Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای ٣ تا ۴ قرارداد جدید خودروسازی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: شرکت های معتبر خودروساز خارجی در پی امضای قرارداد و آغاز همکاری مشترک خودروسازان ایرانی هستند....

در امتداد «بازار»

این مطلب در طول بازار به روز می شود...

گروه خودرویی : معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای 3 تا 4 قرارداد جدید خودروسازی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: شرکت های معتبر خودروساز خارجی در پی امضای قرارداد و آغاز همکاری مشترک خودروسازان ایرانی هستند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خودرو یکی از پیشران های رشد اقتصادی بوده و نظر دولت هم این است که این صنعت به رشد خود ادامه دهد این در شرایطی است که در 4 ماهه ابتدای امسال رشد بخش صنعت به 4.4 درصد رسیده و این شاخص افزایش تولید و صادرات را نشان می دهد. وی تصریح کرد: سیاست‌ گذاری دولت استفاده از حداکثر توانمندسازی قطعه‌ سازان داخلی در تولید خودرو است و با توجه به نیازهای مردم و مصرف‌ کنندگان خودروسازان هم باید نیاز مخاطبان را تامین کنند. به گفته معظمی، توان داخلی در حوزه قطعه‌ سازی و مجموعه های خودرو وضعیت مناسبی دارد و هر چه توان قطعه‌ سازان بالاتر رود، توانمندی تولید داخلی نیز بالا خواهد رفت و راحت تر می توان نیاز مخاطبان را پاسخ داد. رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درخصوص اینکه تولید محصولات پژو قرار بود با 70 درصد داخلی‌ سازی در ایران آغاز شود، اظهار داشت: سیاست تولید وزارت صنعت این است به حداکثر استفاده از توان داخلی صورت گیرد و این عدد برای خودروسازان یک الزام است که اگر از آن تبعیت نکنند، وزارتخانه با آنها برخورد می کند. وی ادامه داد: ورود هر محصول جدید به بازار ویژگی های خاص خود را دارد و خودروهای تولیدی پژو نیز با 20 درصد داخلی‌ سازی کار تولید خود را در ایران آغاز خواهند کرد؛ چراکه آنها مدل های جدیدی از خودروها هستند که تاکنون تولید نشده و برای اولین بار است که در بازار ایران مورد استفاده قرار می گیرند.

خپارس : ناصر آقامحمدی در جریان آغاز تولید انبوه خودرو "ساندروی استپری" به سپری شدن رکود سنگین سال گذشته و فصل تازه صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: در حالی رونق صنعت خودرو در آینده بیشتر خواهد شد که پیش‌بینی می شود حجم فروش پارس خودرو در سال جاری 2.5 برابر سال گذشته باشد. وی با بیان اینکه شرکت رنو فرانسه همکار استراتژیک پارس خودرو است از تولید مدل های جدید رنو و نیسان در آینده نزدیک خبر داد.

پیمان کارگر مدیرعامل رنو پارس نیز به تصمیم دو سال پیش مبنی بر تولید هر سال یک خودرو جدید در ایران اشاره کرد و گفت: خودروی رنو ساندور استپری ( به قیمت 46 میلیون و 550 هزار تومان و دنده اتوماتیک 52 میلیون و 500 هزار تومان) بر روی پلتفرمال 90  تولید شده و در ۶ رنگ عرضه خواهد شد. وی اوایل مرداد درباره خرید سهام شرکت بورسی پارس خودرو توسط رنو فرانسه گفته بود : در این رابطه هنوز به نتیجه نرسیده ایم اما برنامه ایجاد سایت های مشترک با دو خودروساز بزرگ ایران را با جدیت دنبال خواهیم کرد. نه تنها پارس خودرو، بلکه در گذشته از چندین سایت دیگر خودروسازی با هدف خرید بازدید داشته ایم، اما با توجه به اینکه خود را در قبال دو خودروساز بزرگ ایرانی و شریک رنو متعهد می دانیم تمام تلاش خود را برای گسترش همکاری ها با این دو خودروساز به کار گرفته ایم.

گروه بانکی : درحالی نماد بانک های بزرگی چون صادرات، تجارت، ملت، سینا و... از اواخر تیر تاکنون به دلیل اختلاف نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی متوقف مانده و سهامداران متضرر با قفل سرمایه ها روبرو شده اند که حسین قضاوی با اشاره به توافق سه جانبه میان بانک مرکزی، سازمان حسابرسی و بانک‌ها به فارس گفت: مجامع عمومی بانک‌ها از این هفته به تدریج برگزار می‌شود و تا هفته آینده ادامه دارد.

