Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

امروز و فردا اوج فشار فروش های اعتباری را جهت تسویه اعتبار ماهانه خواهیم داشت. به نظر می رسد برای بازار امروز شروعی مثبت (خفیف) را داشته باشیم , اما بعد از گذشت ١ ال ١.۵ ساعت اولیه بار دیگر عرضه ها در بازار شدت می گیرد و شاهد دو روی متفاوت از یک سکه در بازار امروز خواهیم بود! بنابراین برای خرید خصوصا در رنج مثبت عجله نکنید.

دو روی متفاوت یک «سکه»

این مطلب در طول بازار به روز می شود....

پیش بینی بازار امروز : در حالی بازار امروز را آغاز می کنیم که به نظر همچنان نبود خریدار قوی مهمترین مشکل و چالش بازار بورس است. از طرفی دیگر امروز و فردا اوج فشار فروش های اعتباری را جهت تسویه اعتبار ماهانه خواهیم داشت. به نظر می رسد برای بازار امروز شروعی مثبت (خفیف) را داشته باشیم , اما بعد از گذشت 1 ال 1.5 ساعت اولیه بار دیگر عرضه ها در بازار شدت می گیرد و شاهد دو روی متفاوت از یک سکه در بازار امروز خواهیم بود! بنابراین برای خرید خصوصا در رنج مثبت عجله نکنید.

ذوب : بالاخره گزارش 12 ماهه 94 به روی کدال نشست و شرکت با تعدیل منفی 21 درصدی زیان هر سهم را به 1422 ریال افزایش داد. عملکرد شرکت در سه ماهه آخر سال افتضاح بوده با این حال با توجه به افزایش نرخ ها در سال جاری می توان به بودجه 95 شرکت امیدوار بود. هر چند فعلا در میزان فروش مشکل دارد. بازی اصلی ذوب البته سود و زیان نبود و بیشتر بازار به خاطر افزایش سرمایه سهم را می خرید. در ترازنامه به افزایش 322 درصدی اشاره شده و خبری از افزایش 840 درصدی و این دست مسائل نبوده است! البته گزارش حسابرسی نشده است و اظهار نظر حسابرس هم هنوز مانده است! با این وضعیت بسیار بعید است ذوب فعلا از پس 320 - 325 تومان برآید.

فرهنگیان : روز گذشته به جز ذوب اکثر زیر مجموعه های مهم فرهنگیان از جمله فاراک ، مرقام ، ثفارس و حتی ودی هم صف خرید بودند. به نظر می آید سیاست تیم جدید حمایت از زیر مجموعه هاست. حتی در ذوب که فرهنگیان در زمان مدیریت قبلی سنگین فروش می زد حالا جسته و گریخته خرید می کند. توصیه می کنیم زیر مجموعه های این حقوقی را زیر نظر بگیرید.

ونفت : برخی صحبت از اجاره مخازن به خارجی ها و نهایی شدن قرارداد و ... صحبت می کنند. به نظر بازی سهم بیشتر به جهت خرید سهام مهر آیندگان و از دور خارج کردن این حقوقی است. توجه داشته باشید که به لحاظ تکنیکی سهم حوالی 270 تومان با سقف محدوده تراکمی و همچنین PRZ الگوی BAT برخورد می کند.

نرخ بهره بانکی : کوروش پرویزیان رئیس کانون بانکهای خصوصی کشور با اشاره به اینکه بالا بودن نرخ سود سپردههای بانکی باعث افزایش نرخ سود تسهیلات و وامهای بانکی میشود، افزود: زمانی که نرخ سود وامهای بانکی بالا باشد، قیمت تمام شده تولید افزایش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: ازسوی دیگر نرخهای سود سپرده بالا سرمایه گذاری دربخش تولید را کاهش میدهد چراکه سرمایه گذاران ترجیح میدهند به جای ورود به عرصه تولید سرمایه خود را نزد بانکها سپرده گذاری کنند که ریسک پایینی دارد و حتی مشمول مالیات هم نمیشود. پرویزیان تأکید کرد: پس از کاهش نرخ سود سپردهه ا گام بعدی کم شدن نرخ سود تسهیلات است که همتراز با سپردهها عملیاتی خواهد شد.

با توافق مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی کاهش نرخ‌های سود بانکی آغازشد. درحالی که درگذشته با سازوکاری متفاوت و به صورت دستوری ازسوی بانک مرکزی نرخ‌های سود بانکی تعیین و ابلاغ می‌شد، دردولت یازدهم با روش دیگری متعادل کردن نرخ‌ها دنبال می‌شود. براین اساس درواقع این بانک‌ها به عنوان مجریان اصلی هستند که درخصوص تعیین نرخ‌های سود براساس شرایط اقتصادی کشور تصمیم می‌گیرند. پس از آنکه سال گذشته در دو مرحله نرخ سود سپرده‌های بانکی از 24 به 18 درصد کاهش یافت، بحث‌های بسیاری درباره کاهش دوباره این نرخ‌ها همپای روند نزولی نرخ تورم که هم اکنون به محدوده 10 درصد رسیده است، مطرح شد. بدین ترتیب رسانه‌ها درانتظار برگزاری رسمی نشست مدیران عامل بانک‌ها بودند تا دراین جلسه از نرخ‌های جدید سود بانکی رونمایی شود، اما اقدام داوطلبانه 3 بانک خصوصی کشور درخصوص کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده، حکایت از روش تازه‌ای داشت. این بار بانک‌ها درحرکتی هماهنگ و داوطلبانه قصد دارند حداکثر نرخ‌های سود سپرده را درشبکه بانکی به 15 درصد برسانند تا این نرخ با سایرشاخص‌ها هماهنگ شود.

