Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

١٠ مهر ماه نماد خاهن را در محدوده ١۴٠ تومان برای خرید پیشنهاد نموده و هدف ١٩۵ -٢٠٠ تومان را برای آن مطرح نمودیم. اکنون پس از حدود ٣ ماه این سهم در حال لمس هدف و برآورده نمودن سود ۴٠ درصدی ست

پاگشای نقدینگی در بورس!

بولتن 24 ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی

o صنعت ساختمانی (بخش سوم)

  • بررسی تکنیکال

o رایان سایپا

o آهنگری تراکتورسازی ایران

  • هفته نامه کدال

o عملکرد شرکت ها

o آگهی مجامع

o تصمیمات مجامع

  • مجله خبری

o تحولات سیاسی

o تحولات کلان اقتصادی

o از دولت و مجلس چه خبر!!!

o تحولات بورس

1) عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

2) بررسی بنیادی

o صنعت ساختمانی (بخش سوم)

انبوه سازان و صنعت ساختمان در سال جاری با مشکلات زیادی پیرامون ساخت و فروش واحدهای تجاری خود روبرو بودند و این در حالی بود که رکود در این بخش به سایر صنایع بالادستی از جمله فولاد و سیمان هم سرایت کرد تا شرایط برای آنها نیز سخت گردد. اما دولت به عنوان سیاست های تشویقی به دنبال تحریک این بخش با وام و تسهیلات مختلف است که احتمالا در سال 95 تنوع آن بیشتر هم خواهد شد. به همین واسطه و با کاهش قیمت این گروه بر آن شدیم تا نگاهی کلان به گروه ساختمانی و انبوه سازی بیاندازیم. در این شماره از بولتن، سومین بخش از گروه ساختمان و انبوه سازی را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود بر شرح زیر قابل تفسیر است:

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

3) بررسی تکنیکال

الف) رایان سایپا

در شماره 77 بولتن هفتگی به نماد رایان سایپا در محدوده 160-165 تومان اشاره کردیم و این سهم را برای خرید مناسب یافتیم. (برای مطالعه بولتن 77کلیک کنید) این سهم از 20 آذر ماه تا امروز که حدود 3 هفته از آن می گذرد خود را به نزدیکی اهداف ذکر شده رسانده است.

همانگونه که مشاهده می شود 185 -190تومان محدوده پر عرضه ای برای سهم محسوب می شود و این در حالی ست که تا کنون اخبار متفاوت از صنعت خودرو مخابره می شود. سهامداران این صنعت باید ریسک های ناشی از گزارشات 9 ماهه را زیر نظر گرفته و اقدام به سهامدارای یا فروش سهم و شناسایی سود 20% در کوتاه مدت نمایند.

ب) آهنگری تراکتورسازی

در این شماره قصد داریم نگاهی به سیگنال بولتن 67 بیاندازیم. (برای مشاهده بولتن 67 کلیک کنید) 10 مهر ماه نماد خاهن را در محدوده 140 تومان برای خرید پیشنهاد نموده و هدف 195 -200 تومان را برای آن مطرح نمودیم. اکنون پس از حدود 3 ماه این سهم در حال لمس هدف و برآورده نمودن سود 40 درصدی ست. نگاهی به جزئیات بیشتر خواهیم داشت.

با توجه به شرایط نموداری احتمال لمس 205 و 215 تومان نیز وجود دارد اما به سهامداران پیشین توصیه می شود حداقل به صورت پلکانی در محدوده زیر 200 تومان بخشی از سود را شناسایی نموده و منتظر روند سهم در روزهای پیش رو باشند. شکست پر قدرت 200 تومان می تواند به معنای توانایی ادامه روند صعودی سهم در میان مدت باشد.

4) هفته نامه کدال

الف) عملکرد شرکت ها

به دلیل تعدد بالای شرکت ها، جدول به ترتیب حروف الفبا چیده شده است.

