Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تالار محصولات کشاورزی امروز میزبان داد و ستد جو دامی و شکر سفید بود.در این تالار ١۶۵٠ تن شکر سفید از ۴٠٠٠ تن عرضه شده با میانگین قیمت ٢٣٠٠٠ ریال مورد معامله قرار گرفت و همچنین ٣٠ تن برنج وارداتی با میانگین قیمتی ٧١٠٠ ریال معامله شد...

یخ فولاد ترک خورد!

هزینه بالای تولید فولاد‌های آلیاژی، سبب شده تا به رغم رشد مصرف آن طی 10 سال گذشته، اما تولید آن نسبت به مقاطع ساختمانی افزایش نیابد و بخش عمده این محصول از طریق واردات تامین شود.این در حالی است که در سال‌ جاری نیز با افزایش میزان تعرفه واردات محصولات فولادی، تعرفه واردات فولاهای آلیاژی نیز رشد یافته است.کارشناسان امیدوارند وضع تعرفه و افزایش میزان حمایت از تولید داخل بتواند در افزایش تولید فولاد‌های پر‌آلیاژ و استنلس استیل در کشور موثر واقع شود.

گزارش بازار محصولات

بورس کالا

آمار معاملات و عرضه در رینگ فلزی

مشخصات عرضه محصولات رینگ فولادی

1395.3.22

محصول

سبد میلگرد و تیرآهن نبشی و ناودانی

میلگرد 25.28-A3

تولید کننده

ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان

قیمت پایه

۱۴,۳۰۰

۱۴,۶۰۰

قیمت  نهایی بورس با مالیات بر ارزش افزوده

۱۵,۶۲۴

۱۵,۹۵۲

حجم عرضه

حداکثر افزایش عرضه

۵۰,۰۰۰

 

۴۸

۴۸۰

محصول

سبد میلگرد و تیرآهن

سبد میلگرد مخلوط

تولید کننده

ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان

قیمت پایه

۱۴,۸۰۰

۱۴,۷۰۰

قیمت  نهایی بورس با مالیات بر ارزش افزوده

۱۶,۱۷۱

۱۶,۰۶۲

حجم عرضه

حداکثر افزایش عرضه

۱,۰۰۰

۴,۰۰۰

۶۲۵

۶۲۵

محصول

سبد میلگردA3-20,28،32

تولید کننده

ذوب آهن اصفهان

قیمت پایه

۱۴,۲۰۰

قیمت  نهایی بورس با مالیات بر ارزش افزوده

۱۵,۵۱۵

حجم عرضه

حداکثر افزایش عرضه

۱,۵۱۲

۱,۵۱۲

 

خبر بورس کالا

اوراق به جای کالا سیاست جدید بور سکالا ،تبدیل بورس کالا از مکان صرف عرضه محصولات به جایگاهی که بتواند علاوه بر فروش فیزیکی، در تامین مالی شرکت‌ها، راه اندازی معاملات اوراق مبتنی بر کالا، معرفی ابزارهای جدید معاملات، ایجاد مشوق برای حضور فعالان صنایع و قیمت گذاری دقیق کالاها نیز نقش داشته باشد، از جمله اقداماتی است که حامد سلطانی نژاد توانسته طی یک سال تصدی خود در بورس کالا به انجام برساند.

