Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در جلسه مجمع شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی این مجمع یکی از بی سابقه ترین مجامعی بود که در طول عمر فعالیت این شرکت در بورس اوراق بهادار برگزار شده چراکه در حالی این شرکت با بازدهی بیش از ٣۵٠ درصدی طی سال ٩٢ به این مجمع وارد شد که سود تقسیمی شرکت از ١۴٠ میلیارد ریال سال ٩١ به ۶۵٠٠ میلیارد ریال در سال مالی ٩٢ افزایش پیدا کرده و نکته مهمتر آنکه حداکثر سود قابل تقسیم شرکت در مجمع فوق بین سهامداران توزیع شد...

بهترین مجمع «وبانک» و رضایت سهامداران

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (سهامی عام) رأس ساعت 10:00 روز یکشنبه مورخ 93.04.29 درمحل تالار اندیشه واقع در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای شیخی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان محمد باغستانی و حجت اله قاسمی و به دبیری آقای مورخ معاونت مالی اداری شرکت تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس آقای روشن قلب و نماینده سازمان حسابرسی جناب آقای دادش زاده نیز در جلسه حضور داشتند.

 

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای دکتر حنیفی مدیر عامل شرکت و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

  1. تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی1392.12.29
  2. تقسیم 1000 ریال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم
  3. انتخاب موسسه حسابرسی سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت
  4. انتخاب روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

همچنین اعضای هیأت مدیره شرکت به شرح ذیل به مدت دو سال انتخاب شدند:

  1. بانک ملی ایران
  2. شرکت ملی مسکن و صنایع ساختمانی
  3. شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی
  4. شرکت خدمات مدیریت توسعه نگاه پویا
  5. شرکت خدمات مدیریت سرمایه مدار

پیام هیأت مدیره

ارزیابی عملکرد سال گذشته به صورت کاملاً مشهود نمایانگر روند رو به رشد همراه با بهبود ساختارهای مالی و عملیاتی شرکت می باشد. به گونه ای که در سال مالی مورد گزارش همراه با افزایش مجموع درآمدها و به تبع آن افزایش EPS، ارزش روز شرکت در بازار بورس نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته است. ضمن اینکه افزایش سرمایه در جهت اصلاح ترکیب سبد سرمایه گذاری ها و آماده سازی برخی از شرکت های زیرمجموعه جهت پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران در دستورکار قرار گرفته و در حال انجام می باشد.

هیات مدیره شركت معتقد است كه امانت دار سهامداران محترم بوده و به منظور حفظ و حراست امانت واگذار شده ، وظیفه خود می داند كه از هیچ كوشش و تلاشی دریغ نورزیده و در راستای تحقق این هدف و به منظور ادامه روند پویایی و موفقیت شركت و استفاده بهینه از موقعیت های بازار سرمایه و همچنین بازار گردانی سهام گروه و افزوده حجم سرمایه گذری ها اقدامات اساسی لازم را به عمل آورده و برنامه ریزی های خود را بر اساس رضایت مندی، حفظ و ارتقای منافع و ثروت سهامداران بنا نهاده است.

هیات مدیره شركت معتقد است تمامی افتخارات و موفقیت های كسب شده در سایه حمایت بی دریغ و به پشتوانه سهامداران محترم حاصل شده است. در همین راستا تعامل مطلوب و بیان انتقادات سازنده شما سهامداران محترم مطمئناً راه موفقیت هرچه بیشتر ما در آینده خواهد بود.

امید است با توسل به ذات القدس باری تعالی با برنامه ریزی اصولی و فعالیت و كوشش مستمر كلیه مدیران و كاركنان، شاهد اجرای دقیق برنامه های از پیش تعیین شده بوده و رشد و شكوفائی شركت و افزایش ثروت سهامداران را در سال های مالی بعد به ارمغان آوریم.

اعضای هیأت مدیره

حاشیه مجمع:

به گفته اغلب حاضرین در جلسه مجمع شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی این مجمع یکی از بی سابقه ترین مجامعی بود که در طول عمر فعالیت این شرکت در بورس اوراق بهادار برگزار شده چراکه در حالی این شرکت با بازدهی بیش از 350 درصدی طی سال 92 به این مجمع وارد شد که سود تقسیمی شرکت از 140 میلیارد ریال سال 91 به 6500 میلیارد ریال در سال مالی 92 افزایش پیدا کرده و نکته مهمتر آنکه حداکثر سود قابل تقسیم شرکت در مجمع فوق بین سهامداران توزیع شد.

