Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بازدهی ماهانه هفت «فیکس اینکام» منفی شد!

نتیجه الزام صندوق های با درآمد ثابت به خرید سهم

بورس24 : در سال های گذشته تا پیش از جو هیجانی بازار سرمایه که در سال 99 به وجود آمد صندوق های با درآمد ثابت می توانستند در بازار سهام سرمایه گذاری کنند اما در شرایط بازار صعودی ، سازمان بورس و اوراق بهادار به این صندوق ها الزام کرد که به منظور تلطیف عطش بازار، سهام خود را بفروشند و این صندوق ها نیز اقدام به فروش کردند اما بخشی از سهام خود را نگاه داشتند.

پس از ریزش بازار و تعدیل قیمت سهام، هیات مدیره وقت سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب کرد که صندوق های با درآمد ثابت باید سهام بخرند!

در ابتدا مصوب شد تا صندوق ها حداقل 3 درصد و حداکثر 15 درصد از ارزش پورتفوی خود را سهام بخرند اما بعد این میزان به 25 درصد نیز افزایش پیدا کرد.

خرید بی محابای سهام شرکت ها توسط صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در شرایطی انجام شد که عمده پیش بینی ها این بود که بازار سرمایه بیشتر از این ها نمی ریزد و قیمت ها در آن مقطع واقعا ارزنده است. اما به رغم ارزنده بودن قیمت بسیاری از سهم ها دیدیم که تداوم روند منفی، شرایط بازار را وارد رکودی کرده که پس از گذشت 17 ماه از دوره اصلاح بازار هنوز هم نمی توان پایانی قطعی برای آن متصور بود.

در این میان سرمایه گذارانی که سهام خود را در بازار فروختند و باقیمانده پول خود را با خاطره تلخ ضرری که از ریزش بازار متحمل شده بودند به قصد کسب بازدهی کم ریسک به صندوق های با درآمد ثابت تزریق کردند، باز هم تحت تاثیر جو منفی بازار قرار گرفتند. گویی اهالی بازار سرمایه هر جا می روند بختشان را نیز با خود می برند!

بر اساس آمار مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (فیپیران) بازدهی ماهانه 7 صندوق با درآمد ثابت به نام های گسترش فردای ایرانیان، گنجینه داریوش، پیشگامان سرمایه نوآفرین، گنجینه الماس بیمه دی، مشترک صنعت و معدن، توسعه سرمایه نیکی و مشترک البرز منفی شده است. بازده ماهانه این 7 صندوق از منفی 0،11 درصد تا منفی 3.18 درصد بود که بیشترین بازدهی منفی به گسترش فردای ایرانیان و کمترین بازدهی منفی به مشترک البرز تعلق دارد.

در دوره سه ماهه نیز بازدهی صندوق های گنجینه داریوش منفی 1.62 درصد، پیشگامان سرمایه نوآفرین منفی 0.97 درصد و توسعه سرمایه نیکی منفی 0.18 درصد بود.

تاریخ آغاز فعالیت گنجینه داریوش 26 آبان 98، پیشگامان سرمایه نوآفرین پیشگامان سرمایه نوآفرین 16 شهریور 98 و توسعه سرمایه نیکی 17 فروردین 95 ثبت شده است.

صندوق سرمایه گذاری پیشگامان سرمایه نوآفرین در دوره های شش ماهه و سالانه نیز با بازدهی منفی 1.73 درصد و 2.31 درصد مواجه شده است.

با توجه به این که صندوق های با درآمد ثابت بخشی از منابع خود را به سهام اختصاص داده اند و بازار سرمایه ماه هاست که در شرایط منفی به سر می برد، شاهد کاهش ارزش دارایی های این نهادهای مالی هستیم.

این موضوع می تواند ماهیت درآمد ثابت بودن این صندوق های را زیر سوال ببرد. تا کنون تعداد انگشت شماری از این صندوق ها با بازدهی منفی مواجه شدند اما با تداوم شرایط کنونی بازار تعداد بیشتری از این این صندوق ها در خطر خواهند بود.

صندوق بادرآمد ثابت

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24