فملی : شرکت ملی صنایع مس ایران در هفته های اخیر از محل آورده نقدی 15.2درصد افزایش سرمایه داد و به این شکل سرمایه اسمی شرکت 50هزار میلیارد ریالی شد.  بر طبق اطلاعات موجود حق تقدم های ناشی از افزایش سرمایه تا مهرماه قابلیت پذیره نویسی دارند بنابراین سهام جدید به میزان 6.6میلیارد سهم در چند ماه آینده منتشر خواهد شد. اولین پیشبینی سود سال جاری شرکت 7290میلیارد ریال بود که در گزارش سه ماهه به 7089میلیارد ریال کاهش یافت این در حالی است که قیمت مس طی هفته های اخیر بهبود نسبی داشته است. ملی صنایع مس قیمت هر تن شمش را 4500دلار و هر دلار را 34هزار ریال فرض کرده است. این شرکت در سه ماه نخست توانست 56درصد از سود ناخالص عملیاتی را پوشش دهد که ناشی از فروش کاتدهای دپو شده بوده اما نرخ های فروش به مراتب بالاتر از پیشبینی ها است به این شکل که با تحقق فروش مقداری 26درصد کنسانتره و 41درصد از کاتد، 31درصد و 44درصد از مبالغ فروش کنسانتره و کاتد محقق شده است. این شرکت در سه ماه اول 22هزار تن کاهش در بورس کالا به فروش رسانده در صورتی که 79هزار تن فروش محقق شده و این نشان می دهد که در پسابرجام شرکت ارتباط های قبلی خود را برقرار کرده و شرایط برای صادرات مهیا شده است. این شرکت از ابتدای تیرماه تاکنون 22هزار تن کاتد دیگر هم در بورس کالا فروخته است و قیمت های فروش اندکی نسبت به سه ماه نخست نیز بهبود یافته است. شواهد نشان می دهد که ملی صنایع مس سود 142ریالی خود را می تواند تا محدوده بالای 200ریال افزایش دهد اما پتانسیل اصلی ملی مس طرح های توسعه است. این شرکت در روزهای اخیر طرح های توسعه خود را به بهره برداری رساند که در نهایت می تواند تولید کاتد شرکت را تا 2 برابر افزایش دهد بنابراین اگر بهای مس در محدوده بالای 4500دلار باقی بماند، بهره برداری از فازهای جدید سود شرکت را به نحو مطلوب بالا خواهد برد نتیجه اینکه محدوده قیمت 140 الی 160 می تواند مناسب باشد

ونیکی : شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران صورت‌های مالی حسابرسی‌شده عملکرد شش‌ماه خود را منتشر کرد. سود هر سهم نسبت به گزارش قبلی شرکت (عملکرد شش‌ماهه حسابرسی‌نشده) افت یک‌ ریالی را نشان می‌دهد. «ونیکی» در 6 ماه نخست سال توانسته 244 ریال سود به ازای هر سهم کنار بگذارد. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این شرکت تنها توانسته بود 112 ریال سود محقق سازد. در این خصوص درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری (سودهای نقدی مجامع به شرکت‌های سرمایه‌گذاری) رشد 37 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. در این میان رشد قابل توجه درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری سود بیش از 69 میلیارد تومانی را برای شرکت به ارمغان آورده است. به نظر می‌رسد با بهبود وضعیت بازار به خصوص در سه ماه پایانی سال گذشته این شرکت توانسته بخشی از پرتفوی گسترده خود را به فروش برساند و از این محل سود خوبی را شناسایی کند. در این میان فروش بلوک 8/ 14 درصدی «لپارس» در اسفند سال گذشته نیز از سوی این شرکت با سود قابل توجه بیش از 37 میلیارد تومانی همراه بوده است.در حالی‌که بیشتر فروش‌های این شرکت با سود همراه بوده بعضا شاهد زیان‌های اندک حاصل فروش نیز هستیم. در این خصوص در شش‌ماه منتهی به خرداد 95 بیش از 6 میلیون و 900 هزار سهم ذوب آهن اصفهان در قیمت 327تومان از سوی سرمایه‌گذاری ملی ایران به فروش رسیده است که زیان 140 میلیون تومانی برای شرکت به ثبت رسیده است. فروش 5میلیون و 900 هزار سهم «خپارس» با میانگین قیمت 193تومان 45میلیون سهم «خساپا» با میانگین 169 تومان نیز در صورت فروش سرمایه‌گذاری‌های این شرکت جالب است.

