Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران که چند روزی است مورد توجه اهالی بازار قرار گرفته ، قصد دارد در صورت اخذ مجوز از سازمان سرمایه خود را ١٠٠ درصد افزایش دهد. این افزایش سرمایه از محل ...

مثبت اما «کم رمق»

این مطلب در طول بازار به روز می شود....

پیش بینی بازار امروز : روز گذشته بازار را در حالی آغاز کردیم که از همان ابتدای کار بازار با سنگینی کفه تقاضا کار خود را آغاز کرد. ابتدا تک سهم ها و نمادهای کوچک تر مورد توجه واقع شدند و سپس شدت تقاضا در گروه پالایشی بالا گرفت و نمادهای این گروه به صف رسیدند. نکته قابل تامل این که بازار روز گذشته هم به نمادهای خودرویی (خصوصا لیدرهای این گروه) بی اعتنا بود و عملا یک شیفت تمام عیار از خودرویی ها به پالایشی ها داشتیم. و حالا بعد از گذشت 2 – 3 سال ، بار دیگر پالایشی ها بازوبند لیدری بازار را بر دست بستند. اما نکته ای که در بازار دیروز بار دیگر به چشم می زد ارزش خالص معاملات بود! این رقم در بازار روز شنبه در حدود 145 میلیارد تومان بود. رقمی که هر چند نسبت به پاییز 94 در سطح مناسبی قرار دارد اما نسبت به روزهایی ابتدایی مرداد که بازار 250 – 300 میلیارد تومان حجم داشت ، افت معناداری کرد و به نظر می رسد پول بزرگی که بخواهد موج صعودی در بازار ایجاد کند ، در مقطع کنونی وجود ندارد! البته این اتفاق خیلی هم غیر عادی نیست و قابل پیش بینی بود. از ابتدای تیر ماه بازار سرمایه به طور متوسط بازدهی 6.8 درصدی را برای سهامداران به ارمغان آورده و طبیعی است که در مقطع کنونی سهامداران اقدام به شناسایی سود و خروج از بازار کنند. اما امروز در حالی بازار را آغاز می کنیم که گارد معامله گران طی جلسه معاملاتی قبل ، کمی اهالی بازار را دلگرم کرد. حال به نظر می رسد از فردا و با گشایش مجدد خطوط اعتباری ماهانه ، جو تقاضا در بازار تا حدودی بهتر هم شود! برای بازار امروز به نظر می رسد شرایط بدی نداشته باشیم و جو کلی بازار مثبت باشد. البته عرضه ها در محدوده مثبت نسبت به روز کاری گذشته می تواند بیشتر باشد. در مجموع با توجه به شرایط نموداری شاخص به نظر می رسد بازار تمایل به شروع یک رالی صعودی تا حوالی 80000 واحد دارد.

نرخ بهره امریکا : از قرار معلوم نرخ بهره بانکی آمریکا بعداز ماه ها کش و قوش افزایش خواهد یافت اما این موضوع مهم به ماه آینده موکول شده است. جان ویلیامز رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو آمریکا گفت: انتظار طولانی مدت برای افزایش نرخ بهره بانکی می تواند برای اقتصاد این کشور هزینه بر باشد. مطمئن هستم ماه آینده میلادی می تواند آغاز افزایش نرخ بهره بانکی باشد. وی با بیان اینکه عجله ای برای افزایش نرخ بهره بانکی نیست هشدار داد در صورت پایین بودن طولانی مدت نرخ بهره،  اقتصاد آمریکا دستخوش تحولات منفی خواهد شد. این در حالی است که سایر مقامات فدرال رزرو معتقدند اقتصاد آمریکا در وضعیت خوبی به سر می برد . با این حال انتظار می رود افزایش تدریجی نرخ بهره از اواخر ماه دسامبر دوباره آغاز شود. نگرانی از روند کند اقتصادی چین و اروپا و نابسامانی در بازارهای مالی به عنوان عاملی بازدارنده برای افزایش نرخ بهره بانکی از سوی این بانک محسوب می شود. در حال حاضر سود بهره بانکی در حدود ۱.۵۵ درصد است که در ابتدای سال جاری میلادی قرار بود به ۲.۲۷ درصد افزایش پیدا کند اما به دلیل روند ضعیف رشد اقتصادی آمریکا به حالت تعلیق در آمد.

