Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

گفت و گوی بورس 24 با عباس کشوری مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه

آیا شاخص بورس سه برابر می شود؟

بورس24 : باری دیگر شنیده ها در خصوص افزایش نرخ تورم، گرانی اقلام اولیه، نوسانات ارز، افزایش نرخ سکه و... بیش از گذشته به گوش می رسد و چاشنی بازار سرمایه و رمز ارزها نیز به آن اضافه شده به طوری که برخی خبرها حاکی  از رسیدن شاخص به 4 میلیون واحد بوده و همین نکته جذابیت بورس در مقابل رمز ارزهای قرمز رنگ را چند برابر کرده است.

این که شاخص رشد تجربه کند؛ مطلوب به شمار می رود اما فعالان بازار سرمایه و سهامداران خرد طعم تلخ سال 99  را فراموش نکرده و خواهان اصلاح بازار و معاملات به دور از حاشیه هستند. به همین منظور بورس24 گفت و گویی را با عباس کشوری مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه انجام داده تا کمی درخصوص روند بازار به شفافیت برسیم.

برخی از تکنیکالیست ها پیش بینی کرده اند؛ با نرخ تورم کنونی شاخص بورس به 4 میلیون واحد خواهد رسید. آیا رشد 3 برابری شاخص در این شرایط منطقی به شمار می رود؟

در نگاه اول، هیچ پرواز بلندی را به جهت تضمین رشد 3 برابری شاخص بر مبنای تکنیکال را منطقی نمی دانم.  اما منطقی که بر اساس آن بتوان اظهار نظر داشت؛ همان ارزش گذاری بازار، سهام، گروه  و صنایع مرتبط است که تحلیلی بنیادی دارد.

یعنی باید به بازار امروز، نگاهی بنیادی داشت؟

بله.  به همین منظور و با تکیه بر تحلیل بنیادی و ارزش ذاتی سهام شرکت ها، بعید به نظر می رسد که رشد 3 برابری ارزش بازار تایید شود؛ زیرا با بررسی نحوه و میزان  اثرگذاری متغییرها چنین موردی منطقی نیست.

برای مشاهده آینده بورس ایران روی لینک کلیک کنید.↪️

برای بازبینی و پیش بینی باید به سراغ چه گزینه هایی رفت؟

این مهم در بازه های گوناگون قابل تفسیر است. در کوتاه مدت و در فاز اول باید گفت که در فصل مجامع و شرکت های EPD محور هستیم که سود واقعی دارند و همین نکته به رشد شاخص در این بازه زمانی منتج خواهد شد

چه عواملی اثرگذار بیرونی  در بازه میان مدت، بر روند بازار دخیل هستند ؟

افزایش نرخ ها به واسطه حذف ارز 4200 تومانی می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد و اگر اتفاق قابل توجهی رخ ندهد شاخص می تواند تا یک میلیون 700 الی یک میلیون و 800 واحد حرکت کند . اما بعد از این موضوع و با آغاز فصل تابستان و از بین رفتن برخی ابهامات در مورد توافقات و البته اثرگذاری وضعیت برق صنایع، به شکل صحیح تری می توان اظهار نظر داشت.

اثرگذاری مذاکرات برجام را چگونه ارزیابی می کنید؟

در صورت عدم توافق، احتمال کسری بودجه  و فشار اوراق وجود دارد. نرخ بهره نیز روندی افزایشی به خود خواهد گرفت و قطعا در این شرایط بازار سرمایه تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین بعد از فصل مجامع در خصوص روند حرکتی بازار، بهتر و دقیق تر می توان میتوان به نتیجه رسید.

با توجه به نرخ تورم کنونی بسیار از کسب و کارها تعطیل می شوند؛ با فرض ادامه چنین شرایطی، آینده بورس را چگونه می بینید و آیا روند صعودی محتمل خواهد بود؟

این موضع تا حدودی اثر خواهد داشت زیرا سمت تقاضا تحریک می شود .اما معمولا متناسب با رشد هر سهم و همسو با افزایش نرخ ها، تورم ناشی از رشد هزینه را خواهیم داشت. قطعا این اتفاق می افتد بنابراین کسب و کارها به واسطه افزایش نرخ ها قابلیت ماندگاری و سودآوری را خواهند داشت.

برای اطلاع از خبر های بورس امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

نقطه قوت بازار سرمایه در مقابل افزایش نرخ تورم چه متغییر و عاملی می تواند باشد؟

شرکت های بازار سرمایه، صادرات محور هستند و بر اساس منطق بازارهای جهانی حرکت می کنند. همچنین عمده بازار سرمایه نیز شرکت های نفتی و پتروشیمی هستند که تحت تاثیر قیمت ها و نرخ جهانی است. قطعا نوسانات نرخ ارز تاثیرگذار خواهد بود و در شرایط فعلی به شکل کوتاه مدت سود آور  به شمار می رود. بنابراین امکان نابودی کسب و کارهای بازار سرمایه وجود ندارد و می توانند رشد خوبی داشته باشند. قالب بازار سرمایه نیز شرکت های فرآورده های نفتی و صادراتی بوده و این شرکت ها چندان از شرایط داخلی تاثیرپذیر نبوده و به رشد خود ادامه می دهند.

دراین شرایط بورس می تواند از دارایی مردم مقابل تورم حمایت کند؟

تضمین در بازار سرمایه، معنا و مفهومی ندارد و حضور در بورس یک ریسک به شمار می رود به طوری که در ازای ریسک، پاداش ارائه می شود. اما در یک نظر کلی می توان گفت که این حمایت در بلند مدت وجود دارد و بازار سرمایه باید پیش رو باشد. اما در کوتاه مدت با نوسان روبه رو خواهیم بود و دوره ای نیز رکود هم خواهد داشت.

در نهایت چه شرایطی را برای سهامداران خرد و مردمی متصور هستید؟

این بازار به دلیل همبستگی با شاخص های اقتصادی و همسو بودن روند با آن ها، در بلند مدت به ارزش دارایی منتهی می شود.

برای مشاهده علت افت بازار بورس  روی لینک کلیک کنید .↪️

برای عموم مردم پیشنهادی دارید که تجربه سال 99 تکرار نشود؟

فکر می کنم آن اتفاق دیگر رخ نخواهد داد و محتمل نیست. از این رو توصیه به سرمایه گذاری غیر مستقیم دارم و سرمایه گذاری در این بازار از طریق صندوق ها و شرکت های سبدگردان انجام شود. البته یک موضوع جای نگرانی دارد. علی رغم اینکه تعداد شرکت های سبدگردان افزایش پیدا کرده است؛ اما هنوز تجربه لازم در صندوق ها وجود نداشته و این بخش  به بلوغ لازم نرسیده  به همین منظور ، نهادهای  ناظر تامل بیشتری داشته باشند و بر مباحثی همچون آموزش و فرهنگ سازی نظارت بیشتری اعمال کنند.

آیا نظارت از سوی نهادهای بالا دستی و دولتی را مثبت می دانید؟

بحث نظارت همواره مهم ارزیابی می شود ولی  بهتر است که به معنای دخالت نباشد. نهاد ناظر باید از حبابی شدن صنایع جلوگیری کند. بر پول های تزریق شده طی بازه زمانی کوتاه مدت نظارت داشته باشد و به مباحث شفافیت بیشتر توجه کند و در  نبود سیاست گذاری دستوری، ارامش بر بازار را حاکم سازد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • علیرضا جولانی
    علیرضا جولانی

    بسیار عالی بود .

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24