Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

درخصوص بازار ورق در خبرها آمده بود که بر مبنای عرف پیشین این بازار (درست یا غلط) بخشی از نیاز صنایع داخلی از طریق واردات تامین می‌شود و هم‌اکنون واردات، کفاف نیاز داخلی را نداده؛ بنابراین با رشد قیمت‌هایی ممتد رو به‌رو هستیم که کژ‌دار و مریز، هفته‌ها میهمان این بازار است و شاید به برخی پیگیری‌ها نیاز داشته باشد...

یک توافق مهم فولادی

اعلام عمومی توافق بین سندیکای لوله و پروفیل با فولاد مبارکه برای تأمین نیاز این صنف با کف عرضه 100 هزار تن در ماه را می توان مهمترین خبر این روزهای بازار فولاد به شمار آورد که شاید از یک سو التهاب بازار ورق را تعدیل کرده و از سوی دیگر به افزایش حجم عرضه ها و تقویت فروش مبارکه نیز منجر شود. این رخداد مهم باعث شد تا معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا و یا عقب نشینی بهای میلگرد در بازار داخلی به حاشیه رود.

توافق سندیکای لوله و پروفیل با مبارکه و بازار نیمه جان فولاد

قیمت فولاد در پایان شهریورماه باز هم رنگ کاهش به خود دید هرچند که این روند نزولی فراگیری بیشتری داشته همچنین شتاب بالاتری را نیز از آن خود کرده است اگرچه چندان هم با واقعیت های بازار ناسازگار نیست. البته بهای شمش در بازار داخلی هنوز هم نسبتاً ثابت است ولی قراضه در کنار کاهش عرضه آن ، از افزایش قیمت محدودی نیز برخوردار شده است. ثبات نسبی قیمت شمش و تیرآهن ذوبی در بازار تهران ، کاهش قیمت میلگرد ، ضعف تقاضا و دورنمای مبهم بازار همچنین امیدواری به بهبود بازار در هفته های آینده هرچند که این خوش بینی ها چندان عمیق نیست ، نگرانی از فصل سرما و کاهش تقاضا و برویز مشکلات آب و هوایی و دردسرهای حمل و نقل را می توان مهمترین ویژگی های بازار در روز نیمه تعطیل چهارشنبه دانست. در هر حال حضور در پایان شهریورماه در کنار دو تعطیلی پیشین و پسین ، بازار فولاد را به معنی واقعی کلمه به حالت نیمه جان تبدیل کرده که اطلاعات چندانی برای مخابره ندارد.

قیمت میلگرد در انبار تهران – تومان بر هر کیلوگرم

نوع میلگرد –سایز–انبار تهران

چهارشنبه

8قزوین

1535

10 قزوین

1465

12قزوین

1465

16ذوب آهن اصفهان

1555

16فولاد نیشابور

1550

18ذوب آهن اصفهان

1555

18فولادنیشابور

1550

20ذوب آهن اصفهان

1560

20فولاد نیشابور

1550

22ذوب آهن اصفهان

1555

22 فولاد نیشابور

1550

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است. با توجه به نوسان قیمت ها شاید نرخ های اعلامی چندان معتبر نباشد.

درخصوص بازار ورق در خبرها آمده بود که بر مبنای عرف پیشین این بازار (درست یا غلط) بخشی از نیاز صنایع داخلی از طریق واردات تامین می‌شود و هم‌اکنون واردات، کفاف نیاز داخلی را نداده؛ بنابراین با رشد قیمت‌هایی ممتد رو به‌رو هستیم که کژ‌دار و مریز، هفته‌ها میهمان این بازار است و شاید به برخی پیگیری‌ها نیاز داشته باشد. فاصله قیمتی بین میلگرد و پروفیل (تولیدی از ورق) خود نشان دهنده برخی واقعیت‌ها در بازار فولاد است که گاهی به انتقاد جدی صنایع مصرف‌کننده ورق انجامیده و این انتقادها در برخی جلسات رسمی و غیررسمی، به صراحت عنوان می‌شود. در هر حال ضعف عرضه ورق در بازار آزاد تاکنون باعث شده تا روند افزایش قیمت ها هنوز هم ادامه داشته و بازار ورق را به شکلی صعودی ترسیم کند اما این همه ماجرا نیست.

