Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس معتقدند قیمت سهام بار دیگر اندکی گران شده و احتمال کاهش ١٠ درصدی شاخص های مالی در ماه های آینده وجود دارد.

احتمال سقوط شاخص های مالی وجود دارد!

در دو روز گذشته که ماه جدید میلادی آغاز شده بسیار از سرمایه گذاران در بازارهای مالی، دلار و نفت متضرر شده اند. تحلیلگران بانک گلدمن ساکس معتقدند قیمت سهام بار دیگر اندکی گران شده و احتمال کاهش 10 درصدی شاخص های مالی در ماه های آینده وجود دارد. برخورد قیمت فلزات پایه به سطوح مقاومت و کاهش قیمت نفت در کنار ابهام هایی که در باره تاثیر منفی جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا وجود دارد سبب می شود سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. این رویکرد در سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ هم مشاهده می شود. ابن نهادها در نشست های اخیر خود تغییری در سیاست های حمایتی شان نداده اند یعنی تدابیر انبساطی ادامه دارد. ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا بارها تاکید کرده این نهاد آمادگی دارد در صورت نیاز هر اقدامی برای کمک به رونق اقتصاد منطقه یورو انجام دهد. از سوی دیگر، بانک مرکزی ژاپن تلاش کرده با اجرای برنامه های حمایتی به اقتصاد این کشور کمک کند. البته این نهاد در نشست اخیر خود مطابق آنچه سرمایه گذاران انتظار داشتند عمل نکرد. بانک مرکزی آمریکا برنامه افزایش نرخ های بهره را به تعویق انداخته است. بدین ترتیب بانک های مرکزی که نقش آفرینان اصلی در نظام اقتصادی کنونی هستند رویکرد انتظار را در پیش گرفته اند و علت آن است که هنوز مشخص نیست جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا تا چه حد بر اقتصاد جهان تاثیر منفی خواهد داشت.

ثبات قیمت ها در ارقام پایین

امروز چهارشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی رشد کرده و به ترتیب در سطح 42 دلار و 39.8 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. روز گذشته، پیش بینی افزایش عرضه سبب کاهش قیمت این ماده خام شد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اواسط ساعات معاملات، تا 2 درصد کاهش یافتند اما در پایان معاملات میزان کاهش به 0.7 درصد و 1.2 درصد رسید. قیمت ها در نهایت به 41.9 دلار و 39.6 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد. تداوم روند کاهش قیمت نفت به رغم افول ارزش دلار رخ داده و نشان می دهد شاخص های بنیادی بازار مستحکم نیستند. عوامل رشد قیمت ها در چند ماه قبل، اکنون ضعیف شده یا از میان رفته اند و طبیعی است در این شرایط دلیلی برای رشد قیمت ها وجود ندارد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در سه روز گذشته نشان داده شده است:

طلا بار دیگر جذاب شد!

امروز قیمت طلا تغییر محسوسی نداشته و در سطح 1362 دلار در هر اونس در نوسان است. روز گذشته قیمت طلا رشد کرد زیرا هم از ارزش دلار کاسته شد و هم شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپایی و آمریکا کاهش یافتند. نرخ های منفی بهره عاملی برای حمایت از قیمت طلا هستند. رشد قیمت طلا در حالی رخ داده که انتظار می رود در گزارش های وزارت کار آمریکا که فردا و روز جمعه منتشر می شود داده ها مثبت باشند. در واقع افول ارزش دلار که به افزایش قیمت طلا کمک کرد حاصل رشد ارزش یورو و ین بود. خبرهای اقتصادی آمریکا در هفته ها و ماه های اخیر عموما مثبت بوده و پیش بینی شده در سه ماهه کنونی وضعیت اقتصاد این کشور بهتر شود. با آنکه نشانه ای از تاثیر منفی جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا وجود ندارد و وضعیت بازار کار آمریکا خوب است، بازار طلا حمایت شده زیرا از یک سو برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا به تعویق افتاده و از سوی دیگر پیش بینی های منفی درباره افق اقتصاد جهان در سال جاری میلادی مطرح شده است. همچنین نرخ های منفی بهره سبب شده بر جذابیت طلا به عنوان حوزه ای با بازده بالاتر افزوده شود. احتمال صعود قابل ملاحظه قیمت طلا در ماه های آینده بسیار کم است زیرا شرایط اقتصاد جهان رو به بهبود است. بروز هر نشانه از آمادگی بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره به اصلاح شدید قیمت طلا منجر خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در سه روز گذشته نشان داده شده است:

احتمال کاهش شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافته و علت این کاهش، تدابیر اندک حمایتی است که از سوی بانک مرکزی ژاپن اتخاذ شده است. روز گذشته نیز شاخص های مالی در بازارهای این قاره کاهش یافت البته میزان کاهش زیاد نبود زیرا در ساعاتی که بازارها فعالیت داشتند قیمت نفت اندکی رشد کرده بود. امروز گزارش وضعیت بخش خدمات چین در ماه گذشته میلادی منتشر می شود. برخی خبرهایی که اخیرا از اقتصاد این کشور منتشر شده مثبت بوده اما این برای ایجاد اطمینان در سرمایه گذاران کافی نیست. از سوی دیگر تدابیری که اخیرا از سوی بانک مرکزی ژاپن برای حمایت از رونق اقتصاد این کشور اتخاذ شده اندک بوده است. سرمایه گذاران آسیایی به دلایل مختلف در سردرگمی بسر می برند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای اروپایی کاهش یافتند. کاهش قیمت سهام بانک ها سبب افول شاخص های مالی شد. گزارش های مربوط به بخش تولید کارخانه ای منطقه یورو و برخی اعضاء مهم آن منفی نبوده و امروز وضعیت بخش خدمات این اقتصادها در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد. موسسه مارکیت اکونومیکس گزارش خود را در این زمینه منتشر می کند و پیش بینی شده ارقام شاخص در ماه پیش نسبت به ارقام مربوط به ماه قبل از آن تغییری نکرده است. اگر این پیش بینی تحقق یابد از شدت هراس سرمایه گذاران کاسته می شود. البته وضعیت شاخص های اقتصادی در انگلستان اخیرا خوب نبوده است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا کاهش یافتند. روز گذشته برای هفتمین روز معاملاتی پی در پی شاخص های مالی در این کشور کاهش یافتند. افول قیمت نفت و برخی خبرهای منفی از شاخص های اقتصادی در این روند موثر بوده اند. برخی تحلیلگران معتقدند پس از رشد مداوم شاخص های مالی در هفته های اخیر، طبیعی است که برای مدتی شاهد اصلاح بازار باشیم. البته بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود نسبت به کاهش 10 درصدی شاخص های بورس آمریکا هشدار داده است. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در سه روز گذشته نشان داده شده است:

دلیلی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد

امروز چهارشنبه قیمت مس و دیگر فلزات پایه رشد کرده اما میزان افزایش زیاد نیست. قیمت مس در مرز 4900 دلار در هر تن قرار گرفته است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت، قیمت فلزات پایه رشد محسوسی نداشت و قیمت مس در سطح 4900 دلار در هر تن قرار گرفت. تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت این فلزات بعید است. البته سرمایه گذاران همچنان امیدوار هستند تدابیر جدید حمایتی از سوی بانک مرکزی چین اتخاذ شود. در هفته های اخیر، برخی خبرها از اقتصاد چین مثبت بوده اما کارشناسان می گویند بهبود وضعیت حاصل تدابیری است که دولت چین در حمایت از رونق اقتصاد اتخاذ کرده است. در واقع هدف دولت که افزایش مصرف داخلی بوده تحقق نیافته و دولت مجبور شده از طریق افزایش اعتبارات بر فعالیت های اقتصادی بیافزاید. دولت چین برای رشد اقتصاد در سال جاری میلادی، نرخ 6.5 درصد تا 7 درصد را تعیین کرده و تلاش می کند این نرخ تحقق یابد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار همچنان تحت فشار است

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی افزایش یافته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.121 قرار دارد. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و ین کاهش یافت و این درحالیستکه خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود. امروز موسسه مارکیت اکونومیکس وضعیت بخش خدمات را در اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام خواهد کرد. پیش بینی شده شرایط در این بخش از اقتصادهای یاد شده تغییر بزرگی نسبت به ماه ژوئن نداشته است. فردا و روز جمعه دو گزارش از بازار کار آمریکا منتشر می شود که اگر مثبت باشد بخشی از کاهش ارزش دلار در روزهای اخیر جبران خواهد شد. عملکرد دلار در روزهای گذشته مثبت نبوده و این وضعیت حاصل به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکاست. البته اگر بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی اروپا در نشست های اخیر خود آنگونه که انتظار می رفت تدابیر حمایتی اتخاذ کرده بودند عملکرد دلار مثبت می شد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در سه روز گذشته شان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی چین، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، انگلستان، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24