Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

علی چگینی، تسهیلات بانکی را یکی از ابزارها در حوزه ساخت و خرید دانست و افزود: اقتصاد مسکن وابسته به مجموعه اقتصاد کلان است و اگر اقتصاد کشور رشد پیدا کند ما خواهیم دید بخش مسکن از رکود خارج می‌شود...

ورود بازار ملک به مرحله پیش رونق

انتظارات کارشناسی در بازار مسکن از حرکت رو به جلو در مسیر پایان پیش رونق معاملات ملک حکایت دارد.

بر این اساس پیش بینی می­ شود بازار معاملات مسکن در نیمه دوم امسال وارد فاز رونق شود اما به خاطر وضعیت مناسب عرضه آپارتمان فروشی،‌ این رونق بصورت غیر تورمی خواهد بود.

در این باره، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر شروع دوره رونق بازار معاملات مسکن در نیمه دوم سال جاری گفت: نگران شوک قیمتی نیستیم و موجودی کافی مسکن در این بخش وجود دارد.علی چگینی اعلام کرد : تسهیلات در حوزه مسکن در بخش‌های ساخت و ساز و خرید در بازار اثر گذار است و جنب و جوش بیشتری در بازار ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: وضع بازار مسکن (خرید و فروش و ساخت و ساز) در تیرماه نسبت به ماه گذشته تغییری نکرده است.

چگینی در ادامه با اشاره به مباحثی که این روزها درباره نقش بانک ­ها در بروز نوسان شدید در سیکل های تجاری ملک –دوره های رکود و رونق- مطرح است، تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم رکود مسکن سال­های 93 و 94 به دلیل رفتار بانک‌ها بوده بلکه بازار مسکن چند سالی در رکود بوده است و کم کم با بهبود وضعیت اقتصادی بازار مسکن هم بهبود پیدا می‌کند.چگینی گفت : افزایش سقف وام‌ها اثرگذار است و تنوع مدل های وام باعث جنب وجوش می‌شود.

وی ادامه داد : تاکنون حدود ۵۶ هزار و ۵۰۰ نفر فقط صندوق پس انداز مسکن یکم ثبت نام کردند و کسانی که پارسال ثبت نام کردند اکنون نوبت پرداخت تسهیلات به آن ها فرا رسیده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد : طی یکسال اخیر روز به روز شرایط دریافت وام خرید مسکن تسهیل شده و سقف تسهیلات نیز افزایش پیدا کرده و برای زوجین بیشتر شده است. تسهیلات خرید مسکن در زمستان سال 92 از 20 به 35 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و در نیمه سال 94 به 60 میلیون تومان رسید. در حال حاضر سقف وام خرید مسکن بدون سپرده (در ابتدای سال 95) به 110 میلیون تومان و وام سپرده گذاری نیز به 160 میلیون تومان افزایش یافته است که این ارقام حدود 30 تا 40 درصد قدرت خرید مسکن را پوشش می ­دهد.

وی تاکید کرد :در چند سال گذشته پروانه های ساختمانی روند نزولی داشته است و صدور پروانه های ساختمانی امسال در تهران به ثبات می رسد به این معنا که روند ریزش تیراژ ساخت و ساز متوقف خواهد شد و حتی نشانه ­های افزایش –رشد مثبت- در بازار سرمایه­ گذاری­ های ساختمانی در نیمه دوم امسال ظاهر می­ شود. در تهران در سال ۹۳ معادل ۸۹ هزار واحد مسکونی پروانه های ساختمانی صادر و پارسال ۹۵ هزار واحد و امسال در سه ماه اول ۱۵ هزار و ۷۰۰ پروانه واحد مسکونی صادر شده است و کمی اوضاع بهبود پیدا کرده است.

علی چگینی، تسهیلات بانکی را یکی از ابزارها در حوزه ساخت و خرید دانست و افزود: اقتصاد مسکن وابسته به مجموعه اقتصاد کلان است و اگر اقتصاد کشور رشد پیدا کند ما خواهیم دید بخش مسکن از رکود خارج می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد : تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهن ثانویه منتشر شده است و تا آخر سال ۱۰ هزار میلیارد تومان بازار رهن ثانویه اوراق ( MBS )منتشر می کنیم تا در بازار مسکن قدرت وام دهی بانک ها را افزایش دهیم.

وی درباره موجودی عرضه مسکن در سال ۹۵ نیز گفت: ساخت مسکن نسبت به نیم قرن گذشته خوب بوده است و اگر در سال ۶۵ تراکم خانوار در واحدها به ازای ۱۲۷ خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی بود امروز در مقابل ۱۰۴ خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی داریم یعنی روند رو به بهبود بوده است.بنابراین کسری عرضه مسکن در حال حاضر معادل 4 درصد خانوارها در کشور است.

چگینی افزود: با توجه به خالی بودن بسیاری از واحدهای مسکونی اگر فضای اقتصادی بهبود پیدا کند این املاک بدون استفاده وارد بازار مصرف می شود، بنابراین از این منظر نگران شوک قیمتی نیستیم و موجودی کافی مسکن در این بخش وجود دارد.

چگینی تصریح کرد : کاهش نرخ سود بانکی تاثیر مثبت در رونق بخش مسکن و ساختمان دارد و نخستین تاثیر مثبت ان کاهش هزینه تولید است زیرا تولید کنندگان از تسهیلات بانکی استفاده می کند و اقساط بازپرداختی کاهش و توان‌پذیری خانوارها افزایش پیدا می‌کند و گروه های زیادی می توانند وام دریافت کنند.

وی افزود : سود تسهیلات صندوق پس انداز یکم از ۱۴ درصد به ۱۱ درصد رسیده است تا خانواده های بیشتری وارد بازار شوند.

با کاهش این میزان نرخ سود تسهیلات مسکن یکم، مبلغ اقساط وام خرید مسکن ماهی 200 هزار تومان کاهش یافته است و کمک می­ کند شرایط دریافت تسهیلات از سوی خانه اولی­ ها تسهیل شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24