به گزارش کدال نگر بورس ۲۴، شرکت الکتریک خودرو شرق با نماد «خشرق» در تابلوی بازار سرمایه ایران، صورتهای مالی سهماهه منتهی به خردادماه سال ۱۴۰۴ را منتشر کرد.
به گزارش کدال نگر بورس24 ، شرکت الکتریک خودرو شرق با نماد «خشرق» در تابلوی بازار سرمایه ایران، صورتهای مالی سهماهه منتهی به خردادماه سال ۱۴۰۴ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش رسمی که از طریق سامانه کدال در دسترس قرار گرفته است، این شرکت توانسته طی سه ماه نخست سال مالی جاری درآمد عملیاتی قابل توجهی به مبلغ ۱۵۶۴ میلیارد تومان شناسایی کند. این رقم در مقایسه با درآمد عملیاتی ۱۰۰۹ میلیارد تومانی که در دوره مشابه سال گذشته به ثبت رسیده بود، حاکی از رشد چشمگیر ۵۵ درصدی است.
در همین حال، بهای تمامشده تولیدات یا خدمات شرکت نیز همگام با درآمدها، رشد ۵۵ درصدی داشته است که نشاندهنده افزایش هزینهها، علیرغم رشد فروش میباشد. با این وجود، عملکرد شرکت در زمینه سودآوری همچنان مثبت بوده است. سود ناخالص این مجموعه در پایان این دوره مالی به ۱۰۴ میلیارد تومان رسید که نسبت به سهماهه مشابه سال قبل، ۴۸ درصد رشد را نشان میدهد.
بررسی عمیقتر صورتهای مالی نشان میدهد که سود عملیاتی (که حاصل کسر سایر هزینهها و درآمدهای عملیاتی از سود ناخالص است) نیز تا پایان خردادماه ۱۴۰۴ با ثبت رقم ۲۳ میلیارد تومان، رشد ۱۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال پیش تجربه کرده است. این امر نشان میدهد که شرکت، علاوه بر کنترل هزینهها و بهینهسازی عملکرد عملیاتی، موفق به تثبیت جایگاه خود در بازار و حفظ روند رو به رشد درآمدزایی شده است.
از سوی دیگر، سود خالص شرکت—یعنی سودی که پس از کسر کلیه هزینهها، مالیاتها و سایر اقلام غیرعملیاتی باقی میماند—با رشد ۷۵ درصدی از ۲ میلیارد تومان در سال گذشته به ۳ میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس، شرکت توانسته است دوره سهماهه نخست سال مالی ۱۴۰۴ را با رشد قابل توجهی در تمامی شاخصهای سودآوری به پایان برساند.
همچنین لازم به ذکر است که آخرین سرمایه ثبتشده شرکت ۴۰۳ میلیارد تومان گزارش شده است که با احتساب سود محققشده، میزان سود هر سهم (EPS) برای این بازه زمانی برابر با ۸ ریال محاسبه میشود؛ رقمی که برای سهامداران شرکت میتواند شاخص مهمی جهت ارزیابی عملکرد مالی و ترسیم افقهای آتی سازمان باشد.
در مجموع، گزارش مالی سهماهه «خشرق» نشان از تداوم روند صعودی رشد درآمدها و سودآوری این شرکت دارد، هرچند افزایش بهای تمامشده در کنار رشد فروش، موضوعی است که باید به شیوه مدیریت آن در دورههای آتی توجه ویژه داشت تا سودآوری شرکت همچنان پایدار بماند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.