Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

رضا باکری در نشست خبری به اهمیت صادرات محصولات لبنی اشاره کرد و گفت: برای صادرات محصولات لبنی به روسیه...

از «تک سهم ها» چه خبر؟!

نفت : فاتح بیرول رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: با توجه به پایان تدریجی وضع کنونی اشباع بازار نفت، عرضه و تقاضای این کالا در سال ٢٠١٧ میلادی به توازن می‌رسد. برآورد ما کمی بیش از دیگر نهادهاست، زیرا نسبت به رشد تقاضای اروپا و کشورهای در حال توسعه آسیا، خوشبین‌تر هستیم. وی افزود: سال ٢٠١٧ میلادی عرضه بیش از حد نفت به تدریج کاهش می‌یابد و عرضه و تقاضا به تدریج متوازن می‌شود. در این میان دو عامل مهمترین تأثیر را خواهند داشت. اولی کاهش ٩٠٠ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک در سال جاری میلادی و دومی رشد 1.4 میلیون بشکه‌ای تقضای نفت جهان. وی در عین حال گفت: کاهش سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت و گاز نگران‌کننده است. زیرا موجب افزایش نوسان در قیمت ها خواهد شد. پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماه اوت اعلام کرده بود در نیمه دوم سال ٢٠١٦ میلادی فاصله عرضه و تقاضای نفت به تدریج رو به کاهش خواهد گذاشت.

فولاد : مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: با بهره برداری از طرح های توسعه، ظرفیت تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه به 10.3 میلیون تن افزایش خواهد یافت. مجتمع فولاد مبارکه با سهم بیش از 50 درصدی در تولید فولاد کشور دارای ارزش ذاتی 200 هزار میلیارد ریالی است.

شبندر : این شرکت در حالی سود هر سهم خود در اولین پیش بینی از سال 95 را در سطوح 150 ریالی پیش بینی کرده بود که در دوره 3 ماهه تنها 19 ریال معادل 12.5 درصد از این سود را پوشش داد !! مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افت به ترتیب 6 درصدی مقدار فروش ، 27 درصدی مبلغ فروش ، 39 درصد سود عملیاتی و 51 درصدی سود خالص دارد. شبندر بواسطه طرح توسعه بنزین سازی می تواند وضعیت بهتری در نیمه دوم سال داشته باشد. با این حال در صورتی که حمایت 460 تومانی از دست برود ، سهامداران این سهم میهمان یک افت 10 درصدی دیگر خواهند بود.

خزامیا : داریوش حمیدی، مدیرعامل شرکت زامیاد درخصوص موضوع نوسازی کامیون های ترانزیت وزارت نفت گفت: در این رابطه مکاتباتی با شرکت زامیاد انجام شد. طی این مکاتبه عنوان شد که اگر شما می توانید این نیاز را تامین کنید به ما اعلام نمایید. وی افزود: با توجه به اینکه هفته گذشته تعطیلات تابستانی بود، دیروز نامه را دیده ام و قطعا جواب داده می شود و نظر ما هم مثبت است. مدیرعامل زامیاد گفت: زامیاد با همین امکانات موجود می تواند ناوگان کامیونی را تامین نماید. البته هنوز اعلام نکرده اند که چه میزان نیاز وجود دارد. وی در پاسخ به این سوال که غیر از زامیاد چه شرکت هایی می توانند در این راستا اقدام نمایند گفت: بهمن دیزل، ماموت و سایپا دیزل هم توانایی نوسازی ناوگان کامیونی را دارند.

ونوین : بانک اقتصاد نوین بعد از اعلام افزایش سرمایه 18 درصدی در اواخر مرداد، گزارش حسابرس را هم ارسال کرد تا گام دوم این برنامه را بردارد. ونوین که طی روزهای اخیر با کاهش قیمت و افزایش عرضه روبرو است ، در نظر دارد سرمایه بیش از 1.1 هزار میلیارد تومانی را از محل سود انباشته و با هدف اصلاح ساختار مالی و فعالیت های بانکی را به بیش از 1.33 هزار میلیارد تومان برساند. به لحاظ نموداری سهم حوالی 210 - 215 تومان حمایت مناسبی در پیش دارد.

خاهن : غلامرضا ابوترابی رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس گفت : در مورد شرکت آهنگری تراکتورسازی (که اخیرا" برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی را اعلام کرده) هنوز سازمان بورس طرح توجیهی این ناشر را تایید نکرده و گزارش توجیهی هیات مدیره به معنای تایید افزایش سرمایه نیست. ابوترابی گفت: از سوی دیگر هنوز بازرس قانونی "خاهن" نسبت به طرح توجیهی هیات مدیره اظهار نظر نکرده است. این در حالی است که زمانی مشخص برای ارسال درخواست نهایی ناشر به منظور افزایش سرمایه به سازمان بورس وجود ندارد و آنچه اکنون به بازار اعلام شده، تهیه گزارش توجیهی هیات مدیره با هدف افزایش سرمایه پیشنهادی است.