همچنین به گفته دکتر حنیفی مدیر عامل شرکت، قرار است تا به منظور کسب رتبه اول میزان سرمایه در بین دیگر هم گروهی ها سرمایه شرکت از 6500 مییارد ریال به 15000 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کند که ممکن است این رقم حتی به 20000 میلیارد ریال نیز تغییر یابد.

تاریخچه شرکت

شركت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (سهامی عام) در تاریخ 1370.11.20 به صورت شرکت سهامی عام تاسیس و در تاریخ 25 فروردین ماه 1371 تحت شماره 89584 در اداره ثبت شركت ها و موسسات غیر دولتی به ثبت رسیده است و در سال 1389 نام شركت به شركت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی تغییر كرد.

موضوع فعالیت شرکت:

فعالیت اصلی شركت طبق ماده 3 اساسنامه عبارت است از:

  1. بررسی، مطالعه، ایجاد و توسعه، راه اندازی و سرمایه گذاری و مشاركت انواع طرح ها و پروژه های تولیدی و بازرگانی و خدماتی و مهندسی و ساختمانی در بخش های مختلف اقتصادی و اداره آنها.
  2. تشكیل و تأسیس انواع شركت های تولیدی و صنعتی، خدماتی و مهندسی، بازرگانی و ساختمانی و مبادرت به هر گونه مشارکت با انواع شركت های مذكور .
  3. بازسازی، نوسازی، اداره و نگهداری، اصلاح، توقف، توسعه، ادغام و انحلال انواع شركت ها و مؤسسات اقتصادی داخل و خارج از كشور.
  4. آماده كردن شركتهای مورد سرمایه گذاری به منظور فروش سهام آنها در بورس اوراق بهادار یا خارج از بورس و همچنین فراهم نمودن امكانات لازم جهت ورود و پذیرش شركت ها در بورس اوراق بهادار و مشاركت و سرمایه گذاری با شركت ها و بنگاه های اقتصادی خارجی با رعایت مقررات مربوطه .
  5. استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانك ها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج از كشور و همچنین انتشار اوراق مشاركت و خرید و فروش كلیه اوراق بهادار و سهام شركت های داخلی وخارجی.
  6. انجام كلیه معاملات سهام و ارائه خدمات سرمایه گذاری و مبادرت به كلیه فعالیتهای مالی و پولی در بازارهای پول و سرمایه و خرید و فروش كالا و اموال منقول و غیر منقول و اداره وجوه امانی حسب درخواست متقاضیان.
  7. تأمین كلیه خدمات مورد نیاز شركتهای تحت پوشش اعم از مالی و غیر مالی و همچنین ارائه خدمات مدیریتی و مشاوره ای و طراحی سیستم و بازاریابی به منظور تسهیل و افزایش كارآیی آنها و یا به منظور سرمایه گذاری جدید و طرحهای توسعه و تكمیل چه از طریق مشاركت و یا مباشرت و تأیید و قبول هرگونه ضمانتنامه و یا تعهد نامه جهت سازمانها و شركت های تابعه و تحت پوشش .
  8. اخذ و اعطای هرگونه نمایندگی در داخل و خارج از كشور و اخذ موافقت نامه اصولی و هرگونه مجوزهای دیگر به منظور اجرای طرحهای تولیدی و صنعتی جدید و یا توسعه و تكمیل و تشكیل شخصیت حقوقی لازم برای این منظور.
  9. انجام كلیه عملیات مجاز كه بطور مستقیم و غیر مستقیم برای تحقق اهداف شركت مفید بوده ویا در جهت اجرای موضوع شركت ضرورت داشته باشد از قبیل حق لعملكاری كمیسیونری و غیره.

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

وضعیت معاملات و قیمت سهام

شركت در تاریخ 1374.06.26 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه واسطه گری های مالی با نماد "وبانک" درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 1374.06.26 مورد معامله قرار گرفته است. هم اكنون با توجه به تغییرات اعمال شده در صنایع بورس، شركت در گروه چند رشته ای صنعتی قرار دارد.

