Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ه عقب که بر می گردیم و خاطرات را مرور می کنیم واقعا سناریو جالبی برای این گروه نوشته شده! بازی با زامیاد آغاز می شود. سپس چند قطعه ساز هم شروع به رشد می کنند. زامیاد که می خواهد شل کند برگه برنده های سایپا رو می شود و اخبار آن به بازار تزریق می شود. صف سایپا را می دهند و کار این ...

بازار «داغ» سهامداران...


پیش بینی بازار امروز


در نتیجه معاملات روز گذشته شاخص کل بیش از 1200 واحد دیگر رشد کرد و آماده ورود به محدود 76 هزار واحد شد. جریان پولی مقاومت ها را یکی پس از دیگری پودر می کند. روزانه بیش از 1000 میلیارد تومان سهام در 2 بازار بورس و فرابورس معامله می شوند و شرایط با بازار 2 ماه پیش که ارزش معاملات به زحمت به 50 – 60 میلیارد می رسید اصلا قابل قیاس نیست. همین دیروز بیش از 1100 میلیارد تومان سهم در بازار داد و ستد شد و ارزش خالص معاملات بیش از 580 میلیارد تومان بود.

برای امروز سه شنبه (20 بهمن) قاعدتا باید بازار مثبتی داشته باشیم. فعلا خلاف جهت روند پیش بینی نمی کنیم و با روند پیش می رویم. به خاطر داشته باشید اگر بر خلاف جهت جریان رودخانه بخواهید شنا کنید ، قطعا نتیجه ای عایدتان نخواهد شد!

به نظر امروز هم 3 گروه خودرو ، بانک و تا حدودی بیمه مورد توجه خواهند بود.


اخبار سیاسی – اقتصادی


*رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار آقای آلکسیس چیپراس نخست وزیر یونان، خاطرنشان کردند : این سفر می تواند آغاز خوبی برای افزایش مبادلات و همکاریهای بلند مدت دو کشور باشد. حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اظهارات نخست وزیر یونان درباره دیدگاهها و منافع متضاد در اروپا، افزودند: این انتقاد به اروپا وارد است که بر خلاف گذشته، اراده مستقلی در قبال امریکا ندارد که اروپاییها باید این نقطه ضعف را اصلاح کنند. رهبر انقلاب در خصوص سخنان نخست وزیر یونان درباره مسئله سوریه نیز گفتند: تروریسم یک بیماری واگیردار و بسیار خطرناک است که اگر همه به‌طور جدی با آن مقابله کنند قابل کنترل است اما متأسفانه برخی با واسطه یا بی‌واسطه به جریانهای تروریستی کمک می‌کنند.

ایشان با اشاره به نقاط مشترک و همسویی سیاستهای ایران و یونان گفتند: جنابعالی و دولتتان سیاست و منش مستقلی دارید که امیدوار هستیم بتوانید بر مشکلات اقتصادی فائق آیید و این سفر نیز زمینه‌ای برای تقویت منافع هر دو کشور باشد.

*هلگا اشمید روز دوشنبه با ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد. رحیم پور در این دیدار با استقبال از اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران، به نقش و اقدامات موثر کشورمان در جهت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه اشاره و بر لزوم تقویت همکاری ها در این خصوص تاکید کرد.

معاون وزارت امور خارجه کشورمان خطر داعش و گروه های افراطی در منطقه را یک خطر جدی و غیر قابل اغماض دانست و افزود: هیچ کشوری در دنیا از این خطر مصون نخواهد بود حتی امروز هزاران کیلومتر دورتر ، کشورهای اروپایی با موج عظیم مهاجران که به واسطه اقدامات همین گروه های تروریستی آواره شدند ، روبه رو هستند. رحیم پور با اشاره به لزوم کمک کشورهای اروپایی به رفع نیازهای اساسی افغانستان برای پیشرفت و توسعه را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و اظهار داشت : کشورهای اروپایی باید در این مقطع حساس کنونی به این موضوع توجه خاص کرده و زمینه را برای تداوم و افزایش کمک های اقتصادی در آن کشور فراهم کنند.

