Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

حرف گزارشات ٩ ماهه به میان آمد ، دقت کنید که هر چه به اواخر دی ماه نزدیک شویم بازار دست به عصاتر خواهند شد. به هر حال همه می دانیم که گزارشات ٩ ماهه هم چنگی به دل نخواهد زد. اغلب صنایع به واسطه...

بازار «داغ» در زمستان سرد!

پیش بینی بازار امروز


روز گذشته ، بازار بورس تهران در پی اتفاقات سیاسی پیش آمده کار خود را با شک و تردید آغاز کرد اما در ادامه و خصوصا در نیمه دوم معاملات بار دیگر شاهد تقویت کفه خریداران و بالطبع آن رشد قیمتی نمادها در بازار بودیم. طی 2 – 3 روز کاری گذشته ، به طور ملموسی شاهد افزایش نقدینگی در بازار بودیم و همین امر باعث شده تا از فضای کسالت بار چند ماه گذشته کمی فاصله بگیریم. جالب اینکه گروهی که خارج از گود نشستند هم کم کم بازار را رصد می کنند و برای خرید وسوسه شدند!

با همه این تفاسیر هنوز کسی با قطعیت از رشد بازار صحبت نمی کند. به هر حال هنوز بازار ابهامات خاص خود را دارد. از عوامل سیاسی گرفته تا بازارهای جهانی ، بحث نرخ خوراک و گزارشات 9 ماهه و ... که همگی باعث شده هوای بازار همچنان مه آلود باشد.

حرف گزارشات 9 ماهه به میان آمد ، دقت کنید که هر چه به اواخر دی ماه نزدیک شویم بازار دست به عصاتر خواهند شد. به هر حال همه می دانیم که گزارشات 9 ماهه هم چنگی به دل نخواهد زد. اغلب صنایع به واسطه افت نرخ های فروش در بازارهای چندانی با مشکل مواجه هستند. گروه های دیگر مثل خودرو و سیمان و ... هم در فروش مشکل دارند و به این ترتیب توصیه می کنیم که تحت تاثیر جو بازار ، هر سهمی را نخرید و در هر صف خریدی وارد نشوید! شاید 80 درصد نمادهای بازار شرایط مناسبی را در 9 ماهه اول سال نداشتند و تنها 20 درصد نمادها گزارش خوبی را روانه کدال کنند. پس از آن به بودجه 95 شرکت ها می رسیم. اکثر شرکتها در بازار ما مستقیما خام فروش هستند و وضعیتشان ارتباط مستقیمی با قیمت کامدیتی ها دارد. خب زمانی که قیمت نفت یک سوم شده یا اوره 200 به دلار رسیده و یا با این قیمت بیلت و سنگ آهن و ... چه انتظاری می توان برای سال 95 داشت؟! مضاف بر اینکه در صنایع مثل پتروشیمی و پالایشگاهی هم دولت سر ناسازگاری گذاشته و عرصه را برای این صنایع بیش از پیش سخت کرده است!

به سراغ بازار امروز برویم. به نظر امروز هم بازار می تواند مثبت باشد. حتی انتظار داریم مثبت شاخص نسبت به روز گذشته پررنگ تر شود. با این حال به یاد داشته باشید که یک ساعت پایانی معاملات روز گذشته پرعرضه بود و در بیشتر نمادهای بازار شاهد دوئل جدی خریداران و فروشندگان بودیم. بنابراین بهتر است اینطور بگوییم که پیش بینی می کنیم بازار امروز کار خود را مثبت آغاز کند و شاهد روند رو به رشد قیمت ها باشیم ، اما ادامه این روند خصوصا از ساعت 10 – 10:30 به بعد بسته به قدرت خریداران دارد!


نگاهی به چهار گوشه بازار


با داغ شدن فضای بازار در روزهای سرد زمستانی یک بار دیگر شاهد عرضه اولیه خواهیم بود. هشتمین عرضه اولیه فرابورس در سال 94 ، روز سه شنبه با عرضه 20 درصد از سهام شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان با نماد شتوکا در بازار دوم فرابورس رقم خواهد خورد. در این عرضه 7 میلیون و 500 هزار سهم در فرایند کشف قیمت و 6 میلیون و 500 هزار سهم نیز به معامله گران برخط تعلق خواهد گرفت. همچنین محدودیت خرید هر کارگزار به همراه تمامی شعب 75 هزار سهم خواهد بود. این شرکت برای سال مالی جاری به ازای هر سهم 293 ریال سود پیش بینی کرده و در عملکرد 9 ماهه موفق به پوشش 75 درصدی سود خود شده است. به نظر می رسد محدوده 150 – 160 تومان سطح مناسب برای خرید این سهم می باشد.