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

5) مجله خبری

الف) سیاسی

اخبار سیاسی این هفته بیشتر تحت تاثیر انتخابات هفتم اسفند ماه و بررسی تحریم چند فرد و شرکت ایرانی توسط آمریکا بود. البته از سویی گفته می شود ایران با رایزنی های خود تا این لحظه اعمال این تحریم ها را عقب خواهد انداخت. اما در متن این اخبار آمریکا اعلام نموده است؛ بزودی لیست جدیدی از افراد و شرکتهای تحریم شده در ایران معرفی خواهند شد که رابطه مستقیم با صنعت موشکی ایران داشته اتد که این خبر با واکنش وزارت امور خارجه کشورمان روبرو شد و آمریکا از اعلام این فهرست اجتناب کرد و آنرا به بررسی بیشتر منوط کرد . در همین باره سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا تذکر داده است، همانگونه که آنها خود نیز پیش از این اعلام کرده اند، موضوع موشکی ایران ارتباطی با توافق برجام ندارد و هیچ اقدامی قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی ایران را از حقوق مشروع و قانونی‌اش برای تقویت بنیه دفاعی و امنیت ملی خود محروم کند.

اما در حوزه انتخابات برخی طیفهای خاص که در انتخابات قبلی مجلس توانسته بودند با 7000 رای نماینده مورد نظر خود را بر کرسی مجلس بنشانند در این دوره هم قصد دارند تا با تکیه بر همین امر نمایندگان طیف خود را به مجلس بفرستند چرا که قطعا حضور گسترده مردم در انتخابات آنها را با شکست مواجه خواهد کرد .

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

قیمت نفت به واسطه تحریم‌ها وضعیت پولی دولت را در وضعیت نامناسبی قرار داده و دولت هم در این راستا به دلیل کنترل تورم، سیاست‌های انقباضی را در پیش گرفته است و همین امر باعث شده تا وضعیت رکودی در جامعه حاکم شود . بر همین اساس برخی نمایندگان مجلس با نامه ای به رئیس جمهور راههای خروج از این وضعیت را برشمرده اند که در دو بخش اساسی یکی افزایش واردات در دولت یازدهم و راههای مقابله با آن و دیگری رفتن به سمت درونگرایی در تولید اشاره کرده اند . این در حالی است که به نقل از اقتصاد آنلاین طبق آمار گمرک واردات سال جاری حدود 22 درصد کاهش یافته است و عمده واردات هم در بخش ضرورتهای اساسی در بخش صنعت و اقتصاد بوده است و لذا در این بخش با کاهش واردات هم روبرو بوده ایم . در حوزه درونگرایی سیاست تجاری حاکم بر اقتصاد کشور در حدود سه دهه اخیر مبتنی‌ بر جایگزینی واردات و تامین تقاضای داخلی بوده است که این امر از طریق دیوار بلند تعرفه‌های وارداتی و موانع غیرتعرفه‌یی، اعمال شده و بنگاه‌های داخلی را درونگرا کرده و انگیزه نوآوری و خلاقیت را در آنها از بین برده است فلذا بنگاه‌های صنعتی کشورمان کوچک و جهت تامین نیاز داخلی و نه صادرات سازمان یافته‌اند . امروز که نمایندگان مجلس از دولت درخواست حل مشکل رکود و رونق تولید را می‌کنند خوب است به علل رسیدن به وضعیت امروزه صنعت کشور که ریشه در سیاست‌های به‌شدت ضدتولیدی دولت قبل و درونگرایی اقتصادی و صنعتی در یک دوره طولانی بوده است توجه کنند. البته از دود شدن 1440هزارمیلیارد تومان طی 8سال دولت گذشته و بدهی 540هزارمیلیارد تومانی آن که به دولت یازدهم به ارث رسیده است چیزی نمی‌گوییم که این خود برای نابودی هر تولید و صنعت و اقتصاد مولدی به خودی‌خود کافی است .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

بازار سرمایه کشورمان در هفته اخیر با معاملات پر حجمی روبرو بود و پس از مدتها ارزش معاملات به حدود 120 میلیارد تومان رسید . این امر باعث شد تا سرمایه گذاران نسبت به آینده بازار امیدوار باشند و این امر اتفاق مثبتی در چند وقته اخیر به شمار می رفت . در هیمن باره یکی از کارشناسان اعلام کرد دولت باید جهت و برنامه اقتصادی خود را به طور کامل مشخص کند چرا که اگر دولت برنامه مشخصی برای اقتصاد کشور داشته باشد، بازار سهام نیز می تواند بر مبنای آن برنامه سمت و سوی خود را تعیین کند. مهمترین اقدامات دولت در این باره می تواند مشخص شدن نرخ خوراک پتروشیمی ها ، اعلام بودجه سال آینده و افزایش درآمدهای دولت بدون وابستگی به نفت باشد .