خانم هلگا اشمید با استقبال از نظرات معاون وزیر امور خارجه کشورمان در موضوعات منطقه ای بویژه در مقابله با گروه های تروریستی گفت که همکاریها میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در دوران پسا برجام سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت. معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دراین دیدار درخواست کرد که جمهوری اسلامی ایران با نظر مثبت شرکت در اجلاس بروکسل را با بررسی تحولات افغانستان مورد بررسی قرار دهد.

*مجید تخت‌روانچی در خصوص سفر خانم اشمیت معاون موگرینی به تهران اظهار داشت: وی امروز به تهران آمده و دیدارهای دو جانبه ای درباره ایران و اتحادیه اروپا خواهیم داشت و در این خصوص صحبت می کنیم.وی افزود: فردا نیز با خانم اشمیت درباره مسائل منطقه‌ای صحبت خواهیم کرد. معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در خصوص لغو روادید بین سایر کشورها و ایران توضیح داد: کشورهای مختلف نظر واحد ندارند و برخی کشورها خواستار لغو روادید هستند؛ ولی با برخی از کشورها لغو روادید نداریم.

تخت‌روانچی درباره ادعای یک اندیشکده آمریکایی در خصوص ساخت و سازهای پارچین و اینکه این مسئله خلاف برجام است، اظهار کرد: خبری از این واقعه ندارم، اما پارچین به مسائل داخلی ما مربوط است. بحث های نظامی ما به هیچ کشوری ارتباط ندارد و در مذاکرات هم این را گفته ایم که مسائل نظامی ما به مذاکرات ارتباطی ندارد.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با خانم اشمیت درباره مذاکرات هسته ای و اجرای برجام هم صحبت خواهد شد یا خیر؟ اظهار داشت: بله، صحبت شد و آقای عراقچی هم در این جلسه حضور داشت و مروری بر آخرین وضعیت اجرای برجام کردیم؛ از همه نظر یک مروری انجام شد.

تخت‌روانچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اروپایی ها به دلیل لغو روادید از سوی آمریکا نسبت به ایران می توانند به کشورمان سفر کنند؟ توضیح داد: اروپایی ها طبیعتا از این وضعیت خوشحال نیستند، اما شما می دانید که در نامه کری و آئین‌نامه‌ای که خود آمریکایی ها دارند، استثنائاتی قائل شده اند؛ البته از نظر ما این خلاف برجام است و باید اصلاح شود.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه درباره جزئیات سفر ظریف به بروکسل نیز اظهار داشت: انشاءالله هفته آینده انجام می‌شود و با موگرینی نیز دیدار خواهد کرد.


اخبار بورسی


*مدیر عامل شرکت بورس تهران در بخش دوم مصاحبه خود با ایسنا از عرضه اولیه سهام دو شرکت خبر داد و گفت: سهام شرکتهای لیزینگ ملت و پتروشیمی فجر بعد از اعلام آمادگی سهامدار عمده در بورس عرضه می شود.

قالیباف اصل همچنین نسبت به ایجاد شفافیت در صنایع مختلف تاکید کرد و گفت: بهترین حمایتی که از بازار مالی می شود و جلب اعتماد سرمایه گذاران را به دنبال دارد، موضوع شفافیت است، لذا هر چقدر دولت و نهادهای تصمیم گیر کمک کنند که فضای واقعی اقتصاد شفاف شود، بزرگترین حمایت از بازار سرمایه صورت می گیرد.

او می گوید هر چقدر فضای ابهام را کمتر کرده و شفافیت فضای واقعی اقتصاد را بیشتر کنیم، بیشترین حمایت را از بازار سرمایه انجام می دهیم بنابراین بهترین حمایت از بازار سرمایه این است که بخش واقعی اقتصاد شفاف شود و تصمیمات خلق الساعه گرفته نشود.

او همچنین دنباله روی حقیقی ها از حقوقی ها را مطلوب ندانسته و می گوید: اگر حقوقی ها سهام خود را بدون مطالعه می فروشند، حقیقی ها از آن استقبال کنند و بگذارند تا سهام خود را بفروشند چون نهایتا آنها ضرر می کنند، بنابراین اینکه حقوقی ها سهم می فروشند مهم نیست بگذارید بفروشند!

