Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

اکنون پس از رشد ٢٧ درصدی سیگنال قبل در ۶ هفته، بررسی دوباره ای روی آن خواهیم داشت

حاشیه جذاب بازار برای سهامداران خرد

بولتن 24 ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی

o صنعت پتروشیمی (بخش اول)

  • بررسی تکنیکال

o صنایع غذایی مینو شرق

o آهنگری تراکتورسازی ایران

  • هفته نامه کدال

o عملکرد شرکت ها

o آگهی مجامع

o تصمیمات مجامع

  • مجله خبری

o تحولات سیاسی

o تحولات کلان اقتصادی

o از دولت و مجلس چه خبر!!!

o تحولات بورس

1) عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

2) بررسی بنیادی

o صنعت پتروشیمی (بخش اول)

صنعت پتروشیمی که در طی 2 سال اخیر مورد هجمه ریسک های مختلف قرار گرفته است هیچگاه در طی این مدت مورد توجه ما نیز نبود اما ورود سرمایه گذاران خارجی و جذابیت در سرمایه گذاری حوزه نفت و گاز و پتروشیمی می تواند بار دیگر مزایای رقابتی برای این صنعت فراهم سازد ضمن اینکه گزارشات مناسب مجموعه صنعت را می توان قابل دفاع توصیف کرد. این شرکت ها که در حوزه صادرات نیز سابقه طولانی دارند از این هفته در لیست بررسی های بنیادی قرار خواهند گرفت تا به بررسی دقیقتر آنها پردازیم. نخستین بخش از بررسی ها را با پتروشیمی های خوراک مایع و اتان و سایر خوراک های متفاوت و ترکیبی آغاز می کنیم و به سراغ سایرین نیز خواهیم رفت.

ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود بر شرح زیر قابل تفسیر است:

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

3) بررسی تکنیکال

الف) صنایع غذایی مینو شرق

غمینو در بولتن 65 یعنی 6 شماره قبل (6 هفته قبل) در بخش تحلیل تکنیکال ورد ارزیابی قرار گرفت و در کف 3300 تومان برای خرید توصیه شد. برای مطالعه بولتن 65 کلیک کنید . از آن زمان 6 هفته می گذرد و این سهم بی حاشیه توانست تا محدوده 420 تومان هم بالا بیاید و اکنون پس از رشد 27 درصدی سیگنال قبل، بررسی دوباره ای روی آن خواهیم داشت.

همانگونه که نشان داده شده است محدوده 425 تا 435 تومان مقاومت های مهمی پیش روی سهم هستند که عبور از آنها به منزله رشد تا 470 تومان است اما آنچه باید مد نظر داشته باشید آن است که استراتژی فروش پلکانی در دو سطح می تواند مناسب و کم ریسک توصیف شود یا پس از شکستن مقاومت مهم نخست، می توان با هدف بعد وارد معامله شد چراکه این سهم اگر موفق به شکستن مقاومت پیش رو نشود، بخش زیادی از راه آمده را باز خواهد گشت.

ب) آهنگری تراکتورسازی ایران

یک ماه پیش در شماره 67 بولتن خاهن برای خرید معرفی گردید .برای مطالعه بولتن 67 کلیک کنید. از آنجا که رسالت ما همراهی شما در قدم به قدم معاملات می باشد، تصمیم گرفتیم پس از 4 هفته که این سهم از کف 140 تومان معرفی شده جهت خرید تا 170 تومان پیش آمد و بازدهی 21 درصدی در یک ماه به شما داد، اهداف جدیدی را برای آن تعریف کنیم.

در تصویر تکمیلی این هفته اهداف ماژوری 195 -205 تومان برای میان مدت برای این سهم معرفی می شود و اگر موفق به عبور از مقاومت مینور 172 تومان کنونی شود که احتمال آن به خصوص در بازه زمانی چند روزه کم نیست، این هدف قابل دسترس خواهد بود. البته سهامداران بلند مدت از مزایای اهداف احتمالی 255 تومان نیز منتفع خواهند شد که در صورت شکست مقاومت های پیش رو به آن خواهیم پرداخت.

3) هفته نامه کدال

الف) عملکرد شرکت ها

به دلیل تعدد بالای شرکت ها، جدول به ترتیب حروف الفبا چیده شده است.

