Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در خصوص تیرآهن باید گفت که شاهد ادامه رشد قیمت ها هستیم یعنی کانال های فروش تیرآهن ذوب آهن اصفهان مخصوصاً برای سایزهای پایین خود ، هنوز هم به رشد قیمت ها نیم نگاهی دارند که ممکن است ادامه یابد. در هر حال در این بازار با توجه به واقعیت های بنیادین آن فضای چندانی برای کاهش قیمت ها وجود ندارد...

PVC در بورس کالاست و دیگر هیچ!

مهمترین خبر روز چهارشنبه در بورس کالای ایران را می توان رفت و برگشت عرضه های PVC دانست که با دنیایی اما و اگر ، به التهاب در بازار منجر شد تا جایی که رقمی نزدیک به 50 هزار تن تقاضا برای خرید 3140 تن عرضه PVC بر روی تابلوی بورس به ثبت رسید.

با توجه به تجمیع عرضه محصولات پلیمری از جمله PVC در روز سه شنبه هر هفته ، بایستی عرضه این کالا در همین روز صورت پذیرد ولی به منظور تلاش برای مدیریت بازار و همچنین احتمال افزایش حجم عرضه ها ، معامله این گروه کالایی در روز چهارشنبه صورت گرفت. در ابتدای معاملات حجم قابل قبولی از عرضه ها بر روی تابلوی بورس به ثبت رسید ولی بخشی از عرضه ها حذف و برخی دیگر که قرار بود با افزایش حجم عرضه ها بر روی تابلو به ثبت رسد ، بدون افزایش عرضه ، به روی تابلو منتقل شد. همین ویژگی ها در کنار التهاب پیشین این بازار ، باز هم معاملاتی طوفانی را در بورس کالا ایجاد کرد.

شنیده ها حکایت از آن دارد که شرکت های پتروشیمی اصلی تمایل چندانی به عرضه کامل محصولات خود در بورس کالا ندارند و رشد عرضه ها را به منوط به برداشته شدن سقف رقابت 10 درصدی در بورس کرده اند یعنی عنوان می دارند که تا زمانی که سقف مجاز افزایش قیمت ها همان 10 درصد است کالاهای چندانی در بورس کالا عرضه نخواهند کرد. این بازی عرضه کنندگان برای شرکت های پتروشیمی حالت برد – برد دارد زیرا در صورت عدم عرضه کافی ، قیمت ها در بازار آزاد افزایش یافته و می توانند به سهولت و با قیمت های بالاتری ، کالاهای خود را در بازار داخلی به فروش برسانند. در صورت برداشته شدن سقف مجاز 10 درصدی هم باز رشد قیمت را تجربه خواهند کرد یعنی در هر حال این بازی برای تولیدکنندگان اصلی PVC یعنی پتروشیمی های بندرامام ، غدیر ، اروند و آبادان یک پیروزی به شمار می رود. البته مشخص نیست که شرکت های پتروشیمی چقدر موجودی انبار دارند زیرا شنیده هایی نامطمئن حکایت از وجود PVC در انبار شرکت های بزرگ پتروشیمی دارد هرچند که برخی تعهدات صادراتی نیز به این رویکرد کمک کرده است. در هر حال بازار PVC در هفته به رقمی بین 9 تا 10 هزار عرضه نیاز دارد تا حالت متعادلی داشته باشد که چنین رخدادی تجربه نمی شود.

دیگر خبر روز چهارشنبه را می توان اعلام کف عرضه هفتگی محصولات پتروشیمی در بورس کالا از سوی دفترصنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در شهریورماه دانست.

به گزارش فارس کف عرضه 10 محصول پتروشیمی که شهریورماه در بورس کالای ایران عرضه می‌شود، عبارتند از پلی اتیلن سنگین دورانی 600 تن، پلی اتیلن سنگین اکستروژن 5 هزار تن ،پلی اتیلن سنگین بادی 2 هزار و دویست تن، پلی اتیلن سنگین فیلم 2 هزار و پانصد تن، پلی اتیلن سنگین تزریقی 350 تن ، پلی اتیلن سبک خطی 3 هزار و پانصد تن، پلی اتیلن سبک فیلم 6 هزار تن، دی اتیل هگزانول 1 هزار تن و اسید ترفتالیک 200 تن، همچنین گرید S انواع PVC نیز 9 هزار و پانصد تن اعلام شده است. عرضه منظم محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران از سوی شرکت های پتروشیمی بر اساس دستورالعمل‌ها و قوانین موجود با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده در حال انجام است.

نکته جالب توجه آن که پس از اعلام خبر فوق در خبرگزاری فارس ، سایت دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دسترس خارج شد که همین رخداد نیز می تواند به برخی شایعات دامن بزند و یا شاید تنها یک مشکل فنی باعث بروز چنین رخدادی شده است.

