Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

اما اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت نموداری شاخص کل بیاندازیم ، می توان نوسانات آن را در داخل یک کانال ١.۵ ساله محصور کرد. در حال حاضر تیپکس در نزدیکی کف قبلی خود در حال نوسان است. که عملا این سطح می تواند نقش تعیین کننده ای ایفا کند.

«شاخص کل» بر سر دو راهی...

نیم نگاهی به تابلو معاملات


در نتیجه معاملات روز چهارشنبه 20 خرداد ماه ، شاخص کل با رشد 4 واحدی به سطح 62322 واحد رسید. وبملت با 62 ، اخابر با 28 و فارس با 14 واحد بیشترین تاثیر مثبت را به روی شاخص کل داشتند و درسمت مقابل شبندر با 52 ، فولاد 22 و غدیر با 14 واحد بیشترین تاثیر منفی را به روی شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بالغ بر 499 میلیارد ریال بود که مبین با 46 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده بود.

نمودار روزانه شاخص کل حاکی از دو روی متفاوت از بازار بود. در نیمه اول عرضه ها بالا و قیمت ها رو به پایین بود. اما در نیمه دوم همه چیز بلعکس شد و شاهد رشد نسبی بازار بودیم.

در بازار فرابورس آیفکس تقریبا بدون تغییر بود و در 691.5 واحد جا خشک کرده است. مارون و زاگرس بیشترین تاثیرات مثبت و منفی را به روی شاخص این بازار داشتند. ارزش معاملات فرابورس معادل 2107 میلیارد ریال بود که اگر اوراق مشارکت ها و معاملات تسه را حذف کنیم تنها رقمی در حدود 120 میلیارد ریال باقی می ماند!


اخبار سیاسی – اقتصاد


*جان کری، وزیر خارجه آمریکا که به علت شکستگی از ناحیه ران پای راست در بیمارستان ماساچوست آمریکا بستری بود هنگام مرخصی از این بیمارستان در یک کنفرانس خبری مختصر به اظهارنظر درباره مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت. وزیر خارجه آمریکا گفت ثانیه‌ای از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را از دست نداده است. او با بیان اینکه مصدومیت وی لطمه‌ای به این گفت‌وگوها وارد نکرده گفت بعد از مرخصی از بیمارستان، به طور تمام و کمال وارد این گفت‌وگوها خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا افزود طی روزهای آینده، در زمان مناسب راهی محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای می‌شود. او گفت بعد از برگزاری گفت‌وگوهای راهبردی و اقتصادی با چین، بین ۲۲ تا ۲۴ ژوئن در واشنگتن راهی محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای می‌شود. کری گفت: بعد از آن (۲۴ ژوئن) برای انجام آخرین تقلا در خصوص مذاکرات ایران، راهی محل مذاکرات خواهم شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا درباره مهلت این گفت‌وگوها و گزارش‌هایی که درباره احتمال تمدید آنها مطرح شده هم اظهارنظر کرد و گفت: کاملاً خواستار رسیدن به توافق در مهلت پایان ماه هستیم. فکر می‌کنم، این موضوع به دلایل گوناگونی حائز اهمیت است.

*آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های دوم این نماز در سخنانش به موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: ما در هر خطبه به خاطر روز بودن این مسئله، متذکر شدیم. در این خطبه هم 6 نکته در رابطه با مذاکراتی که در جریان است، محضر شما نمازگزاران عزیز تقدیم می‌کنم.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: نکته اول این است که موضوع هسته‌ای مسئله حساس سیاسی است. همه به خودشان اجازه می‌دهند که در این رابطه اظهارنظر کنند. البته حق‌شان هم است. از برکات این انقلاب سیاسی شدن مردم ما و به صحنه سیاست آمدن مردم ماست. لکن در این عرصه دو مطلب را باید همه رعایت کنند. یک مطلب اظهارنظرکنندگان، به خصوص منتقدان توجه داشته باشند که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای فرزندان این ملت هستند، این مذاکره‌کنندگان را زیر سؤال نبردند، آنها را متهم به خیانت و امثال اینها نکنند، اینها رزمنده جبهه دیپلماسی هستند و باید همه تلاش و کمک کنیم که این رزمندگان خط مقدم جبهه دیپلماسی در این عملیات‌شان موفق شوند. وی اضافه کرد: در این راستا یک انتظار هم از مسئولین است که اسم هر تجمع و هر نقدی را تخریب نگذارند، چه بسا تجمع‌های قانونمند مشت مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ما را پر می‌کند. خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: نگاه کنید در بین آنها اوباما و کنگره چه موضعی می‌گیرد. این طور نیست که یک صدا باشند. البته جامعه ما هم جامعه باز و آزادی است، بایستی در تجمعات مذاکره‌کنندگان تضعیف نشوند، اما این تجمعات در حقیقت قدرت مذاکره‌کنندگان ما را در چانه‌زنی‌شان بیشتر خواهد کرد.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه از روز اول که مردم شعار دادند"انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست" تاکنون هم مردم و هم دولت همدل و همزبان بوده‌اند، گفت: کور خوانده‌اند دشمنانی که همانگونه که در عرصه مذاکرات شیطنت می‌کنند در این عرصه هم شیطنت ایجاد و در بین ملت تفرقه ایجاد کنند. هم مردم و هم دولت محترم با زعامت مقام معظم رهبری، امام خامنه‌ای این مسئله را دارند پیش می‌برند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نظام در پی توافق خوب است، افزود: توافق بد را نه مقام معظم رهبری، نه این امت خداجوی و نه توافق‌کنندگان نمی‌پذیرند. توافق خوب، توافقی است که خطوط قرمزی که حضرت آقا تعیین کرده‌اند، کاملا رعایت شود. خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه یکی از خطوط قرمز این است که همه تحریم‌ها یک جا باید، لغو و نه تعلیق شود، اظهار داشت: خطوط قرمز بعدی این است که مذاکرات تحت شبح تهدید تخریب مذاکرات است و مذاکره‌کنندگان مجاز نیستند تحت شبح تهدید به مذاکرات‌شان ادامه دهند؛ این تخریب است.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه همه دستاوردهای هسته‌ای باید حفظ شود، گفت: هیچگونه بازرسی مطلقا از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان ما نباید صورت بگیرد. تعهدات باید برگشت‌پذیر باشد، همان‌طوری که آنها از راستی‌‌آزمایی سخن می‌گویند، ما هم باید راستی‌آزمایی کنیم. ما هم باید اقدامات متقابل انجام دهیم، نباید تعهد یک طرفه باشد. وی با تأکید بر اینکه مذاکره فقط در عرصه مسائل هسته‌ای است، افزود: در هیچ عرصه دیگری از جمله مذاکره با آمریکا برای رابطه، بحثی مطرح نیست و نامشروع است. اینها رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه نباید همه چیز را به رفع تحریم‌ها گره زد، افزود: ما از اول انقلاب تاکنون با همه فراز و نشیب‌ها، کم و بیش با تحریم مواجه هستیم که به لطف خدا با عزت زندگی کرده‌ایم و زندگی خواهیم کرد. برخی چنین القا می‌کنند که اگر تحریم‌ها لغو نشود بحران پیدا می‌کنیم، قطعا چنین نیست. البته اگر توافق صورت نگیرد، اوباما بحران پیدا می‌کند.

آیت‌الله خاتمی در ادامه اظهار داشت: مذاکره‌کنندگان ما مذاکرا‌ت‌شان را ادامه دهند، تقویت‌شان می‌کنیم و اثبات هم می‌کنیم که ما مرد قول‌مان هستیم و پای قرارهایمان هم می‌ایستیم.

وی اضافه کرد: آمریکا می‌خواهد توپ را به این میدان بیاندازد و چنین وانمود کنند که ایران پای قرارش نیست. خیر، ما پای قرارمان هستیم ولی به آمریکا اعلام می‌کنیم و به دیگر قدرت‌ها اعلام می‌کنیم که ما مرد مقاومت هستیم، بخواهید شیطنت کنید، فرزند عاشورا و هیهات مناالذله هستیم.

*خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 عملا به بن‌بست رسیده و این احتمال وجود دارد که ضرب‌الاجل 10 تیر به تعویق بیافتد. این منبع آگاه گفته است: روند (پیشرفت مذاکرات) عملا متوقف شده و این ریسک وجود دارد که ضرب‌الاجل بار دیگر به تعویق بیافتد.

تازه‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای این هفته در شهر وین اتریش آغاز شده و امروز با دیدار معاونین وزرای خارجه ایران و 6 کشور پی گرفته شد.

پیشتر سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفته بود که روند پیشرفت گفت‌وگوها کند شده و مسکو از این بابت نگران است. ریابکوف که در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: متاسفانه سرعت پیشرفت مذاکرات کند شده است. این موضوع ما را بیشتر و بیشتر نگران میکند چرا که زمان رو به پایان است و ضرب الاجل نزدیک. وی تاکید کرد که برداشتن تحریمها و موضوع دسترسیها از اختلافاتی است که طرفین همچنان درباره آن در بن بست هستند با این وجود حمید بعیدی‌نژاد رئیس تیم کارشناسان ایران در مذاکرات هسته‌ای ظهر امروز پس از پایان دیدار معاونین، گفت همه طرفین اعلام کرده‌اند که به دنبال تسریع پیشرفت مذاکرات هستند.

*مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل خود خوانده 30 ژوئن (۱۰ تیرماه)، که به گفته منابع آگاه ممکن است تمدید شود، به طرز روزافزونی دشوار شده، اما متوقف نشده است. این خبر را بامداد روز شنبه مقام‌های ارشد غربی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، پس از آن اعلام کردند که خبرگزاری دولتی روسیه، ایتارتاس گزارش داده بود رایزنی‌های هسته‌ای عملاً به بن‌بست خورده و احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

یک مقام ارشد آمریکایی و یک دیپلمات غربی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان با کم‌اهمیت جلوه دادن گزارش ایتارتاس می‌گویند گفت‌وگوها مطابق انتظار، دشوار هستند اما همچنان به پیش می‌روند. با وجود این، آنها می‌گویند رایزنی‌ها به مرحله حساس رسیده‌اند و تاریخ ضرب‌الاجل ممکن چند روز بعد از ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن ادامه پیدا کنند. این دو منبع آگاه اضافه می‌کنند در اتاق مذاکرات هیچ‌کس درباره تمدید تمام‌عیار مذاکرات صحبت نمی‌کند.

*وزارت خارجه امریکا به گزارش ایتارتاس درباره احتمال تمدید مهلت مذاکرات واکنش نشان داد. خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 عملا به بن‌بست رسیده و این احتمال وجود دارد که ضرب‌الاجل 10 تیر به تعویق بیافتد.

این منبع آگاه گفته است: روند (پیشرفت مذاکرات) عملا متوقف شده و این ریسک وجود دارد که ضرب‌الاجل بار دیگر به تعویق بیافتد. جف راتکه در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت: ما به صورت علنی مذاکره نمی‌کنیم. و از توضیح بیشتر در این باره خودداری کرد.


بازارهای جهانی


هر بشکه نفت برنت دریای شمال 63 دلار و 86 سنت قیمت دارد. نفت سبک امریکا 60 دلار و 3 سنت داد و ستد می شود. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، بر اساس گزارش ماهانه آژانس بین‌ المللی انرژی صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که از نیمه سال ۲۰۱۲ که تحریم‌ های غرب علیه ایران به اجرا گذاشته شد، یک رکورد محسوب می‌شود.

ایران قبل از تحریم‌های غرب روزانه تا ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما در سال ۲۰۱۳ این رقم به حدود ۱ میلیون بشکه رسید. بعد از توافق موقت هسته‌ای در پاییز همان سال، ایران مقداری بر صادرات نفت خود افزود و طی ماه‌های گذشته تحت تاثیر افزایش امیدها به حصول توافق جامع هسته‌ای و تدوین سند نهایی آن، صادرات نفت ایران باز هم افزایش یافته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی که به ۲۷ کشور صنعتی جهان مشاوره انرژی می‌ دهد، در گزارش ماهانه خود می‌نویسد که صادرات نفت ایران در ماه میلادی می نسبت به ماه قبل آن، ۲۳۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. این گزارش می‌گوید که ایران طی ماه گذشته مجموعا در هر روز دو میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه تولید نفت خام داشته است.

آژانس می‌نویسد که ایران برای روزی آماده می‌شود که تحریم‌های بین‌المللی لغو شود و از لحاظ نظری این کشور قادر است چند ماه بعد از لغو تحریم‌ها، تولید نفت خود را به ۳.۴ میلیون تا ۳.۶ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. ایران پیش از تحریم‌ها دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک بود، اما اکنون به جایگاه پنجم سقوط کرده است.

در حال حاضر تهران و شش قدرت جهانی در تلاش هستند که به توافق جامع هست‌ه ای که مهلت آن تا ۱۰ تیرماه در نظر گرفته شده است، دست یابند.

روز گذشته سازمان اوپک نیز گزارش ماهانه خود را منتشر کرد. اوپک می گوید که تولید روزانه نفت ایران در ماه گذشته به ۲ میلیون و ۸۴۵ هزار بشکه رسیده است که نسبت به ابتدای سال جاری بیش از ۸۰ هزار بشکه افزایش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، کل تولید ۱۲ عضو اوپک در ماه گذشته به حدود ۳۱ میلیون بشکه در روز رسیده است که ۱ میلیون بشکه بیشتر از سقف تولید اوپک و ۱.۵ میلیون بشکه بیشتر از نیازهای بازارهای جهانی به نفت این سازمان است. این در حالی است که اعضای اوپک هفته گذشته بر سر تثبیت سقف تولید نفت این سازمان در رقم ۳۰ میلیون بشکه در روز توافق کردند.