او همچنین گفت که در بودجه سال آینده میزان تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه افزایش قابل توجهی پیدا کرده و به 37 هزار میلیارد تومان رسیده است.

*پس از قطعی های مکرر هسته معاملات،معاونت بازار بورس اعلام کرد سفارش گذاری در کلیه نمادهای معاملاتی در ساعت 8:30 صبح می بایست مبتنی بر سفارشات واقعی و دارای پشتوانه بوده و ورود سفارشات اضافی، اصلاح و حذف آن مشمول پیگیری و ضوابط انضباطی کارگزاران خواهد شد.

پس از اجرایی شدن برجام و بالا رفتن حجم معاملات، بارها هسته معاملات قطع و معاملات متوقف شده که نارضایتی کارگزاران و فعالین بازار سرمایه را به همراه داشته است. این تصمیم بورس مرهمی موقت بر درد چندین ساله هسته معاملات است و به نظر می رسد سازمان بورس باید سیستم فعلی معاملات را بهینه یا هرچه سریعتر سیستم قدرتمندتری را جایگزین کند.


بازار سهام


گروه خودرویی : به عقب که بر می گردیم و خاطرات را مرور می کنیم واقعا سناریو جالبی برای این گروه نوشته شده! بازی با زامیاد آغاز می شود. سپس چند قطعه ساز هم شروع به رشد می کنند. زامیاد که می خواهد شل کند برگه برنده های سایپا رو می شود و اخبار آن به بازار تزریق می شود. صف سایپا را می دهند و کار این سهم هم سخت می شود! بلافاصله وساپا و ورنا بازگشایی می شوند و به گروه خودرو جهت می دهد. دست آخر ایران خودرو پا پیش می گذارد. حالا سایپا برگشته و خودرو را متوقف کردند!

به نظر بازی گروه خودرویی مهندسی شده پیش می رود و فعلا هم ادامه خواهد داشت. اعتقاد داریم در آینده اتفاقات مثبت بنیادین را در این گروه شاهد خواهیم بود. از تولید محصولات جدید ، اجرایی شدن قرار داد با خودروسازان داخلی ، تامین مالی ارزان و .... . با این حال باید خاطر نشان شویم که قیمت ها در این گروه زودتر و پر شتاب تر از شرایط نرمال در حال پیش روی است.

در ایران خودرو شفاف سازی شرکت را داشتیم. غرامت پژو به شرکت ظاهرا 11 میلیون یورو است که به ازای هر سهم 4 تومان می شود. البته اگر پژو واقعا این رقم را هم پرداخت کند! به نظر می رسد 1 – 2 روزی خودرو را بیرون گود نگاه دارند تا بازی را مهندسی شده پیش ببرند.

در سایپا قطعا امروز هم صف خرید سنگینی خواهیم داشت. حال باید دید آیا با صحبت هایی که دیروز در رابطه با سفارشات بدون پشتوانه زده شد آیا امروز هم صف سایپا به 1 میلیارد سهم می رسد؟! در بازار شایعه شده بلوک سایپا که بین رنا و سر.سایپا انجام خواهد شد در قیمت های بالای 250 تومان خواهد بود! البته صرفا در حد شنیده است.

گروه بانکی : در بانکی ها عرضه ها سنگین است و حقوقی ها کنترل شده تر از قبل سهم می فروشند. شنیده شده از امروز خصوصی سازی هم وارد گود خواهد شد و فروش هایی خواهد داشت. جالب اینکه برخی اعتقاد دارند که در گروه بانکی چند روزی عرضه ها بالا خواهد بود اما به محض اینکه بازار به این نتیجه برسد که روند صعودی است ، درست مانند گروه خودرو دست از عرضه ها بر می دارد. اگر بخواهیم با گروه خودرو مقایسه کنیم ، بانک ها واقعا از بازار عقب هستند.

در این گروه صادرات بالای 102 – 103 بالاخره تثبیت شد. حالا اگر قیمت یک پولبکی به این سطح داشته باشد صرفا فرصت خرید می تواند باشد. به نظر می رسد صادرات برای ساخت پترن ab=cd راهی 120 – 125 تومان خواهد شد.

