Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

واگذاری ها همچنان کامل نیست علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه در واکنش به عرضه اولیه سهام ددانا در خصوص اهمیت خروج نظام بانکی کشور از بنگاه داری و حرکت ارزنده بانک ملی در عرضه سهام این شرکت دارویی گفت...

یک کارشناس بازار سرمایه: مدل واگذاری شرکت های بانک ملی خوب و قابل تامل است، اما...  

بورس24 : علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه در واکنش به عرضه اولیه سهام ددانا در خصوص اهمیت خروج نظام بانکی کشور از بنگاه داری و حرکت ارزنده بانک ملی در عرضه سهام این شرکت دارویی گفت:  قطعا عرضه سهام تحت مالکیت دولت که مقصد خصوصی شدن را طی می کند زمانی حائز اهمیت است و اعتبار می یابد که همه سهم عرضه شوند، یعنی دولت مدیر نباشد. اینکه بخشی از سهام دست دولت یا شخصیت های حقوقی وابسته به دولت باقی بماند بیشتر تامین مالی دولت از مردم به نام خصوصی سازی است، لذا تا اینجای کار قابل پذیرش نیست. 

وی خاطرنشان کرد: اما مساله درباره شرکت های زیر مجموعه بانک ملی به قدری متفاوت است، چرا که این شرکت ها پیشرو در خصوصی سازی هستند، ضمن اینکه بانک ملی تلاش کرده تا عرضه های خوبی در بورس داشته باشد و برای شفاف سازی نیز بسیار کوشش کرده است. در مجموعه شرکت ها و بانک های دولتی شاید بتوان گفت مدل واگذاری شرکت های بانک ملی خوب و قابل تامل است اما واگذاری ها همچنان کامل نیست. 

وی در این باره تصریح کرد: شفاف سازی صورت های مالی در این موضوع بسیار حائز اهمیت است و اولین گام مهم و بلند برای حرکت به سمت خصوصی سازی و خروج بانک ها از بنگاه داری به شمار می رود. با توجه به اینکه اصلی ترین ماموریت نظام بانکی در سراسر دنیا شرکت در فعالیت های مختلف در حوزه فاینانس و تامین مالی و حمایت مالی از کسب و کارهای سود آور است، بنابراین تنوع فعالیت های بانکی مانع سرمایه گذاری مستقیم بانک ها می شود، چرا که بانک ها با تامین پروژه ها سرمایه گذاری کرده اند.

باغانی در ادامه افزود: با توجه به اینکه ساختار اقتصاد ما دولتی است این حرکت بانک ملی برای عرضه این شرکت دارو سازی قابل تقدیر است. چرا که بستر ساز حرکت به سمت خصوصی سازی است. بنده بر این باورم قطعا شرکت داروسازی دانا حداقل پنجاه قلم دارو تولید می کند، این شرکت به دلیل تامین دارو که نیاز اصلی برای تامین سلامت مردم به شمار می رود نباید مثل سایر خصوصی سازی های دولت صد درصد به بخش خصوصی که صلاحیت آن چندان تایید نشده واگذار شود. 

باغانی دراین باره توضیح داد: فقدان صلاحیت در خریداران شرکت هپکو این شرکت را تبدیل به ویرانه کرد. مادامی که هپکو تحت مدیریت دولت بود بزرگترین تولید کننده ماشین آلات راهسازی خاورمیانه به شمار می رفت. بنابراین در موضوعات حساس مثل دارو سازی نباید از یک زاویه دید فقط شعار دهیم. ذبیل اینکه بانک ها بنگاه داری می کنند این است که در صنایع مختلف بخش خصوصی توانمندی ایجاد نکرده ایم. در بخش دارو تجربه های موفقی مثل دارو سازی عبیدی اتفاق افتاده اما نمی توان بخش دارو را انحصاری کرد چرا که بازی با سلامت و درمان مردم شوخی بردار نیست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد در حال حاضر تنها راهکار در دسترس، ایجاد شفافیت و عرضه بخشی از سهام شرکت های تحت مدیریت بانک ها در بورس است. اما در بخش دارو سازی بنده بر این باورم مدیریت سهام عرضه شده بهتر است همچنان دست حاکمیت و دولت باقی بماند.  

منبع خبر: انتخاب

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24