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

4) مجله خبری

الف) سیاسی

خبرهای سیاسی این هفته سمت و سوی خود را از مذاکرات هسته ای به سمت تحولات سوریه و اعلام آمریکا مبنی بر مشارکت ایران در نشست وین برد که نقطه مثبت دیگری پس از مذاکرات هسته ای در روابط سیاسی می باشد. در این خبر که روز پنج شنبه منتشر شد از ایران برای شرکت در نشست وین 2 دعوت به عمل آمد تا نشان دهد که مذاکرات هسته ای همراه با روابط سازنده و مثبت از سوی وزارت خارجه ایران توانسته برگ دیگری از این امر را برای بسیاری از مخالفان با مذاکرات رو کند و زمینه تقویت لغو تحریم ها را در ماه آینده بیشتر فراهم آورد و تندروهایی که به علت برخی الفاظ دشمنی ها را برای ایران بیشتر کردند و مناسبات جنگ بر علیه دوستان ایران یعنی سوریه و لبنان را با صحبتهای خود رقم زدند امروز شاهد باشند که جنگ در سوریه و کشتار مردم بیگناه با مذاکرات و نرمش قهرمانانه در حال فروکش کردن است .

اما در اخبار مربوط به مذاکرات هسته ای وزیر امور خارجه آمریکا تصمیمات و مجوزهای لازم برای رفع تحریم‌های ایران براساس برنامه جامع اقدام مشترک را اعلام کرد، جان کری در این بیانیه آورده است، براساس اختیارات من به‌عنوان وزیر امور خارجه شامل، مسوولیت تفویض اختیار به این وسیله تصمیمات و مجوزهای زیر درباره تحریم‌های ایران صادر می‌شود: من براساس قانون آزادی و منع اشاعه ایران مربوط به سال 2012 تصمیم گرفتم که ضروری است تا برای امنیت ملی آمریکا از اجرای تحریم‌ها براساس مفاد تا جایی که برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) لازم است،چشم‌پوشی شود. پیش از این رهبر انقلاب فصل الخطاب برجام را در هفته پیش با ذکر موارد و بندهایی مطرح نمودند تا بازار از این پس بدون ریسک سیاسی و صرفا بر اساس عملکرد اقتصادی دولت به بورس نمره بدهد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

روند کاهش تورم در مهر ماه هم ادامه یافت و این رقم نسبت به مهر 93 به 14.8 درصد و نسبت به ماه قبل از آن به 10.8 درصد رسید که این امر نشان می دهد در ماههای آینده باید منتظر نرخ های زیر 10 درصد بود .اما این در شرایطی است که کشور در دوره رکود قرار دارد و هفته قبل دولت برای راه حل این قضیه مصوباتی را برای این امر به تصویب رساند که از نیمه آیان ماه به اجرا در خواهد آمد و باید دید که این مصوبات می تواند در کوتاه مدت راه حل اساسی برای این کار باشد و تبعاتی همچون افزایش تورم را به همراه خواهد داشت یا خیر . در همین باره رئیس کل بانک مرکزی گفت این بانک مسوول مراقبت از رشد نقدینگی و تورم حاصل از اجرای بسته رونق اقتصادی است و با ملاحظاتی این بسته را پیش خواهد برد.

باید منتظر ماند و دید که آیا در هفته های آینده شاهد بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور خواهیم بود و یا باید منتظر لغو تحریم ها بمانیم .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

یکی از لازمه های بازار سرمایه ایران در هر شرایطی رشد اخلاق و بهره وری نیروی انسانی است که افزایش بهره وری سازمانی را در پی دارد . این امر از زبان رئیس پشتیبانی نیروی انسانی به عاملی برای ارتقا بازار سرمایه به شمار می آید و بعنوان یک نیاز و عامل تاثیرگذار برون سازمانی جلوه می کند زیرا بسیاری از عملکردهای درون سازمانی به طور مستقیم و غیر مستقیم در سلامت و شفافیت بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد. همچنین مدیر منابع انسانی و پشتیبانی سازمان بورس تأکید کرد: بزرگترین دارایی هر سازمانی دانشی است که سرمایه‌های انسانی دارند چون منابع انسانی توانمند می توانند حلال مشکلات باشند و بالعکس نیروی انسانی ضعیف و ناکارآمد سازمان را با مشکلات عدیده ای مواجه می‌کند.

در این هفته همچنین شاهد سفر به ایران و دیدار از بازار سرمایه ایران داشت . وی درباره چگونگی کمک بورس کره به بورس ایران، اظهار داشت: دوره های آموزشی با هدف شناسایی دقیق اشکلات و رفع آنها برگزار می شود. به عبارتی وقتی همکاران ما به صورت عمیق بازار ایران را بشناسند، زمینه فعالیت برای برون رفت از برخی مشکلات فراهم می شود. رییس بورس کره جنوبی با اشاره به تجربه دخالت دولت در بورس این کشور گفت: 20 سال پیش دولت ما در نوسانات بورس دخالت کرد. آن موقع بورس کره نتوانست جلوی دخالت دولت را بگیرد و ماحاصل این دخالت ورشکستگی تعداد بسیاری از شرکت ها و سرمایه گذاران بود. وی افزود: هم اکنون که بازار سرمایه کره جنوبی بسیار بزرگ، پیشرفته و منظم شده است و شرکت های بسیار بزرگی وارد بورس شدند و افراد بزرگی در بازار، سرمایه گذاری کردند بورس کره جنوبی راه خودش را بدون نیاز به دخالت دولت پیدا کرده و بر نوسانات غلبه می کند.