گزارش بازار جهانی فولاد

جدول قیمت محصولات وارداتی در ایران

ورق

نام محصول

صادرکننده

مشخصات

قیمت

ضخامت 2

روسیه

ورق سیاه ۲ M.M.K 1000 برش خورده ST37 بنگاه تهران

18400

تیرآهن

نام محصول

صادرکننده

مشخصات

قیمت

سایز20

کره

تیرآهن ۲۰ کره ۱۲ متری IPE تهران

4590000

سایز 22

کره

تیرآهن ۲۲ کره ۱۲ متری IPE تهران

5790000

سایز 24

کره

تیرآهن ۲۴ کره ۱۲ متری IPE تهران

7390000

سایز 27

کره

تیرآهن ۲۷ کره ۱۲ متری IPE تهران

9150000

سایز 30

کره

تیرآهن ۳۰ کره ۱۲ متری IPE تهران

113۹0000

میلگرد

نام محصول

صادرکننده

مشخصات

قیمت

سایز 5.5

چین

کلاف ساده چین | بندر امام

-

سایز 5.6

چین

کلاف ساده (پلاک قرمز) چین | بندر امام

-

اخبار بازار و صنعت

میزان مصرف سالانه لوله و پروقیل کشور 1.8 میلیون تن است، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: امروز میزان نیاز سالانه کشور به لوله و پروفیل به رقم 1.8 میلیون تن می‌رسد و بیش از این رقم مصرف نداریم و ظرفیت 14 میلیون تنی ایجاد شده، مطابق با واقعیت و نیاز نیست. بهرام سبحانی اظهار کرد: برخی ادعاهای مطرح شده درخصوص نحوه تامین ورق مورد نیاز صنایع پایین‌دستی ناعادلانه بوده، استفاده ابزاری و تبلیغات منفی و غوغاسالاری عده‌ای در این صنعت موجب شده است شرایط به شکل غیرواقعی جلوه کند. وی یادآور شد: بررسی‌ها و اطلاعات موجود نشان می‌دهد تولیدکنندگان لوله و پروفیل در ایران در دوران پیک مصرف هم کمتر از دومیلیون تن ورق مصرف داشتند و بنابراین باید با مسائل به شکل واقع‌گرایانه روبه‌رو‌ شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرد: واحدهای فولاد مبارکه، شرکت نورد و لوله اهواز و مجتمع فولاد گیلان درمجموع دو میلیون تن ورق مورد نیاز اعضای سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی را برای امسال تامین کنند. مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این واحدصنعتی امروز آغاز به کار نکرده و تولید‌کنندگان لوله و پروفیل نیز از سابقه فعالیت لازم در این بخش برخودارند، بنابراین دوطرف در تمام سال‌های گذشته با یکدیگر همکاری داشته و این روند کماکان ادامه دارد و باید منطقی با رویدادها برخورد شود. وی پیرامون طرح موضوع گران‌فروشی فولاد مبارکه که موجب تعطیلی برخی از واحد‌های داخلی شده، گفت: این موضوع به‌دور از واقعیت است و با بررسی دقیق می‌توان دریافت بسیاری است از این کارخانه‌ها به دلیل ناتوانی در تامین مالی و مسائل حاشیه‌ای سال‌ها است از چرخه تولید خارج شده‌اند.

پتانسیل افزایش استخراج زغال‌سنگ به 100 میلیون تن در سال ، عضو هیات علمی دانشگاه استرلینگ انگلیس گفت: اگر سیاست‌گذاران اقتصادی به جای تولید برق با گاز به سمت تولید برق با زغال‌سنگ حرکت کنند، میزان استخراج معادن زغال کشور 50 برابر خواهد شد. سیدکاظم اورعی به اقتصادنیوز گفت: اگر برق ایران از زغال‌سنگ تولید شود سالانه قادریم با توجه به میزان بالای ذخایر زغال حرارتی در کشور، 225 تراوات ساعت برق تولید کنیم. او افزود: برای تولید این میزان برق نیاز است که هر سال یکصد میلیون تن زغال حرارتی از معادن کشور استخراج شود که با توجه به استخراج سالانه 2 میلیون تن زغال از معادن ایران، تولید زغال باید 50 برابر شود. عضو هیات علمی دانشگاه استرلینگ انگلیس تصریح کرد: سیاست‌گذاران اقتصادی کشور می‌توانند با تغییر روش در تولید برق و استفاده از زغال، هم اشتغال‌زایی را در کشور به وجود آورند و هم اینکه گاز مصرفی برای تولید برق ارزان را به سایر کشورها صادر کنند و درآمدهای ارزی کشور را بالا ببرند. اورعی افزود: برای تولید 100 میلیون تن زغال در سال نیاز است تا 20 جبهه کار با تولید 10 میلیون تن زغال در سال طراحی شود و به اجرا درآید که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری در تجهیز معادن زغال کشور است.