گروه پالایشی : گفته می شود روز چهارشنبه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نرخ محصولات شرکت های پالایشی و ماده اولیه مصرفی این شرکت ها را ابلاغ کرده است. بر اساس نرخ نامه اعلامی، کیفیت محصولات در نرخ ها لحاظ نشده به این معنا که شرکت پالایش و پخش بدون در نظر گرفتن کیفیت محصولاتی همچون بنزین، نرخ فوب خلیج فارس را مبنا قرار داده!! در صورت تحقق این موضوع، پالایشی ها باید به زودی گزارش 3 ماهه بدهند و اگر گزارش 3 ماهه فراتر از پیش بینی باشد، این موضوع تایید می شود. البته طی مصاحبه ای که با مدیر مالی پالایش نفت شیراز داشتیم ، گفته شد که هنوز اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی و محاسبه eps شرکت از سوی مجموعه پالایش و پخش دریافت نشده است. در خبرهای مرتبط با این گروه ، به گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با افزایش ظرفیت مازاد تولید نفت کوره، گاز مایع و گازوئیل، از ابتدای سال جاری حجم صادرات این فرآورده‌ های نفتی با جهش قابل توجهی همراه شده به طوری‌ که به طور متوسط روزانه ایران بیش از 400 هزار بشکه فرآورده نفتی شامل گازوئیل، نفت کوره، گاز مایع و انواع سوخت مایع به بازارهای جهانی صادر کرده است.

گروه قند و شکر : مدیر عامل مرکز صنایع قند و شکر عنوان کرد که کارخانه‌های قند و شکر تمامی محصولات خود را در بازار عرضه کرده‌اند و مسئولیت گرانی فعلی قیمت شکر بر عهده عرضه‌کنندگان اصلی و عمده شکر در بازار است. خلیل بهزاد، گفت:‌ آنچه مشخص است کارخانه‌های قند و شکر تمامی شکرهایشان را عرضه کرده‌اند و در این زمینه از طرف کارخانه‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد. وی افزود: همچنین قیمت محصول کارخانه‌ها کاملا مشخص و در دفاترشان ثبت شده است. کارخانه‌ها به هیچ عنوان محصولات‌شان را احتکار نکرده‌اند و به دلیل اینکه باید پول چغندرکاران را پرداخت می‌کردند اصلا امکان چنین اقدامی را ندارند. مدیر عامل مرکز صنایع قند و شکر عنوان کرد: البته دولت مقداری شکر در انبارها داشته است که باید آن را عرضه می‌کرده است. اگر این شکر از سوی دولت در بازار عرضه شده باشد مشخص نیست که دقیقا چگونه این افزایش قیمت در بازار اتفاق افتاده است. به گفته وی مسئولیت این گرانی بر عهده عرضه کنندگان اصلی است که شکر را روانه بازار می‌کنند و نمی‌توان گفت صرفا برخی خرده فروشی‌ها اقدام به گران فروشی کرده‌اند.

حدود دو ماه است که شکر با افزایش قیمت در سطح بازار روبرو شده است و در حالی که طبق آنچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند قیمت منطقی هر کیلوگرم شکر باید حداکثر ۲۵۰۰ تومان باشد اما در حال حاضر و طی هفته اخیر به کیلویی ۵۰۰۰ تومان هم رسیده است. افزایش قیمت شکر در حالی رخ داده که بازار این محصول از ثبات برخوردار نیست و علیرغم مسائل مختلف مطرح شده، برنامه‌ریزی لازم در ارتباط با متعادل کردن قیمت آن وجود ندارد.