د) بازار بورس

محصولات شیمیایی

در حالی که این هفته قرار بود قیمت خوراک پتروشیمی ها از سوی وزارت نفت اعلام شود این امر بار دیگر همچون چند وقته اخیر با تاخیر دیگری روبرو شد و زنگنه گفت که این امر دو هفته دیگر مشخص خواهد شد تا مهمترین چالش گروه پتروشیمی بار دیگر به تعویق بیفتد . طبق شنیده ها با فشارهایی که بر وزیر نفت وارد شده است احتمال تصویب در قیمتهای حدود10 سنت دور از دسترس نیست که البته باید منتظر ماند و دید که آیا این امر محقق خواهد شد یا خیر، و البته در صورت چنین امری شاهد حداقل تعدیل منفی از این گروه نخواهیم بود و این امر باعث موج مثبتی در بازار سرمایه خواهد شد .

مسئله دیگر در گروه پتروشیمی تامین خوراک این گروه می باشد که این امر با نزدیک شدن به فصل سرما که به گفته مسئولان وزارت نفت امسال متفاوتتر از سالهای قبل خواهد بود بر نگرانی های این گروه افزوده است .

در گروه محصولات شیمیایی در این هفته برخی نمادها با تعدیل منفی و برخی دیگر بدون تغییر سود خود را به بازار اعلام کردند که علت آن را می توان به کاهش قیمت محصولات تولیدی در بازار های جهانی مرتبط دانست .

در این گروه همچنین اعلام شد که معاملات پتروشیمی تنها در بورس کالا صورت خواهد گرفت . این در حالی بود که پیش از این وزیر صنعت بر خروج پتروشیمی ها از بورس کالا تاکید کرده بود که با توجه به مخالفان آن این امر بر طبق روال گذشته ادامه یافت .

فلزات اساسی و کانه های فلزی

قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی پس از یک اصلاح رو به بالا دوباره شیب نزولی به خود گرفته است و البته هنوز به کف قیمتی چند هفته قبل خود نرسیده است و به صورت فرسایشی ثیمتها در حال کاهش است . این امر به همراه رکود در بازار داخلی زمینه تعدیل های منفی سنگی در شش ماهه را برای نمادهای این گروه به همراه داشته است و حتی برخی از آنها همانند ارفع در این دوره زیان محقق کرده اند (جدول کدال در بولتن24) .

در این گروه قرار بود روز سه شنبه 92 میلیون سهم آلومینیوم‌ایران‌ (معروف به ایرالکو ) در قالب بلوک 15.15 درصدی به قیمت پایه هرسهم 360 تومان روانه میز فروش شود تا در صورت وجود مشتری و انجام معامله، سرمایه گذاری ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺘﻲ اﻳﺮان از ترکیب سهامداری این شرکت مشمول اصل 44 خارج شود. اما این عرضه به دلیل توقف نماد "فایرا" انجام نشد و قبل از آن هم در مورد بازگشایی نماد یا ادامه توقف و لغو عرضه اطلاع رسانی نشد. به این ترتیب واگذاری این بلوک به زمان نامعلوم دیگری موکول شده است .

شرایط سرمایه گذاری برای این گروه و گروه کانه های فلزی هنوز مهیا نشده است و اگرچه قیمتهای بسیاری از نمادها به کف خود رسیده اند اما صعودی را هم برای این گروه نباید متصور بود و سرمایه گذاری در این گروهها بیشتر فرسایشی و خسته کننده خواهد بود .

فراورده های نفتی و پالایشگاهی

این گروه که با حمایت حقوقی خود و در بازار کم عمق این ماهها به راحتی نوسان می کنند در هفته اخیر هم دو روز ابتدایی هفته را با افزایش قیمت مواجه شدند . در این گروه ونفت توانست در 6 ماهه به سبب فروش سهام خود در شرکت نفت قشم 63 درصد از سود 610 ریالی خود را پوشش دهد . شرانل هم در 6 ماهه 27 درصد از سود خود را محقق ساخته است .

در این گروه رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی جدید ایران با بیان اینکه سهم 20 درصدی شرکت‌های ایرانی شرط واگذاری پروژ‌ه‌های نفتی به خارجی‌ها است، گفت: شرکت‌های داخلی باید در بخش مهندسی و خدمات این پروژ‌ه‌ها فعالیت کنند .

