Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طبق آخرین اطلاع رسانی ها نیمه تیر ماه مجمع سالیانه شرکت برگزار می شود. پس از ثبت افزایش سرمایه شرکت در روزهای پایانی اردیبهشت ، قیمت سهم افت ملموسی را تجربه کرد. این شرکت برای سال مالی ٩۴ به ازای هر سهم ١۵٧ ریال سود پوشش داده که اگر به ازای هر سهم در مجمع پیش روی ٧ – ٨ تومان هم تقسیم کند...

دوپینگ با «بازارهای جهانی»

نگاهی به تابلو معاملات

در پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل با 250 واحد افت ، خیلی زود کانال 74 هزار واحد را از دست داد و در سطح 73940 واحد به کار خود پایان داد. پارسان با 50 واحد ، شبندر با 41 واحد و کچاد با 39 واحد بیشترین نقش را در ریزش دماسنج بازار سرمایه ایفا کردند. در طرف مقابل خساپا با 50 واحد ، تاپیکو با 16 واحد و وبصادر با 9 واحد اندکی از بار منفی شاخص کاستند. ارزش معاملات در این بازار بالغ بر 2719 میلیارد ریال بود که نمادهای خساپا با 566 میلیارد ریال ، خودرو با 167 میلیارد ریال و فاذر با 156 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در بازار فرابورس شاخص آیفکس هم بیش از 3 واحد عقب نشست و در سطح 775 واحد به کار خود پایان داد. شتران ، بمپنا و وگردش بیشترین تاثیر منفی را به روی نماگر این بازار داشتند. ارزش معاملات در بازار فرابورس به 662 میلیارد ریال رسید که ذوب با 97 میلیارد ریال و گوهران با 12 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در پایان لازم به ذکر است که ارزش خالص معاملات (پس از کسر بلوک ها و اوراق مشارکت) با رشدی در حدود 20 میلیارد تومان نسبت به روز گذشته به 270 میلیارد تومان رسید که 230 میلیارد تومان آن متعلق به بازار بورس و 40 میلیارد تومان به بازار فرابورس اختصاص داشت.

پیش بینی بازار امروز

روز گذشته همانطور که انتظار داشتیم عرضه ها در بازار شدت گرفت و علیرغم تلاش های مهندسین بازار ، حتی صف خرید سایپا هم نتوانست باقی بازار را با خود همراه کند. البته نکته مثبت معاملات روز گذشته ارزش خالص معاملات بود که رقمی معادل 270 میلیارد تومان بود که نسبتا قابل قبول است. اگر این پارامتر را با دقت بیشتری رصد کنیم متوجه می شویم که دقیقا پس از کاهش نرخ بهره بانکی به سطح 15 درصد ، جنب و جوش در بازار نسبت به هفته های قبل از آن با آهنگ ملایمی بیشتر شده است و روند ارزش خالص معاملات رو به رشد بوده است.

اما برای امروز ، با توجه به بازگشت قیمتی نفت به کانال 50 دلار و رشد ملموس قیمت فلزات رنگین به نظر می رسد بازار شروع نسبتا مثبتی خصوصا در نمادهای وابسته به این گروه داشته باشد. با این حال بازار در ماه های اخیر نشان داده که بدون گروه خودرویی بالا نمی رود و قاعدتا رفتار و نحوه معاملات این گروه می تواند طی معاملات امروز مهم باشد. در صورتیکه خودروسازان با باقی نمادهای بازار همراه نباشند احتمالا دارد در نیمه دوم یا یک ساعت پایانی عرضه ها در بازار شدت بگیرد!