حجم معاملات سهام شرکت

طی دوره مورد گزارش، معاملات خرد و بلوك بورس اوراق بهادار تهران 189.7 میلیارد سهم به ارزش 964.2 هزار میلیارد ریال بوده است (به ترتیب 1.75 برابر و 3.4 برابر افزایش نسبت به سال گذشته) و گروه شركت های چند رشته ای صنعتی با ارزش بازار 296.042 میلیارد ریال (99.8 درصد افزایش نسبت به سال گذشته) معادل 7.7 درصد از ارزش کل بازار بورس اوراق بهادار تهران را به خود اختصاص داده است.

در سال 1392 ، طی 188 روز تعداد 1,413 میلیون سهم از سهام شركت به ارزش 6.772 میلیارد ریال (معادل 6.85 برابر، ارزش ریالی معاملات در سال 1391) و در 135.994 دفعه مورد معامله قرار گرفته است گردش سهام نسبت به كل سهام شركت 31.4 درصد می باشد و به طور متوسط روزانه تعداد 7.517.924 سهم از سهام شركت داد و ستد شده است.

رتبه کیفیت افشاء و نقدشوندگی

تعداد روزهای معاملاتی شركت در سال 1392 ، معادل 188 روز بوده كه نسبت به 192 روز در سال قبل روند كاهشی داشته است. ضمن اینكه رتبه كیفیت افشاء و اطلاع رسانی شركت بر اساس آخرین رتبه بندی مربوط به 1392.12.29 در بین شركت های پذیرفته شده در بورس (تعداد 296 شركت) در جایگاه 176 و در بین شركت های بازار اول (تعداد 110 شركت) در جایگاه 59 بوده است كه به نسب سال گذشته به جایگاه بالاتری دست یافته است.

میزان دستیابی به اهداف و دستاوردهای مهم شرکت در سال 1392

با ملاحظه شرایط عمومی اقتصاد كشور، می توان مبانی مناسبی را به منظورشناخت محیط فعالیت شركت، طی سال مالی مورد گزارش ارائه داد با توجه به رشد درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها به میزان 90درصد نسبت به سال قبل و همچنین بهبود فعالیت های و فرآیندهای تصمیم گیری منجر به افزایش 98 درصدیEPS شركت نسبت به سال قبل شده است همگی گویای میزان دستیابی از قبل تعیین شده، می باشد. در این بخش از گزارش، شاخص های معرف عملكرد شركت طی سال مالی منتهی به 1392.12.29 به شرح زیر به استحضار می رساند .

جمع درآمدهای شرکت

جمع درآمدهای شركت درسال مالی مورد گزارش با بیش از 90 درصد رشد نسبت به سال قبل بالغ بر 8.146.186 میلیون ریال شده است كه جدول مقایسه ای ریز اقلام آن بشرح ذیل می باشد:

لازم به ذكر است به موجب اساسنامه شركت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها قابلیت توزیع بین سهامداران را ندارد. نكته حائز اهمیت در صورت سود و زیان فوق، رشد 90درصدی درآمدهای قابل توزیع بین سهامداران (مشتمل بر سود حاصل ازDPS شركت های سرمایه پذیر و سود حاصل از اوراق مشاركت و سپرده های بانكی) در تركیب درآمدهای شركت است. نمودارهای مربوط به روند تركیب درآمدهای شركت به همراه سود حاصل از سرمایه گذاری در شركت ارائه گردیده است.

سود هر سهم

سود واقعی هر سهم برای سال مالی 1392 مبلغ 1,808 ریال (براساس سرمایه 4500 میلیارد ریال) بوده كه این رقم در اولین پیش بینی حسابرسی شده شركت در تاریخ 1392.02.29، مبلغ 695 ریال اعلام گردیده بود. پس از آن نیز مراتب تغییر در سود پیش بینی شده در مقاطع مختلف و در زمان مقرر از طریق اعلام به سازمان بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع عموم رسیده است. لازم به ذكر است كه از 1.808ریال سود واقعی هر سهم سال جاری مبلغ 96 ریال به ازای هرسهم به اندوخته سرمایه ای منتقل می گردد و مابقی قابل تقسیم بین سهامداران و یا انتقال به حساب سود انباشته می باشد.

