Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بهبود تقاضا و فاصله گرفتن نمادهای بسیاری از قیمت پایانی خود در آخرین ساعات معاملات روز گذشته، نوید بازگشت خریداران به بازار را می داد. پس از چندین روز اصلاح، همسو با افزایش قیمت دلار، خریداران به بازار بازگشته و روند شاخص تغییر کرد، هرچند عرضه ها در انتهای بازار خودنمایی کردند و از شیب رشد شاخص ها کاستند. اگرچه مشخص نبودن سیاست های اقتصادی دولت جدید و اظهارات پیرامون مسائلی چون قیمت گذاری های دستوری معامله گران را با ابهاماتی روبرو کرده است، اما تراز مثبت نقدینگی حقیقی در کنار کاهش قابل توجه ارزش صفوف فروش و افزایش تعداد نمادهای مثبت، امیدها را به بازگشت شرایط متعادل بازار افزایش داد. بدین ترتیب با توجه به موارد ذکر شده، به نظر می رسد که در صورتی که نرخ دلار کاهشی نشود خریداران فردا نیز در سمت تقاضا فعال ظاهر شده و با بازاری متعادل روبرو باشیم. با این حال نباید از افزایش نسبی عرضه در پایان وقت امروز و عرضه های آخر هفته ای غافل باشیم.

وقتی خریداران فقط ناخُنک می زنند!!

بورس24 : در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری در حالی شاهد آغاز به کار مثبت و متعادل معاملات بازار بورس بودیم، که بازار چندین روز است با نوسانات، فشار فروش و اصلاح های پی در پی شاخص روبرو بوده است. روند رو به رشد قیمت و افزایش تقاضا در اغلب نمادهای بزرگ و کوچک بازار در طول معاملات استوار ماند، به طوری که با قدرت نمایی جبهه خرید شاهد سبزپوش شدن یکپارچه بزرگان بازار همچون پالایشی ها، پتروشیمی ها، فلزاتی ها، بانکی ها و خودرویی ها بودیم. به علاوه پیشروی قیمت تا سقف قیمت موجب گردید تا نمادهای بزرگی چون نوری، بوعلی، پارسان، شبریز، وبصادر و وبملت با صف خرید معاملات را به پایان ببرند.

کوچکترهای بازار نیز هم سو با بزرگترهای بازار در مدار مثبت قرار گرفته و با اقبال روبرو شدند، هرچند که در نیمه دوم معاملات عرضه ها کمی خودنمایی کرده و از شیب افزایش شاخص کاسته شد و تک سهم هایی از گروه هایی همچون زراعت، قند و شکر، ماشین آلات و گروه های دیگر در بازه های منفی به کار خود پایان دادند، اما در روزی که کلیت بازار با اقبال خوبی از سوی سهامداران مواجه شده بود، شاخص هم وزن نیز به روند صعودی خود ادامه داد. سیمانی ها و دارویی ها از پراقبال ترین کوچک های بازار بودند. بدین ترتیب در پایان معاملات چهارمین روز هفته جاری شاخص کل با رشد 21,730 واحدی معادل 1.5 درصد در سطح 21730.06 واحد جای گرفت. شاخص هم وزن نیز با رشد 7,911 واحدی مواجه شده و در پله 451,913.75 واحد ایستاد. پارسان، نوری و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.
بهبود تقاضا و فاصله گرفتن نمادهای بسیاری از کف قیمتی خود در ساعات پایانی معاملات روز گذشته نوید بازگشت خریداران به بازار و عقب نشینی عرضه را در بازار امروز می داد. در شرایطی که به عقیده بسیاری در چندین روز گذشته بازار تحت تاثیر هیجانات و فروش های غیرمنطقی متاثر از عوامل گوناگون قرار گرفته بود، پس از چندین روز اصلاح، همسو با افزایش قیمت دلار خریداران به بازار بازگشته و امیدها به تداوم بازاری متعادل با بازگشت سمت تقاضا قوت گرفت، هرچند عرضه ها در انتهای بازار خودنمایی کردند و از شیب رشد شاخص ها کاستند. اگرچه مشخص نبودن سیاست های اقتصادی دولت جدید و اظهارات ضد و نقیض وزرا پیرامون مسائلی چون قیمت گذاری های دستوری معامله گران را با ابهاماتی روبرو کرده است، اما تراز مثبت نقدینگی حقیقی در کنار کاهش قابل توجه ارزش صفوف فروش، رشد مازاد تقاضای بازار و افزایش تعداد نمادهای مثبت که نشان از تقویت سمت تقاضا دارند امیدها را به بازگشت شرایط طبیعی و متعادل بازار پس از یک دوره نوسان و کف سازی افزایش داد.

هرچند که شاخص هنوز به کانال 1.5 میلیون واحدی بازنگشته است و در صورتی که خریداران فعال ظاهر شده و تقاضا تداوم داشته باشد ورود به این کانال محتمل است. بدین ترتیب با توجه به موارد ذکر شده، به نظر می رسد که در صورتی که نرخ دلار کاهشی نشود خریداران فردا نیز در سمت تقاضا فعال ظاهر شده و با بازاری متعادل روبرو باشیم. با این حال نباید از افزایش نسبی عرضه در پایان وقت امروز و عرضه های آخر هفته ای غافل باشیم و در خریدهای خود احتیاط به خرج بدهیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24