در روزهای اخیر خبری بر خروجی برخی رسانه های فولادی مخصوصاً کانال های تلگرامی متعدد درج شده که از توافق فولاد مبارکه با سندیکای لوله و پروفیل حکایت دارد. به گزارش وبسایت سندیکای لوله و پروفیل ، متن این موافقت نامه مهم به این شرح است:

صورتجلسه مشترک سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با شرکت فولاد مبارکه

محل جلسه :‌دفتر نمایندگان محترم مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) درسالی که به فرموده مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، ‌اقدام و عمل نام گرفته، در جهت حمایت از تولید داخل، جلسه ای در دفتر نمایندگان محترم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با حضور حجت الاسلام موسوی لارگانی و آقای دکتر فولادگر، هیأت مدیره محترم سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی و مدیر عامل محترم، معاون و مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه تشکیل و موارد ذیل توافق شد:


1- مقرر شد فولاد مبارکه با هدف تأمین نیاز بازار داخل و حمایت از صنایع پایین دستی، نسبت به تولید ورق های موردنیاز جهت استفاده در خطوط تولید اعضای سندیکا و با تأمین آن از سایر منابع اقدام و بر همین اساس ماهانه 100.000 تن ورق 2 و زیر 2 میلی متر برای صنف لوله و پروفیل ثبت سفارش و تأمین نمایند. بدیهی است ضخامت های بالاتر از 2 میلی متر نیز طبق درخواست اعضاء سندیکا و صرفاً جهت مصرف درخطوط تولید آن ها به میزان مکفی تولید و تا پایان سال 1395 تحویل می شود ضمناً مقدار تحویل شده به صنف لوله و پروفیل تا تاریخ 95.6.15 از مقدار فوق کسر می شود.


2- شرکت های لوله و پروفیل متقاضی خرید محصول از فولاد مبارکه می توانند به اختیار خود،‌ محصولات موردنیاز را با اعتبار اسنادی به ابعاد و مشخصات کیفی و قیمت معین یا با اعتبار اسنادی باز (اعتبار اسنادی توافقی روی مبلغ خرید در پارتی های مختلف و با زمان تحویل گوناگون) خرید نمایند.


3- سندیکای لوله و پروفیل از فولاد مبارکه درخواست نمود که نسبت به ثبت سفارش با اعتبار اسنادی 3ماهه و هزینه خرید سالانه 12 درصد اقدام نماید که این درخواست مورد موافقت فولاد مبارکه قرار گرفت.


4- به منظور ارتقاء سطح همکاری های مقرر شد تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان فولاد مبارکه و سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل، موضوعات فی مابین را به صورت دوره ای بررسی و پیشنهادات خود را برای تصمیم گیری به هیأت مدیره سندیکا و فولاد مبارکه ارایه نمایند.


5- درخصوص شفافیت عملکرد بورس کالا (فولاد) جلسه ای با مسؤولیت سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا (فولاد) با پی گیری نمایندگان تشکیل شود.

در صورت اجرایی شدن این توافق می توان منتظر بود و دید که چهره ای جدید از بازار ورق را در روزهای آینده شاهد باشیم ولی در ضعف بنیادین تقاضا ، شاید کاهش قیمت ها بتواند یکی از خروجی های آن باشد به شرطی که عرضه های جدید به صورت واقعی به بازار تزریق شود. البته تغذیه واحدهای تولیدی با مصرف عمده ورق های فولادی ، خود به تنهایی می تواند بخشی از تقاضا را تغذیه کرده و بازار را به سمت ثبات متمایل سازد.