نمودار تغییرات سود خالص سنوات 1392 – 1388

ارزش روز شرکت های پذیرفته شده در بورس به ازای هر سهم (موجود در پرتفوی شرکت)

ارزش روز شركتهای پذیرفته شده در بورس به ازای هرسهم، بعنوان یكی از شاخص های عملكرد شركت های سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. ارزش مذكور برای پرتفوی شركت از رقم 4.209 ریال به ازای هرسهم در ابتدای سال مالی مورد گزارش به رقم 8.522 ریال در پایان سال مذكور افزایش یافته كه بیانگر افزایش ارزش سبد سهام بورسی شركت به میزان 24.796 میلیارد ریال بوده كه این افزایش ناشی از تغییرات مثبت بازار بورس اوراق بهادار تهران ، بهبود وضعیت شركتهای زیر مجموعه به لحاظ اصلاح ساختارهای مالی و عملیاتی و ساماندهی سبد سرمایه گذاری می باشد.

خالص ارزش دارایی ها به ازای هر سهم (NAV)

به طوریكه سهامداران محترم استحضار دارندNAV معیاری است كه ارزش سهام شركت های سرمایه گذاری معمولاً براساس درصدی از آن مشخص می گردد لیكن با احتساب سایر عوامل موثر، نرخ نهایی سهام در بازار سرمایه تعیین و مورد ارزیابی قرار می گیرد. ارزش مذكور براساس قیمت بازار سهام شركت های سرمایه پذیر در بورس و ارزش دفتری شركت های غیربورسی در تاریخ 1392.12.29 رقم 10,058 ریال به ازای هرسهم بوده كه در مقایسه بارقم ابتدای دوره (6.525 ریال)، مبلغ 3.532ریال معادل 54.13 درصد افزایش داشته است.

در صورتیكه محاسبهNAV شركت، ارزش افزوده سرمایه گذاری های هلدینگ سیدكو نیز منظور شود، خالص ارزش داراییهای شركت در این تاریخ به 10.914 ریال خواهد رسید.

سرمایه گذاری های شرکت

طی دوره مورد گزارش با استفاده از منابع موجود سرمایه گذاری های جدیدی صورت پذیرفته که جزییات آن طی یادداشت های همراه صورت های مالی به استحضار سهامداران محترم رسیده است.

به طوریکه ملاحظه می گردد قیمت تمام شده سرمایه گذاری های شرکت قبل از کسر ذخایر کاهش ارزش، از مبلغ 16.406.187 میلیون ریال در ابتدای سال به مبلغ 19.118.785 میلیون ریال در پایان سال رسیده است که رقم 2.712.571 میلیون ریال حاصل از تفاوت مبالغ فوق نشان دهنده افزایش 16.53 درصدی نسبت به قیمت تمام شده ابتدای سال می باشد که شرح این تغییر در سرمایه گذاری ها در جدول ذیل منعکس است.

ارزش بازار سبد سرمایه گذاری ها

ارزش بازار سبد سهام شركت در پایان اسفند ماه 1392 بالغ بر 46.697 میلیارد ریال با قیمت تمام شده 18.925 میلیارد ریال بوده است كه حدود 147 درصد افزایش ارزش روز سبد سهام شركت را نسبت به قیمت تمام شده آن نشان می دهد. این امر در شرایطی است كه برخی از سرمایه گذاری های خارج از بورس شركت به لحاظ رعایت استانداردها به قیمت تمام شده انعكاس یافته است. لازم به ذكر است كه از كل ارزش بازار سبد سهام شركت 83.53 درصد به سهام شركت های پذیرفته شده در بورس تهران اختصاص داشته و 16.47 درصد به سهام شركت های خارج از بورس و سایر سرمایه گذاری ها اختصاص یافته است. تركیب سبد سهام شركت بر حسب ارزش بازار در پایان اسفند ماه 1392 در 7گروه اصلی به شرح زیر تمركز یافته است.

تغییرات ارزش بازار و بازدهی سهام شرکت

ارزش بازار سهام شركت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی از مبلغ 7.409 میلیارد ریال در ابتدای سال 1392 به حدود 33.341 میلیارد ریال در پایان اسفند ماه این سال رسیده كه معادل 350 درصد رشد داشته است. طی سال 1392 شاخص شركت های چند رشته ای صنعتی از 3.416 واحد به 7.204 واحد رسیده كه معادل 111 درصد رشد داشته كه یقیناً سهم قابل توجهی از این رشد مربوط به شركت گروه توسعه ملی بوده است و شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران طی همین مدت حدود 108 درصد افزایش یافته است. لذا شركت های چند رشته ای صنعتی در مجموع عملكردی نزدیك و اندكی بهتر نسبت به كل بورس داشته اند.