گروه قندی : دبیر انجمن قند و شکر با پیش بینی تولید 1.6 میلیون تن شکر و شکستن رکورد120 ساله گفت:عرضه شکر روز به روز درحال افزایش است و قیمت آن به کیلویی کمتر از ۲۷۰۰ تومان رسیده و منطقی تر خواهد شد. بهمن دانایی از تولید و عرضه شکر در استان‌های آذربایجان غربی، همدان و اسلام‌آباد خبر داد و به ایسنا گفت: همین عامل سبب شده قیمت شکر در بازار عمده‌فروشی به کمتر از کیلویی ۲۷۰۰ تومان برسد. در آینده نیز با آغاز شدن تولید شکر در استان‌های دیگر مانند قزوین، کرمانشاه و غیره قیمت این محصول به قیمت منطقی نزدیک‌تر خواهد شد. وی ادامه داد: براساس قانون قیمت مصوب، شکر درب کارخانه کیلویی ۲۵۲۰ تومان است و براین اساس همه کارخانه‌ها به همین قیمت محصول خود را روانه بازار کرده‌ و می‌کنند. همچنین قیمت این محصول در مراکز عمده‌فروشی می‌تواند تا سه درصد افزایش یابد و به حدود ۲۶۰۰ تومان برسد و قیمت منطقی برای بازار مصرف نیز با افزایش ۱۰ درصدی باید به حدود کیلویی ۲۹۰۰ تومان برسد. پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصول به زودی به قیمت منطقی خود نزدیک شود. دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر با بیان این‌که تولید و عرضه شکر در استان قزوین تا هفته آینده آغاز می‌شود، گفت: کارخانه‌های قند استان قزوین نزدیک‌ترین مرکز عرضه شکر برای پایتخت محسوب می‌شود و علی‌رغم این‌که از هم‌آکنون تولید شکر داخل اثر خوبی در کاهش قیمت شکر در بازار کشور و تهران را داشته به نظر می‌رسد تا هفته آینده و با عرضه شکر در این استان همجوار تهران، قیمت این محصول نیز متعادل شود. دانایی تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش قیمت و متعادل‌تر شدن آن در بازار می‌شود این است که بیش از این به دلیل این‌که برخی مصرف‌کنندگان مانند شیرینی‌فروشی‌ها و دیگر صنایع احساس می‌کردند که امکان کمبود در عرضه شکر وجود دارد، آن را برای یک ماه خود خریداری می‌کردند، اما هم‌اکنون که به تدریج عرضه شکر تولید داخل در بازار روبه افزایش است و چنین نگرانی وجود ندارد تقاضای کاذب برای این محصول نیز از بین می‌رود که این خود عاملی برای کاهش و منطقی شدن قیمت شکر در بازار است. وی افزود: با توجه به میزان عرضه شکر در این بازه زمانی و این‌که تولید این محصول حدود ۱۵ روز زودتر از سال‌های گذشته آغاز شده، به نظر می‌رسد بالغ بر 6 میلیون تن چغندرقند از کشاورزان به کارخانه‌ها تحویل داده شود و میزان تولید شکر از چغندرقند و نیشکر به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد. وی پیش از این گفته بود: درحالی سال 93 رکورد 120 ساله تولید شکر با یک میلیون و 350 هزار تن شکسته شد که سال گذشته هم با تولید بیش از 1.5 میلیون تن شکر، برای دومین بار این رکورد 120 ساله شکسته شد.

حپارسا : حمل‌و‌نقل ریلی پارسیان درخصوص تغییرات سهامدار خود شفاف‌سازی کرد. ماه گذشته 69 میلیون سهم از حمل‌و‌نقل پارسیان معادل 69 درصد از سهام این شرکت از سوی گروه نفت و گاز پارسیان واگذار شد. خریدار این بلوک شرکت بین‌المللی توسعه ساحل و فراساحل کیش بود. قیمت این واگذاری 1500 تومان به ازای هر سهم و مبلغ کل واگذاری معادل  103.5 میلیارد تومان بود. 100 درصد سهام نگین کیش به سرمایه‌گذاری غدیر اختصاص دارد. از طرفی بیش از 68.5 درصد از سهم «پارسان» نیز متعلق به «وغدیر» است.