د) بازار بورس

انبوه سازی و مستغلات

گروه ساختمانی از گروههای در بازار سرمایه و صنعت ایران است که همواره از آن به عنوان محرک دیگر صنایع کشور یاد می شود . این گروه در ماههای اخیر با رکود زیادی روبرو بوده است که حاصل آن رکود در کارخانه های سیمانی و فولادی بوده است . بر همین اساس دولت خواستار رونق این بخش است و اقدامات بسیاری در زمینه افزایش تسهیلات و ... به کار برده است که البته بیشتر در مرحله حرف بوده است تا عمل .

در این گروه که لغو تحریمها در میان مدت بر آنها اثر دارد برخی از نمادها همچون کرمان دو هفته سبز را پشت سر گذرانده اند .

فلزات اساسی

قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی طی چند وقته اخیر سیر صعودی به خود گرفته است و این مهم در برخی فلزات همچون آلومنیوم و روی با افزایش بیشتری همراه بوده است . این سیر صعودی باعث شد تا قیمت نمادهای این گروه هم به تبع قیمتهای جهانی آن همراه شوند و با افزایش روبرو شوند .

در این گروه مدیرعامل ذوب آهن اعلام کرد که اولین سری ریل ملی در بهمن ماه روانه بازار خواهد شد و ظاهرا افزایش سرمایه این شرکت نیز به سازمان ارسال شده است. اما در اقدامی تعجب برانگیز فایرا سود 110 تومانی خود را به زیان 364 تومانی تبدیل کرد .

محصولات شیمیایی

از حدود دو سال قبل و پس از مشخص شدن نرخ خوراک و افزایش چند برابری آن و رسیدن به قیمت 13 سنت، پتروشیمی ها با کاهش سود خود روند نزولی به خود گرفتند و با معاملات کم حجمی روبرو شدند که این امر دامن کل بازار سرمایه را نیز گرفت. در این بین و پس از اعلام این نرخ بسیاری از تولید کنندگان این بخش با اعلام نارضایتی از این نرخ به مخالفت با آن پرداختند و نتیجه آن پس از ماهها بحث و بررسی اعلام فرمولی بلند مدت برای نرخ خوراک برای شفافیت بیشتر این گروه بود . این مهم که در همین روزها و در سال 93 به تصویب رسید و از سوی مجلس به وزارت نفت واگذار شد با کوتاه نیامدن وزیر نفت در مقابل کاهش قیمت با پروسه طولانی روبرو شده است و تنها عاملی که باعث شد تا وزیر نفت مجبور به ارائه این نرخ شد برداشته شدن تحریم ها و مشخص شدن این نرخ در جهت سرمایه گذاری شرکتهای خارجی بود که نتیجتا وی این نرخ را به معاون اول رئیس جمهور داد تا وی با نظر رئیس جمهور این نرخ را به تصویب برساند و در روزهای آینده آنرا به شرکتهای پتروشیمی اعلام کند . در این میان این هفته نیز بازار گرم شایعات در مورد این نرخ گرم بود و برخی از سایتهای خبری از قیمتهای محدوده 10.5 تا 12 سنت خبر می دادند که باید دید در روزهای آینده چه نرخی بالاخره برای نرخ خوراک مشخص خواهد شد .

در بازار سرمایه این گروه در کل هفته با بازدهی منفی 0.5 درصدی با ارزش معاملات 180 میلیارد ریالی روبرو شد .

فراورده های نفتی و پالایشگاهی

افت قیمت نفت و رسیدن قیمت آن از محدوده 120 دلار به 30 دلار باعث شد تا بسیاری از پالایشگاههای کشورمان روند منفی را طی کنند و سود بالای انها در سالهای قبل به زیان در روزهای اخیر تبدیل شود تا نیاز به کاهش قیمت خوراک تحویلی از سوی وزارت نفت به آنها بیش از گذشته در روزهایی که بسیاری از کارشناسان نرخ قیمت نفت را در بلند مدت کمتر از 60 دلار پیش بینی می کنند، احساس شود .