همانگونه كه سهامداران محترم استحضار دارند ارزش سهام شركت های سرمایه گذاری و چند رشته ای صنعتی در بازار بورس تحت تأثیر تركیب سبد سهام اینگونه شركت ها قرار دارد. بر همین اساس وزن قابل توجهی از بهای تمام شده سرمایه گذاری های شركت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به صنایع پر بازده كشور از جمله صنعت مواد و محصولات شیمیایی، صنعت كانی غیرفلزی و صنعت واسطه گری مالی اختصاص دارد و تصمیمات متخذه در ارتباط با اهداف تعیین شده استراتژیك شركت با ملحوظ داشتن سیاستهای كلان داخلی و مسائل بین المللی و انتظارات بازار از پارامترهای كلان اقتصادی موجبات تغییر در ارزش بازار شركت و رشد مطلوب آن را فراهم نموده است.

استراتژی ها و برنامه های آتی

اهم استراتژی ها:

  1.  تجهیز، تقویت و اصلاح ساختارهای انسانی، عملیاتی و تامین مالی در هلدینگ های تخصصی صنایع ضمن فراهم آوردن مقدمات پذیرش سهام آ نها در بورس یا فرابورس.
  2. اصلاح ساختارهای تامین مالی در شركت های زیرمجموعه در چارچوب بهره گیری از ابزارهای نوین تامین مالی.
  3. حضور فعال و مشاركت در طرح ها و پروژه های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع پایین دستی مرتبط با آن و در نهایت تشكیل هلدینگ تخصصی در این صنعت.
  4. توسعه فعالیت های هلدینگ تخصصی سیمان در جهت افزایش تأثیرگذاری بر بازار سیمان كشور.
  5. حضور مؤثر و همه جانبه در بورس اوراق بهادار از طریق شركت سرمایه گذاری توسعه ملی و مشاركت در حوزه های مربوط به واسطه گری مالی.
  6. بررسی سیستماتیك، همه جانبه و دائمی شركت های موجود در پرتفوی و ادامه واگذاری سهام شركت هایی كه مزیت اقتصادی كم دارند.
  7. سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی (كانی های فلزی و فلزات اساسی) در همین راستا قرارداد اجرای طرح فولادی در شركت صنعتی و معدنی توسعه ملی به امضا رسیده است.
  8. ورود به عرصه تجارت های كلان از طریق توسعه شركت سرمایه گذاری توسعه بین الملل تجارت ملی.
  9. برخورداری از توانایی كارشناسی و قابلیت های لازم جهت جذب فرصت های سرمایه گذاری مناسب در كشور و منطقه.

اهم برنامه های آتی:

افزایش سرمایه

با توجه به اندوخته سرمایه ای و سود انباسته قابل توجه شركت در پایان سال مالی 92 هیأت مدیره در راستای اهداف سهامداران عمده شركت قصد افزایش سرمایه در جهت بهبود ساختار مالی شركت را اهم برنامه های خود می داند.

ورود شرکت های جدید به بورس اوراق بهادار

یكی از برنامه های شركت در سال مالی 93 برنامه ریزی جهت ورود شركتهای تابعه شركت به بورس اوراق بهادار تهران می باشد و در همین راستا پیش بینی می گردد در سال 93 حداقل 2 شركت زیر گروه شامل شركت سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان (سیدكو) و شركت سرمایه گذاری شفادارو پس از پذیرش در بازار اول بورس قیمت گذاری شوند .

انجام سرمایه گذاری جدید و استفاده از فرصت های سرمایه گذاری جدید

یكی دیگر از برنامه های آتی شركت انجام سرمایه گذاری های جدید و افزایش سرمایه گذاری در بخش كانی و معدنی می باشد به همین منظور پیش بینی می گردد از یك طرف در شركتهای پر بازده از طرف دیگر در بخش كانی و معدنی حجم سرمایه گذاری انجام شده را بصورت محسوس افزایش دهیم.

منبع خبر: به سفارش سرمایه گذاری گروه توسعه ملی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24