میدکو : مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) گفت: چیزی به عنوان حق انتفاع معادن نه در قانون معادن ایران داریم و نه در قانون معادن کشورهای دیگر. وی گفت پروژه‌های میدکو در حال حاضر روی دو فلز فولاد و مس متمرکز هستند و هسته اصلی فعالیت‌های ما نیز در استان کرمان است. ایشان در خصوص پروژه های میدکو گفت ارزش کل سرمایه‌گذاری‌های میدکو بالغ بر 5 میلیارد دلار است. هدف ما نیز رسیدن به تولید 4.2 میلیون تن فولاد خام است. وی در خصوص آخری وضعیت این شرکت گفت میدکو در حال حاضر 16 شرکت و 23 کارخانه دارد و کوره گندله‌سازی سیرجان روشن شده و این واحد با ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال به زودی راه‌اندازی می‌شود همچنین پیشرفت پروژه‌های میدکو به این شرح است: فولاد بردسیر 82 درصد، مس کاتد شهربابک 72 درصد، گندله سازی بوتیا 85 درصد، فولاد بوتیا 17 درصد، آهک و دولومیت 32 درصد، زغال سنگ طبس 40 درصد و پروژه CBQ با 48 درصد پیشرفت.

گروه لبنی : رضا باکری در نشست خبری به اهمیت صادرات محصولات لبنی اشاره کرد و گفت: برای صادرات محصولات لبنی به روسیه، این کشور استانداردهای خاص خود را دارد که سازمان دامپزشکی ما باید توجه ویژه ای به دامداری هایی که شیر کارخانه ها را تأمین می‌کنند، داشته باشد تا این گاوداری ها از نظر 5 نوع بیماری های شایع در کشور ما در حوزه دامی پاک باشد. وی به چالش بزرگی که طی سالهای اخیر بین صنعت غذا، صنایع لبنی، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار بوجود آمده اشاره کرد و گفت: دستورالعمل و مقرراتی که بعد از انقلاب اسلامی تحت شرایط کمبود کالا که کوپنی بوده تنظیم شده اکنون و با وضعیت بازار باید متحول شود، چرا که از دهه 80 صنایع غذایی از رشد تولید بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند. باکری با انتقاد از عملکرد سازمان حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرف کننده تصریح کرد: مدت های زیادی برخورد این سازمان در قیمت گذاری نامناسب بوده است و هیچ تفاوتی بین شیری که از یک گاوداری صنعتی تا یک گاوداری سنتی وارد کارخانه می شود، وجود ندارد و مسئولان دولتی با نحوه سیاست گذاری در تعیین قیمت کار را به جایی کشانده‌اند که اکنون گناه را به گردن بخش خصوصی می‌اندازند. باکری نحوه قیمت گذاری را مربوط به دهه 60 دانست و افزود: اگر این روزها صحبت از گران فروشی می‌شود و اجحافی به مصرف کننده صورت می گیرد، مسئولش سازمان های قیمت گذار بوده‌اند، چرا که به دلیل روش غلط و قیمت گذاری دهه شصتی بخش خصوصی را تحت فشار قرار گذاشته‌اند. وی ادامه داد: بارها گفته‌ایم که اجازه دهید کارخانجات بسته به نوع کیفیت، بسته بندی و تنوع کالا قیمت گذاری شوند و بین شیری که 50 هزار بار میکروبی دارد، با شیری که بار میکوبی 2 هزار دارد، تفاوت قائل شود. به گفته دبیر انجمن فرآورده های صنایع لبنی، طبق دستورالعمل سازمان حمایت، حاشیه سود پتروشیمی ها از سیصد و خرده ای درصد شروع می شود، در حالی که صنعت لبنیات حاشیه سودش 1.5 درصد است، در حالی که طبق دستورالعمل سازمان حمایت باید 14 درصد باشد.

شپترو : در بازارهای داخلی، قیمت PVC تولید شده با پایه استیلن،پس از طی کردن هفته های صعودی قیمت، در این هفته تعدیل شد و این در حالی است که PVC تولید شده با پایه اتیلن بدون تغییر باقی ماند. یک فروشنده چینی هم چنین عنوان کرد: دلیل خاصی برای افزایش بیشتر قیمت وجود ندارد، با این وجود، فروشندگان در تلاش هستند کماکان بازار را در سطح قیمتهای بالای کنونی حفظ کنند.

تکنو : در این سهم شنیده ها حاکی از اخذ قراردادهای جدید برای احداث پمپ بنزین های کوچک که حاشیه سود بالایی برای این شرکت دارند و تفاهمنامه با 3 شرکت ایتالیایی و نهایی شدن قرارداد جدید برای تولید محصول جدید ، است. در تکنو به دلیل سرمایه اندک ، انعقاد قرارداد جدید اهرم بالایی در سود شرکت ایجاد می کند و توجه به سهم و حضور حقیقی ها نیز از همین بابت است.

کمنگنز : منگنز ایران به دلیل پیشنهاده های پایین قیمتی چین صرفه صادراتی ندارد. با توجه به بازارهای مصرف, صادرات منگنز با عیار پایینتر از Mn 40% مقرون به صرفه نیست (با توجه به هزینه های اکتشاف و استخراج) شرکت های داخلی هم  نقدینگی کافی برای خرید ندارند، همچنین از سوی دیگر بدلیل قیمتهای پایینی که چین به ازای هر عیار تن منگنز پیشنهاد می دهد ایران توان صادرات را بدلیل هزینه های بالا ندارد. در این میان شرکت معادن منگنز ایران هم که در معادنش در قم است عملاً فعالیتی ندارد و ضرر ده هستندسال گذشته هم  عملاً بدلیل مناسب نبودن قیمتهای ایران صادرات منگنز صورت نگرفت (زیر 400 تن  در یک سال یا روزی یک تن) در حالیکه ایران تبدیل به وارد کننده ی پرسود منگنز شده  است و در سال جاری نزدیک 50 هزار تن واردات منگنز صورت گرفت.

منبع خبر: سازمان خبری- تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24