سود پالایشگاهها در داخل کشور از فرمول حاشیه سود واقعی پالایشگاه+ پنج درصد تخفیف نفت خام+ گرانتر خریدن بنزین و گازوییل از فوب خلیج فارس، پیروی می کند که در این میان با کاهش قیمت نفت میزان تخفیف هم به تناسب کاهش پیدا میکند و این امر در کنار ابهامات اساسی با پالایش و پخش مهمترین عامل در کم شدن سود پالایشگاهها می باشد . لذا با توجه به این موضوع تا زمانی که نرخ خوراک با تخفیف بیشتری از سوی وزارت نفت روبرو نشود و یا قیمت نفت افزایش نیابد سرمایه گذاری خاصی بهتر است در این گروه انجام نگیرد .

خودرو و ساخت قطعات

در دولت یازدهم توجه ویژه ای به صنعت خودرو سازی از طرف وزارت صنعت و معدن شده است چرا که یکی از گروههایی که می تواند شرایط بازار کار را در سالهای آینده فراهم کند این گروه است چرا که در حال حاضر حدود سه میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این صنعت در ارتباط هستند . شاید اگر در سالهای گذشته مبلغ 10 هزار میلیارد تومان پولی که برای کارتی کردن سوخت خرج شد در جهت توسعه خودروسازی کشور در نظر گرفته می شد نه تنها هم اکنون شاهد محصولات جدید با مصرف کمتر بودیم بلکه معضل آلودگی هوا در روزهای اخیر را هم کمتر شاهد بودیم و اوضاع مناسبی را در گروه خودروسازی مشاهده می کردیم .

گروه خودرو سازی با آمار منتشره از میزان فروش گروه ایران خودرو و برتری فروش نسبت به تولید در آذر ماه(عامل مهم در رشد میزان فروش، تسهیلات اعطایی از طرف بانک مرکزی به خودروسازان بود) و خبر جایگزینی 200هزار خودرو فرسوده بار دیگر روند مثبتی در میانه هفته به خود گرفت و معاملات آنها با تقاضا از سوی سرمایه گذاران روبرو شد . در این گروه آنچه که تاکید اساسی بر آن درآینده شده است بالا بردن کیفیت و تولید محصولات با پلت فرم های جدید است که این امربا توجه به باز شدن درهای دنیا از چند روز آینده شدنی است و فقط مدیریت قوی در این زمینه را می پذیرد .

بانک و بیمه

گروه بانکی اما یکی از مهمترین گروههای بازار سرمایه است که در این روزها بحث برداشته شدن تحریم های سوئیفت این گروه را بیش از گروههای بازار سرمایه مورد توجه سهامداران قرار داده است . این گروه در هفته نیمه تعطیل خود در حالی که تا قبل از تعطیلی وسط هفته روندی خنثی و با بازده صفر را پشت سر می گذاشتند در انتهای هفته به بازدهی 2.7 درصدی رسیدند لیکن آنچه در این گروه کمی نگران کننده می باشد عرضه بیش از حد حقوقی ها می باشد که همواره در ماههای اخیر نه تنها باعث رشد نیافتن سهام این گروه بلکه باعث برهم خوردن تعادل کل بازار نیز شده اند .

در این گروه می توان به سهامی همچون وسینا، وتجارت و ... برای سرمایه گذاری در میان مدت اشاره کرد .

سیمان

ممنوعیت واردات سیمان به عراق از سال 2016 در حوزه سیمان خبر بد دیگری برای گروه سیمانی و صادر کنندگان سیمان به عراق بود که البته با واکنش دبیر انجمن کارفرمایان این گروه مبنی بر ناتوانی عراق در تامین سیمان خود روبرو شد .

خرده فروشی

درگروه خرده فروشی نماد معاملاتی شرکت قاسم ایران چند روزی است که در حد بالای خود در حال معامله شدن است که عامل اصلی آن انتشار اطلاعیه مزایده فروش زمین ۱۱۲۶ متری این شرکت در شهر گرگان باشد.

در گروه لاستیک و پلاستیک شایعات عرضه عمده پتایر از سوی بنیاد مستضعفان صف خرید را در چند روز گذشته برای این سهم به همراه داشته است .

درگروه ابزار پزشکی نماد معاملاتی شرکت کنتورسازی ایران در حالی به یکه تازی خود در این هفته هم ادامه داد که گمانه زنیها در ارتباط با تعدیل سنگین پیشبینی سود این شرکت بواسطه عقد قراردادهای جدید, بازدهی تقریباً ۱۰۰ درصدی را در یک ماه اخیر به همراه داشته است با این حال لازم به ذکراست که خریداران این سهم در قیمت های فعلی ریسک بالایی را خواهند پذیرفت.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24