تک نرخی شدن ارز : جهانگیری معاون اول رئیس جهمور در این رابطه گفت : دولت مصمم است در سال جاری قیمت ارز را تک نرخی کند. معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه دولت با تمام وجود از واحدهای تولیدی و بخش خصوصی واقعی حمایت می کند، گفت: باور دولت این است که اقتصاد کشور تنها از طریق میدان دادن به بخش خصوصی واقعی می تواند شکوفا شود.

ختراک : پس از ریزش نسبتا سنگین روز گذشته سهم بازگشایی شد و مورد توجه اهالی بازار قرار گرفت. به لحاظ نموداری شاهد شکل گیری آرایش reAB=CD در نمودار هستیم. به نظر می رسد در قالب موج فعلی سهم می تواند تا حوالی 330 - 350 تومان رشد کند.

شاراک : بعد از برگزاری مجمع و تقسیم سود 135 تومانی سهم روز گذشته بازگشایی شد. همچنان ریسک تک نرخی شدن ارز بر سر سهم سایه افکنده است. با این حال به نظر می رسد در برهه فعلی حوالی 250 تومان برای خرید گزینه بدی نباشد. البته انتظار نوسانات تند و تیز از شاراک را نداریم!

پاسخ به یک شایعه : شاپور محمدی؛ معاون امور اقتصادی وزیر اقتصادی و دارایی در حاشیه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی درباره احتمال جانشینی وی بر جای فطانت اظهار کرد: آقای فطانت بر جای خود باقی خواهد ماند.

مداران : پیش تر تحلیلی از سهم ارائه شد. کف قیمتی را 210 - 215 تومان ارزیابی کردیم. در حال حاضر 240 - 250 تومان مقاومت مهمی دارد. اگر سهم بتواند از این محدوده مقاومتی عبور کند به مرور پتانسیل رشد تا حوالی 310 - 320 تومان را خواهیم داشت.

جو بازار : ساعت 9:30 دقیقه است و نیم ساعت ابتدایی بازار را پشت سر گذاشتیم. عملا آنچه که دیدیم ضعیف تر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم. انتظار ما در نیم ساعت ابتدایی قرار داشتن قیمت ها در محدوده مثبت یا صفر با حجم معاملات پایین بود اما ظاهرا این گونه نشد و بازار از محدوده منفی کار خود را آغاز کرد.  در هر صورت جو خودرویی ها منفی است و فشار فروش نسبتا بالاست. وقتی هم که خودرویی ها زمین گیر می شوند کل بازار عقب می نشیند!

خساپا : قیمت سهم تا محدوده منفی کامل عقب نشست. اوایل اردیبهشت ماه بود که سهم در قیمت های 140 تومان قرار داشت. گفتیم کوتاه مدت سهم نهایتا تا 170 رشد می کند و بعد تا حوالی 95 - 100 تومان عقب می نشیند!!! ظاهرا این تحلیل در حال شکل گیری است. اگر با همین فرمان پیش برویم زودتر از آنچه که انتظار داشتیم قیمت تا زیر 100 تومان نفوذ می کند!!! (لینک تحلیل)

جو بازار : صفوف فروش خودرویی ها را جمع کردند. با این حال همچنان فشار فروش کمر شکن است! نسبت های خریدار به فروشنده هم چنگی به دل نمیزد. به نظر برای خالی شدن از فروشنده نیاز به ریزش 10 درصدی و حجم های بالا در کف قیمتی دارند. با این حال همین که صفوف فروش را بازار می خرد خود نکته مثبتی است.

گروه خودرویی : برخی چارتیست ها اعتقاد دارند امروز و فردا روز بسیار مهمی برای نمادهای این گروه است. تحلیل گران تکنیکی اعتقاد دارند که شاخص این گروه آرایش مثلث کاهشی به خود گرفته و اگر فردا هم منفی این گروه ادامه داشته باشد احتمالا شاهد خودروی 260 تومانی ، سایپا 90 - 95 تومانی و ... خواهیم بود.

جو بازار : بیش از 2 ساعت از تایم معاملاتی سپری شده است. شاخص در حدود 480 واحد ریزش را تجربه کرده است. نکته مثبت این که تا به اینجای کار جا به جایی بلوک برای حفظ شاخص نداشتیم. نمی دانیم مسولان صدای اهالی بازار را شنیده اند یا اینکه فعلا وقت بلوک زنی نرسیده!!! اما نکته منفی ارزش خالص معاملات است. بازار همچنان کم حجم و رکودی است و بعید به نظر می رسد امروز هم اتفاق خاصی بیفتد. هر چند خودرویی ها کمی از محدوده منفی کامل فاصله گرفتند.

وپترو : امروز شاهد حمایت نسبی حقوقی از سهم بودیم. به لحاظ نموداری سهم حمایت خوبی در محدوده 200 - 205 تومان داشت. اگر این سطح از دست رود احتمالا یک ریزش 10 درصدی دیگر در انتظار این سهم خواهد بود و شاهد اصلاح قیمت تا حوالی 180 تومان خواهیم بود.

قنیشا : گفته می شود فروشنده حقیقی امروز در این نماد صندوق بازنشستگی کشوری بود که به طور کامل از سهم خارج شد.

شایعه : زمزمه هایی از تغییر مدیریتی در ایران خودرو شنیده می شود. (صرفا در حد شنیده است)

جو بازار : دقایق پایانی بازار را دنبال می کنیم. خودرویی ها بار دیگر در برابر فشار فروشندگان تسلیم شدند.

بازار با ریزش 740 واحدی شاخص کل به کار خود پایان داد. خدا را شکر امروز بلوک بازی نداشتیم!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24