Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته های اخیر سرمایه گذاران همواره منتظر رفع ابهام ها بوده اند و شاهد نوسان های بزرگ در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بوده ایم. همچنین شاخص دلار رشد کرده و بر نگرانی ها درباره آینده افزوده شده است. در هفته پیش رو ..

شروع هفته سرنوشت ساز برای تمام سرمایه گذاران

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بسیاری از بورس های بزرگ منفی بود و در بورس آمریکا، شاخص ها به میزان قابل ملاحظه کاهش یافتند. عامل اصلی ریسک گریزی سرمایه گذاران، گزارش نرخ تورم در آمریکا مربوط به ماه گذشته بود که روز سه شنبه منتشر شد و نشان داد نرخ تورم بالاتر از انتظارها بوده و این یعنی بانک مرکزی مجبور است در نشست هفته پیش رو و نشست‌های بعدی، نرخ های بهره را به میزان قابل ملاحظه بالا ببرد. افزایش نرخ‌های بهره به کاهش فعالیت های اقتصادی منجر می‌شود و رکود رخ خواهد داد. دو شاخص استاندارد اند پورز و نزدک در بورس آمریکا هفته پیش بدترین عملکرد را از سه ماه پیش داشتند.

یک عامل دیگر نگرانی سرمایه‌گذاران، هشدار مدیر شرکت فدکس است. هفته پیش مدیر این شرکت که در حوزه حمل و نقل فعالیت می‌کند اعلام کرد تدابیری برای کاستن از هزینه ها اتخاذ می‌کند زیرا افق اقتصاد جهان منفی است. قیمت سهام شرکت های حمل و نقل معمولا معیاری پیشرو از وضعیت بازار سهام و کل اقتصاد است. مدیر شرکت فدکس به ضعف در اقتصاد آسیا به عنوان یکی از علل اصلی دیدگاه منفی خود درباره آینده اشاره کرد.

سه شنبه هفته پیش نرخ تورم در آمریکا اعلام شد. در این گزارش آمده بود نرخ تورم ماه پیش 8.3 درصد بوده که در مقایسه با ماه ژوئیه پایین تر اما نسبت به پیش بینی ها بالاتر است. از آنجا که قیمت سوخت طی ماه گذشته کاهش چشمگیر داشت نرخ تورم باید بسیار کاهش می یافت اما چنین نشده و این عامل سبب نگرانی شده است. سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده اند که بانک مرکزی با قدم های بزرگ نرخ‌های بهره را بالا خواهد برد و وضعیت شرکت ها و اقتصاد بد خواهد شد. سه شاخص اصلی بورس آمریکا هفته گذشته هر یک حدود ۵ درصد کاهش یافتند.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو، هم داده های مهم از اقتصادهای بزرگ در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و هم روزهای سه شنبه و چهارشنبه نشست سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار خواهد شد. این نشست بیشترین اثر را بر بازارها خواهد داشت. در تقویم اقتصاد جهان فردا یک روز آرام است و گزارش‌های زیادی منتشر نخواهد شد. روز سه‌شنبه نشست سپاست گذاری بانک مرکزی چین برگزار می شود و وضعیت بخش مسکن آمریکا و تغییرات ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته اعلام خواهد شد. هفته پیش عملکرد بازار نفت کمی منفی بود و در پایان معاملات، قیمت هر بشکه نفت برنت کمی بالاتر از ۹۱ دلار قرار گرفت. در حال حاضر ضعف اقتصاد جهان مهم ترین عامل فشار بر قیمت نفت است البته سیاست‌های اوپک پلاس، تغییرات شاخص دلار و بحران انرژی در اروپا نیز بر بازار تاثیر می گذارند.

روز چهارشنبه نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می‌شود و تصمیم درباره میزان افزایش نرخ بهره هر چه باشد بازارها متلاطم خواهند شد. اگر بانک مرکزی نرخ بهره را یک درصد بالا ببرد شاهد سقوط بورس و قیمت طلا و رشد شاخص دلار خواهیم بود و اگر نرخ‌ها 0.75 درصد بالا برده شود تغییرات در بازارها خیلی شدید نخواهد بود. سخنان رئیس بانک مرکزی پس از نشست اهمیت بسیار زیادی دارد.

روز پنجشنبه نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی انگلستان برگزار می شود و وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته مشخص خواهد شد. پیش بینی شده در انگلستان نیز نرخ های بهره بالا برده می شود. بازارهای ارز همچنان بی ثبات خواهند بود زیرا هر روز رویدادهای مهم رخ می دهد که بر ارزش ارزهای معتبر تاثیر می گذارد.

روز جمعه وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای منطقه یورو، انگلستان و آمریکا در ماه جاری مشخص خواهد شد. نگرانی درباره رخ دادن رکود در اقتصاد جهان عامل اصلی عملکرد منفی بازارهای مالی و بازار مواد خام است. اگر داده ها مثبت باشد عملکرد بازارها بهتر خواهد شد اما سرمایه‌گذاران باید به یک نکته توجه داشته باشند و آن نکته این است که برخی روندهای کنونی برای مدتی طولانی ادامه پیدا خواهند کرد. برای مثال، ضعف در اقتصاد چین در ماه‌های آینده از میان نخواهد رفت. همچنین بحران انرژی در اروپا در ماه های آینده شدت پیدا می‌کند. نهادهای تحلیلگر دیدگاه مثبت درباره افق اقتصاد جهان ندارند و به همین دلیل ریسک پذیری باید بسیار عاقلانه باشد.

هفته پیش رو برای تمامی سرمایه گذاران اهمیت بالایی دارد زیرا تصمیم کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در حوزه نرخ های بهره و سخنان رییس بانک مرکزی پس از نشست بر بازارها موثر است و این تاثیر بلندمدت خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24