Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مطابق انتظارها بازار تحت تاثیر عرضه ها کار خود را منفی آغاز کرد و شاهد افت نسبی قیمت ها در تابلو معاملات هستیم. تا اینجای کار حجم معاملات در منفی ها هم چندان بد نیست با این حال به نظر می رسد هنوز یخ بازار آب نشده و سهامداران تا حدودی با شک و تردید دست به خرید و فروش می برند.

بررسی نموداری «شاخص» های بازار...

نیم نگاهی به تابلو معاملات


در حالی بازار را دنبال می کنیم که تا به اینجای کار شاخص کل تقریبا بدون تغییر در ابتدای کانال 63000 هزار در حال طی طریق است. پارسان با 30 واحد بیشترین تاثیر مثبت و شبندر با 15 واحد بیشترین تاثیر منفی را به روی تیپکس داشته است. ارزش معاملات در بازار بورس رقمی معادل 240 میلیارد ریال است که وبصادر با 25 و وبملت با 24 میلیارد ریال در صدر قرار دارند.

در بازار فرابورس شاخص آیفکس بیش از 9 واحد عقب نشسته که دلیل عمده آن تاثیر 5 واحدی معاملات مارون بر این نماگر است. ارزش معاملات در بازار فرابورس رقمی معادل 113 میلیارد ریال است که شاوان با 10 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد در دو بورس بورس و فرابورس در حدود 270 میلیارد ریال است که افت محسوسی نسبت به روزهای قبل داشته است.


بازار سهام


مطابق انتظارها بازار تحت تاثیر عرضه ها کار خود را منفی آغاز کرد و شاهد افت نسبی قیمت ها در تابلو معاملات هستیم. تا اینجای کار حجم معاملات در منفی ها هم چندان بد نیست با این حال به نظر می رسد هنوز یخ بازار آب نشده و سهامداران تا حدودی با شک و تردید دست به خرید و فروش می برند.

ابتدا نگاهی به نمودار شاخص کل می اندازیم. نماگر تیپکس روز گذشته تا نزدیکی ترند داخلی خود پیش رفت و همین امر (برخورد به سطح مقاومتی) باعث تشدید عرضه ها در بازار شد. مضاف بر اینکه اندیکاتورها در پارامترهای سرعتی وارد محدوده اشباع از خرید شدند و به لحاظ تکنیکی کار بازار را برای رشد یکسره سخت کردند. با این حال آهنگ رشد شاخص در روزهای قبل به گونه ای بوده که به نظر این عقب نشینی صرفا یک اصلاح برای تجدید قوا خواهد بود. هر چند که در ماه های اخیر رفتار شاخص به گونه ای بوده که ریزش ها فرسایشی و زمانبر و گام های صعودی تند و تیز بوده است.

در گروه خودرویی مدت ها شاخص این گروه در داخل یک محدوده تراکمی در حال نوسان بود. هر چند این مثلث از نوع همگرا بود و انتظار داشتیم به عنوان یک الگوی ادامه دهنده عمل کند ، اما در روزهای اخیر ضلع پایینی مثلث شکسته شد و قیمت با آهنگ تندی شروع به ریزش کرد. همانطور که مشاهده می کنید برگشت چند روزه خودروسازان باعث رسیدن مجدد شاخص این گروه به محدوده سطح شکسته شده ، شده است و همین امر برخی تردیدها را ایجاد کرده که رشد چند روزه خودرویی ها صرفا حکم یک پولبک را داشته است!

در گروه بانکی ، شاخص این گروه با پالس های خبری مثبت از جمله کاهش ذخیره قانونی و تلاش دولت برای پرداخت بدهی خود به بانک ها ، از محدوده کف قبلی شروع به رشد کرد. با این حال روز گذشته با رسیدن نماگر این گروه به محدوده تلاقی میانگین متحرک 100 روزه و همچنین تراز 38.2 درصد فیبوناچی اصلاحی شاهد افزایش عرضه ها بودیم.

در گروه شیمیایی به واسطه زمزمه هایی از احتمال کاهش نرخ خوراک تا مرز 10 سنت و همچنین یکی دو گزارش مثبت ، شاهد تقویت جبهه خریداران و رشد نسبی قیمت ها بودیم. به لحاظ تکنیکی نماگر این صنعت الگوی هارمونیک ab=cd دوسویه را تکمیل کرده بود و وارد مدار رشد شد. در حال حاضر شاخص این گروه هم با برخورد به محدوده 38.2 درصد فیبوناچی اصلاحی با چالش عرضه ها دست و پنجه نرم می کند.

اما گروه سیمانی از دیگر گروه هایی بود که به واسطه زمزمه های سیاست های انبساطی دولت و همچنین رایزنی مسولان برای تسهیل صادرات سیمان به عراق مورد توجه بازار قرار گرفت. پیش تر تحلیل نموداری شاخص این گروه و همچنین چند سهم از این گروه به روی خروجی سایت قرار گرفت و اشاره به الگوهای بازگشتی مناسب در این نمودارها داشتیم. در حال حاضر شاخص این گروه به محل تلاقی ترند نزولی و همچنین تراز 38.2 درصدی فیبوناچی اصلاحی رسیده است و برای ادامه روند رو به رشد خود نیاز دارد که بالای این سطح تثبیت شود.

آخرین گروهی که در گزارش امروز آنالیز می کنیم گروه انبوه سازی است. گروهی که اهالی بازار انتظار داشتند در بسته خروج از رکود بیشتر از سایر گروه ها مورد توجه واقع شود که تقریبا این گونه نشد. به لحاظ تکنیکی شاخص این گروه به ترند نزولی مینوری خود برخورد کرده و در اندیکاتورها نیز اسیلاتور DT در پارامتر سرعتی در محدوده اشباع از خرید در حال یک کراس منفی است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24