Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

کارشناسان مسکن می­ گویند، اگر سازنده ­ها همت کنند و برای فروش نقد و اقساط آپارتمان­ های خود، اقدام کنند بازار معاملات مسکن کشش آن را دارد که تا ۴٠ درصد واحدهای مسکونی خرید و فروش شده در هر ماه، به صورت قسطی، معامله شود...

پنج مزیت طرح فروش قسطی مسکن

همه سازنده ­های مسکن می­ توانند بدون نیاز به دریافت معرفی نامه از تشکل­ های انبوه ­سازی، در طرح فروش قسطی مسکن وارد شده و از تسهیلات غیر نقد بانک عامل بخش مسکن استفاده کنند.

بانک مسکن اعلام کرد، شرط اولیه در طرح فروش قسطی مسکن که به موجب آن، فقط انبوه سازان عضو تشکل ­های انبوه­ سازی حق استفاده از این تسهیلات را داشتند، لغو شد و هر سازنده­ای برای یک یا بخشی از واحدهای مسکونی خود می­ تواند نسبت به فروش قسطی و تضمین مربوط به آن، از طریق بانک، اقدام کند.

این طرح به صورت مراجعه همزمان خریدار و فروشنده در یکی از شعب 7 گانه بانک مسکن، اجرایی می­ شود.

طرح تضمین معاملات اقساطی خریداران و فروشندگان مسکن، توسط بانک مسکن اجرایی شده است. در این طرح، به منظور اطمینان بخشی به طرفین قرارداد، بانک مسکن به عنوان ضامن در معامله خرید و فروش اقساطی مسکن وارد شده و پرداخت اقساط ثمن معامله را مطابق ضوابط مصوب تضمین می کند.برای این منظور لازم است ابتدا بین خریدار و فروشنده، عمل بیع به منظور معامله واحد مسکونی و نیز بین خریدار و بانک منعقد شود.

بر این اساس، خریدار تعهد می کند مطالبات فروشنده را به صورت اقساط به بانک پرداخت کند و بانک نیز متعاقبا وجوه حاصله را به حساب فروشنده واریز نماید.

کلیات شرایط و ضوابط طرح تضمین معاملات به شرح زیر است:

قیمت فروش نقدی و فروش اقساطی واحدها با توافق طرفین (خریدار و فروشنده) تعیین می ­شود و بانک عامل بخش مسکن دخالتی در مناسبات قیمتی و قراری که دو طرف بر قیمت معامله انجام می­ دهند، ندارد.تضمین ثمن (قیمت) معامله حداکثر تا 50 درصد ارزش کارشناسی ملک و تاسقف 1.500.000 هزار ریال و نیز مشروط به عدم تجاوز مبلغ اقساط ماهانه خریدار از 3 میلیون تومان خواهد بود.

مدت زمان تقسیط براساس توافق طرفین(خریدار و فروشنده) و حداکثر به مدت 50 ماه تعیین می گردد.

بانک ضمن به رهن گرفتن ملک مورد معامله، پرداخت اقساط خریداران را در مقاطع مشخص به صورت ماهیانه تضمین می نماید. به این معنا که چنانچه خریدار، به هر دلیل در پرداخت به موقع اقساط ماهانه تاخیر اعمال کرد، بانک مسکن در زمان مقرر قید شده در قرارداد سه جانبه، قسط مورد نظر را به حساب فروشنده آپارتمان از حساب خود واریز خواهد کرد و سپس نسبت به اعمال وصول آن از خریدار اقدام می ­کند.

قرارداد سه جانبه طرح فروش قسطی آپارتمان بین فروشنده، خریدار و بانک مسکن امضا می­ شود و به موجب این قرارداد، بانک مسکن، پرداخت قسطی بخشی از ارزش معامله ملک مورد نظر از جانب خریدار به حساب فروشنده را تضمین می­ کند.

بانک واریز اقساط سررسید شده را در پایان ماه به حساب فروشنده، در ازای ترهین پلاک مورد معامله تضمین می نماید.

اهم مزایای طرح برای خریداران و فروشند­های طرح نسیه فروشی مسکن عبارت است از «افزایش قدرت خرید خریداران مسکن بدون افزایش سقف مسکن و بدون نیاز به تسهیلات بانکی که در نتیجه آن امکان فروش واحدهای مسکونی فراهم خواهد شد»، «ترغیب فروشندگان به پیش فروش واحدهای در حال احداث و تامین مالی طرح های نیمه تمام بدون استفاده از منابع بانکی با این اطمینان که پس از تکمیل و آماده شدن اسناد و انتقال واحدها، امکان دریافت بخش عمده ای از ثمن معامله به شرح این طرح وجود خواهد داشت»، «امکان شروع و افتتاح پروژه های جدید با توجه به فروش واحدهای در اختیار سازندگان واحدهای مسکونی»، «امکان فروش بخشی از واحدهای مازاد روی دست مانده سازنده ­ها بصورت آنچه سمت تقاضا حاضر به پرداخت است» و همچنین «رشد نسبی معاملات مسکن و رسیدن به رونق».

بانک مسکن در این طرح، معادل 5 درصد مبلغ غیر نقد معامله، کارمزد دریافت می ­کند.

این نرخ از نظر انبوه سازان، رقم بالایی تعبیر شده و با همین بهانه هنوز حتی یک واحد مسکونی از سمت عرضه برای فروش قسطی معرفی نشده است.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در این باره اعلام کرد: برآوردی از تعداد واحدهای مسکونی مشمول فروش قسطی مسکن نداریم اما به هر حال بارها اعلام شده است که حدود 250 هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد که می‌توانند تعدادی از این واحدها از این طرح استفاده کنند.

محمد حسن مرادی گفت: در طرح مسکن قسطی قرار نیست وامی پرداخت شود، بانک مسکن هم هیچ نقشی در میان فروشنده و خریدار مسکن ندارد و در این طرح نیز میزان اقساط و یا میزان پرداخت یکسان نیست.

وی افزود: نقش بانک مسکن در این نوع از معاملات ملک، تضمین پرداخت به موقع اقساط معامله از جانب خریدار است به این صورت که در صورت عدم وصول به موقع بهای معامله از جانب فروشنده (سازنده)، بانک مسکن از ابزارها و سازوکارهای معمول خود در قراردادهای رهنی بانک با تسهیلات‌گیرندگانش، استفاده می‌کند و اقساط را از خریدار دریافت و به فروشنده پرداخت می کند. برای این منظور، در زمان امضا قرارداد سه جانبه، اعتبار سنجی­ های لازم برای تشخیص میزان توانمندی خریدار در پرداخت اقساط بخش غیرنقد معامله، انجام می ­شود تا ریسک نسیه فروشی به حداقل برسد.

کارشناسان مسکن می­ گویند، اگر سازنده ­ها همت کنند و برای فروش نقد و اقساط آپارتمان­ های خود، اقدام کنند بازار معاملات مسکن کشش آن را دارد که تا 40 درصد واحدهای مسکونی خرید و فروش شده در هر ماه، به صورت قسطی، معامله شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24