رشد موقت قیمت سنگ آهن در چین ، روز های اخیر قیمت سنگ آهن در بازار نقدی چین به دلیل نزدیکی چند روز تعطیلات فستیوال قایق اژدها که 9 تا 11 ژوئن است بهبودهایی را تجربه نمود. نزدیکی این تعطیلات تقاضا را بهبود داد که البته موقتی است. آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین 51.7 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شده که نسبت به جمعه یک دلار رشد داشت. اخرین آمار اشتغال در امریکا پایین تر از انتظارات قبلی بوده که ممکن است موجب شود بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخ بهره را به تعویق بیندازد. اگر این چنین شود ارزش دلار نسبت به یوان رشد کمتری خواهد داشت در نتیجه خرید سنگ آهن برای چینی ها جذاب تر خواهد شد. ازاین رو امید ها در بازار سنگ آهن به آینده نزدیک خوش بینانه تر شده است.

تحلیل بازار فولاد

ارزیابی بازار به زبان رئیس هیات مدیره فولاد آلیاژی، بازار جهانی فولاد تحت تاثیر کاهش رشد اقتصادی چین در سه سال گذشته روندی کاهشی را طی کرده و به نظر می‌رسد مادامی‌ که رشد اقتصادی چین و کشورهای بزرگ همچنان روندی منفی یا ثابت داشته باشد بازار جهانی فولاد تحریک نشود و قیمت‌ها از ثبات برخوردار باشند، مگر این که تقاضای عمده‌ای در بخش‌هایی از جهان ایجاد شود به‌عنوان مثال در صورتی که در کشورهایی که درگیر جنگ هستند مثل عراق، یمن، لیبی و حتی لبنان به آرامش دست پیدا کنند و به سمت بازسازی ویرانی‌های ناشی از جنگ رفته و توسعه یابند، مقادیر قابل توجهی مصرف در حوزه فولاد شکل می‌گیرد و تقاضا در بازار جهانی فولاد ایجاد می‌شود، در غیر این صورت با ظرفیت بالای تولید فولاد در چین و از سویی کاهش رشد اقتصادی این کشور اوضاع بازار فولاد بهبود پیدا نمی‌کند، کما اینکه تولید متناسب با کاهش مصرف افت نداشته و جهان با مازاد عرضه مواجه هست و این مازاد عرضه اجازه رشد قیمت‌ها را نمی‌دهد.اوایل سال جاری چین تولید خود را 100 میلیون تن کاهش داد و همین موضوع باعث ایجاد شوک به بازار جهانی فولاد شده و بازار رشد 30 درصدی را تجربه کرد، اما به دلیل بازگشت تولید به سطح قبلی، کاهش تدریجی قیمت‌ها نیز اتفاق افتاد. من چشم‌انداز بازار فولاد در کوتاه‌مدت را خوب نمی‌بینم، ولی اگر بخش‌هایی از جغرافیای جهان که درگیر جنگ هستند به سمت بازسازی بروند امکان تحریک تقاضا وجود دارد.ر بازار داخلی، قیمت فولاد تابع بازار جهانی است و با توجه به اینکه در سه سال گذشته رشد اقتصادی ما قابل توجه نبوده بنابراین طبیعی است که وقتی با کاهش رشد اقتصادی مواجهیم مولفه‌های تاثیرگذار در توسعه و رشد اقتصادی تحت تاثیر قرار گیرند.بنابراین شرایط سختی در پیش داریم، همزمان با اینکه قیمت‌های فولاد تحت فشار است، هزینه‌های سربار، آهن‌اسفنجی، فروآلیاژها و دستمزد رو به رشد است و متناسب با نوسان قیمت فولاد نیست.در حال حاضر بخش عمده‌ای از سود صنعت فولاد را تولیدکنندگان آهن اسفنجی می‌برند، چرا که با توجه به کمبود تولید در داخل از وضعیت رکودی بازار فولاد و سایر شرایط اقتصادی تبعیت نکرده و قیمت آن نسبت به سایر مواد در زنجیره فولاد بالاتر و ناهماهنگ است.