حجم معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران ۱۷ هزار و ۸۷۳ تن رقم خورد که نشان دهنده شرایط نسبتاً مطلوبی برای معامله این گروه کالایی به شمار می رود. کژ دار و مریز جذابیت خرید ترکیبات الکلی ، استقبال از قیمت های پایه جدید محصولات شیمیایی با جهت گیری افزایشی ، کاهش تقاضای برخی ترکیبات خاص با نزدیک شدن روزهای سرد سال ، آرامش نسبی در بازار محصولات شیمیایی و در نهایت رونق نسبی حجم معاملات را می توان مهمترین ویژگی های این بازار در روز چهارشنبه به شمار آورد. به نظر می رسد همین شرایط نسبتاً آرام در هفته پیش رو نیز حس شود.

به گزارشپایگاه خبری بورس کالای ایران، حجم عرضه در گروه شیمیایی ها ۴۳ هزار تن و تقاضای آن نیز بالغ بر ۲۴ هزارتن بود. کالاهای مورد توجه بازار در این روز منومر وینیل استات، دی اتیل هگزانول، سودکاستیک، منواتیلن گلایکول، دی اتیلن گلایکول و استایرن منومر بود؛ به این ترتیب این کالاها توسط مصرف کنندگان با رقابت مورد معامله قرار گرفتند.

دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند که به صورت سلف و با حجم۱۱۰۰ تن عرضه شده بود، ۱۴۹۶ تن تقاضا داشت، قیمت این کالا ۲هزار و ۶۹۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳هزار و ۷۶ تومان رقم خورد.

منومر وینیل استات این مجتمع هم با حجم ۵۵۰ تن عرضه، ۳۹۶۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۱۵ تومان ونرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۲۱ تومان بود.

همچنین منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول این مجتمع که به ترتیب ۳۳۰ و ۱۱۰ تن عرضه داشت، ۱۱۱۱ و ۱۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه منواتیلن گلایکول ۲ هزار و ۱۸ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۱۵۷ تومان بود. دی اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند هم با وجود افزایش تقاضا، نهایتا با قیمت پایه ۲ هزار و ۲۲۴ تومان رقم خورد. استایرن منومر پتروشیمی پارس نیز در این روز با حجم ۳ هزارتن عرضه شد، ۳۷۲۰ تن تقاضا داشت و قیمت پایه ۳ هزار و ۳۴۰ تومان و میانگین قیمت خرید آن هم ۳ هزار و ۳۴۱ تومان رقم خورد.

عرضه ۵ هزارتنی سودکاستیک پتروشیمی اروند هم ۵۹۵۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴۵۵ و میانگین نرخ خرید آن هم ۴۶۱ تومان رقم خورد.در همین حال ایزوبوتانول و دی اتانول آمین پتروشیمی شازند، کریستال ملامین پتروشیمی خراسان، اوره صنعتی گرانوله پتروشیمی کرمانشاه، اسیدترفتالیک پتروشیمی تندگویان و بنزن پتروشیمی بندرامام با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفتند.

برخی از مهم ترین معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

سلف

26,904

30,760

1100

1496

1100

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

30,150

30,210

550

3960

550

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

20,108

21,571

330

1111

330

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

22,240

22,240

110

143

99

اسید ترفتالیک

پتروشیمی تندگویان

سلف

21,771

21,771

150

150

150

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

22,240

22,240

220

132

66

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

9,393

9,393

828

644

644

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

سلف

33,410

33,414

3000

3720

3000

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

4,555

4,616

5000

5950

5000

در بازار داخلی نیز قیمت پلیمرها به کمک افزایش قیمت های پایه وارد یک فاز افزایشی شده تا جایی که غالب گریدهای مورد معامله ، با رشد قیمت پیشنهاد نرخ شده که نشان دهنده ورود محموله های خریداری شده در هفته جاری به بازار بوده اگرچه زمان تحویل آن در روزهای آینده باشد. به عبارت ساده تر کالای خریداری شده معامله می شود ولی در روزهای آینده تحویل خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24