در رینگ فلزات رنگین هر اونس طلا 1181 دلار قیمت دارد. به گزارش پایگاه اینترنتی کیتکونیوز، در حالی که تقاضای طلا در بازارهای آسیایی به ثبات نسبی رسیده جسیکا فاند تحلیلگر موسسه سرمایه گذاری بی ام او تصریح کرد که سرمایه گذاران چینی از نزدیک تحولات مربوط به سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا را دنبال می کنند. بر اساس این گزارش وی در خصوص سفر اخیر خود به چین و صحبت با فعالان و سرمایه گذاران بازار طلا گفت: چیزی که بیش از همه من را متعجب کرده است این است که سرمایه گذاران آسیایی به دقت و از نزدیک فدرال رزرو آمریکا را رصد می کنند. گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست سپتامبر فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است. گزارش سایت طلا می افزاید، علی رغم کاهش نسبی قیمت طلا در روزهای گذشته سرمایه گذاران چینی تمایلی برای خرید ندارند و در این شرایط منتظر فرصت مناسبی برای خرید و سرمایه گذاری در بازار طلا هستند.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: در شرایط کنونی قیمت از اهمیت زیادی برای سرمایه گذاران چینی برخوردار است. آنها منتظر فرصت مناسبی هستند تا بار دیگر اقدام به خرید ذخایر طلا کنند. در واقع رفتار سرمایه گذاران چینی نسبت به قبل پیچیده تر شده است. سرمایه گذاران چینی اتفاقات تلخ 2013 میلادی را به خاطر دارند و نمی خواهند بار دیگر اشتباه گذشته را تکرار کنند.

فاند افزود: سرمایه گذاران چینی منتظر کاهش شدید قیمت طلا هستند. افت 25 دلاری قیمت هر اونس طلا سرمایه گذاران چینی را به بازار نخواهد کشاند. آنها منتظر کاهش بیشتر قیمت طلا هستند. بر پایه گزارش سایت طلا، وی تاکید کرد: در مقایسه با سال 2012 میلادی فکر می کنم تقاضای طلای چین همچنان قوی خواهد بود و این روند ادامه خواهد یافت. میزان سرمایه و ثروت در اقتصاد چین رو به افزایش است و این مساله موجب افزایش تقاضا و قیمت طلا خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تقاضای طلا در بازار چین طی سال های آینده نیز افزایش خواهد یافت چرا که سرمایه گذاران چینی غیر از طلا، املاک و مستغلات و بازار سهام گزینه دیگری برای سرمایه گذاری ندارند.


بازار سهام


روز کاری گذشته بازار نسبتا شرایط خوبی را تجربه کرد. خصوصا در نیمه دوم تایم معاملاتی اوضاع بهتر بود. در پایان کار هم اغلب نمادهای بازار بالاتر از قیمت پایانی به کار خود پایان داد که همین مساله نوید مثبت بودن بازار امروز را می دهد. اما وقتی حجم و ارزش معاملات را بررسی می کنیم ، نه تنها پالس مثبتی دریافت نمی کنیم ، بلکه باز هم شاهد افت ارزش معاملات خصوصا در دامنه مثبت هستیم! در دو بازار بورس و فرابورس در روز چهارشنبه تنها 55 میلیارد تومان معامله خرد داشتیم که واقعا جالب نیست.

برای امروز ، اگر بازار می خواهد مثبت باشد و مثبت بماند ، باید حجم بخورد و ارزش خرد معاملات حداقل به 100 – 120 میلیارد تومان برسد. در غیر این صورت اگر خریداران بخواهند اینطور کم جان و بیرمق ظاهر شوند ، عملا باز هم سر و کله فروشنده ها پیدا خواهد شد.

اما اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت نموداری شاخص کل بیاندازیم ، می توان نوسانات آن را در داخل یک کانال 1.5 ساله محصور کرد. در حال حاضر تیپکس در نزدیکی کف قبلی خود در حال نوسان است. که عملا این سطح می تواند نقش تعیین کننده ای ایفا کند. در صورت واکنش شاخص به این محدوده و افزایش تقاضا در بازار می توانیم به رشد تا سقف کانال یعنی 67500 واحد امیدوار باشیم. در غیر این صورت اگر این حمایت از دست رود ، باید منتظر لمس کف کانال نزولی یعنی 57500 واحد باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24