در مورد وتجارت هم قیمت حوالی 132 – 135 تومان با سقف قبلی خود در نمودار تعدیل شده درگیر می شود. قطعا برای عبور از این سطح انرژی بالایی لازم است. باید دید در روزهای آینده با این محدوده چه خواهد کرد.

پالایشی : در گروه پالایشی هم شاهد رشد قیمت ها در روزهای گذشته بودیم. برخی از کرک اسپردهای این گروه می گویند برخی دیگر هم صحبت هایی می کنند از افزایش سرمایه های این گروه که واقعا فعلا در حد شایعه است. به لحاظ نموداری اغلب نمادهای این گروه امروز با سطح مقاومتی مهمی درگیر هستند. به عنوان نمونه شبندر وارد باند 400 – 420 تومان شد و با سقف کانال نزولی درگیر است. جالب اینکه شپنا سقف کانال خود را شکسته و اگر بتواند بالای 310 – 315 تومان تثبیت شود رشد خوبی خواهد داشت.

پیمانکاری : در این گروه شفاف سازی فاراک را داشتیم. این شرکت در شفاف سازی اول اعلام نمود که قصد دارد سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش دهد. از جزئیات افزایش صحبت نشده بود اما گفته می شود بین 200 تا 300 درصد خواهد بود. همچنین شرکت اعلام کرده که در یک مناقصه 56 میلیون یورویی با ( موضوع مناقصه ساخت برج‌ ها، مخازن کروی و مبدل های حرارتی است ) برنده شده است.

تحولات فاراک دست فاذر را هم گرفت و تا صف خرید پیش برد. فاذری که به زودی برای افزایش سرمایه و اعلام تعدیل عایدی سود سال 95 متوقف خواهد شد.

مپنا هم شرایط جالبی داشت. در حالیکه سهم در محدوده صفر تابلو نوسان می کرد ، به یکباره با با خبر دریافت 900 میلیارد تومان از مطالبات خود و احتمال دریافت 1000 میلیارد دیگر تا شب عید ، تا محدوده 4.5 مثبت رشد کرد. قبلا هم گفتیم مپنا یکی از بهترین و کم ریسک ترین سهم های بازار برای بلند مدتی هاست.

اما در حفاری شاهد تعدیل منفی 19 درصدی شرکت بودیم. حفاری سود سال مالی جاری را از 443 ریال به 359 ریال کاهش داده است.

انبوه سازی : در این گروه افزایش سرمایه 20 درصدی ثتران را داریم که از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران است. ثترانی که فعلا حوالی 180 – 185 تومان مقاومت دارد اما به مرور می تواند با شکست این سطخ تا حوالی 200 – 220 تومان رشد داشته باشد.

در ثرود کمی سهم را کنترل می کنند. به نظر حتی تا حوالی 160 هم پایین بیاید اما توصیه می کنیم همچنان سهامداری کنید. مهمترین مقاومت پیش روی قیمت محدوده 190 تومان است که با شکست آن عملا الگویی مشابه Bump And Run با هدف 250 – 260 تومان تشکیل می شود.

سایر نمادها : امروز کنور برای افزایش سرمایه از محل آورده متوقف می شود. سهم برای بلند مدتی ها گزینه خوبی است. طرح های توسعه مناسبی هم دارد. با این حال بازار معمولا از افزایش سرمایه از محل آورده خیلی استقبال نمی کند.

در نماد غپاک روز گذشته افزایش سرمایه 433 درصدی شرکت به روی خروجی کدال قرار گرفت. این افزایش از محل تجدید ارزیابی می باشد و به نظر می رسد روند رو به رشد سهم کماکان ادامه دار باشد.

در گروه قندی قلرست که در روزهای گذشته معرفی شد همچنان در حال پیشروی است. به نظر هدف اول سهم محدوده 390 تومان است و در صورت گذر از آن پتانسیل رشد تا 460 تومان هم به لحاظ تکنیکی وجود دارد.

منبع خبر: سازمان خبری- تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24