گروه قطعه سازی : دبیر انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه تولید مشترک محصولات جدید پژو اگر کمتر از ۴۰ درصد ساخت داخل صورت گیرد خلاف سیاست‌های وزارت صنعت است،گفت: قطعه سازان تا۸۰ درصد امکان تولید قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک را دارند. آرش محبی‌نژاد در خصوص میزان ساخت داخل محصولات جدید پژو که براساس سیاست گذاری وزارت صنعت 40 درصد تعریف شده به تسنیم گفت: هر پروژه‌ای قبل از اجرا یک سیر مطالعاتی و امکان سنجی را طی کرده و سپس به طرحی تجاری تبدیل می‌شود. وی افزود: برهمین اساس ایران خودرو باید در گام نخست تولید محصولات مشترک 40 درصد ساخت داخل را محور فعالیت خود قرار دهد. اگر محصولی کمتر از 40 درصد تولید شود مغایر با سیاست‌های وزارت صنعت است. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه ساز اضافه کرد: البته این معیار فعالیت امسال از طرف وزارت صنعت به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شده و در سال گذشته خودروسازانی که تمایل به همکاری با شرکای خارجی خود بودند فعالیت‌ را با 20 درصد ساخت داخل آغاز و به مرور داخلی سازی را افزایش می‌دادند اما امسال حتما باید با 40 درصد ساخت داخل تولید محصولات مشترک انجام شود. محبی‌نژاد با اعلام اینکه به طور حتم در همکاری جدید ایران خودرو و پژو، تأمین قطعات و سرمایه گذاری در بخش قطعه سازی کشور پیش بینی شده، گفت: به جرأت می‌توانم بگویم قطعه سازان تا 80 درصد امکان تولید قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک را دارند. بسیاری از واحدهای قطعه سازی با استانداردهای شرکت پژو هماهنگ بوده و به روزرسانی ها را انجام داده‌اند. به نحوی که نمی‌توانیم بگوییم قطعه ساز داخلی نمی‌تواند قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک را تولید نماید. وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش قطعه سازی کشور با مطالبات معوق و کمبود سرمایه در گردش روبه‌رو است اما این امر به هیچ عنوان به این معنی نیست که ما توانایی تولید قطعات محصولات جدید خودرو در داخل کشور را نداریم. محبی‌نژاد با اعلام اینکه تولید مشترک محصولات جدید پژو اگر کمتر از 40 درصد ساخت داخل صورت گیرد خلاف سیاست‌های وزارت صنعت است، گفت: باید ببینیم در قرارداد جدید چه موضوعاتی برای عمق ساخت داخل قطعات پیش بینی شده است. اما در مجموع محصول مشترک در گام اول تولید باید با 40 درصد ساخت داخل باشد. مگر اینکه در قرارداد گفته شود برای بررسی و کشش بازار محصولات جدید تولید می‌شوند تا پس از ارزیابی به تولید انبوه برسند که این موضوع به هیچ عنوان در سطح پروژه ملی تعریف نمی‌شود.

خاهن : شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران که چند روزی است مورد توجه اهالی بازار قرار گرفته ، قصد دارد در صورت اخذ مجوز از سازمان سرمایه خود را 100 درصد افزایش دهد. این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و به منظور اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش انجام خواهد شد. پیش تر و در قیمت های پایین تر توصیه به خرید سهم داشتیم. در حال حاضر سطح 200 تومان مهمترین مقاومت پیش روی قیمت است. با توجه به ریسک به ریوارد 1/1 سهم در برهه کنونی توصیه ای برای خرید خاهن نداریم.

خفناور : این شرکت کوچک فرابورسی قصد دارد در صورت تایید حسابرس و مجوز سازمان بورس سرمایه خود را 245 درصد افزایش دهد. شرکت در نظر دارد این افزایش سرمایه را از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و با هدف اصلاح ساختارمالی ،تامین منابع مالی طرح های توسعه، افزایش ظرفیت برخی از محصولات درحال تولید و لزوم جایگزینی ماشین آلاتی که باید از چرخه تولید خارج شوند، عملی کند.

ونفت : خریدهای نصف و نیمه مهر آیندگان در کنار زمزمه هایی از انعقاد قرارداد با یک شرکت خارجی باعث شده تا یکبار دیگر بازار به این نماد روی خوش نشان دهد. به خاطر داشته باشید که ماه هاست ونفت داخل یک محدوده رنج در حال نوسان است. هر چه قیمت به 210 - 215 تومان نزدیک می شود جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران پیدا می کند. از طرفی دیگر در محدوده 250 تومان بارها به سطح عرضه سهم تبدیل شده و فروشندگان این قیمت را برای فروش مناسب ارزیابی می کنند. بنابراین توصیه خاصی برای خرید در رنج مثبت امروز نداریم.

شرانل : این شرکت طی نامه ‌ای که روی خروجی کدال قرار گرفت ، اعلام کرد که برنامه فروش شرکت تابعه روانکاران احیای سپاهان را دارد که در صورت وقوع در قیمت پیشنهادی 523 میلیارد ریالی ، معادل 328 ریال سود غیر عملیاتی به eps شرکت اضافه خواهد شد. البته جدی شدن بحث ارز تک نرخی و اثرات منفی این اتفاق به روی شرکت های روانکارهای صنعتی باعث شده تا بازار در برابر نمادهای این گروه احتیاط پیشه کند. در نمودار 2.5 ساله سهم شاهد نوسانات قیمت در رنج قیمتی 650 الی 1100 هستیم. هر چه قیمت به سطح 650 تومان نزدیک تر شود ریسک خرید کمتر است.