گزارش بازارهای سه گانه(دلار-نفت-مسکن)

رشد دلار با سیگنال جهانی

هر دلار آمریکا با افت هفتگی 0.3 درصدی به نرخ 3470 تومان معامله شد. پس از رسیدن نرخ دلار به بالاتر از سطح 3480 تومانی در هفته‌های اخیر، شناسایی سود میان معامله‌گران و انتظار برای افزایش عرضه عامل فشار بر شاخص دلار شد. همچنین افت ارزش دلار در سطح بین‌المللی (به کمترین سطح در 5 هفته) عامل فشار بر دلار بود. اما روز پنج‌شنبه، نرخ دلار 5 تومان رشد داشت. رشد نرخ درهم، با توجه به نرخ ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی روز پنج‌شنبه نرخ ارز را در مناطق مرزی در سطح بالاتری نسبت به بازار داخلی قرار داد. امری که با رشد تقاضای آربیتراژی عامل دیگر حمایت از دلار بود. در شرایط کنونی سطح 3450 تومانی از نرخ دلار حمایت می‌کند اما انتظار برای افزایش عرضه باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران است.

بازگشت آرام نفت از 50 دلار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 49.8 دلار معامله شد. افزایش شاخص دلار نفت را از بالاترین سطح در سال 2016 (51.67 دلار) پایین آورد. اما همچنان خوش بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین در کوتاه مدت نوسانات نفت را نزدیک به سطح 50 دلاری حفظ کرده است. نشانه‌های کاهش تولیدات آمریکا (تداوم افت تولیدات هفتگی)، اختلالات سمت عرضه و افزایش تقاضا به ویژه تقاضای بنزین حمایت عوامل بنیادین از نفت را نشان می‌دهد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) برای سومین هفته کاهش (3.23 میلیون بشکه) ذخیره نفت تجاری را گزارش داد. اختلالات سمت عرضه نیز در ماه مه به 3.6 میلیون بشکه در روز رسید (بیشترین میزان ثبت شده). اما همچنان حجم بالای ذخایر نفتی و چشم‌انداز رشد شاخص دلار (با روند تدریجی افزایش نرخ بهره آمریکا) فشار بر نفت را در میان‌مدت حفظ کرده است.

قیمت ها تغیر محسوسی نمی کند

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام افزایش معاملات در سال جاری و با اشاره به این که بازار مسکن به سراشیبی رونق افتاده است، گفت: خروج مسکن از رکود، تدریجی و غیرتورمی خواهد بود.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان با بیان اینکه پیش‌بینی‌های آشکاری از حرکت بازار مسکن و خروج از رکود وجود دارد، اظهار کرد: در فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش ۱۰ درصدی معاملات مسکن بودیم و در اردیبهشت ماه نیز این روند تداوم داشت.وی ادامه داد: طبق اعلام بانک مرکزی معاملات امسال معادل 8.2 درصد افزایش داشته است که نشانه‌های خوبی برای بازار مسکن است و نیمه دوم سال شاهد خروج مسکن از رکود خواهیم بود.

درمعاملات امروز بورس کالا مقدار 93677 تن کالا به ارزش 1104478 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

محصولات صنعتی و معدنی

تالار محصولات صنعتی بورس کالا امروز شاهد داد و ستد 52158تن از انواع میلگرد و تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان به ارزش 74710میلیون ریال بود.لازم به ذکر است1000تن از سبد میلگرد ذوب آهن علی رغم عرضه مورد معامله قرار نگرفت.

محصولات پتروشیمی و نفتی

تالار محصولات پتروشیمی و فراورده های نفتی بورس کالای ایران امروز شاهد معامله 14244 تن انواع محصولات پلیمری بود.بیشترین حجم معامله در این تالار مربوط به محصول قیر به میزان 9921 تن به قیمت میانگین 7087 ریال مورد معامله قرار گرفت که توسط شرکت نفت پاسارگاد عرضه شد.

محصولات کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی امروز میزبان داد و ستد جو دامی و شکر سفید بود.در این تالار 1650 تن شکر سفید از 4000 تن عرضه شده با میانگین قیمت 23000 ریال مورد معامله قرار گرفت و همچنین 30 تن برنج وارداتی با میانگین قیمتی 7100 ریال معامله شد.

جوّ بازار

در معاملات بورس کالا امروز؛ شاهد داد و ستد محصولات صنعتی،کشاورزی و پتروشیمی بودیم در تالار صنعتی ذوب آهن اصفهان تنها عرضه کننده بود. در تالار کشاورزی بر خلاف روزهای پیشین شاهد تقاضای مازاد در محصول شکر سفید نبودیم.

منبع خبر: کارگزاری مبین سرمایه

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24