی بسیار سریع انجام گیرد.(سنا)

عراق به دنبال افزایش واردات گاز از ایران

سخنگوی وزارت برق عراق:

تولید برق در کشور نسبت به سال گذشته رشد ۲۲ درصدی داشته است. وزارت برق به تلاش خود برای افزایش حجم تولید ادامه می‌دهد.

حجم گاز وارداتی از ایران هم‌اکنون حدود ۴۳ میلیون متر مکعب است، در حالی که عراق به ۵۵-۶۰ میلیون متر مکعب نیاز دارد. مذاکرات با ایران و نیز هماهنگی وزارت نفت برای افزایش دریافت گاز ادامه دارد.(تسنیم)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24