بازار سهام

خودرو : فروش های سرمایه گذاری سمند و شرکت سلیم کار را کمی برای این سهم سخت کرد. بلاتکلیفی در خصوص افزایش سرمایه و همچنین روشن نبودن جزئیات قرارداد با فیات کار را کمی برای سهامداران این نماد سخت کرده. از طرفی دیگر زمزمه هایی از تغییر مدیریتی در این نماد به گوش می خورد و اصلی ترین گزینه برای جایگزینی مهندس یکه زارع، مهندس سعید فائقی معاون کنونی سازمان گسترش و نوسازی است. گفته می شود این تغییر پس از برگزاری مجمع سالیانه در انتهای تیرماه صورت می گیرد. هنوز گزارش نهایی مالی گروه صنعتی ایران خودرو ارائه نشده است اما بدهی این شرکت بزرگ تا 40 هزار میلیارد ریال رسیده بود که باید دید امسال این میزان بدهی آیا کاهش یافته یا همچنان سیر صعودی دارد.

خساپا : در نماد سایپا برخی دلیل معاملات این چنینی سهم را به قرارداد با سیتروین ربط می دهند ، با این حال به نظر نمی رسد بازار صرفا به دلیل این خبر آن هم در روی که سایر خودروسازان منفی معامله می شوند صف خرید باشد!!! به نظر مثبت این سهم صرفا به دلیل تزریق جو مثبت به بازار می تواند باشد و یا اینکه بعد از چند 10 درصد رشد خبر مورد نظر به بازار تزریق می شود! جالب اینکه طی 1 – 2 هفته گذشته برخی کدهای خاص هم در حال خرید سایپا بودند. اما گزارش 94 شرکت هم روی سامانه کدال قرار گرفت و این شرکت در شرایطی سود هر سهم خود بای سال 94 را در سطوح 205 ریالی پیش بینی کرده بود که در پایان دوره 198 ریال معادل 96 درصد از این سود را محقق کرد. فروش و سود عملیاتی شرکت در 3 ماهه پایانی سال رشد چشمگیری داشته اما در نهایت از مقدار فروش و سود عملیاتی پیش بینی شده مقداری کمتر بوده و همنی عامل سبب تعدیل منفی 4 درصدی شرکت شده است. سایپا در سود و زیان تلفیقی گروه نیز (450) ریال زیان شناسایی کرده است که نسبت به دوره 12 ماهه سال گذشته کاهش 25 درصدی داشته است.

ذوب : روز گذشته این سهم هم اسیر دست عرضه کنندگان شد. با این حال به لحاظ نموداری حالا می توان گفت که احتمالا ذوب آهن در حال ساخت یک محدوده تراکمی است و به نظر می رسد در گام کنونی می تواند نهایتا تا حوالی 300 تومان رشد داشته باشد. هر چه به لحاظ زمانی جلوتر برویم دامنه نوسانات قیمت محدودتر خواهد شد.

حتوکا : مدیرعامل سرمایه گذاری توکا فولاد گفت : حتوکا ورود به حوزه های فعالیتی غیر از صنعت فولاد را در دستور کار قرار داده که یکی از مهمترین آنها وارد شدن به صنایع پالایشگاهی است که در صورت عملیاتی شدن این طرح بر درآمدزایی شرکت اثر مثبتی خواهد داشت. مظاهری گفت: در دستور کار قرار گرفتن این طرح به منزله قریب الوقوع بودن آن نمی باشد، اما احتمال بسیار زیاد تا پایان سال مالی جاری در صورت فراهم شدن شرایط، اجرایی می گردد. به لحاظ نموداری سهم در محدوده 315 تومان مقاومت مهمی دارد که در صورت گذر از آن می تواند رشد خوبی را تجربه کند.

ودی : طبق آخرین اطلاع رسانی ها نیمه تیر ماه مجمع سالیانه شرکت برگزار می شود. پس از ثبت افزایش سرمایه شرکت در روزهای پایانی اردیبهشت ، قیمت سهم افت ملموسی را تجربه کرد. این شرکت برای سال مالی 94 به ازای هر سهم 157 ریال سود پوشش داده که اگر به ازای هر سهم در مجمع پیش روی 7 – 8 تومان هم تقسیم کند ، قیمت سهم به 100 تومان می رسد و با 201 ریالی سال مالی جاری پ بر ای این شرکت به 5 واحد می رسد. در کل به نظر می رسد با دید 2 تا 3 ماهه می تواند بازدهی مناسبی نصیب سهامداران خود کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24