قشرین : قند شیرین‌ خراسان‌ زیانده برنامه افزایش سرمایه 500 درصدی اعلام کرد. این شرکت بعد از مصوبه 30 مرداد هیات مدیره، گزارش توجیهی افزایش سرمایه از 5 به 30 میلیارد تومان را به حسابرس ارسال کرده تا در صورت تایید و سپس مجوز سازمان بورس ، اقدام به تامین مالی کند. افزایش سرمایه فوق از محل آورده نقدی سهامداران بوده و هدف از آن تامین الزام حداقل سرمایه موردنظر شرکتهای بورسی و خروج از ماده 141 قانون تجارت است.

سصوفی : این شرکت در اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به اسفند فروش 162 میلیارد تومانی را پیش‌بینی کرده بود. در پیش‌بینی بر اساس عملکرد سه‌ماهه افت 13 درصدی را در این سرفصل از صورت مالی شاهد هستیم. در حالی شرکت پیش‌بینی فروش 141 میلیارد تومانی را برای سال مالی جاری داشته است که موفق شده تنها 21 درصد از این مبلغ را در سه‌ماه نخست سال محقق سازد. از لحاظ مقدار فروش پیش‌بینی شده سیمان افت کمتر از یک درصدی را شاهد هستیم. با این حال این شرکت از نظر مقداری نیز از پیش‌بینی خود عقب است و 23 درصد فروش در پیش‌بینی جدید را محقق کرده است.بر این اساس به نظر می‌رسد اثر افت قیمت محصولات اثر قابل توجهی در کاهش سودآوری این شرکت داشته است. در این خصوص سیمان صوفیان در شفاف‌سازی خود به دلایل افت شدید سودآوری‌اش اشاره کرده است. کاهش محسوس مقدار فروش صادراتی به‌عنوان بخش اصلی درآمد برای شرکت‌های سیمانی شمال‌غرب کشور در سال‌های گذشته و همچنین رکود در بخش عمرانی داخلی، افزایش تعرفه‌های گمرکی واردات سیمان از طرف عراق و ناتوانی شرکت در رقابت با سایر رقبای صادرات محور در استان‌های مجاور در کنار رقابت منفی در نرخ فروش محصولات از جمله دلایل افت شدید سودآوری این شرکت عنوان شده است.

نرخ فروش هر تن سیمان در سه ماه اول سال حدود 82 هزار تومان به ازای هر تن بوده در حالی‌که در مقایسه با نرخ برآوردی، افت نزدیک به 20 درصدی داشته است. به این ترتیب پیش‌بینی سود خالص شرکت بیش از 5 میلیارد و 700 میلیون تومان افت داشته است. گرچه شرکت با تعدیل سنگین سودآوری مواجه بوده است اما نسبت به پیش‌بینی جدید نیز همچنان ضعف سودآوری را شاهد هستیم و تا حدودی پیش‌بینی‌های کنونی نیز به نظر خوشبینانه است. شرکت در این‌خصوص نیز به امیدواری اصلاح نرخ فروش اشاره کرده است. بر این اساس طبق هماهنگی‌ به عمل آمده از سوی شرکت‌های تولیدکننده سیمان از ابتدای مرداد تخفیف‌ها به تدریج اصلاح می‌شوند. بر اساس اطلاعیه منتشره از سوی شرکت میزان تخفیف در سه ماه نخست معادل 24 درصد بوده که این تخفیف در تیر با رشد 4 واحد درصدی به 28 درصد رسیده است. این موضوع به افزایش رقابت بین شرکت‌های سیمانی برای فروش محصولات اشاره دارد. در این میان شرکت پیش‌بینی کرده است که قیمت سیمان در ادامه سال به 15 درصد تخفیف نسبت به قیمت مصوب برسد. علاوه بر این شرکت در پیش‌بینی بر اساس عملکرد سه‌ماهه افزایش میزان حدود 4 میلیارد تومانی درآمد غیرعملیاتی را به بازار انعکاس داده است، در حالی‌که این شرکت در این سرفصل در سه‌ماه نخست حدود 33 میلیون تومان هزینه به ثبت رسانده است.

منبع خبر: سازمان خبری- تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24