کار را با گروه خودرویی آغاز می کنیم. خودرویی هایی که در ماه های گذشته می توان گفت که بیشترین ریزش را در بازار تجربه کردند و عملا نقدینگی از این گروه خارج شده و به سمت گروه های دیگر شیفت کرده است. این قبول که خودرویی ها در فروش مشکل دارند و بازار خودرو دچار رکود است اما به نظر می رسد این رکود بیشتر از جنس صبر خریدار برای خرید محصول جدید است. اجازه بدهید یک مثال بزنیم. چندی پیش پارس خودرو یک محصول جدید را پیش فروش کرد و اگر خاطرتان باشد ظرف 1 – 2 ساعت تعداد بالایی از این محصول را فروخت!

ببینید دوستان خودرویی ها طی روزهای آینده قرارداد خود را با خودروسازان خارجی نهایی می کنند (طبق گفته وزیر صنعت ، معدن و تجارت) بعد از نهایی شدن قرار داد و رونمایی از محصولات جدید ، به نظر شما بازار صبر می کند تا خودروهای مدل جدید به تولید انبوه برسد و تاثیر آن را در صورتهای مالی شرکت ببیند و بعد در مورد رشد قیمتی تصمیم می گیرد؟! قطعا این گونه نخواهد بود و از آنجا که بازار سهام یک بازار پیشرو است معمولا تغییرات قیمتی پیش از گزارشات کدال به وقوع می پیوندد!

به لحاظ نموداری اگر بخواهیم بررسی کنیم شاخص این گروه در حال ساخت الگوی هارمونیک Crab است. از طرفی دیگر به نظر در موج 4 از 5 الیوتی قرار داریم. به این معنا که احتمالا شاخص این گروه یک حرکت رو به پایین داشته باشد و بعد از آن حداقل در قالب سه موج اصلاحی abc یک حرکت رو به بالا را تجربه کند. به آرایش MACD توجه کنید. واگرایی مثبت بین قیمت و این اندیکاتور کاملا مشهود است و نشان میی دهد که فروشندگان دیگر آن قدرت سابق را ندارند!

بار دیگر تاید می کنیم ، نمی گوییم خودرو بخرید و خودرویی خوب است و ... ، منتها به نظر می رسد بازار در فاز هیجان قرار دارد و خودرویی ها را تحت تاثیر جو می فروشد. توصیه می کنیم اگر سهامدار شرکت های خودرویی هستید کمی دندان به روی جگر بگذارید و صبر پیشه کنید.

به سراغ گروه بانکی می رویم. بانک هایی که جزو آن دسته از شرکت هایی هستند که مستقیما با افت قیمت ها در بازارهای جهانی سر و کار ندارند اما این شرکت ها هم به هر حال مشکلات خاص خود را دارد. در مورد شاخص این گروه در روزهای قبل صحبت کردیم. گفتیم که آرایش کف دوقلو شکل گرفته و قیمت ها مستعد رشد است. همین اتفاق هم افتاد و گروه بانکی مورد توجه واقع شد. به نظر می رسد روند رو به رشد قیمت ها در نمادهای این گروه با شیب ملایمی ادامه داشته باشد. با این حال یکی از ریسک های بزرگ نمادهای این گروه رفتار حقوقی هاست. در حالی که طرف تقاضا همچنان دست و پا شکسته و ضعیف است ، طرف عرضه در نمادهای این گروه بسیار قوی است. بارها دیدیم که در یک روز صفوف 100 – 200 میلیونی نمادهای این گروه عرضه شدند!

در این گروه در روزهای قبل به احتمال شکل گیری دوقلوی کف در پست بانک اشاره داشتیم. در حال حاضر پس از شکست خط گردن قیمت به این محدوده پولبک هم داشته و آماده رشد تا حوالی 145 – 150 تومان می باشد.

اما در گروه پیمانکاری ، گروهی که این روزها بیش از پیش مورد توجه بازار است ، به نظر قیمت ها در فاز پولبک قرار دارند. لیدر این گروه یعنی فاذر ، مقاومت مهمی را در محدوده 320 – 330 تومان شکست و به نظر می رسد در صورت برگشت به این محدوده می تواند بار دیگر مورد توجه بازار قرار گیرد. آذرآبی که به نظر در بازه بلند مدتی می تواند تا حوالی 450 تومان هم رشد کند.

از دیگر نمادهای این گروه می توان به حفاری اشاره کرد. سهمی که به نظر عبور از مرز 300 تومان در کوتاه مدت برای آن مشکل خواهد اما توصیه می کنیم نوسانات قیمت را زیر نظر داشته باشید. حفاری می تواند به مرور تا 350 تومان هم رشد کند. به منظور سطوح 260 – 270 تومان با دید میان مدت گزینه مناسبی می تواند باشد.

در این گروه در جریان باشید که فاراک هم امروز برای برگزاری مجمع سالیانه متوقف می شود.