خودرو و ساخت قطعات

در انتهای هفته گذشته نمادهای گروه خودرویی با اطلاعیه ناظر بازار مبنی بر تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم یک به یک متوقف شدند و گروه خودرو جز در چند نماد که آنها هم زیر مجموعه قطعه سازها بودند در این هفته بی رونق کار خود را دنبال کردند . این در حالی بود که در ابتدای هفته، گزارشات خودرویی ها منتشر شده بود و طبق انتظار کارشناسان شاهد تعدیلات منفی آنها بودیم که نشان از شرایط رکودی این گروه می دهد . از جمله این گزارشات تعدیل منفی 70 درصدی خودرو به علت کاهش میزان فروش و محقق نشدن افزایش قیمت محصولاتش بود .

اما توقف نمادهای خودرویی از آخرین روز هفته با پر معامله ترین نماد چند وقت اخیر این گروه یعنی خودرو با کاهش 4.35 درصدی آغاز شد تا در هفته آینده دیگر نمادهای این گروه هم آماده بازگشایی شوند .

در این گروه که در هفته نیمه تعطیل با معاملات کم حجمی روبرو بودند نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تنها یا جدی ترین راه گریز خوردوسازان از اعلام ورشکستگی را مشارکت با خودروسازان بزرگ دنیا و بهبود کیفیت خودرو دانست .

بانک

گروه بانکی در این هفته با انتشار صورتهای مالی خود در 6 ماهه شرایط مناسبی را نسبت به دیگر گروههای بازار سرمایه نشان دادند و اکثرا در این دوره سود خود را به میزان 50 درصد محقق ساخته بودند . آنچه از صورتهای مالی نمادهای این گروه بیش از هر چیز مشهود بود و باعث شده بود پوشش مناسبتری را و حتی در برخی موارد تعدیل سود را نداشته باشند افزایش هزینه سود سپرده ها بود که این مهم را رقم زده بود .

در حال حاضر برای ماههای باقی مانده از سال 94 می توان سرمایه گذاری در این گروه را با ریسک کم و با توجه به برداشته شدن تحریم ها از یک ماه آینده انتظار داشت که برنامه با نگاه میان مدت برای آنها مناسب می باشد . با این وجود باید توجه داشت که برخی از بانکها شامل رفع تحریمها نمی شوند و همچنان تحریم سوئیفت برای آنها برقرار خواهد بود .

املاک و مستغلات

در گروه ساختمانی که اینروزها مصادف با اعلام اولین پیش بینی درآمد خود برای سال مالی 95 هستند اکثرا شاهد کاهش سود برای این دوره هستیم . در این گروه که به عنوان گروهی که رشد بقیه گروهها به آنها وابسته است شاهد تصویب مصوباتی برای خروج از رکود برای آنها هستیم که نمونه آنها پیشنهاد رسیدن وام مسکن به 100 میلیون تومان در شورای پول و اعتبار هستیم . توجه به این گروه می تواند بسیاری از صنایع کشور را از رکود نجات دهد و البته این توجه به گونه ای در حال حاضر برنامه ریزی می شود که شاهد افزایش قیمت بیش از تورم هم نباشیم .

گروه حمل و نقل از گروههای است که از لحاظ بنیادی شرایط خوبی دارند و صورتهای مالی آنها اکثرا نشان از تحقق مناسبی را در 6 ماهه داشته است و حتی برخی از آنها همچون حتاید با تعدیل مثبت روبرو شده اند . این گروه را می توان در شرایط پساتحریم زیر نظر داشت و شرایط کم ریسکی را با نگاه به میان مدت برای آنها لحاظ کرد .

گروه بیمه هم بمانند گروه حمل و نقل شرایط خوبی را تجربه می کنند و در شش ماهه شاهد افزایش سود در اکثر آنها بوده ایم .در حال حاضر شرکتهای بیمه خارجی بسیاری همکاری خود را با شرکتهای ایرانی اعلام کرده اند که این امر می تواند راه شرکتهای داخلی را در امر انرژی و دریایی باز کند و از تجربیات آنها در این زمینه استفاده کنند که زمینه افزایش سود را برای آنها فراهم خواهد آورد.

رکود بازار سیمانی ها در صورتهای مالی سیمانی ها که این روزها منتشر می شود کاملا مشهود است و اکثر سیمانی ها با کاهش سود و تعدیل منفی مواجه شده اند .

شرکتهای گروه لاستیک و پلاستیک در این روزها شرایط مناسبی را ندارند و رکود به اضافه واردات بی وریه شرایط این گروه را کمی مخاطره انگیز کرده است .

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24