Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

محسن علیزاده ناظر مجلس در شورای بورس در گفت و گو بورس ٢۴ : ٢٠٠ میلیون دلار در راه بازار سرمایه است ، احتمالا به تدریج این پول وارد بورس شود... دو عضو شورای بورس به دلیل نکات قانونی ماده ١۶ قانون بازار اوراق بهادار استعفا کردند و...

جزئیات بیشتر از جلسات مهم امروز بازار سهام / تائید و بیان علت تغییر دو عضو شورای بورس

بورس24 : پس از برگزاری جلسه امروز در هیأت دولت و نشست دیگری که با حضور رئیس مجلس ، رئیس کل بانک مرکزی ، وزیر اقتصاد و دارایی ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس کمیسیون اقتصادی و اعضای این کمیسیون برگزار شد ، تصمیمات خوبی درباره بازار سرمایه اتخاذ شد.

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو ناظر در شورای عالی بورس در خصوص این جلسه و نظرات رئیس کل بانک مرکزی در جلسه روز جاری به خبرنگار بورس24 گفت: در جلسه امروز با رئیس بانک مرکزی ، وزیر اقتصاد و رئیس مجلس تصمیمات با اهمیتی درباره بازار سهام اتخاذ شد.

وی افزود : در این جلسه قرار شد یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی تا سقف ۲۰۰میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود و رئیس کل بانک مرکزی هم پرداخت این عدد را پذیرفت.همچنین مطرح شد که بانک مرکزی با ممنوعیت اعطای تسهیلات بانک به شرکت های سرمایه‌گذاری مخالف نیست و این مورد هم با موافقت رئیس کل بانک مرکزی همراه بود. از طرفی بانک ها و موسسات اعتباری هم در راستای حمایت از بازار سرمایه باید اوراق منتشر شده توسط صندوق تثبیت بازار را خریداری کنند یا اموال و دارایی مازاد خود را به سهام تبدیل کنند و در خصوص این موارد بانک ها از شمول ماده ۱۶و ۱۷قانون رفع موانع تولید معاف هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در مورد مواردی که مربوط به بانک مرکزی بود ، موافقت اخذ شده است و از زمان تصویب در شورای عالی هماهنگی اقتصادی باید اجرا شود و هر موردی که نیاز به قانون جدید و مصوبه مجلس ندارد، لازم الاجرا خواهد بود. البته شاید این ۲۰۰ میلیون دلار به تدریج به بازار سرمایه تزریق شود.

تائید و بیان علت تغییرات در شورای بورس

این عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در برابر این سوال که آیا اخبار غیررسمی در خصوص تغییرات چند عضو در شورای بورس صحت دارد ، به خبرنگار بورس24 توضیح داد : آقای شاهین چراغی به دلیل نکته حقوقی ماده ۱۶ قانون بازار اوراق بهادار از عضویت در شورای عالی بورس استعفا کردند، از طرفی از آنجایی که دبیر کل اتاق تعاون شاخصا" در جلسات شورا حضور دارند ، آقای ماشاالله عظیمی هم به همین دلیل از شورای عالی بورس رفتند.

نماینده سپیدان گفت : عضویت آقای سعید اسلامی بیدگلی با توجه به صراحت بیان شده در قانون بازار که یک نماینده از کانون نهادهای مالی باید عضو شورا باشند، در عالی ترین نهاد نظارتی بازار سرمایه ادامه پیدا می کند.

مصوبات حمایتی بورس چیست؟

گفتنی است ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز و در نشست خبر دولت، از اجرای سه مصوبه برای حمایت از بازار سرمایه خبر داد.

محمدعلی دهقان دهنوی در این خصوص بیان داشت: اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت ۵ ساله برای سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام از امروز به صورت مصوبه در بازار سرمایه اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص پیشنهادات هفته گانه دیگر بیان داشت: نخستین پیشنهاد این بود که ۸۰ درصد از درآمد ناشی از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ در حساب صندوق تثبیت وارد شود.

دومین مصوبه به منظور ترغیب شرکت های فعال در بازار سرمایه این است که چنانچه سود انباشته صرف افزایش سرمایه شود، شرکت ها به همان اندازه معاف مالیاتی می شوند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص سومین مصوبه اعلام داشت: شرکت هایی که نسبت به خرید سهام خود و زیرمجموعه هایشان در جهت حمایت از بازار با اصول شورای عالی بورس و اوراق بهادار، اقدام کنند می توانند تا ۵۰ درصد مبلغ خرید این سهام به عنوان امهال مالیاتی در یک سال منظور شود و اجازه داده می شود بخشی از این مالیات را طی یک سال نزد خود نگهداری کرده و از محل آن به خرید سهام مبادرت ورزند.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه سابق بر این، بانک ها و موسسات اعتباری به دلیل مفاد قانون رفع موانع تولید امکان سرمایه گذاری در بازار سرمایه را نداشتند، ادامه داد: به موجب چهارمین پیشنهاد، بانک ها و موسسات اعتباری می توانند از ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید به مدت سه سال معاف شوند و از منابع مالی خود از بازار سرمایه حمایت کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: پنجمین مورد این بود که در خواست شد امکان سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه فراهم شود. طبق اساسنامه این صندوق، سرمایه گذاری در بازار پولی و مالی خارجی جزء مصارف مجاز شمره شده بود، اما خواسته شد که بازار سرمایه هم مشمول موارد سرمایه گذاری صندوق شود. این مورد در دولت تصویب شد و امیدواریم در شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز تصویب شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: مطابق ششمین پیشنهاد، درخواست شده تا به صندوق تثبیت و توسعه بازار که دو نهاد حمایتی که جز ارکان بازار سرمایه هستند اجازه داده شود تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با ضمانت دولت منتشر شود و از محل این منابع سیاست های حمایتی از بازار دنبال شود.

دهقان دهنوی در خصوص هفتمین پیشنهاد گفت: افرادی که واحدهای صندوق ای تی اف پالایشی یکم و خریداری کرده بودند و در این مدت دچار ضرر و زیان شده بودند، ضرر آنها به نوعی جبران شود. به این ترتیب، از طریق واحدهای همین صندوق یا سایر سهام یا صندوق هایی که دولت برای واگذاری خواهد داشت به صورت جایزه و هبه و به اندازه زیان به افراد متضرر تعلق بگیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: برنامه سازمان بورس تقویت و توسعه بازار و ایجاد پایداری بیشتر در بازار سرمایه خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24