دسبحان : این شرکت دارویی در گزارش 3ماهه خود 23درصد از سود عملیاتی و 21درصد از سود خالص را محقق کرده است. سبحان دارو برای سال جاری 2113ریال سود پیشبینی کرده که در فصل بهار 450ریال ازان را محقق کرده است. این شرکت دارویی در مجموع 2.7میلیارد عدد انواع محصول را به ارزش 1.888میلیارد ریال برای سال جاری خواهد فروخت که در سه ماه نخست 584میلیون عدد محصول فروخته و این در حالی است که شرکت در تیرماه 216میلیون عدد محصول به ارزش 141میلیارد ریال بر فروش خود افزوده است. بر این اساس در 4 ماه نخست 29درصد از مبلغ فروش محقق شده که نشان میدهد شرکت تا حدودی از برنامه پیشبینی شده عقب است. روند حرکتی دسبحان نشان می دهد سود سال جاری رقمی بین سود واقعی سال 94 و سود پیشبینی شده سال 95 خواهد بود و نباید انتظار یک تحرک مثبت اساسی داشته باشیم.

وتوس : شرکت سرمایه گذاری توسعه شهری توس گستر در گزارش اولین پیش بینی خود سود هر سهم منتهی به 31 / 06 / 96 شرکت را مبلغ 240 ریال اعلام نموده است این در حالی است که نسبت به سال مالی مشابه قبل با افزایش 172 درصدی همراه بوده است. سایر اقلام در مقایسه با سال مالی قبل به ترتیب : افزایش 497 درصدی فروش مبلغ 36 میلیارد تومان ، افزایش1,308درصدی سود ناخالص مبلغ 19 میلیارد تومان پیش بینی شده اند.

دتولید : شرکت داروسازی تولید دارو در سه ماه نخست 20درصد از سود عملیاتی و 17درصد از سود خالص را پوشش داده است. این شرکت تصمیم دارد در سال جاری 56میلیون محصول به لحاظ مقداری و به ارزش 1407میلیارد ریال به فروش برساند که در سه ماه نخست 24.3درصد به لحاظ مقدار و 21.8درصد به لحاظ مبلغ فروش تحقق بودجه را شاهد بوده ایم و این باعث شده تا حاشیه سود به جای 37درصد پیشبینی شده در سطح 35درصد باشد. بر اساس گزارش فروش مقداری، این شرکت در تیرماه 4.2میلیون محصول به لحاظ مقداری فروخته که ارزش آن 99میلیارد ریال بوده است. گزارش دتولید هم نشانی از جهش سودآوری در سال جاری و تا مقطع فعلی ندارد. این شرکت سال گذشته 273میلیارد ریال سود خالص داشته و برای سال جاری 342میلیارد ریال سود پیشبینی کرده است که البته می تواند در نیمه دوم سال عقب ماندگی ها را جبران کند و به سود پیشبینی شده برسد.

تلیسه : مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران، میزان خرید توافقی شیر خام را تاکنون حدود ۷ هزار تن با متوسط قیمت هر کیلوگرم ۱۳۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد: در حال حاضر دولت حدود ۱۰ میلیارد تومان به دامداران بدهی دارد که حتی ریالی از آن را نیز پرداخت نکرده است.عزیزالهی وضعیت بازار شیر را نامطلوب دانست و گفت: البته نسبت به روزهای قبل از اجرای طرح خرید توافقی که نرخ این کالا به ۱۱۵۰ تومان رسیده بود، شرایط تا حدودی بهتر شده و قیمت شیرخام به ۱۲۵۰ تومان رسیده؛ اما این عدد با نرخ مصوب ۱۴۴۰ تومانی، هنوز تفاوت زیادی دارد و دامداران به شرایط مطلوبی که مدنظرشان بوده، نرسیده‌اند.شرکت دامداری تلیسه نمونه که در قیمت 5300ریال طی روزهای اخیر عرضه شد 828ریال سودپیشبینی کرده است. در بودجه این شرکت نرخ فروش شیر 12300ریال پیشبینی شده اما واقعی سه ماه نخست 12.654ریال بوده است. همچنین نرخ فروش توافقی بر اساس مصاحبه فوق 13.000ریال است بنابراین تحلیل تلیسه که در روزهای قبل توسط اینجانب منتشر شد و سود تحلیلی را با افزایش به 1041ریال پیشبینی کرده بود به قوت خود باقیست و این مصاحبه مهر تاییدی بر مفروضات تحلیل مزبور است بنابراین می توان امیدوار به رشد بیشتر قیمت سهم بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24