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه

قیمت پایانی

عرضه - تن

تقاضا - تن

حجم معامله - تن

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

26,019

28,620

1012

14806

1012

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

26,019

28,620

1000

12820

1000

پلی وینیل کلراید S57

پتروشیمی آبادان

نقدی

28,621

31,483

100

13040

100

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

سلف

26,019

28,620

1012

11880

1012

معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا بر خلاف PVC با روندی نسبتاً آرام و منطقی رو به رو شد هرچند که به نسبت هفته قبل شاهد عقب نشینی حجم معاملات بودیم. با وجود افزایش 600 تنی حجم عرضه ، حجم معامله محصولات شیمیایی 3000 تن کاهش یافت که نشان می دهد بازار از یک سو نگران بروز التهاب نیست و از سوی دیگر با توجه به انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید در هفته گذشته ، چندان هم بی میل نخواهد بود که خرید خود را به هفته بعد موکول کند. این در حالی بود که به جز گریدهای الکلی همچون منواتیلن گلایکول و یا دی اتیلن گلایکول ، سایر عرضه ها شرایط نسبتاً با ثباتی داشت.

بازار فولاد

پس از یک هفته رشد قیمت ها در بازار فولاد ، چهارشنبه شاهد آرامش در بازار فولاد بودیم هرچند که شواهدی از کاهش قیمت ها نیز ملاحظه شد. این در حالی است که غالب افت نرخ ها به کارخانه های اصلی همچون فولاد نیشابور و مخصوصاً برای تحویل از کارخانه و البته از سوی کانال های فروش خاصی بوده که از رقابت منفی و یا حتی مشکلات مالی خبر می دهد و چهره غالب بازار نبود. دلیل اصلی کاهش قیمت های محدود را باید فقط و فقط در شرایط تقاضا جستجو کرد زیرا هنوز خریداران به رشد قیمت ها و دقیق تر ، ادامه افزایش نرخ ها ایمان نیاورده و با عقب نشینی خود ، شرایط چندانی را برای ادامه رشد نرخ پدید نیاوردند. این وضعیت را باید جدی گرفت زیرا از یک سو نشان می دهد که تقاضا در بازار وجود دارد ( هرچند محدود ) و از سوی دیگر نیز گواهی از این واقعیت است که فعالان بازار نیز هنوز به سفته بازی روی نیاورده اند هرچند که ضعف نقدینگی ، یکی از دلایل آن بوده است. در هر حال هنوز مشکلات پیشین یعنی تأمین دشوار قراضه ، پایین بودن عرضه شمش با کیفیت ، مشکلات حمل و نقل و بالاتر بودن قیمت های جهانی به نسبت نرخ های داخلی با احتساب تعرفه واردات ، هنوز هم پابرجاست یعنی تغییری در ساز و کار بازار رخ نداده است. در هر حال احتمال ادامه رشد قیمت ها پس از تجربه یک فاز تعدیل و تثبیت دور از ذهن نیست اما به زمان بیشتری نیاز دارد. با توجه به شواهد بازار باید به این نکته اشاره داشت که تقاضای مؤثر یعنی خرید به منظور مصرف واقعی محدود بوده و با این قبیل نوسان قیمت کمتر هم می شود.

در خصوص ورق هرچند که این انتظار وجود دارد که تولید داخل افزایش یافته و یا قیمت ها متناسب شود ولی عدم وجود اجناس وارداتی در کنار پایین بودن حجم عرضه ها ، فاکتور مشخصی برای افزایش قیمت به شمار رفته یعنی از یک سو بازار باید با نرخ های بالای فعلی مدارا کرده و از سوی دیگر تا افزایش عرضه ها ، رشد قیمت ها را تحمل کند. در هر حال در بازار ورق نیز تغییر تقاضای چندانی را شاهد نبوده و نیستیم ولی قیمت های فعلی در بازار ورق به نسبت بازار میلگرد ، شرایط بهتری را نشان می دهد.

در خصوص تیرآهن باید گفت که شاهد ادامه رشد قیمت ها هستیم یعنی کانال های فروش تیرآهن ذوب آهن اصفهان مخصوصاً برای سایزهای پایین خود ، هنوز هم به رشد قیمت ها نیم نگاهی دارند که ممکن است ادامه یابد. در هر حال در این بازار با توجه به واقعیت های بنیادین آن فضای چندانی برای کاهش قیمت ها وجود ندارد.

در بازار شمش هنوز شاهد ادامه رشد قیمت ها هستیم یعنی بین 10 تا 20 تومان بهای شمش افزایش داشته است. در صورت ادامه این شرایط باید با صراحت بیشتری از احتمال افزایش قیمت میلگرد صحبت کرد زیرا یکی از دلایل اصلی رشد بهای میلگرد در بازار تهران ، افزایش قیمت شمش بوده است. به نظر می رسد هنوز بازار فولاد مستعد تغییراتی جدی است و تنها خود را برای فتح قله هایی جدید آماده می کند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24