به سراغ مپنا می رویم. سهمی که نمودار آن را در تصویر زیر مشاهده می کنید. اگر نموداری نگاه کنیم به نظر 620 – 630 تومان دیگر کف قیمتی سهم است و حداقل در برهه کنونی جایی برای ریزش بیشتر قیمت وجود ندارد. با این حال هنوز نقدینگی در بازار به حدی نیست که بخواهد سهم هایی از قبیل مپنا را تکان دهد! در مورد مپنا هم پیش بینی می کنیم که به مرور و در بلند مدت سهم تا حوالی 880 تومان رشد داشته باشد.

اما در گروه غذایی ، شاخص این گروه طی معاملات روز گذشته با قدرت هر چه تمام تر سقف کانال را شکافت! بازی اصلی این گروه به واسطه زمزمه هایی از صادرات محصولات لبنی به روسیه به روی نمادهایی چون غفارس و غشان و غشاذر است. به نظر می رسد امروز و فردا هم نمادهای این گروه می توانند رو به جلو حرکت کنند و پس از آن قاعدتا باید یک پولبک به سطح شکسته شده داشته باشیم. محدوده پولبک احتمالی می تواند سطح مناسبی برای افرادی باشد که قصد ورود به نمادهای این گروه را دارند.


اخبار سیاسی – اقتصادی


***وزیر خارجه عربستان و رئیس اداره رسانه‌ای این کشور به طور مشترک در یک کنفرانس خبری در مورد حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در ایران موضع گرفتند. عادل الجبیر در این کنفرانس خبری مدعی شد که نیروهای ایرانی هیچ تلاشی برای جلوگیری از تجاوز به ساختمان سفارت و کنسولگری انجام ندادند. عادل الجبیر ادامه داد : حمله به سفارت، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و این موضوع به شورای امنیت گزارش شده است. وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد : حکومت ایران کارنامه طولانی در تجاوز به هیأت‌های دیپلماتیک دارد. وی همچنین اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و از هیأت دیپلماسی ایرانی خواسته است تا ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند و این تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ شده است.

الجبیر با بیان اینکه آماده مقابله با ایران به هنگام تهدید امنیت خود هستیم؛ افزود : ریاض به سیستم قضایی دیگر کشورها احترام می‌گذارد و هیچ‌گونه دخالتی را نیز در سیستم قضایی خود نمی‌پذیرد. وی همچنین مدعی شد که ایران از سران القاعده حفاظت و از تروریسم حمایت و اقدام به قاچاق اسلحه برای آنها می‌کند.

شبکه العربیه گزارش داد که دیپلماتهای سعودی به دنبال حمله شنبه شب به سفارت، تهران را به مقصد دوبی ترک کرده‌اند و از دوبی به ریاض خواهند رفت.

***یک منبع دیپلماتیک با اشاره به اقدام ریاض در اعلام قطع رابطه دیپلماتیک با تهران، از تلاش عربستان برای اقدام متحد در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد. وی با اعلام اینکه احتمالا بیانیه‌های مشابه عربستان از سوی بحرین و امارات نیز صادر شود، افزود : فشار عربستان بر سایر کشورها نیز در جریان است تا آنها نیز روندی مشابه را در پیش گیرند.

در پی این اقدام دولت ریاض حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در واکنش به این اقدام گفت: ریاض با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران نمی‌تواند بر خطای بزرگ اعدام رجلی دینی سرپوش گذارد.

***محمدرضا فیاض، سفیر ایران در امارات بعد از ظهر یک‌شنبه به وزارت امور خارجه امارات فرا خوانده شد. بر اساس این گزارش وزارت امور خارجه امارات در راستای حمایت از عربستان و اعتراض به واکنش ایران در ارتباط با اعدام شیخ نمر و هم‌چنین اتفاقات شب گذشته در کنسولگری عربستان در مشهد و سفارت این کشور در تهران، سفیر ایران در امارات را فرا خواند. امارات مدعی است که ایران امنیت مناطق دیپلماتیک را تأمین نکرده است.

***محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در تماس های جداگانه تلفنی با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای منطقه، آقای بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ضمن اعلام محکومیت اقدام غیر انسانی و مخالف موازین بین المللی حقوق بشر در اعدام فجیع شهید شیخ نمر عالم مظلوم و شجاع سعودی، آن را گام دیگری در ادامه سیاست های تفرقه افکنانه و حمایت از تروریستهای افراطی دانست که منطقه و جهان را به خاک و خون کشیده است.

وی نسبت به پی آمدهای خطرناک این گونه اقدامات در زمینه تشویق افراط گرائی هشدار داد و بر ضرورت اقدامات هماهنگ منطقه ای و بین المللی برای جلوگیری از اقدام علیه گروههای مذهبی و پرهیز از سیاست های مبتنی بر طائفه گرائی تاکید کرد. وزیر امور خارجه همچنین در این تماس ها تعهد صریح جمهوری اسلامی ایران در خصوص حفاظت از اماکن دیپلماتیک را خاطر نشان ساخت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24